Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-23@14:16:15 GMT

اردوغان به دنبال پیشوا شدن در کشورهای ترک‌زبان

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ | کد خبر: ۱۲۶۶۹۰۱۷

اردوغان به دنبال پیشوا شدن در کشورهای ترک‌زبان

سرویس جهان مشرق - چند روز پیش تورگول معاون ریاست جمهوری ترکیه طی خبری از تلاش‌ها و حمایت‌های اردوغان برای تشکیل کمپینی جهت نامیدن سال 2017 به نام «سال زبان ترکی» خبر داد.

تورگول ضمن اعلام این خبر افزود که مقامات رسمی ترکیه به‌ویژه شخص رجب طیب اردوغان بیانه‌ها و کمپین‌های فراوانی در مسیر تحقق سال 2017 به عنوان سال «زبان ترکی» به کار خواهند بست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تأکید بر عزم ترکیه برای عملی شدن این اقدام از تلاش‌های فراوان اردوغان و زحمات او در این مسیر تقدیر کرد. البته نمایش این‌گونه سیاست‌ها از سوی اردوغان که سابقاً تلاش می‌نمود خود را به عنوان رهبر و پیشوای جهان اسلام معرفی نماید و ترکیه را سردمدار آن بنامد؛ بیانگر تلاش عمیق حزب عدالت و توسعه برای تحریک عواطف و احساسات ترک‌ها در راستای حمایت همه‌جانبه از حزب و به‌ویژه رفراندوم 16 نیسان است.

در واقع اردوغان با این سیاست قصد دارد که رأی قشر خاکستری این کشور را تحریک و به‌سوی سبد رأی حزب و اصلاحاتش جذب نماید. لیکن بیان این سیاست‌ها از سوی معاون ریاست جمهوری اردوغان، از سیاست‌های پنهان او برای معرفی خود به عنوان پیشوای کشورهای ترک‌زبان (کشورهای ترک‌زبان حوزه دریای خزر) نیز پرده برمی‌دارد؛ بنابراین نمایش این نوع سیاست‌ها و تلاش برای پخش گسترده آن در عرصه‌های بین‌المللی از یک‌سو از فتنه‌های پنهان اردوغان برای رهبری کشورهای ترک‌زبان و علاقه او به بسط نفوذ خود به کشورهای حوزه دریای خزر و از سوی دیگر از نقشه او برای بالا بردن محبوبیت خود و سبد رأی اصلاحات 16 نیسان پرده برمی‌دارد. چراکه قبلاً اردوغان از اختلافات خود با هلند و آلمان استفاده نموده و مخالفان اصلاحات قانون اساسی را افرادی وابسته نامیده بود. پس اردوغان با این سیاست می‌خواهد به مردم ترکیه بفهماند که برخلاف مخالفان اصلاحات که به خارج وابسته‌اند او فردی کاملاً ملی‌گراست.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۶۹۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد

اردوغان درباره مسائل مربوط به آب بین عراق و ترکیه گفت: در اینجا نیاز به استفاده منطقی از منابع در مورد آب احساس می شود. عراق از ما در مورد آب مطالباتی دارد. آنچه در این مرحله باید انجام شود، تضمین استفاده پایدار از آب است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از عراق در جمع خبرنگاران به تشریح دستاوردهای سفرش پرداخت.

امیدوارم پ ک ک در عراق گروه تروریستی شناخته شود

وی با اشاره به موضوع امنیت در گفتگوها با طرف عراقی گفت: عراق اخیراً سازمان تروریستی پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان غیرقانونی اعلام کرد. ما از این بابت رضایت کشورمان را اعلام کردیم. ما بار دیگر تاکید کردیم که انتظار داریم پ ک ک رسماً یک سازمان تروریستی اعلام شود و حضور آن در عراق پایان یابد. امیدواریم در دوره آینده نتایج عینی این امر را با وضوح بیشتری مشاهده کنیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تفاهمنامه های انجام شده با بغداد نیز اظهار داشت: طرح توسعه راه در راس برنامه های ما قرار داشت. ما با تفاهم نامه چهارگانه ای که امضا کردیم از آستانه حساس دیگری در این زمینه عبور کرده ایم. امیدوارم از این به بعد پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

همیشه در کنار ترکمانهای عراق هستیم

اردوغان ادامه داد: در بغداد با رهبران ترکمانهای عراق دیدار کردم. ما به برادران ترکمان خود اعلام کردیم که به عنوان یک کشور و ملت همیشه در کنار آنها هستیم و خواهیم بود.

وی در خصوص احتمال عملیات جدید ترکیه در شمال عراق نیز گفت: برای چشم انداز توسعه عراق و امنیت سرمایه گذاری های بین المللی، ضروری است که این گودال های تروریستی تسطیح شده و آینده ای قابل پیش بینی برای عراق ساخته شود. ما تروریسم را به هر طریقی نابود خواهیم کرد.

عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد

رئیس جمهور ترکیه در خصوص بحران آب در منطقه که بین عراق و ترکیه نیز چالش زا شده است، اظهار داشت: در اینجا نیاز به استفاده منطقی از منابع در مورد آب احساس می شود. عراق از ما در مورد آب مطالباتی دارد. آنچه در این مرحله باید انجام شود، ارائه طرح ها و برنامه های جدید مناسب برای تغییر شرایط آب و هوایی جهان و تضمین استفاده پایدار از آب است.

اردوغان ادامه داد: نباید فراموش کرد که ما هم به اندازه آنها مشکل آب داریم. ترکیه غنی از آب نیست و در رده کشورهایی است که دچار تنش آبی هستند. بنابراین اگر نتوانیم برنامه های خود را در مدت کوتاهی اجرا کنیم، ممکن است در تامین آب دچار مشکل شویم. بنابراین، باید اقدامات محتاطانه ای انجام دهیم. شاید بتوان با ارزیابی های انجام شده در این راستا به نقطه مشترکی رسید. بدون بررسی دقیق مسائل فنی و ایجاد سناریوهای آینده نمی توان این مسائل را حل کرد. ترکیه به جای رویکردی احساسی، رویکردی منطقی، آشتی‌جویانه و راه‌حل‌محور در مورد این موضوعات اتخاذ می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در خصوص وضعیت غزه و حملات رژیم اسرائیل اظهار داشت: مسئله غزه در حال حاضر مهمترین مسئله جهان اسلام است. غزه جایی است که جهان اسلام باید تمرکز کند، برای راه حل. ما به بحث درباره این موضوعات با مقامات حماس و رهبران بسیاری از کشورها ادامه خواهیم داد. این موضوع اولین دستور کار ما است و ما تمام تلاش خود را برای یافتن راه حل ادامه خواهیم داد. همه می توانند این موضوع را نادیده بگیرند یا فراموش کنند، اما ما نمی توانیم چنین رویکردی داشته باشیم.

وی افزود: ما برادران فلسطینی خود از جمله حماس را تنها نخواهیم گذاشت. به همین دلیل تاکنون حدود 45 هزار تن کمک به غزه ارسال کرده ایم. این کمک ها همچنان ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، ما در حال حاضر در بیمارستان های خود در آنکارا و استانبول در حال مداوای مجروحان هستیم.

درباره خروج رهبران حماس از قطر چیزی نشنیده ام

اردوغان در خصوص احتمال تغییر محل زندگی رهبران حماس و خروجشان از قطر نیز گفت: چنین اطلاعاتی دریافت نکرده ام. فکر نمی کنم امیر قطر چنین اقدامی را انجام دهد. برخورد امیر قطر با آنها همیشه مانند یکی از اعضای خانواده است. من فکر نمی کنم که این نگرش نسبت به آنها در آینده تغییر کند.

هیتلر زمانه، نتانیاهو و همدستانش نمی توانند از پاسخگویی فرار کنند

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اقدامات این کشور علیه اسرائیل در مجامع بین المللی گفت: ما تمام اسناد جنایات اسرائیل را در دادگاه بین المللی دادگستری قرار داده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد. ما به افشای حقیقت و صحبت درباره قتل های اسرائیل ادامه خواهیم داد. هیتلر زمانه، نتانیاهو و همدستانش نمی توانند از پاسخگویی فرار کنند. هر چقدر هم فرار کند، ما دنبالش می رویم. قطعاً روزی عدالت از بیگناهان و مظلومان بازخواست خواهد شد. اگر عدالت نپرسد، تاریخ خواهد خواست.

وقت آن است که مسائل بی اساس با ارمنستان را کنار بگذاریم

 

وی درباره اظهارات نخست وزیر ارمنستان و اقداماتش برای کاهش تنش با آذربایجان و ترکیه گفت: اکنون نظم جدیدی در منطقه ایجاد شده است. وقت آن است که مسائل بی اساس را کنار بگذاریم. همیشه بهتر است با واقعیت های زمانه رفتار کنیم تا با داستان های تاریخی ساختگی که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند. حالا پاشینیان هم این را فهمیده است.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص استفاده نکردن پاشینیان از واژه نسل کشی نیز گفت: مورخان در درجه اول به آنچه در روند تاریخی رخ داده می پردازند. ما از همان ابتدا در مورد این موضوع بسیار باز بودیم و گفتیم که می توانیم آرشیو خود را باز کنیم و این کار را هم کردیم. اکنون زمان ایجاد نقشه های راه جدید بر مبنای واقعی است. امیدوارم ارمنستان از ظلمتی که دیاسپورا آنها را به بردگی گرفته خلاص کند و مسیر ایجاد آغازهای جدید را برای آینده ای روشن انتخاب کند.

اردوغان افزود: درهای فرصت برای همیشه باز نمی مانند. لازم است تا زمانی که باز است از آن به خوبی استفاده کرد. امیدوارم ارمنستان راه درستی را انتخاب کند و دوران جدیدی آغاز شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است
  • اردوغان وارد عراق شد
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟
  • دیدار رئیس جمهور ترکیه با اسماعیل هنیه
  • اسرائیل تاوان جنایات خود را خواهد داد