Web Analytics Made Easy - Statcounter

جاده کرج - چالوس در سال 1312 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به یکی از دیدنی ترین جاده های کشور مبدل شد. ساخت سد امیرکبیر در سال 1340 در مسیر این جاده که از رودخانه کرج تغذیه می شد، جذابیت های آن را صدچندان کرد.
اقدام به احداث تونل کندوان به طول هزار و 886 متر از اردیبهشت ماه سال 1314 آغاز شد و در سال 1318 به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تصور که جاده کرج - چالوس تنها یک محور مواصلاتی برای اتصال تهران و کرج به شمال کشور است، تصور واقع بینانه ای نیست. جاذبه های موجود در این جاده نظیر رودخانه خروشان کرج، کوهستان های زیبا، نقاط تاریخی و آبشارها و غارهای متعدد غنای بی نظیری برای سیاحت و گردشگری به این جاده بخشیده که در صورت معرفی صحیح آنها می تواند گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور را به سمت خود بکشاند.
شاید بسیاری از هموطنانی که در طول سال به وی‍ژه در ایام نوروز از این جاده عبور می کنند اطلاعی نداشته باشند که این مسیر محل قرار گرفتن بسیاری از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که دیدن آنها می تواند ساعات و اوقات خوشی را برای آنان رقم بزند.
مسافرانی که پای در جاده کرج - چالوس می گذرانند رودخانه زیبا و خروشان کرج را پیوسته در کنار خود می بینند و تقارن جاده و رودخانه زیبایی دل انگیزی به این مسیر بخشیده است.
رودخانه حفاظت شده کرج از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی مسیری به رود کرج پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج دشت‌های کرج و شهریار را سیراب می کند.
این رودخانه با دبی متوسط 17 مترمکعب در ثانیه از ارتفاعات دیزین کوه خرسنگ سرچشمه گرفته و در انتها به دریاچه نمک واقع در نزدیکی شهر قم می ریزد.
منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و جنوبی و کوه های سربه فلک کشیده آن نیز از دیگر جذابیت های بصری جاده کرج - چالوس است که به دلیل وضعیت طبیعی یکی از شاخص ترین مناطق حفاظت شده در کشور محسوب می شود. از نظر تقسیم بندی رویشگاهی قسمت جنوبی البرز مرکزی در استان های تهران و البرز جزو ناحیه ایرانی - تورانی محسوب شده که یکی از ذخیره گاه های ژنتیکی ایران است.
تنوع اقلیمی و شرایط خاص اکولوژیکی و توپوگرافی منطقه البرز جنوبی شرایط زیستی مساعدی را برای زندگی انواع وحوش در این گستره فراهم آورده است.
بر اساس آمار ارائه شده از اداره کل منابع طبیعی استان البرز حدود 950 گونه گیاهی از 200 جنس و 100 خانواده در کل استان وجود دارد که بیش از 70 درصد آن در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی یافت می شود.
جاده کرج - چالوس را می توان موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی برشمرد که جذابیت های فوق العاده ای را برای مردم به همراه دارد.
منطقه شهرستانک به دلیل آب و هوای بسیار خوش و طبیعت زیبا و سحر انگیز همواره مقصدی برای طبیعت دوستان است که اکنون قطعه یک آزادراه تهران - شمال در این مسیر در حال ساخت است و 17 کیلومتر از آن در استان البرز قرار دارد.
این منطقه از قدیم همواره به عنوان شکارگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. شهرستانک از جمله شکارگاه های مورد وثوق شاهان بوده که به واسطه نزدیکی به پایتخت، خوشی آب و هوا و تنوع گونه های قابل شکار از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. کاخ ناصری منتسب به ناصرالدین شاه قاجار نیز یکی از جاذبه های تاریخی شهرستانک است.
غارهای یخ مراد، میدانک، هیو و کسیل از جذابیت ها و مواهب طبیعی و خدادادی جاده کرج - چالوس محسوب می شوند. غار یخ مراد که قدمت آن را 50 میلیون سال تخمین زده اند در منطقه گچسر حدفاصل روستای آزادبر و کهنه ده قرار دارد.
این غار یکی از زیباترین و نادرترین غارهای کشور به حساب می آید و جالب است بدانید که کارشناسان معتقدند که این غار در گذشته در زیر آب قرار داشته است.
غار یخ مراد غاری پرپیچ و خم بوده که هنوز به دلیل عدم امکان دسترسی به تمامی نقاط آن طول دقیق غار اندازه گیری نشده است. حفره های تو در تو و وجود دهلیزهای غیرقابل دسترس غارنوردی را با دشواری مواجه می کند.
گفته می شود در گذشته هر مریضی که از ریخ داخل غار می خورد، شفا پیدا می کند، به همین دلیل محلی ها اسم غار را یخ مراد گذاشته اند. بهترین فصل برای دیدن این غار فصل بهار است چرا که در این فصل قندیل یخ های معروف غار تشکیل می شود و معمولا تا آخر خرداد ماه هم باقی می ماند.
آبشارها غوغای طبیعت محسوب می شوند و صفحه های زیبایی از مواهب طبیعی بر روی ببینندگان آن می گشایند که جاده کرج - چالوس نیز از این موهبت بی بهره نیست.
آبشارهای نوجان، هفت چشمه، لیلستان، سپهسالار، کرکبود، نشترود، سیجان از جمله آبشارهای موجود در مسیر جاده کرج - چالوس است که خود به تنهایی می تواند مقصد جذاب برای گردشگران باشد.
آبشار نوجان که یکی از آبشارهای زیبا است در مسیر 3.5 کیلومتری از کیلومتر 15 جاده کرج - چالوس به سمت روستای زیبای نوجان قرار دارد. مسیر فرعی این روستا از نزدیک آدران جدا شده و به آبشار نوجان منتهی می شود که بسیار جذاب و دیدنی است.
در ادامه این مسیر نیز آبشارهای خوارس در منطقه ای بکر و کم نظیر میان کوه های مرتفع واقع شده اند که البته بازدید از آنها نیاز به امکانات کوهنوردی دارد.
غنای گیاهی موجود در مناطق البرزی نیز زاییده وضعیت ویژه توپوگرافی و اقلیمی منطقه است و پوشش در ارتفاعات بالای 3200 متر از سطح دریا نیز در این منطقه از تنوع خاصی برخوردار است.
دیزین بزرگترین و زیباترین پیست اسکی کشور نیز در مسیر جاده کرج - چالوس قرار گرفته است. دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران و منطقه خاورمیانه است که در شهرستان کرج در استان البرز واقع شده‌ است.
پیست اسکی دیزین نخستین پیست اسکی در ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفته است.
تکیه سپهسالار روستایی از توابع دهستان آسارا واقع در بخش آسارا در شهرستان کرج در استان البرز است. امامزاده ای به این نام در این روستا واقع شده است که منطقه تاریخی و دیدنی برای گردشگران محسوب می شود.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۵۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور چالوس یک طرفه شد

سرهنگ سیاوش محبی جانشین رئیس پلیس راه راهور فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور گفت: امروز از صبح شاهد بار ترافیک جنوب به شمال در محور چالوس هستیم.

وی افزود: محور هراز، فیروزکوه آزادراه قزوین_ رشت، تهران_ قم، ساوه، جاده‌های خراسان رضوی، اصفهان از ترافیک و پرحجم و روان برخوردارند.

سرهنگ محبی گفت: از ساعت ۱۲:۳۰ تردد همه وسایل نقلیه در محور چالوس از مرزن‌آباد به سمت تهران ممنوع شد و به دلیل ترافیک سنگین و بارندگی تردد کند است.

وب ادامه داد: از ساعت ۱۴:۰۰ محور چالوس تهران به سمت مرزان آباد جهت تخلیه بار ترافیکی یک‌طرفه می‌شود.

کد خبر 6095587

دیگر خبرها

  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • تردد از جاده چالوس و آزادراه تهران –شمال به سمت مازندران ممنوع شد
  • حادثه رانندگی در جاده کرج - چالوس ۸ مصدوم داشت
  • احتمال ریزش سنگ، با بارش باران در جاده چالوس
  • احتیاط کنید؛ جاده کرج-چالوس بارانی است
  • بارش باران و احتمال ریزش سنگ در جاده چالوس
  • بارش باران در محورهای البرز/خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • محور چالوس یک طرفه شد
  • جاده چالوس یک‌طرفه شد
  • ترافیک سنگین در جاده چالوس