«سیاهمشق» آلبوم جدید مختاباد
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۴۴۹۱۲
به گزارش صدای ایران به نقل از خبرآنلاین، آلبوم «سیاه مشق» با صدای عبدالحسین مختاباد و موسیقی بهزاد خدارحمی شامل آثاری از بزرگان شعر و موسیقی ایران به همت انجمن موسیقی ایران تولید و توسط پخش هنر شهر بدر سراسر کشور منتشر میشود .
مراسم رونمایی آلبوم با حضور هنرمندان سرشناس موسیقی کشور، ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه 4 مرداد ، در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سید عبدالحسین مختاباد در نوشتاری با عنوان «سیاه مشق» در بروشور این آلبوم نوشته است: «اثر «سیاه مشق» مجموعهای از ترانههای قدیمی و معاصر موسیقی ایران را به محضر شما دوستداران و حامیان هنر اصیل تقدیم مینمایم. این که چرا یک ملودی یا ترانه مرز زمان را در مینوردد و در ذهن و جام نسلها مینشیند و زمزمه میگردد «لطیفهای است نهانی که عشق از آن خیزد». در ذهن و جان من، ملودیهای جاودانه موسیقی ایران به مفهوم عام اعم از سنتی، پاپ، محلی و ترانههای عامیانه، همواره موج میزند و باید بگویم که در بیش از سه دهه از حضور در عرصه موسیقی صدها املودی از ژانرهای مختلف موسیقی ایرانی و غیرایرانی را در ذهن سپردهام و با بسیاری از آنها صرفنظر از نوع و دستهبندیاش زندگی کرده و نیز برای ساخت آهنگهایم الهام بخش مستقیم و غیرمستقیم گرفته و میگیرم
.»وی در بخش دیگری از این یادداشت که در زمستان 94 به رشته تحریر درآورده، نوشته است: «انتخاب این مجموعه نیز، بیان و تکرار خاطرات شخصیام از ترانههایی است که در طی سالیان دراز با خود نجوا مینمودم و انیس خلوت و جلوتم بودهاند. بسنده است از هنرمند گرامی جناب «بهزاد خدارحمی» برای تنظیم زیبای قطعات انتخابی و نیز از انجمن موسیقی به سبب نشر این اثر، سپاسگزاری نمایم. درود و سپاسم را نثار هنرمندان و اساتیدی مینمایم که در ساخت و اجرای این آثار از دل و جان و روح عمیق هنرمندانه شان مایه گذاشته و به مصداق «سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند» روح و جان چند نسل را با این آثار تسخیر نمودهاند. باور قلبیام این است که این آثار، توسط خوانندگان بزرگ تاریخ موسیقی ایران که شوربختانه بسیاری از آنها روی در نقاب خاک کشیدهاند به استادانهترین وجه اجرا شده و اینجانب با الهام و سرمشق از صداها و اجراهای جاودانه و بیبدیلشان تنها «سیاه مشقی»ارائه نمودهام. «تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
قطعات آلبوم «سیاه مشق» عبارتند از: «سرگشته» فولکلور شعر از اسحاق انور، «چشم به راه» (کوچه باغ) به آهنگسازی حسن یوسفزمانی شعر از قدمعلی سرامی، «به من نخند» به آهنگسازی صدرالدین مهوان شعر از سعید دبیری، «مجنون بیلیلا» (مریم) به آهنگسازی ایرج امیرنظامی شعر از اسحاق انور، «بیوفا» (گل آغوش) به آهنگسازی جهانبخش پازوکی شعر از جهانبخش پازوکی، «چرا چرا» به آهنگسازی حبیبالله بدیعی شعر از سیمین بهبهانی، «شمع شبانه» به آهنگسازی مجید وفادار شعر از تورج نگهبان، «آرزوی فردا» به آهنگسازی جهانبخش پازوکی شعر از جهانبخش پازوکی، «شب انتظار» (منتظرت بودم) به آهنگسازی مجید وفادار شعر از محمود صانعی.مراسم رونمایی آلبوم «سیاه مشق» با صدای عبدالحسین مختاباد و موسیقی بهزاد خدارحمی، که به همت انجمن موسیقی ایران تولید و منتشر شده است، دوشنبه در تالار «امیرخانی» خانهی هنرمندان ایران با حضور اهالی موسیقی و رسانه برگزار میشود.
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۴۴۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا