Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@17:08:37 GMT

آئین«نواوستی» رسم کهن آخرین چهارشنبه سال در اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۴۷۶۸۶

آئین سنتی«نواوستی» رسم کهن آخرین چهارشنبه سال در اردبیل است.

به گزارش ایسنا، آیین سنتی «نواوستی» که بر روی رودخانه«بالیقلی چای» و اکثراً در محل پل یئددی گوز(هفت چشمه) اردبیل برگزار می‌شود از رسوم کهن آخرین چهارشنبه سال است.

در این آئین شهروندان اردبیلی از ساعات اولیه صبح کوزه به دست به محل آب‌های جاری می‌روند و با انجام مراسم خاصی از فرا رسیدن سال جدید استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاروکردن و دوختن آب، انداختن سنگریزه‌های کوچک به آب، قیچی‌کردن آب و انداختن لنگه‌ کفش‌های کهنه به آب از بخش‌های اصلی این آئین است. همچنین عبور از عرض آب به تعداد هفت بار نیز در این آئین اجرا می‌شود.

یکی بانوی میانسال در حاشیه این آئین به خبرنگار ایسنا، گفت: جارو کردن آب به نیت جارو کردن مشکلات از زندگی و سپردن آن به آب، دوختن آب به‌صورت نمادین به نیت دوختن مشکلات به آب، انداختن سنگریزه به نیت مشکلات، انداختن لنگه کفش کهنه به نیت دور انداختن تنگی و مشکل و قیچی کردن آب به نیت قیچی کردن مشکلات است.

وی افزود: بخش اصلی این ‌آئین عبور از عرض آب است که به تعداد هفت بار انجام می‌شود و فرد در طی مسیر نیت‌های خود را به زبان می‌آورد. بعد از اتمام این آئین هر فردی کوزه‌ای سفالی را پر از آب جاری کرده و این آب را به نیت تبرک و خلوص و طهارت در چهارگوشه منزل خود می‌ریزد.

این آئین در گذشته با توجه به این‌که رودخانه‌های مختلفی در سطح شهر اردبیل وجود داشت، برگزار می‌شد، اما چندین سال است که این مراسم به همت شهرداری اردبیل در محل یئددی گوز(پل هفت چشمه) اردبیل که بر روی رودخانه «بالیقلی چای» اردبیل قرار دارد، برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۴۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه به مناسبت روز ملی فرهنگ پهلوانی و گرامیداشت ورزش زورخانه ای آئین گرامیداشت یاد شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد.

گفتنی است که در این مراسم، که با حضور جمعی از موسفیدان و کهن کسوتان در زورخانه جوانمردان کن برگزار شد، یاد شهید «محسن حسین نیا» شهید پهلوان و رجز خوانی معاصر را گرامی داشتند.

لازم به ذکر است که شهید «محسن حسین نیا» از قهرمانان ورزش تکواندو بود که رجز خوانی او لرزه بر دشمن می انداخت و این شهید بزرگوار، روز ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ در چابهار مورد حمله گروهک تروریستی قرار گرفت و به شهادت نائل شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم، اسبقیان معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، جوهری معاون استاندار تهران، جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، ایرجی سرپرست هیات تکواندو استان تهران، روسای هیات های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان حوزه ها و شهرستان های استان و فرمانده کانون بسیج تکواندو استان تهران و جمعی از پیشکسوتان، مربیان، داوران و قهرمانان تکواندو به همراه پدر شهید والامقام حضور داشتند.

در پایان این مراسم، از تعدادی افراد که با منش پهلوانی باعث نجات دیگران شده بودند تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 6093063

دیگر خبرها

  • دادستان تهران به مشکلات جمعی از شهروندان رسیدگی کرد
  • رسیدگی به ۳۴۰۰ پرونده بافت فرسوده در اردبیل
  • انداختن چفیه دور گردن مجسمه جرج واشنگتن
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • تداوم هوای گرم تا چهارشنبه در اردبیل
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • آئین نکوداشت آیت الله موسوی جزایری برگزار می شود
  • آئین تکریم آیت الله موسوی جزایری برگزار می‌شود