Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:18:50 GMT

تنگه سازبن؛ بهشت گمشده سیروان

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۶۲۷۲۸

تنگه سازبن؛ بهشت گمشده سیروان

ایلام-تنگه سازبن در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان به عنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح است و در ایام عید نوروز پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، تنگه سازبن در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان واقع شده و به عنوان نگین گردشگری این شهرستان مطرح است؛ این تنگه در فصل بهار به یکی از زیباترین مناطق استان تبدیل می‌شود ودر این فصل پذیرای مسافران زیادی از گوشه و کنار استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واژه سازبن یک واژه ی کوردی است که بر این تنگه نهاده اند، سازبن تشکیل شده از دو بخش [ساز + بن] است، واژه ساز همان ساز محلی است که به شکل قیف است و واژه بن به معنی انتها و ته است.

این تنگه را بدان جهت سازبن می گویند چون از بالادست تا انتهای آن در جهت مسیر جریان آب رود به شکل ساز است؛ یعنی هرچه از انتهای تنگه در مسیر جریان حرکت کنیم پهن تر می شود.

رود سیمره مرز ایلام واستان لرستان است، وقتی بر خلاف جریان آب با قایق به سمت بالادست تنگه حرکت کنید کوه های سمت راست متعلق به خاک لرستان و سمت چپ متعلق به استان ایلام است.

تنگه سازبن این زیبای گمشده در منطقه سیروان به جرات یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی اش می کندتنگه سازبن این زیبای گمشده در منطقه سیروان به جرات یکی از نقاط بسیار زیبا و بکر استان ایلام است که با طبیعت بدیع و دل انگیزش چشم هر گردشگری را مجذوب زیبایی اش می کند.

تنگه توریستی سازبن اگر امکاناتی هچون جاده دسترسی مناسب و محل اسکان گردشگران داشته باشد می تواند یک منبع توریستی مهم در استان ایلام باشد، البته هم‌اکنون به یکی از نقاط پربازدید در ایام سال تبدیل شده است.

وجود دیوارها و باورهایی از عهد باستان بر دیوارهای تنگه و عرض رودخانه در دل کوه جذابیت ویژه ای را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به خود متحیر می سازد.

به جز راه های سخت گذر تنها راه ورود به تنگه استفاده از قایق است که بر زیبایی های این مکان بکر و دیدنی افزوده است.

قلعه سازبن

قلعه بسیار زیبای سازبن بر روی تیغه ورودی تنگه سازبن و درقسمت شرقی شهر لومار قرار دارد و یکی از آثار به ثبت رسیده ملی است.

موقعیت، جنس مصالح بکار رفته و همچنین شکل قلعه نشان می دهد که از مراکز نظامی و تفریحی شاهان ساسانی بود که باوجود شکارگاه های بکر و طبیعت چشم نواز مرکز خوش گذرانی و نگهبانی شهر کوچکی است که دردرب ورودی تنگه وجود داشته است.

آثار دیوارها، ستون ها و ... این قلعه همچنان باقی مانده است؛ این قله تاریخی با توجه به موقعیت جغرافیای و مکان ساخت آن یکی از قلعه های منحصر به فرد است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۶۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر

یعقوب شکوهی اظهار داشت: بیشترین بارش سامانه اخیر استان مربوط به شهرستان اردل با حدود ۵۳ میلی‌متر بود که باعث بروز خسارت در برخی مناطق این شهرستان شد و هم‌اکنون کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه یه لایروبی و بازسازی نیاز دارد.

وی با اشاره به ریزش سنگ و رانش زمین در بخش‌هایی از شهرستان اردل مانند جاده‌های بخش میانکوه و تنگ درکش‌ورکش، افزود: البته هیچ‌کدام از جاده‌های این شهرستان بسته نشد و تلاش راهداران برای ربزش‌برداری و پاکسازی محور‌های ارتباطی ادامه دارد.

شکوهی به رعایت نکردن تقویم کوچ و اقدام عشایر شهرستان اردل نسبت به کوچ زودهنگام قبل از ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه اشاره و اضافه کرد: در این بارندگی تعدادی از عشایر اردل با مشکل مواجه شدند.

وی یادآور شد: البته از طریق مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان و فضای مجازی اطلاع‌رسانی به عشایر مبنی بر خودداری از کوچ زودهنگام قبل از ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه انجام شده بود.

بیشتر بخوانید
تخلیه آب از منازل مسکونی در شهرستان کیار

شکوهی اظهار داشت: این در حالی است که تعدادی از عشایر شهرستان اردل تقویم کوچ را رعایت نکرده‌اند و بدون توجه به هشدار‌ها و اخطار‌ها از خوزستان به سمت چهارمحال و بختیاری کوچ را آغاز کردند.

وی گفت: به‌همین منظور حدود ۱۰ درصد از عشایر دیناران شهرستان اردل در مسیر کوچ از خوزستان به چهارمحال و بختیاری دچار مشکل شدند که در همین راستا ساعت ۲ بامداد شنبه به‌همراه جمعیت هلال‌احمر و اداره امور عشایر در منطقه حضور یافتیم و مواد غذایی و نایلون برای پوشش کف و روی چادر‌ها بین این عشایر توزیع شد.

شکوهی به مطلوب شدن شرایط آب و هوایی شهرستان اردل برای روز شنبه اشاره و تاکید کرد: خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به عشایر دارای مشکل به‌علت کوچ ادامه دارد و قرار است نیرو‌های امدادی به دنگان دیناران این شهرستان اعزام شوند.

وی با اشاره به درخواست کمک تعدادی از عشایر گرفتار در پلاک زیر سه‌راهی شلیل، افزود: خدمت‌رسانی و کمک‌رسانی به این عشایر انجام خواهد شد.

شکوهی تصریح کرد: البته در روز جمعه عشایر دو سه نقطه این شهرستان از جمله عشایر میانکوه و دره‌شور درخواست کمک داشتند که کمک‌رسانی به آنان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داد.

وی یادآور شد: این در حالی است که مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با حضور در خوزستان به عشایر برای رعایت تقویم کوچ و خودداری از کوچ زودهنگام قبل از ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه هشدار داده بود.

شکوهی اظهار داشت: خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در شهرستان اردل به‌زودی و پس از ارزیابی‌های کارشناسی جمع‌بندی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • خروش دوباره آبشار فصلی در تنگه تاریخی زرانگوش + فیلم
  • پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر
  • امدادرسانی هلال احمر ایلام به ۱۴۰ نفر متاثر از سیل و آبگرفتگی
  • حجم وحشتناک آب ورودی به تنگه زرانگوش در استان ایلام
  • عظمت آب ورودی به تنگه زرانگوش در ایلام
  • ببینید | حجم وحشتناک آب ورودی تنگه زرانگوش در ایلام
  • امدادرسانی نجاتگران هلال احمر استان ایلام به ۱۴۰ نفر متاثر از سیل
  • وضعیت تنگه زرانگوش بدره ایلام بعد از بارش های سیل آسا
  • امدادرسانی نجاتگران هلال احمر استان ایلام به ۵۴ نفر متاثر از سیل