Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام سجاد (ع) می فرمایند: حق فرزندانتان آن است که بدانی او از توست و خوب و بد او در این دنیا به تو وابسته است. تو مسئول و سرپرست او در تربیت درست و رهنمودنی وی فراسوی پروردگار و یاری رساندن به او در اطاعت باری هستی، تو برای این کارها پاداش می بری و در صورت کوتاهی کیفر می بینی . پس درباره او چنان کن که در انجام وظیفه نسبت به او نزد خداوند مقدور باشی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسیم شیراز، به وسیله تربیت می توان انسانی ساخت که زندگی اش بر اساس معیارها و ضوابط اندیشیده، هستی بر استقلال شخصیت، عدالت اجتماعی، شناخت زیبا و انتخاب احسن، مبانی اخلاقی و انسانی باشد.

تربیت فرزندان به معنای فراهم آوردن مقدمات لازم برای به فعلیت رسیدم قوای او در راه تربیت به خداوند است. این عمل نیازمند آگاهی و تمرین عملی است، انتقال عقیده و ایجاد رفتار سعادت آفرین، عنوان کلی وظایف تربیتی پدر و مادر است.

برخی والدین تربیت کودک را کار ساده ای می دانند و برای آن اهمیت چندانی قائل نیستند، اما آیا هنگامی که امور ساده و روز مره زندگی به تخصص و آگاهی نیاز دارد، چونه میتوان گفت که پرورش و تربیت یک انسان به آگاهی و تخصص نیاز ندارد؟

به وسیله تربیت می توان انسانی ساخت که زندگی اش بر اساس معیارها و ضوابط اندیشیده، هستی بر استقلال شخصیت، عدالت اجتماعی، شناخت زیبا و انتخاب احسن، مبانی اخلاقی و انسانی باشد.

تربیت فرزندان به معنای فراهم آوردن مقدمات لازم برای به فعلیت رسیدم قوای او در راه تربیت به خداوند است. این عمل نیازمند آگاهی و تمرین عملی است، انتقال عقیده و ایجاد رفتار سعادت آفرین، عنوان کلی وظایف تربیتی پدر و مادر است.

برخی والدین تربیت کودک را کار ساده ای می دانند و برای آن اهمیت چندانی قائل نیستند، اما آیا هنگامی که امور ساده و روز مره زندگی به تخصص و آگاهی نیاز دارد، چونه میتوان گفت که پرورش و تربیت یک انسان به آگاهی و تخصص نیاز ندارد؟

حبیبه زارع روانشناس مسائل خانواده گفت: هر زوج جوان پیش از تولد فرزندشان باید با مسائل تربیتی کودک آشنا شوند. البته پدران و مادران در طول زندگی و پرورش فرزندان خود به تدریج اطلاعات، آگاهی های لازم و تجربه کافی را کسب می کنند و با مسائل تربیتی نیز آشنا می شوند ولی اینگونه اطلاعات غالبا بی نتیجه است و هرگز برای تربیت صحیح کودک کافی نیست، چرا که مهمترین دوران تربیتی کودک سپری شده و شخصیت او دیگر شکل گرفته است.

وی افزود: تربیت کودک را باید از همان آغاز تولد و حتی از دوران جنینی شروع کرد ، زیرا شخصیت کودک در همان 5 سال اول زندگی پایه ریزی می شود. اغلب والدین با آن که علاقه زیادی به تربیت فرزندشان دارند و با این وجود که ازهیچ سعی و کوششی در این زمینه فروگذار نمی کنند، اما معمولا خود را در این امر ناکام می دانند.

این روانشناس در ادامه بیان کرد: مسلما همیشه والین مایلند که فرزندشان را به صورت صحیح تربیت کنند، ولی این به تنهایی کافی نیست زیرا عمل کردن بدون داشتن اطلاعات کافی، نه تنها ما را به هدف نمی رساند، بلکه حتی ممکن است ما را از هدفمان نیز دور سازد.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت که نقش مادران در تربیت فرزندان تاثیر بیشتری دارد به گونه ای که عملی ترین وسیله تربیت ارائه یک نمونه عملی است و مادر و کودک را بعنوان نمونه عملی در پیش چشم دارد و هرگونه رفتار و عملی که از مادر سر می زند در کودک اثر می گذارد و تا آخر عمر با ن خواهد بود، کودک از مشاهده وضع رفتار بیرونی مادر و پدر تربیت می یابد، اگر راه و روش آنها مخصوصا مادر عمق نداشته باشد و آنچه را که می بیند دلش باور نمی کند تربیت نمی پذیرد.

زارع تاکید کرد: پدر و مادری که دائما به اندرزگویی سرگرمند و مرتب فرزند خود را نصیحت می کنند که دروغ نگویند، صداقت داشته باشند، خوش رو باشند و ... ولی از طرف دیگر کودک متوجه می شود که رفتار عمل پدر و مادر با آنچه که می گویند یکی نیست و مکرر دیده شده که پدر و مادر برای هر موضوع و یا مساله ای به یکدیگر و یا به اشخاص دیگر دروغ می گویند و یا پرخاشگری می کنند. در این صورت است که با دیدن این دوگانگی نه تنها خود بلکه از هر چه که نام و عنوان پند و موعظه دارد متنفر می سازد.

وی در پایان گفت: وظیفه پدر و مادر به خصوص مادر این است که به آنچه که می گویند حتما عمل کنند در غیر اینصورت دوگانگی در رفتار کودک آنها ظاهر ی شود و کودک نمی داند که طبق پند و اندرزهای مادر عمل کند یا طبق آنچه مادر انجام می دهد. بنابراین رفتار و کردار ما تاثیر زیادی بر روی تربیت فرزندان دارد.

اتمام متن/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۴۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در مراسم تقدیر از پیشکسوتان و معلمان برگزیده مجتمع خاتم الانبیا با تبریک روز معلم و قدردانی از معلمانی که در مسیر تربیت و آموزش فرزندان این مرز و بوم تلاش می‌کنند، اظهار کرد: رسالت معلم، هدایت و ارشاد است و علاوه بر تعلیم، تربیت را نیز باید مدنظر داشته باشد و این دو را با هم جلو ببرد.

وی تعلم و تربیت را دو بال رسیدن انسان به کمال عنوان کرد و افزود: اگر امروز بسیاری از انسان‌ها از حرکت در این مسیر جا مانده اند، به این دلیل است که تعلیم و تربیت همزمان حرکت نمی‌کنند. ضمن اینکه هدف زندگی را نیز فراموش کرده ایم در حالی که اگر هدف زندگی روشن شود، سبک زندگی خود مشخص می‌شود. 

امام جمعه یزد با بیان اینکه فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود، افزود: معلمان باید دین خود را به دانش آموزان و جامعه ادا کرده و در راستای راهنمایی و ارشاد آنها اقدام کنند. 

ناصری با بیان اینکه دانش آموزان باید با خدا مأنوس شوند، تاکید کرد: همه ما در برابر فرزندان این مرز و بوم وظایفی داریم که باید به درستی آن را انجام دهیم و بدانیم که کودکان، بندگان معصوم خدا هستند و والدین و معلمان هر کدام به سهم خود وظایفی در زمینه تربیت آنها داریم. 

وی تصریح کرد: باید ارزش‌های این کودکان را شکوفا و استعداد‌های آ‌نها را کشف کنیم نه اینکه آنها را در فضای مجازی به حال خود رها کرده تا دشمنان هر گونه که خود صلاح می‌دانند از آنها بهره برداری کنند. 

وی تاکید کرد: معلم شدن سعادت می‌خواهد و افتخار بزرگی است و باید مراقبت کنیم معلمی باشیم که حرکت او مورد قبول و رضایت درگاه احدیت است.

فرمانده سپاه الغدیر نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در زمینه تقویت تفکر، تعقل و تدین در مدارس و نقش موثر معلمان در این زمینه گفت: تلاش ما در مجتمع آموزشی خاتم الانبیاء، جذب معلمانی با این ویژگی و حرکت در مسیر رفع دغدغه نماینده ولی فقیه در استان یزد است. 

سردار حسین زارع کمالی با اشاره به محور‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب در مورد معلمان اظهار داشت: همه ما قدردان تلاش‌های معلمان هستیم و امیدواریم معلمان در زمینه رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب گام بردارند. 

در این مراسم از معلمان برگزیده و پیشکسوتان مجتمع خاتم الانبیای یزد تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • نیمی از مدارس مربی پرورشی ندارند
  • ترفندهای کاربردی تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • چند ترفند تربیتی کاربردی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود