Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، الهیار دولتخواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست روز سه شنبه 24 اسفند به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری تشکیل شد که در این جلسه شش منطقه محیط زیستی کشور با هماهنگی های قانونی و مطالعات انجام شده با سطوح جدید حفاظتی تعیین و ارتقای سطح آنها به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه منطقه یخاب در سال 92 با تلاش ها و پیگیری های محیط زیست و انجمن های مردم نهاد منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده بود تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری های مستمر، در کمتر از دو سال، منطقه یخاب در جلسه اخیر شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور از شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
دولتخواه با اشاره یه اینکه منطقه یخاب می‌تواند پشتیبان خوبی برای زیستگاه گونه ارزشمند یوز آسیایی باشد تصریح کرد: طی سال های اخیر و با نظارت ها و گشت های مستمر محیط بانان و دوستداران محیط زیست شهرستان آران و بیدگل، بویژه انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد، منطقه یخاب از نظر پوشش جانوری و گیاهی، وضعیت بسیار مطلوب تری را نسبت به گذشته پیدا کرده است.
وی ارتقای منطقه یخاب به پناهگاه حیات وحش را زمینه ای برای بهره‌ مندی خردمندانه و پایدار از این منطقه دانست و گفت: یخاب به دلیل هم مرز بودن با پارک ملی کویر می تواند کریدور مهاجرتی مهمی برای گونه های جانوری به خصوص یوزپلنگ آسیایی باشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل به موقعیت و وضعیت جغرافیایی پناهگاه حیات وحش یخاب اشاره کرد و گفت: این منطقه که در شمال شرقی شهر ابوزیدآباد و بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل واقع است، دارای اقلیمی کوهستانی، دشتهای آبرفتی، تپه ماهوری و در قسمت غربی به صورت اجتماع شن های روان است.
دولتخواه پوشش گیاهی بسیار مناسب، منابع آبی فراوان و وجود چشم اندازهای بسیار زیبا و منحصر به فرد را از جمله ویژگی های پناهگاه حیات وحش یخاب برشمرد و تصریح کرد: این ویژگی ها سبب شده است که این منطقه زیستگاه گونه های جانوری همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، گربه شنی، کاراکال و خرگوش باشد.
وی ادامه داد : این منطقه زیستگاه پرندگانی همچون عقاب طلایی، سارگپه، بالابان، دلیجه، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و دودوک و خزندگانی همچون افعی شاخدار ایرانی، مار جعفری، تیر مار، شتر مار شیرازی، مار قیطانی، بزمجه، جکوی دم پهن کایزرلینگ، آگامای استپی و آگامای سروزغی دم سیاه است.
الهیار دولتخواه، پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش یخاب را در گیرنده گیاهانی چون درمنه، خارشتر، قلم، چرخه، نسی، گون، پرند، تاغ، اشنیان، جاز، بادام کوهی، انجیر کوهی، سیا گینه، اسفند، اشک و شوره ذکر کرد.
وی همچنین به تاریخچه حفاظت از منطقه یخاب اشاره و تصریح کرد: این منطقه از زمان معرفی پارک ملی کویر به دلیل قرار داشتن در مجاورت پارک و مهاجرت حیات وحش از پارک ملی به این منطقه در برخی از فصول تحت گشت و کنترل نیروهای اجرایی پارک ملی کویر قرار داشت.
منطقه یخاب از سال 1360 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کاشان تحت نظارت و کنترل آن اداره قرار گرفت و از آبان ماه سال 1389 با راه اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل مسئولیت نظارت بر این منطقه بر عهده این اداره قرار گرفته و با پیگیری های انجام شده در اوایل سال 1392 رسما به عنوان منطقه ی شکار ممنوع و در حال حاضر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد.
شهر ابوزیدآباد یکی از شهرهای توابع شهرستان آران و بیدگل است که در 30 کیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است.
مرکز شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان، در فاصله شش کیلومتری شهرستان کاشان و 215 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.
7408/7472 * خبرنگار: حسین منصوری فر * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۸۰۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبارروبی قبور شهدای فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مدیر آموزش و پرورش آران و بیدگل در این آیین گفت: فرهنگیان هم اکنون سربازان خط مقدم جنگ نرم با دشمنان هستند و جهت پیروزی در این کارزار می‌باید از شهدای انقلاب پیروی و از آنها الگو بگیرند.
رحمت اله مشرقی افزود: شهیدان معلمان واقعی انقلاب و جامعه هستند که با اهدای جان و خون خود هنر چگونه و برای چه زیستن را آموختند

دیگر خبرها

  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • غبارروبی قبور شهدای فرهنگی در شهرستان آران و بیدگل
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است