Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌سایه سار درختان، چمن سبز مخمل گونه، بلندای کوه‌های اطراف دشت وسیع ‌شلالدون باشت جلوه های طبیعت بکر و دست نخورده و هوای بهاری یادآور از نیایش طبیعت با خداوند عالم است.

‌به گزارش ایسنا، صدای پای بهار در جای جای استان چهار فصل به گوش می‌رسد و ساکنان کهگیلویه وبویراحمد خود را برای پیشواز سال نو آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان باشت با داشتن رودخانه‌ها و چشمه سارهای بسیار توانسته با آهنگ زیبا و دشت‌های زیبا‌ی سرسبز که در خود نگین‌های آتشین گل‌های شقایق و بابونه را در خود جای داده خود را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده کرده است.

شهرستان باشت یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران است.

باشت از شهرهای تاریخی و باستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی می‌رسد‌. قلعه تاریخی بانو گشنسب از شاهزادگان یکی از پادشاهان هخامنش که وصف آن در شاهنامه آمده، روی کوهی کم ارتفاع به نام دو گوشی مشرف بر این شهر واقع است.

وجود پایه ستون‌های سنگی و تخته سنگ‌های منقوش به دست آمده که شباهت زیادی به آثار تخت جمشید دارد و همچنین جاده شوش به تخته جمشید در مسیر این شهر و آثار دو گور دو پا که از زمان ساسانی بر پا است، قدمت این منطقه را بیشتر نمایان می‌کند.

قبل از تشکیل استان کهگلویه و بویر احمد باشت دارای مرکزیت اداری و انتظامی بوده است. بخشداری باشت در سال 1304 یعنی قبل از انعقاد نطفه شهرستان‌های استان‌ یاسوج مرکز استان، گچساران و دهدشت تشکیل شده است.

شهرستان باشت دارای مکان‌های گردشگری و تاریخی متعددی است که هر ساله میزبان گردشگران و مسافران نورزی بسیا‌ر است.

پل بریم‌

پل بریم حدود 8 کیلومتری در قسمت شرق شهرستان باشت، جنب روستای چم بلبل قرار دارد. این‌باقیمانده های این پل از دوره ساسانی بر روی رودخانه همیشه جاری بریم قرا دارد در حال حاضرنیز به عنوان اثری دیدنی برای توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی است.

این پل با عظمت در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس قرار گرفته است.

تا دوره اسلامی ازاین پل استفاده می‌شده و هم اکنون مقداری از آن مرمت و بازسازی شده است.

پتانسیل‌های گردشگری این منطقه به دلیل تفرجگاه چشمه انجیری در کناره این پل و ماهیگیری صیادان منطقه بر رونق آن افزوده است.

‌غار تاریخی اشکفت ‌

این غار دیدنی حدود 50 کیلومتری و در شمالی ترین نقطه شهرستان باشت قرار گرفته است.

در حوزه سردسیری پیچاب در امتداد رشته کوه الورز، راه دسترسی به آن مکان تاریخی از دو مسیر صعب‌العبور امکان پذیر است.

این غار منحصر به فردترین آثار تاریخی منطقه باشت و باوی است.

درون غار (اشکفت) دارای کتیبه ها، سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی زیاد دیگری مربوط به یکی از دوره‌های تاریخی است که تحقیق در مورد این اشکفت، نیاز به مطالعات تاریخی و باستان شناسی وجود دارد.

در کناره ی این اثر تاریخی رود بسیار زیبا و همیشه جاری سور (شور) از کوههای سرآستانه سرچشمه می‌گیرد که بر جذابیت گردشگری آن افزوده است.

رود رونه

رود رونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری درشهرستان باشت است که با طبیعتی دیدنی و سرسبز، شهرت زیادی در میان علاقمندان به گردشگری طبیعی در جای جای ایران زمین دارد.

این رود زیبا در ر ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان باشت ودر یک کیلومتری جنوب شرقی روستای تلچگاه قرار گرفته است.

رود رونه نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ کوه خامی است که برف زمستانی آن و آب چشمه‌هایش در فصول سال به صورت آبشارگونه و با طی مسیری بسیار دل انگیز و با طراوت رودی کم نظیر رابه نام «رود رونه»، جاری ساخته است.

در مسیر سه کیلومتری این رود آبی سرد و گوارا جاری و روان است که با سایه دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با رایحه خوش بوته‌های مشک فشان پونه سردسیری و مزارع شالیزار در کنار مناظر زیبای خامی و جنگل بلوط، چنان محیط دلچسب و دلنشینی را به وجود آورده است.

