Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش‌نشانان هرساله به خاطر سهل‌انگاری و خودخواهی عده‌ای در چهارشنبه سوری‌ها یک پلاسکو در ابعاد مختلف تجربه می‌کنند؛ بیایید چهارشنبه آخر سال را عاقلانه و بی‌خطر بگذرانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازشاخص،چهارشنبه آخر سال یا چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های کهن است که از دیرباز توسط خانواده‌های ایرانی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشعار و نمادهایی که در شاهنامه به بزم چهارشنبه اشاره کرده است نیز قدمت این فرهنگ و سنت ملی را می‌رساند که جدا از دین و قومیت در میان همه ایرانیان رواج دارد.

یکی از باورهای اصلی خانواده‌های ایرانی در این مراسم سپردن بدی‌ها به آتش است، در واقع می‌خواهند آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و به جای آن سرخی، گرمی و نیرو به آن‌ها بدهد، اشعاری همچون «زردی من از تو، سرخی تو از من » نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.

آئین‌ها و یادمان‌هایی که مردم ایران در زمان‌های مختلف برپا می‌داشتند با منش، اخلاق و خرد نیاکان ما در آمیخته و در همه آن‌ها اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان در قالب نمادها، نمایش‌ها و آئین‌های گوناگون نمایشی گنجانده شده است.

آداب و رسوم‌های ایرانی مانند چهارشنبه سوری بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن خانواد‌ه‌ها، حفظ سنت حسنه صله رحم و احترام به بزرگترها و کمک به هم‌نوع است که همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار مانده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال فضای شهر از جنب و جوش خاصی برخوردار می‌شود و هر کس خود را به نحوی برای ورود به سال جدید آماده می‌کند اما در این میان جشن چهارشنبه سوری که یک جشن بهاری پیش از رسیدن نوروز است در سال‌های اخیر به جای شادی‌ بخش و نشاط آور بودن به دغدغه و چالشی بزرگ تبدیل شده است.

سنت‌های دیرینه را به چهارشنبه سوری ایرانی بازگردانیم

متاسفانه امروز دیگر از آداب و رسوم شاد و فرح‌بخشی که هر کدام دارای نماد و مفهوم خاصی بودند خبری نیست، کوزه شکنی، آجیل چهارشنبه سوری، فالگوش ایستادن و بوته افروزی از جمله رسوماتی است که در مناطق مختلف ایران توسط مردم در این شب آئینی برگزار می‌شد اما رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آنچه که امروزه تحت عنوان چهارشنبه سوری شاهد هستیم در هیچکدام از این آئین‌ها دیده نمی‌شود.

صداهای گوش خراش و ترسناک حاصل از انفجار مواد محترقه که امروز به عنوان جشن چهارشنبه سوری در کوچه و خیابان‌ها شاهد هستیم هیچ نقطه اشتراکی با این آئین دیرینه و کهن مردم ایران ندارد، متاسفانه عده‌ای با رفتاری خودخواهانه برای تجربه یک شادی و هیجان لحظه‌ای و زودگذر صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی را به خود و دیگران وارد می‌سازند.

اگر در شب چهارشنبه آخر سال قدم در معابر شهر بگذاریم بیشتر با میدان جنگ مواجه خواهیم شد تا یک محفل گرم و شاد، میدان جنگی که علاوه بر صدمه زدن به بیت‌المال و اموال عمومی شهر نیز امنیت و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد به طوری که برخی از این سوانح خسارت‌های جبران ناپذیری همچون مرگ را در پی دارد.

این سوال در ذهن انسان شکل خواهد گرفت که حاصل هیجان زودگذری که بهای آن نیز از دست دادن مهم‌ترین داشته هر فردی یعنی جان او خواهد بود، چیست؟ آیا هیجاناتی که ممکن است به سرنوشتی تلخ تا آخر عمر تبدیل شود ارزش جان سپردن به آن را دارد؟ تا کنون چند جوان و نوجوان در پی همین شادی لحظه‌ای خاطرات تلخ و ناگواری را برای خانواده خود به بار آورده‌اند؟

متاسفانه این روزها جشن‌های آخر سال که در راستای شادی و تفریحی سالم انجام می‌شد با گذشت سال‌ها به تدریج جای خود را به وسایل آتش بازی خطرناک و وارداتی از کشورهای دیگر داده ‌است و مرگ و نقص عضو از اتفاقات ناگوار این ایام به شمار می‌رود که شیرینی از راه رسیدن بهار را به تلخی می‌کشاند.

این روزها اگر در خیابان‌های شلوغ و پرتردد شهر رفت و آمد داشته باشیم شاهد حضور دست‌فروشانی خواهیم بود که به راحتی هر چه تمام در حال فروش مواد محترقه هستند، شاید در نگاه اول خرید و فروش چنین اجناسی بی‌اهمیت و پیش پا افتاده باشد اما با توجه به اینکه کشور در شرایط اقتصادی نامناسب و دشواری به سر می‌برد رعایت چنین مواردی قابل تامل خواهد بود.

آیا امسال هم بیش از ۹۰ مجروح در استان خواهیم داشت؟

طبق آمار سازمان‌های مربوطه از جمله آتش نشانی و فوریت‌های پزشکی، استان قزوین در چهارشنبه سوری سال گذشته ۹۲ نفر مصدوم داشته است که شامل ۹ نفر زن و ۸۳نفر مرد بوده‌اند و یک نفر از شهروندان هم بر اثر آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه در این شب جان خود را از دست داده است.

کارشناسان علوم پزشکی معتقدند بیشترین آسیب در این ایام به عضوهایی مانند دست و چشم وارد می‌شود به طوری که در چهارشنبه سوری سال گذشته ۴۴مورد آسیب‌دیدگی دست و ۳۰مورد هم چشم در استان داشته‌ایم و همچنین نوجوانان و جوانان در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال نیز افراد مصدوم را تشکیل داده‌اند.

با توجه به شور و شوقی که نوجوانان و جوانان برای استقبال از بهار دارند این نکته را باید در نظر داشت که این گروه سنی نیازمند راهنمایی و الگو پذیری هستند.

به طور طبیعی سن نوجوانی دارای هیجاناتی است که نیازمند ابراز و تخلیه شدن از راه مناسب هستند اما گاهی مسیر را اشتباه می‌روند، اگر پای صحبتشان بنشینیم بسیاری از آن‌ها دلیل بازی‌های خطرناک چهارشنبه آخر سال را نبود تفریحات سالم و لذت بخش در سطح جامعه می‌دانند.

با کمی تامل به این نتیجه می‌رسیم که بخشی از این ادعاها به جا و درست است چرا که در برخی از مناطق شهری و روستایی نوجوانان وجوانان دسترسی آسانی به تفریحات متنوع و سالم ندارند، بنابراین نقش مسئولان برای رفع هر چه بهتر نیازهای تفریحی و روحی قشرهای مختلف جامعه به خصوص جوانان پر رنگ‌تر می‌شود.

در چهارشنبه آخر سال اورژانس، ‌آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در آماده‌باش کامل هستند تا بتوانند از حوادث ناگواری که در این روز رخ می‌دهد، جلوگیری کنند که این اقدامات قطعاً هزینه‌هایی برای شهر داشته که از جیب خود مردم تأمین می‌شود، پس بهتر است شهروندان این هزینه‌ها را کمتر کنند.

آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در ۳۰ دی‌ماه سال جاری یکی از حوادث تلخی بود که برای شهروندان تهرانی و جامعه آتش‌نشانی رقم خورد، ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٬۵ ساعت سوختن، فروریخت که تعداد زیادی از ماموران آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌ بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوار ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

چهارشنبه سوری که هر سال یک پلاسکو برای آتش‌نشانان رقم می‌زند

در این حادثه ۱۶ نفر از آتش‌نشانان مظلومانه به شهادت رسیدند و ملت ایران و خانواده‌های بسیاری داغدار شدند، ماموران آتش‌نشانی با ایثار و از خودگذشتگی همانند پروانه دل به آتش زدند تا جان هم وطنان خود را نجات دهند و این واقعه نهایت غیرت و شهامت آن‌ها را به نمایش گذاشت.

بسیاری از این آتش‌نشانان جوان و دارای زن و فرزند بودند، فرزندانی که هنوز چشم به درب منزل دوخته‌اند تا شاید بار دیگر چهره خسته از عملیات پدر اما گرم و خندانش را ببینند و دست پر مهر محبت او را بر سر خود احساس کنند و چه بسیار پدر و مادری که در حسرت پوشاندن لباس دامادی به فرزندشان ماندند و نوعروسانی که چله‌نشین همسفران غیرتمند خود شدند.

این روزها حدودا ۴۰ روز از آن واقعه می‌گذرد و خانواده شهدای آتش‌نشان با یاد و خاطره عزیزانشان خود را تسلی می‌بخشند، این ایام که در چهارشنبه آخر سال قرار داریم شاید با دیدن صحنه‌های حوادث و انفجارهای این شب خاطرات عملیات‌های طاقت‌فرسا و دلخراشی که این آتش‌نشانان هر سال تجربه می‌کردند دوباره برای خانواده‌هایشان تداعی شود، شبی که شاید به دلیل شرایط سخت کاری هیچگاه کنار خانواده بودن را تجربه نکردند.

اگر پای صحبت‌های این خانواده‌ها بنشینیم از لحظات سخت و پراسترسی خواهند گفت که در هر حادثه و یا در شب چهارشنبه آخر سال متحمل شدند که آیا عزیزشان سالم به خانه باز‌می‌گردد یا نه؟ شاید بهتر باشد از خود بپرسیم تا چه اندازه سختی این شغل را درک کرده‌ایم؟ آیا می‌توانیم حتی یک لحظه از رنج و غم این خانواده‌ها را تجربه کنیم؟

تنها خواسته آتش‌نشانان و دیگر ارگان‌های درمانی و انتظامی سپری کردن چهارشنبه‌ای سالم و بدون حادثه است، بیاییم به این فکر کنیم که آتش‌نشانان هرساله به خاطر سهل‌انگاری و خودخواهی عده‌ای در چهارشنبه سوری‌ها یک پلاسکو در ابعاد مختلف تجربه می‌کنند اما باید توجه کرد که با کمی فرهنگ سازی و عاقلانه تصمیم گرفتن می‌توان مانع بروز این نوع حوادق ناگوار شد که علاوه بر هزینه مالی و جانی مسائل روحی و روانی زیادی را به بار خواهد آورد.

حرکت زیبایی که این روزها به پاس گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان و قدردانی از زحمات این قشر در جامعه شکل گرفته کمپین “نه به چهارشنبه سوری خطرناک” است که بسیاری از مردم، هنرمندان، ورزشکاران و هر قشر دیگری به ان پیوسته‌اند تا با فرهنگ غلطی که در سال‌های اخیر این رسم دیرینه و زیبای ایرانی را منحرف و به یغما می‌برد مبارزه کنند و دوباره فضای آرامش بخش و پرنشاطی را به جامعه هدیه دهند.

امیدواریم که در این شب دیگر شاهد ناله‌ ناشی از مجروحیت کودکان و نوجوانان نباشیم و همچنین، آتش‌نشانان، امدادگران و نیروهای انتظامی شبی بدون خطر را پشت سر بگذارند و همه با روحیه‌اش شاد و امیدوار به استقبال بهار بروند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۳۷۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت: جریان کنگره عظیم شهدای استان متعلق به همه مردم استان مرکزی است و همه می توانند در این جریان نقش‌آفرین باشند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سردار محسن کریمی ظهر امروز در پیش اجلاسیه شهدای آموزش نظامی با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران اظهار داشت: افتخار آفرینی های سپاه پاسداران در عرصه های مختلف محصول مجاهدت ها، روحیه ولایتمداری، انقلابی‌، جهادی و خادمانه پاسداران و بسیجیان و صبر و شکیبایی خانواده های آنها و حمایت های ملت بزرگ ایران از این نهاد مقدس است که توانسته دشمنان را در عرصه های مختلف شکست دهد به طوری که پاسداران انقلاب اسلامی در طول 45 سال گذشته در همه عرصه های پاسداری و خدمت به مردم اولین نفر وارد صحنه می‌شوند و آخرین نفر از میدان خارج می شوند و این به برکت ایمان و اعتقاد راسخ نهاد مقدس سپاه به خداوند و نصرت های الهی است.

وی افزود: هویت سپاه انقلابی ماندن و انقلابی زیستن است و نقش آفرینی های این نهاد مقدس و مردمی موجب بسط پیام و گفتمان انقلاب اسلامی و انعکاس مقاومت و استکبار ستیزی ملت بزرگ ایران به نقاط مختلف جهان شده و نقش آفرینی های حماسی و مجاهدانه سپاه پاسداران در عرصه های مختلف همواره برای ملت ایران امید آفرین، آرامش بخش، غرور انگیز و برای دوستداران انقلاب ظرفیت ساز برای مقابله با تهدیدات بوده که نمونه این مهم در تشکیل جبهه مقاومت با تاسی از اندیشه های امامین انقلاب و تدبیر و هوشمندی شهید حاج قاسم سلیمانی بود که برای جهان اسلام امت سازی کرد.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به اقتدار و قدرت کشور در عملیات وعده صادق گفت: عملیات وعده صادق در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و مطالبه ملت بزرگ ایران در تنبیه رژیم کودک کش، جعلی و جنایتکار صهیونیستی بار دیگر اقتدار مردم ایران را به رخ جهانیان کشاند و به فضل الهی و دعای خیر شهدای بزرگ مقاومت این عملیات تاثیرات راهبردی را بحمدالله درسطح منطقه و جهان داشت.

وی افزود: یکی از مهمترین برنامه های مهم در استان مرکزی برگزاری کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6هزار و 200 شهید استان بود که در سال 98 اجلاسیه اصلی آن برگزار شد و در طول 7 سال گذشته این رویداد مهم توانست نمایشگاهی از ظرفیت ها و توانمندی های عظیم مردم و جوانان استان و تاریخ پر افتخار استان را به نمایش بگذارد که دستاوردهای کنگره شهدای استان در عرصه های مختلف بسیار زیاد و گفتنی است و مهمترین آن بیانات مقام معظم رهبری و تقدیر معظم له از اقدامات کنگره است که محصول تلاش جمعی همه بخش های استان است و این مسیر پر افتخار باید همچنان با قوت ادامه دار باشد.

کریمی ادامه داد: عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری و ادامه راه هدفگذاری ها و سیاست گذاری های ستاد کنگره در گام دوم کنگره مورد توجه بوده و امسال با قوت و شتاب بیشتری دنبال خواهد شد که امسال برگزاری چندین اجلاسیه تخصصی را دنبال خواهیم کرد و در رویکردهای مختلف از جمله محرومیت زدایی، اجتماعی، خدماتی، فرهنگی، علمی، پژوهشی، هنری، تبلیغاتی، زیرساختی، عمرانی و حمایتی برنامه ها را هدف‌گذاری و اجرایی می کنیم و جریان کنگره عظیم شهدای استان متعلق به همه مردم استان مرکزی است و همه می توانند در این جریان نقش آفرین باشند.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی خاطر نشان کرد: آموزش عقیدتی و سیاسی در کنار آموزش نظامی از ارکان موفقیت رزمندگان اسلام در طول تاریخ انقلاب بوده و در دفاع مقدس این مهم بسیار مورد توجه بوده که باید تبیین شود و این نیازمند همت و تلاش پیشکسوتان است و جوانان باید علاوه بر بهره مندی از تجربیات و خاطرات پیشکسوتان آنها را در قالب های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی مورد استفاده قرار دهند.

انتهای پیام/711/.

دیگر خبرها

  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • برگزاری یادواره شهدای طلبه و فرهنگی در شهر خرو
  • شهدای روحانی الگوی مجاهد تبیین محسوب می‌شوند
  • ام‌القرای جهان اسلام معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • (ویدئو) فراموش نکنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق مدار
  • دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی
  • طرح کالابرگ فجرانه در قزوین روزانه ۱۰ هزار تراکنش دارد
  • عطر افشانی مزار شهدا درپلدشت
  • استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
  • طرح همیاران آرامش اجتماعی فراجا در محله‌های قزوین