Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازاریان و کاسبان یاسوجی در حالی در آستانه شب عید قرار گرفته اند که دستان مردم برای خرید خالی است و اینوگنه به نظر می رسد که رونق همیشگی بازار از بین رفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، چند روز مانده به عیدنوروز و آغاز سال 1396 اگر سری به بازار شهر یاسوج بزنید خوب می توان فرارسیدن سال جدید و عید باستان نوروزی را ازشلوغ بودن بازار حس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده هایی که شاید تنها همین یک بار در سال دسته جمعی به خرید آمده اند و کالاهای مورد نیاز خود را خرید می کنند.

به درب هر مغازه ای که می رسی عده ای را مشغول چانه زدن با فروشنده وگلایه از گران بودن اجناس خواهید دید که در آخر سر یا موفق به گرفتن تخفیف می شوند و خرید می کنند و یا فروشنده با لجاجت تمام بر روی جمله قیمت مقطوع است ،چونه بی چونه پافشاری کرده وخریدار را از خرید کردن منصرف می کند.

با این وجود هرساله شاهد کاهش قدرت خرید مردم و به خصوص نارضایتی فروشندگانی هستیم که انتظار بیشترین فروش اجناس خود را آخر سال و موقع خرید عید دارند.این روز ها اگر از مردم بپرسید همه آنها خواهند گفت که خرید عید تنها به خرید مایحتاج ضروری خانواده ختم می شود و حتی خیلی ها هم با نداشتن پول توانایی فراهم کردن همان مایحتاج اولیه خود را نیز ندارند.

کاهش قدرت خرید مردم یعنی اینکه کمتر به بازار می روند و کمتر خرید می کنند ؛ آنها درنهایت که به بازار سر بزنند سراغ مایحتاج ضروری می روند و درآمدشان از معاششان بیشتر کفاف نمی دهد و این مساله باعث شده تا اقتصاد کشور رکود مضاعفی را تجربه کند .

اقتصاد دانان بر این باورند که برای غلبه بر رکود باید به جامعه نقدینگی تزریق کرد تا بازارها رونق یافته و به تبع آن تولید نیز رونق یابد و البته باید مقداری تورم حاصل از آن را هم پذیرفت.

شاید بعد از اجرای برجام توقع مردم از کاهش قیمت ها و افزایش خریدبرآورده نشده باشد و این در حالی است که رئیس جمهور کشورمان بارها پشت تریبون سخنرانی های خود گفته است که مردم به خوبی تاثیرات برجام را حس می کنند و این گفته آقای روحانی با انتقاد زیادی از طرف اقتصاددانان و کارشناسان کشوری روبه رو شد.

به همین بهانه به سراغ برخی از فروشندگان شهر یاسوج رفتیم تا وضعیت فروش و رضایت یا عدم رضایت آنها از وضعیت بازار آگاه شویم:

هرساله وضعیت فروش در بازار نسبت به سال های گذشته بد تر می شود.

ایمان آورده 23 ساله که در خیابان مرکزی شهر یاسوج مشغول به دست فروشی لباس های مردانه است در گفت و گوبا خبرنگار این پایگاه خبری گفت: از وضعیت بازار نپرسید که اصلا رضایت بخش نیست.

وی با بیان اینکه تا کلاس پنجم ابتدایی درس خوانده است، افزود:بیش از 8 سال است که به دست فروشی مشغول هستم و هرساله وضعیت فروش در بازار نسبت به سال های گذشته بد تر می شود.

آورده وضعیت بد اقتصادی کشور و مردم را عامل اصلی به فروش نرفتن اجناس بازاریان دانست و بیان کرد: مردم بی پول شده اند و جوانان بیکار هستند باید پولی باشد تا مردم قدرت خرید داشته باشند یانه؟!

این فروشنده پیراهن های مردانه می افزاید: پول نداریم که مغازه کرایه کنیم و در آن اجناس خود را به فروش برسانیم به همین خاطر مجبور به دست فروشی در سطح خیابان هستیم که آن هم هر لحظه ممکن هست شهرداری سر برسد و بساط ما راجمع کند.

تمام بازار را جنس چینی با قیمت مناسب فرا گرفته است

ارجمند یکی دیگر از جوانان یاسوجی که مغازه کفش فروشی دارد در همان حال که قیمت اجناس خود را به مشتریان ارائه می داد ، گفت:شما خودتان چند ساعت اینجا بنشینید و ببینیدآیا من یک جفت کفش می فروشم یا نه.

وی با بیان اینکه همه اجناسی که در مغازه من به فروش می رسد ایرانی و تولید داخلی است،افزود: مردم می آیند و قیمت می گیرند اما نمی خرند و این وضعیت بد اقتصادی مردم را نشان می دهد.

این فروشنده کفش در یاسوج عنوان کرد:تمام بازار را جنس چینی با قیمت مناسب فرا گرفته و در استان ما با وضعیت بد مالی مردم معلوم است که خانواده ها به سراغ خریدن اجناس ارزان قیمت می روند.

وی گفت: دلیل دیگر وضعیت بد بازار در یاسوج وجود دستفروش هایی هست که کل خیابان ها را گرفته اند.

ارجمند با اشاره به اینکه 15 سال است به فروش کفش در یاسوج مشغول است افزود:سال به سال وضعیت فروش بد تر می شود و ما را به برجام دلخوش کردند که متاسفانه وضعیت بدتر شد که بهتر نشد و هیچ تلاشی هم از طرف دولت برای افزایش نقدینگی در بازار نمی بینیم.

مردم توان خرید ندارند

این فروشنده گفت: از سال آینده تصمیم دارم که جنس چینی به جای جنس ایرانی بفروشم چرا که هم از نظر قیمت هم سلیقه مردم تمایل خرید آن را دارند.

فهیمی یکی دیگر از فروشندگان یاسوج که به ساعت فروشی مشغول است ، گفت:از هر کدام از مغازه دار های این شهر بپرسید همه از وضعیت فروش خود ناراضی هستند چرا که مردم توان خرید ندارند.

وی با بیان اینکه 10 سال ساعت فروشی دارد،بیان کرد:هر لحظه که به عید نزدیک تر می شویم فروش ما کمتر می شود.

این فروشنده افزود:بسیاری از مردم استان کهگیلویه وبویراحمدبه شغل کشاورزی و عشایری مشغول هستند،با کم شدن بارش ها و خشکسالی در استان به این قشر از مردم خسارت هایی وارد شده که قدرت خرید و وضع مالی آنها بدتر شده به همین خاطر خرید و فروش کاهش پیدا کرده است.

فهیمی بیان کرد:حالا هم که نزدیک عید هست و گفته می شود که حقوق برخی از کارمندان داده نشده است.

وی گفت: امید ما به برجام بود که متاسفانه نه تنها وضعیت بهتر نشد بلکه بد تر شد.

نقدینگی در بازار کم و دست مردم خالی است

آرامش یکی از طلافروشان یاسوج که 9 سال است به این کار مشغول است در گفت و گو به خبرنگار ما اظهار کرد: نقدینگی در بازار کم و دست مردم خالی است به همین دلیل قدرت خرید مردم کم شده و دولت باید برای بهبود وضعیت تلاش کند.

وی افزود: با توجه به حساب و کتاب هایی که انجام می دهیم نسبت به گذشته فروش کمتر و ضرر های زیادی متقبل شده ایم.

زارع فروشنده پوشاک مردانه و زنانه گفت:11 سال است که فروشنده ام و امسال وضعیت فروش در بازار 10 درجه زیر صفر است.

وی افزود:یکی از دلایل این وضعیت این است که در بازار نقدینگی نیست .هرچند قیمت ها نسبت به سال گذشته تغییر نکرده اما فروش ما پایین تر آمده و خرید مردم کمتر شده است.

امسال به روال سال های گذشته اصناف و واحدهای تولیدی خود را برای شب عید آماده می کنند ولی رونق همیشگی بازار به علت گرانی و نبودن قدرت خرید در مردم مشاهده نمی شودکه این امر نگرانی مردم را دو چندان و تلاش مسئولان برای افزایش نقدینگی و قدرت خرید مردم را می طلبد.

گزارش و عکس/ مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۶۲۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو امروز، چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ صعودی گزارش می‌شود. قیمت‌ها در برخی موارد تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته و در هر دو بازار داخلی و مونتاژی دیده می‌شود.

قیمت خودرو امروز پس از دو هفته رکود و افت ناچیز قیمت‌ها، سرانجام افزایشی شد. از صبح امروز اغلب محصولات داخلی و مونتاژی رشد قیمت دارند و در برخی موارد یک خودرو وارداتی همانند هونگچی H۵، بالغ‌بر ۹۰ میلیون تومان گران‌تر شده است.

فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغار شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل

روز گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت و همین موضوع باعث شد تا قیمت خودرو بلافاصله دچار رشد قیمت شود.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی، رشد چند درصدی نسبت به روز گذشته دارد.

کوییک S دنده‌ای یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپاست که نسبت به روز گذشته چهار میلیون تومان گران‌تر شده و با ۴۳۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا به شمار می‌رود که از ابتدای امروز هفت میلیون تومان رشد قیمت دارد و با ۷۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۷i دنده‌ای یکی از رکوردداران افزایش قیمت در بازار خودروهای داخلی به شمار می‌رود که با رشد ۲۰ میلیون تومانی نسبت به ابتدای روز، به نرخ ۷۵۶ میلیون تومان رسید.

دنا پلاس توربو اتوماتیک که روز گذشته رکورددار افت قیمت در بازار داخلی بود، امروز رکورد رشد قیمت را زد و ۴۵ میلیون تومان افزایش یافت. این خودرو هم‌اکنون با یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی هم از صبح امروز صعودی گزارش می‌شود.

زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات

جک J۴ آپشنال یکی از ارزان‌ترین محصولات کرمان موتور محسوب می‌شود که از صبح امروز ۱۳ میلیون تومان گران‌تر شد و به ۸۴۰ میلیون تومان رسید.

ام‌وی‌ام X۳۳ کراس اتوماتیک جدیدترین کراس‌اوور اقتصادی مدیران خودرو است که رشد ۲۰ میلیون تومانی را به ثبت رساند و با یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرستیژ هفت نفره که محصول جدید گروه بهمن به شمار می‌رود، تنها در یک روز توانسته ۶۰ میلیون تومان گران‌تر شود و رکورد رشد قیمت محصولات مونتاژی را نصیب خود کند. این خودرو هم‌اکنون با دو میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

کد خبر 848605 برچسب‌ها خبر مهم بازار خودرو گروه خودروسازی سایپا خودرو - ایرانی خودرو ايران خودرو خودرو مدرن، لوکس و هوشمند

دیگر خبرها

  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