روستای چالموره

روستای زیبای چالموره در شهرستان باشت در نزدیکی پل بریم ـ حدودا یک کیلومتر اونطرفتر از پل ـ دو راهی ده بزرگ قرار گرفته است.

روستای چالموره در اواخر زمستان و اوایل بهار دارای طبیعتی سرسبز و خیره کننده است که برای هر بیننده و گردشگر خاطره‌ای زیبا را به یادگار می‌گذارد.

در کوه های روستای چالموره درختان بلوط قرار دارند که در کنار گیاهان سرسبز در فصل بهار با سرسبزی خودشان زیبایی دوچندانی به روستا می دهند.

در روستای چالموره علاوه بر درخت بلوط گیاهان و درختان دیگری از قبیل کلخونگ- بن- بادام کوهی- تنگس(شبیه بادامه) کوزیر(انجیر کوهی) وجود دارد.

‌ روستای فتح ‌

روستای زیبای فتح در 45 کیلومتری بخش باشت در کوهپایه خامی و در کوه‌های دیگر قرار گرفته است‌.

این ویژگی باعث شده تا روستا جلوه زیبایی‌همچون‌قله سر به فلک کشیده خامی، درختان بلوط ،باغات مرکبات، انگور، انار و به و طبیعت بکر را به خود اختصاص دهد.

بهار که می‌شود بوی آویشن در دل طبیعت این روستامی پیچد‌.

ترنم باران بر دل طبیعت جلوه خاصی به روستا می‌بخشد، چشمساران جاری شده در دره‌ها و پایین دست تپه‌هایی که روستا را در بر گرفته‌اند، خود جلوه دیگری از این روستاست‌.

این روستا با قدمت دیرینه خود آثار باستانی از جمله غار مشهور سی دزد که در زمره آثار باستانی ثبت شده است.

روستای لار

روستای لار در 35 کیلومتری غرب شهر باشت حد فاصل روستاهای تلچگاه و کوهسرک واقع شده است.

از مهمترین آثار طبیعی و تاریخی این روستا می توان به درخت کهنسال سرو اشاره کرد.

درخت کهنسال سرو لاربا قدمتی 2770 ساله و ارتفاع 7 متر 45 سانتیمتر و دور تنه آن 7 متر است که یکی از سه درخت کهنسال ایران است.

مقبره امامزاده سید محمد باقر‌ که چون نگینی در میانه دشت لاردر کنار سرو کهنسال می‌درخشد.

از دیگر آثار تاریخی این منطقه می‌توان به بقایای آتشکده قدیمی، آب انباره، سفال‌های به جای مانده، سکه‌های ضرب شده و باغات انگور در کوه لار اشاره کرد.

آبشارکوه خامی‌

در نزدیکی شهر باشت یکی از کوههای زیبا و در نوع خود منحصر به فرد رشته کوه زاگرس است که در غرب و شمال غرب جغرافیایی شهر باشت و مابین باشت و شهرستان گچساران به صورت رشته کوهی ممتد قرار گرفته است.

آبشار خامی باشت، آبشاری دایمی است که در مسیر جاده باشت به چرام و در کنار روستای تل چگاه واقع شده است.

درختان بلوط و بیشه زارهای مورد، چشمه سارها و رودخانه‌های زیبا از نقاط بکر و دست نخورده کهگیلویه و بویراحمد در این منطقه به شمار می‌رود.

‌منطقه گردشگری شلالدون ‌

منطقه گردشگری شلالدون در هفت کیلومتری شهر باشت و مسیر ارتباطی جاده ترانزیت گچساران به شیراز قرار دارد.

طبیعت سحرانگیز گردنه زیبای شلال دان میزبان هزاران نفر از گردشگران نوروزی است.

چشم اندازهای طبیعی منطقه شلال دان این مکان را به نگین مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برای پذیرای هزاران مسافر نوروزی تبدیل کرده است.

وجود تپه‌های پوشیده از جنگل، دره ها،طبیعت بکر، درختان سر به آسمان کشیده بلوط، بادام، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل‌های زرد و قرمز سفره‌ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه است که هر چشم مشتاقی را حیران می‌کند.

سایه سار درختان، چمن سبز مخمل گونه، بلندای کوه های اطراف دشت وسیع شلالدون باشت جلوه‌های طبیعت بکر و دست نخورده و هوای بهاری یادآو از نیایش طبیعت با خداوند عالم است.

این منطقه با طبیعت سرسبز، دل‌انگیز و پوشش گیاهی جنگلی وسیع از تپه ماهورها و دره‌های زیبایی تشکیل شده که در سال‌های اخیر میراث فرهنگی با ایجاد کمپینگ، اقدامات اولیه تفریحی را فراهم کرده است.

‌دو گور دو پا ‌

یکی از آثار تاریخی شهرستان باشت دو ستون سنگی معروف به دو گور دو پاست‌این اثر تاریخی در سال 1379 به ثبت ملی رسیده است.

اثر بی‌نظیر دو گور دو پا در نزدیکی روستای شوش شهرستان باشت قرار دارد، هنگام عبور از جاده اصلی گچساران به بابامیدان این اثر برجسته را می‌توان مشاهده کرد.

این ستون‌های سنگی تقریبا سالم و همچنان پا برجاهستند و بر بالای تپه‌ای مشرف به دو روستای شوش سفلی و ده کند قرار دارد و ستون‌هایی که در فاصله 50 سانتی‌متری از هم قرار دارند و ستون شرقی دو متر و ستون غربی 190سانتی‌متر است.

بنا به روایتی این دو ستون باقی ماندهٔ آتشکده‌ای است که به قبل از اسلام تعلق دارد.

سید مسعود حسینی، فرماندار باشت در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، ‌افزود: 105 کلاس درس در قالب 17 مدرسه به اسکان مهمانان نوروزی در این شهرستان اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: سالانه 400 تا 500 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان باشت بازدید می‌کنند.

همچنین رحیم خردمند، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان باشت نیز گفت: ساماندهی پارک‌های ورودی و خروجی شهر، سالن‌های ورزشی از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای اسکان مهمانان نوروزی در این شهرستان است.

ویادامه داد: برپایی نمایشگاه ورودی شهر باشت برای راهنمایی مسافران نوروزی و توزیع بروشور معرفی مناطق گردشگری، هماهنگی برای پاکسازی مناطق گردشگری در حین و پس از تعطیلات نوروزی با تشکل‌های مردم‌نهاد و برپایی مانور آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان در روز 25 اسفند از دیگر خدمات پیش‌بینی‌شده در تعطیلات نوروزی 96 است.

خردمندافزود: اردوگاه گردشگری در امامزاده سید محمد (ع) روستای سرابیز، گردنه شلال دان و زیرساخت‌های گردشگری در منطقه رود رونه ازجمله امکانات ساخته‌شده برای رفاه گردشگران در این شهرستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری باشتعنوان کرد: حفر چاه آهکی، خط انتقال آب، منبع ذخیره آب 200 مترمکعبی، سرویس بهداشتی در 2 نقطه، سکوهای آبخوری سه‌نقطه، نمازخانه، روشنایی، آلاچیق و سکوهای نشیمن ازجمله امکانات موجود در شلال دون است.

خردمنداضافه کرد: در حال حاضر 11 مجتمع پذیرایی در مناطق مختلف باشت فعالیت می‌کند.

گزارش از: اسماعیل ولایت، خبرنگار ایسنا، منطقه کهگیلویه وبویراحمد

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۳۴۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سیدسعید صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار اثر تاریخی، طبیعی، ناملموس و منقول در استان زنجان شناسایی شد که از این تعداد ۹۴۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان افزود: این آثار حاوی اطلاعات ارزشمندی از فرهنگ و تمدن بشری در منطقه جغرافیایی استان هستند که استقرار و پیشینه سکونت در استان را نشان می‌دهد و ثبت آنها در فهرست ملی سبب حمایت‌های قانونی و حفاظتی از اثر خواهد شد.

صفوی ادامه داد: تلاش می‌کنیم همه حمام‌ها، قلعه‌ها، پل و بناهای طبیعی و سایر مناطقی از سطح استان که پتانسیل ثبت ملی دارند، به فهرست آثار ملی اضافه شود.

وی در ادامه از تشکیل مجمع استانی تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این مجمع افزایش مشارکت‌های بخش خصوصی در حوزه گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های آن برای توسعه این بخش در استان است، رؤسا و نمایندگان تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان در تعامل با معاونت گردشگری و کارشناسان اداره کل باید از تمام تأسیسات گردشگری سطح استان بازدید کنند.

صفوی بیان کرد: تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با انسجام و جدیت بیشتر با انعقاد جلسات ماهانه مسائل و مشکلات حوزه‌های خدماتی خود (پذیرایی و اقامتی، تفریحی و سرگرمی) را بررسی و برای حل و فصل آن پیگیری‌های لازم را اجرا کنند.

کد خبر 750507

دیگر خبرها

  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد