Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو: با بخش سوم سلسله مطالب تعطیلات نوروز کجا برویم در خبرگزاری دانشجو به معرفی دریاچه گهر در سلسله جبال اشترانکوه در شهرستان درود می‌رسیم. با اطلاعاتی جامع‌تر در این زمینه با ما همراه باشید:

در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه، دریاچه آب شیرین دائمی تشکیل شده که به صورت یکی از جاذبه های دیدنی استان لرستان و حتی کل کشور شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دریاچه گهر با وسعت 85 هکتار، به طول تقریبی 1700 متر و عرض میانگین 500 متر در ارتفاع 2360 متری از سطح آب های آزاد قرار گرفته است. این دریاچه زیبا در فاصله حدود 35 کیلومتری شهرستان دورود واقع شده و مسیر اصلی دسترسی به آن نیز از طریق همین شهرستان است.

دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس , دریاچه ای کوهستانی در میان رشته کوه اشترانکوه در استان لرستان در ارتفاع 2350 متر از سطح دریا واقع شده است. اغلب جهانگردان این دریاچه را به نام دریاچه ایران می‌شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت سه ماه در این منطقه تحقیق و هزار کیلومتر راهپیمایی کند. با توجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین‌شناس اتریشی به‌نام (آ ــ رودلر) بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به‌‌عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند؛ وی در هنگام کشف این دریاچه از سمت الیگودرز حرکت کرده و اولین و قدیمی‌ترین تصویر مستند تهیه‌شده از این دریاچه نیز در سال 1891 میلادی گرفته شده که به یک سیاح فرانسوی به‌نام ژان ژاک دومرگان تعلق دارد.

این دریاچه بخشی از منطقه حفاظت شده اشترانکوه دورود می باشد که سبب نامیدن این دریاچه به نام «نگین اشترانکوه» شده است. گهر سالانه میزبان حدود 70٬000 گردشگر می باشد.

ساحل اين درياچه به جز قسمت مدخل درياچه (ضلع غربي) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقي) که ساحلي ماسه‌اي دارد و براي شنا مناسب است در ساير نقاط داراي ساحلي صخره‌اي است که براي شنا مناسب نيست. در قسمت پايين درياچه، جنگلي انبوه وجود دارد که در شرف نابودي است. در قسمت بالاي آن نيز جنگلي انبوه وجود دارد که اين جنگل هم در معرض خطر نابودي است. از قسمت بالا، جوي آبي به درياچه مي‌ريزد که ادامه آن به درياچه‌اي ديگر منتهي مي‌شود. با حدود 40 دقيقه پياده روي مي‌شود به اين درياچه (گهر دوم يا گهر پايين) رسيد. عمق آن کم است و ماهيان کف درياچه را با کمي دقت مي‌شود به خوبي ديد. جريان ورودي آب درياچه فوت مکعب بر ثانيه و جريان خروجي آن حدود20 فوت مکعب بر ثانيه مي‌باشد. علت افزايش حجم آب خروجي درياچه وجود چشمه‌هاي در قسمت تحتاني آن 10است.آب اصلي تامين کننده در ياچه از طريق رودخانه ورودي آن يعني رودخانه تاپله‌است که داراي آبي بسيار خنک ورنگي شفاف و بلورين با بستري مملو از سنگ ريزه يا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمي شتاب وارد درياچه کوچک مي‌شود و پس از طي مسافتي کوتاه وارد درياچه گهر مي‌شود.

پوشش گياهي درختان بلوط، بيد، بادام، پسته وحشي، گلابي وحشي، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجير، زبان گنجشک، سيب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موي وحشي مي‌باشد. گل‌هاي لاله واژگون، شقايق، زنبق و لاله وحشي تاج خروسي و اختر مي‌باشند.

حيات وحش
درياچه گهر زيستگاه مناسبي براي آبزيان و ديگر حيوانات وحشي است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حيات وحش متنوع شامل حيواناتي است از قبيل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌اي، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهين، تيهو و آبزيان مانند مارماهي، لاک پشت، قورباغه و ماهي قزل آلاي رنگين کمان و خال قرمز در اين درياچه زيست مي‌کنند. تاريخچه اغلب اروپائيان و سياحان اين درياچه را به نام درياچه ايران مي‌شناسند که اين شناخت حاصل معرفي يک زن انگليسي بنام ايزابلالوسي بيشوپ است که در سال 1890ميلادي توانست مدت 3ماه در اين منطقه تحقيق کرده و هزار کيلومتر راهپيمايي کند ولي باتوجه به اسناد معتبر تاريخي اولين کسي که موفق به کشف درياچه گهر شد يک زمين شناس اتريشي به نام (آ-رودلر) بود که در سال1888 ميلادي موفق شد نام خود را به عنوان کاشف درياچه گهر در تاريخ ماندگار کند. وي در هنگام کشف اين درياچه از سمت اليگودرز حرکت کرده بود. اولين و قديمي ترين تصوير مستند تهيه شده از اين درياچه نيز در سال 1891 ميلادي گرفته شده‌است که به يک سياح فرانسوي بنام ژان ژاک دومرگانتعلق دارد.

نحوه شکل گيري
گهر به احتمال زياد در اثر وقوع زمين لرزه‌اي بزرگ به وجود آمده‌است. اين درياچه بر روي گسل اصلي امروزي زاگرس قرار دارد. بنابراين احتمالاً در اثر جنبش گسل و رويداد يک زمين لغزش سنگ ريزش تشکيل شده‌است.

در گذشته به دلیل عدم دسترسی آسان به دریاچه نگین زاگرس از خرابی های ناشی از انسان در امان بود اما متاسفانه با ساخت و ساز های غیر قانونی در اطراف دریاچه و ایجاد راه های دسترسی و جلب بیشتر گردشگرام حیات این دریاچه در خطر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۵۴۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریاچه زیبای زریبار لبریز شد!


دیگر خبرها

  • کوچ ییلاقی عشایر زاگرس
  • دریاچه زیبای زریبار لبریز شد!
  • هشدار نارنجی برای استان‌های غربی و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی | ویدئو
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • جاری شدن سیل در روستای نوروزی خوشاب 
  • دعوا شانا و امنا بر سر یک کاندیدا /کاندیدای انتخابات تهران در نهایت وارد کدام لیست شد؟