Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@21:29:43 GMT

چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان عمر می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۴۳۱۹۴

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

خانم ها نسبت به آقایان استرس بیشتری را تحمل می کنند.هم چنین عصبانیت و خشونت در بین خانم ها بیشتر از آقایان است.با وجود اینکه خانم ها از نظر سلامت در شرایط ضعیف‌تری از آقایان قرار دارند اما تحقیقات نشان می دهد طول عمر خانم ها از آقایان بیشتر است.اگر شما هم دلیل این موضوع را نمی دانید در این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال زنان درآمد کمتری نسبت به مردان دارند و در بسیاری از کشورها آنان از حقوق برابر با آقایان بهره‌مند نیستند.

با همه اینها اگرچه زنان نابرابری‌های اجتماعی را تجربه می‌کنند اما آنها عمر طولانی‌تر از مردان دارند. این موردی است که استثنا ندارد و در همه کشورها صدق پیدا می‌کند.

در کشورهایی که فاصله حقوق مردان و زنان بسیار زیاد است (زنان درآمد کمتری دارند) و یا اینکه نابرابری‌های اجتماعی بیشتری در این باره وجود دارد باز هم زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

با همه این تفاسیر که زنان به لحاظ سلامت در شرایط ضعیف‌تری از آقایان قرار دارند و نابرابری‌های اجتماعی که در برخی از کشورها وجود دارد، چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان عمر می‌کنند؟

آیا پای دلایل بیولوژیکی در میان است؟

جنسیت به جنبه‌های اجتماعی از زن یا مرد بودن مانند استرس‌های اجتماعی ،‌فرصت‌ها و انتظارات اجتماعی اشاره دارد.بیولوژی می‌تواند تفاوت‌هایی را در امید به زندگی ایجاد کند. بر همین اساس زنان مزایای بیولوژیکی دارند که به آنها اجازه می‌دهد طولانی‌تر زندگی کنند.

به عنوان مثال استروژن موجود در بدن زنان برای آنها مفید واقع می‌شود چه اینکه کمک می‌کند تا کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون کاهش پیدا کند. در عین حال استروژن کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. همین اتفاق سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد.

از طرف دیگر هورمون تستوسترون باعث افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون در مردان می‌شود که به تبع آن آقایان در معرض خطر مشکلاتی مانند فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی و گرفتگی‌های عروقی قرار بگیرند.

وقتی موضوع بیماری‌های مزمن به میان می‌آید خانم‌ها بیشتر درگیر این بیماری‌ها هستند. اما اینجا یک هشدار وجود دارد.آقایان و خانم‌ها دچار بیماری‌های مزمن در انواع متفاوتی هستند. بیماری‌های مزمن خانم‌ها غیر کشنده هستند در حالیکه بیماری‌های مزمن آقایان بیشتر کشنده هستند.

به عنوان مثال زنان بیشتر درگیر بیماری مانند آرتروز می‌شوند که خب حتی اگر آنها را ناتوان هم کند اما یک بیماری مرگبار نیست. در مقابل خانم‌ها، آقایان بیشتر درگیر بیماری‌های مزمنی هستند که به می‌توانند آنها را به کام مرگ بکشانند. بیماری‌های قلبی در مردان 10 سال زودتر از زنان بروز می‌کند.

بنابراین، تفاوت‌های بیولوژیکی نقش اساسی در فاصله امید به زندگی بین زنان و مردان بازی می‌کند. با این حال جنسیت نقش به مراتب بزرگتری در این بین دارد.

زنان آگاهی سلامت بیشتری دارند

مطالعات نشان می‌دهد به طور کلی زنان بیشتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند و آنها آگاهی بیشتری نسبت به علائم فیزیکی و روحی خود دارند. همه این مسائل به سبک زندگی بهتر و استفاده بهینه از مراقبت‌ بهداشتی ختم می‌شود. خانم‌ها همچنین ارتباط بهتری با مشکلات برقرار می‌کنند که همین مسئله به پروسه تشخیص بیماری‌ها کمک می‌کند.

اما مرد بودن به معنای تاخیر در شروع هر نوع از درمان است چه اینکه مردان کمتر پیگیر و تابع مسئله درمان خود می‌شوند.
این مسئله باعث می‌شود آقایان در برابر شکست‌های درمانی آسیب پذیر باشند.

مرد بودن یک ساختار اجتماعی است.بسیاری از مردان رفتارهای خطرناک و ناسالم را به عنوان رفتارهای مردانه می‌شناسند در حالیکه آنها مراقبت‌های بهداشتی و اهمیت دادن به سلامتی و ارتقا آن را به عنوان رفتارهای زنانه نگاه می‌کنند.

رفتارهای پر خطر و احساسی

تستوسترون نه تنها مردان را به لحاظ بیولوژیکی در معرض خطر قرار می‌دهد که به لحظ رفتاری هم برای آنها همین پیامد را دارد. به این ترتیب که پرخاشگری را در آنها بیشتر می‌کند. در نتیجه آمار مرگ و میر ناشی از حوادث و قتل هم بالاتر می‌رود.

تحقیقی که در همین زمینه بر روی بیش از 250 جوان انجام شده پیش بینی می‌کند که تستوسترون اساس بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز در آینده است.

زنان به طور سیستماتیک خطر را از هر نوعی که باشد دست بالا می‌گیرند در حالیکه مردان به طور مداوم خطرات را دست کم می‌گیرند. در واقع این الگو بدون در نظر گرفتن زمینه ، مورد مشاهده واقع شده است. این الگوها شامل نمونه‌های مختلفی مانند عبور از جاده با احتساب خطر آتشفشان ، سیگار کشیدن یا یک حمله تروریستی می‌شود. در میان عابران ، مردان نقض قوانین بیشتری نسبت به خانم‌ها داشته‌اند و در میان رانندگان هم مردها به طور معمول قوانین را زیر پا می‌گذارند.

تصادفات مانند تصادفات وسایل نقلیه موتوری خیلی بیشتر در بین مردان اتفاق می‌افتد تا زنان. این موضوع به همان قسمت از ویژگی ریسک پذیری مردان مربوط می‌شود که خطرات را دست کم می‌گیرند، پیرو احساساتشان هستند و تمایل دارند از روی انگیزه‌های آنی و بدون فکر قبلی عمل کنند.

این تفاوت‌ تقریبا به همه کارها در زندگی واقعی بسط داده می‌شود.

در این بخش با توضیح اینکه چرا زنان بیشتر درونی و مردان بیشتر بیرونی (درک کمتر از خطر )رفتار می‌کنند؛ روبه‌رو هستید.

استفاده از مواد مخدر بین مردان بیشتر از زنان است. در حالیکه این موضوع بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2011 شکاف باریکی را در این موضوع عیان می‌کند به طوریکه آقایان 2.2 برابر بیشتر از زنان احتمال مصرف مواد مخدر را دارند و احتمال وابستگی مردان به مواد مخدر 1.2 برابر بیشتر است.

بین آنهایی که با معضل استفاده از مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کنند، مردان با مشکلات جدی‌تری مواجه می‌شوند که به دفعات استفاده، تعدد مواد مخدر مورد استفاده که به بیشتر از یک نوع مواد ختم می‌شود و رفتارهای پر خطری مانند تزریق برای استعمال مواد برمی‌گردد.

در عین حال مردان با مشکل استفاده از مواد مخدر دیرتر از زنان به فکر درمان و مراقبت می‌افتند. مردان همچنین بیشتر از زنان در حالتی که مواد مخدر مصرف کرده‌اند رانندگی می‌کنند.

این موارد به همان مقوله “پیروی از احساسات” باز می‌گردد که باعث می‌شود بعضی از مردان برای کسب تجارب بیشتر و متفاوت به این سمت می‌روند.

قبول کردن بی‌چون و چرای رفتارهای پرخطر از طرف مردان همچنین می‌تواند به دلیل فشار از طرف هم جنسانشان باشد.

اگرچه برخی از این رفتارها ممکن است به میزان تستوسترون موجود در بدن آنها برگردد. علاوه بر اینها مردان بیشتر از زنان از ویژگی تصمیم گیری‌های آنی و بدون فکر برخوردارند و البته به تبع آن آستانه تحمل آنها برای تبعات چنین تصمیم‌گیری‌هایی بالاتر است.

خودکشی!

در بیشتر کشورها مردان بیشتر از زنان به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال در امریکا آقایان 3.5 برابر بیشتر از زنان بر اثر خودکشی می‌میرند. دلیل این موضوع هم استفاده مردان از ابزار کشنده‌تری مانند سلاح گرم برای خودکشی است.

یکی از دلایل میزان بالای خودکشی بین مردان وجود مسئله اختلالات روانی و استفاده از خدمات درمانی بهداشت روان است.

بنابراین وقتی مردان استرس را تجربه می‌کنند ، نسبت به زنان در معرض خطر بالاتری از مشکلات روحی و افسردگی قرار می‌گیرند. شاید یکی از دلایل این اتفاق صحبت نکردن آقایان درباره احساساتشان و البته عدم پیگیری درمان در چنین مواردی باشد.

چنین گرایشی در جهت پرهیز از مراقبت‌های بهداشت روان به طور مستقیم به مرد بودن ، هنجارهای جنسیتی و انتظارات اجتماعی از مردان مربوط می‌شود.

فکر کردن درباره جنسیت

جنسیت ما می‌تواند تعیین کننده این موضوع باشد که والدین چطور با ما رفتار کنند. موضوعی که باعث می‌شود ما هم یاد بگیریم در چه مسیر قطعی بر اساس باورها، ارزش‌ها و نگرش‌ها رفتار کنیم.

پسرها و دخترها از سن کم با هنجارهای اجتماعی تحت عنوان مردسالاری یا زن سالاری رو‌به‌رو می‌شوند.

تفاوت‌های جنسیتی در میزان مرگ و میر به طور عمده ، رفتاری و در نتیجه پیشگیری هستند؛ همانطور که این موارد قابل یادگیری در جامعه هستند (اکتسابی) در شمایل‌های روانی و رفتاری آشکار میشوند.

همچنین در این زمینه مغز ما هم درگیر می‌شود. به هر حال این موضوع به ژنتیک مربوط نیست چه اینکه این مسائل به صورت اکتسابی از جامعه به دست می‌آیند و در عین حال می‌توانند جاهلانه هم باشند.

تفاوت‌های جنسیتی به جای اینکه اسثناهایی باشند،‌ قوانین هستند. در حالیکه در بسیاری از موارد زنان عملکرد بدتری نسبت به مردان دارند، در مقوله امید به زندگی مردان از زنان بدتر ظاهر شده‌اند. این موضوع عمدتا بر اساس طیف گسترده‌ای از فاکتورهای اجتماعی، روانی، رفتاری مانند پیروی از احساسات، ریسک پذیری، مرد بودن، استفاده از مراقبت‌های بهداشتی ضعیف و تمایل برای برون ریزی رفتارهاست.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۴۳۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با دقت در نحوه خوابیدن به خواسته‌های درونی خود پی ببرید

نحوه خوابیدن هر کس نشان‌دهنده بسیاری از اطلاعات درباره شخصیت درونی او است. ممکن است آنچه احساس می‌کنید و آنچه فکر می‌کنید می‌خواهید کاملاً برعکس آنچه آگاهی درونی شما می‌خواهد باشد؛ بنابراین چنانچه نحوه خوابیدن شما یک تعبیر را برای شما نشخص کرد که با شخصیت ظاهری شما همخونی نداشت جای تعجب نیست.

انواع نحوه خوابیدن و تعبیر آن

چنانچه تا کنون به نحوه خوابیدن خود و اطرافیانتان دقت نکرده‌اید، با خواندن این مقاله و کمی دقت به طرز خوابیدن خود و دیگران می‌توانید شناختتان را از شخصیت درونی بالا ببرید. ما در اینجا حالت‌های رایج خوابیدن را بررسی می‌کنیم و به صورت جداگانه به شما می‌گوییم که در مردان و زنان این طرز خوابیدن چه معنایی دارد.

شکل جنینی

در این وضعیت فرد همانند یک نوزاد در رحم به صورت حلقه زده خوابیده و دست‌ها را در گردن یا بین پا‌ها در کنار هم نگه می‌دارد. این مدل که رایج‌ترین وضعیت خواب است، نشان دهنده عادی‌ترین نوع شخصیت است. چنین مردان و زنانی عموماً افرادی امن و متعادل هستند.

شکل جنین در زنان: زنانی که به شکل جنینی می‌خوابند، افرادی فوق العاده دوست داشتنی و شیرین هستند. آنها زنانی سر سخت، خونگرم و در عین حال حساس هستند. این زنانی در عین شخصیت مخکمی که دارند گاهی خجالتی بوده و به راحتی به دیگران اعتماد نمی‌کنند. آنها برای فروتنی، نجابت و صداقت ارزش قائل هستند.

شکل جنینی در مردان: مردانی که به شکل جنینی می‌خوابند، عاشق مادرشان هستند و هرگز بزرگ نمی‌شوند. این افراد دوست دارند توسط کسی کنترل شوند و کمتر به خود اجازه خیانت می‌دهند.

شکل تسلیم

در این وضعیت افراد روی شکم می‌خوابند و دستان خود را در حالت تسلیم صاف روی تخت قرار می‌دهند. سر آنها را غالبا به چپ یا راست چرخانده شده است. این افراد بسیار راحت هستند و وضعیت خواب آنها نشان می‌دهد که در سرزمین رویایی هستند و صحنه‌هایی را تجسم می‌کنند که قلبشان را به آواز می‌خواند و چشمانشان را با شادی می‌خنداند.

شکل تسلیم برای زنان: زنانی که اینگونه می‌خوابند رمانتیک‌های درمان ناپذیری هستند. آنها همیشه رویای مردی سوار بر اسب را دارند و به ندرت ناامید می‌شوند، چرا که آنها خوش‌بین‌های ابدی هستند. خانم‌های متاهلی که به این شکل می‌خوابند معمولا خیلی عاشق همسرشان هستند. این یک وضعیت خواب شاد و رها است.

شکل تسلیم برای مردان: مردانی که روی شکم می‌خوابند، معمولاً شوهران خوبی هستند. آنها عاشق، اما در عین حال ساده هستند. در عشق دوست دارند وقت بگذارند و عجله کردن آنها برای ازدواج ایده بدی است.

شکل رهایی

در این وضعیت فرد هر دو پا و دست را به بیرون رها کرده است که در واقع این نشان دهنده روحیه آزاد آن فرد است. فردی که به این حالت می‌خوابد در قید هنجار‌های جامعه و محدودیت‌های فرهنگی یا خانوادگی خود را احساس نمی‌کند. چنین افرادی معمولاً ماجراجو و شجاع هستند. اما در عین حال می‎ توانند خشن و پوست نازک باشند و اصلا انتقاد پذیر‌های خوبی نیستند.

شکل رهایی برای زنان: زنانی که به این شکل می‌خوابند، بسیار ماجراجو هستند و حاضرند به همه چیز فرصت دهند.

شکل رهایی برای مردان: مردانی که اینگونه می‌خوابند، اشتیاق پنهانی برای فرار و انجام کار‌های خود دارند. بسیاری از آنها اغلب این کار را انجام می‌دهند - در سراسر جهان بادبانی می‌کنند، از قله اورست صعود می‌کنند یا کانال مانش را شنا می‌کنند. مردانی که به این شکل می‌خوابند، دوستان فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند و به دوستی خود بسیار پایبندند.

شکل کُنده

در این وضعیت فرد به پهلو درازکشیده و هر دو دست خود را در کنار قرار داده است. چنانچه به این شکل می‌خوابید؛ محدودیت‌‎های درونی و زنجیره‌های نامرئی دارید که شما را به اصول پایبند کرده است. شما احساس آزادی نمی‌کنید و بر روان شما قوانین ناخودآگاه قدرتمندی حاکم است که ممکن است فرهنگی، مذهبی یا سنتی باشد. چنین افرادی عموماً ساکت و محجوب هستند و غالباً زمینه‌های اخلاقی بالایی را برای دیگران ایجاد می‌کنند.

شکل کنده برای زنان: زنانی که به این شکل می‌خوابند، افراد زیبایی هستند که تعامل خوبی با دیگران دارند. این زنان معمولاً از ریسک کردن می‌ترسند و تمایلی به ماجراجویی ندارند، به راحتی به مردم اعتماد می‌کنند و ممکن است تا حدی ساده لوحی تلاقی شوند.

شکل کنده برای مردان: مردانی که به این شکل می‌خوابد احتمالاً نوعی نظم و انضباط خاصی در زندگی خود دارند. این مردان زندگی منظمی دارند و آرامش را در سنت و هنجار‌های رفتاری می‌یابد.

شکل عاشقانه

در این وضعیت افراد به پهلو می‌خوابند و هر دو دست خود را به سمت بیرون دراز کرده و روی بالش تکیه داده‌اند. پا‌های آنها صاف دراز است و صورت‌شان به ندرت در بالش فرو می‌رود و در عوض صورت اغلب به سمت بالا برگشته است. این حالت خواب عاشقانه است.

شکل عاشقانه برای زنان: زنانی که بدین شکل می‌خوابند عاشق غافلگیر شدن هستند و در مورد خیلی چیز‌ها ذهن باز دارد. آنها عاشق دوست داشتن و دوست داشته شدن هستند.

شکل عاشقانه برای مردان: مردانی که به این شکل می‌خوابند بسیار حساس و با احساس هستند و چنانچه در عشق شکست بخورند افسرده شده و حتی ممکن است مدتی خانه نشین شوند.

شکل آرزومند

در این وضعیت فرد به پهلو می‌خوابد و هر دو بازو به آرامی در کنارش قرار گرفته و سرش به آرامی روی بالش قرار می‌گیرد. در تمام طول شب، افرادی که بدین شکل می‌خوابند در تمام طول شب وضعیت خود را حفظ می‌کنند و صبح‌ها با مو‌هایی که تقریباً در جای خود قرار دارند از خواب بیدار می‌شوند. اغلب افرادی که به این صورت می‌خوابند خودشیفته و مغرور هستند و خود را از نژاد برتر می‌دانند.

شکل آرزومند در زنان: زنانی که بدین صورت می‌خوابند، راحت و بسیار اجتماعی هستند و با اکثر مردم کنار می‌آیند.

شکل آرزومند در مردان: مردانی که بدین شکل می‌خوابند اغلب خوش اخلاق، پر زرق و برق، جذاب و اجتماعی هستند، در همه مهمانی‌های سرگرم کننده هستند و به راحتی با جمعیت حرکت می‌کنند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی؛ زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند؟
  • وینیسیوس جونیور برای آقایان وقت ندارد؛ عکس گرفتن فقط با خانم ها! / فیلم
  • اعزام تیراندازان به جام جهانی باکو
  • با دقت در نحوه خوابیدن به خواسته‌های درونی خود پی ببرید
  • دومی و ششمی تیم‌های ملی امید مردان و زنان در مسابقات شطرنج شهرهای آسیا
  • در چه سنی میزان باروری زنان به انتها می‌رسد؟
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت