Web Analytics Made Easy - Statcounter

«صلاح الدین ربانی» روز یکشنبه پیش از عزیمت به امریکا در یک نشست خبری همچنین از توافق کشورهای منطقه برای راه اندازی راه آهن پنج جانبه چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ایران و افغانستان به عنوان یکی دیگر از موفقیت های دستگاه دیپلماسی این کشور برای تبدیل شدن افغانستان به مرکز اتصال کشورهای منطقه نام برد.
وزیر امور خارجه افغانستان عصر روز یکشنبه برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو گروه موسوم به ائتلاف ضد داعش به امریکا سفر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نشست روز 22 مارس در واشنگتن برگزار می شود و قرار است ربانی وضعیت مبارزه با داعش در افغانستان را برای شرکت کنندگان تشریح کند.
وی افزود که انتقال اموال تجارتی بازرگانان از طریق خط آهن چین به «حیرتان» افغانستان، اجرای طرح «کاسا یکهزار» برای انتقال برق مازاد تاجیکستان به پاکستان و «تاپی» برای انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هندوستان از خاک افغانستان، موافقت نامه راه ترانزیتی «لاجورد» برای اتصال کشور به اروپا و حمایت جامعه جهانی از افغانستان در نشست بروکسل، نشان دهنده موفقیت کشور در عرصه بین المللی است.
وزیر امور خارجه افغانستان گفت که سال 95 چند موافقت نامه امنیتی با کشورهای همسایه به امضاء رسید و در جریان سفر وی و مسئولان امنیتی بلندپایه به تهران نیز گفت و گوهای سازنده ای در باره همکاری های امنیتی با ایران صورت گرفت.
وی در عین حال گفت که اجرای این طرح ها با موانع و چالش هائی نیز مواجه است که بزرگترین چالش ما ناامنی و تروریسم است و کشورهای منطقه باید به این واقعیت تن بدهند که ریشه های تروریسم در خارج از خاک افغانستان است.
ربانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در باره ارتباط برخی کشورهای منطقه با گروه طالبان تصریح کرد: «موضوع انتشار برخی گزارش ها از ارتباط روسیه با گروه طالبان را با مسکو مطرح کردیم و آنان ضمن تاکید بر همکاری با دولت گفتند که گروه هائی مانند طالبان نزد روسیه مشروعیت ندارند.»
وزیر امور خارجه افغانستان افزود که مسکو تصریح کرده است که ارتباط با گروه طالبان تنها با هدف بر زمین گذاشتن سلاح و تشویق آنان به صلح و نشستن پای میز مذاکره صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و انگلیس در لندن که با حضور نخست وزیر انگلیس صورت گرفت اظهار امیدواری کرد که این نشست نتایج خوبی برای افغانستان به بار بیاورد.
ربانی گفت که وزارت امور خارجه سال آینده دو برنامه مهم اقتصادی را پیش رو دارد که یکی نشست «ریکا - 7» در ترکمنستان و دیگری هفتمین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو «قلب آسیا» یا روند استانبول به میزبانی جمهوری آذربایجان است.
وی افزود که در سال 95 سطح روابط افغانستان با کشورهای اسلامی ارتقاء یافت و توانستیم نظر علمای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی را برای مشارکت و حمایت از صلح افغانستان جلب و جذب کنیم.
وزیر امور خارجه افغانستان، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر شاهد برگزاری کنفرانس علمای اسلامی برای مبارزه با تروریسم باشیم.
وی گفت که نقش حمایتی سازمان ملل و اتحادیه اروپا از افغانستان در نشست بروکسل که حمایت قاطعی از کشورمان به عمل آوردند، نشانه ای از تعهد آنها به افغانستان است.
ربانی گفت که افغانستان، گام های هدفمندی را به منظور عضویت در سازمان همکاری های شانگهای برداشته و همچنین نامزدی خود را برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای سال های 2018 تا 2020 میلادی ارائه داده است.
وی افزود که در سال 95 بخش کنسولی وزارت خارجه و نمایندگی های سیاسی افغانستان در جهان دارای تغییرات بنیادین شد و پاسپورت های الکترونیکی جایگزین پاسپورت های دستنویس خواهد شد.
وزیر امور خارجه افغانستان گفت که یکی از چالش های عمده برای صدور پاسپورت های الکترونیکی، نداشتن شناسامه برخی از مهاجران افغان است که قرار شده برای تمامی اتباع افغان در کشورهای جهان پس از اثبات و احراز هویت، شناسنامه و سپس پاسپورت الکترونیکی صادر شود.
ربانی خاطر نشان کرد که یک بانک متقاضیان تابعیت را در وزارت خارجه راه اندازی کردیم.
وی افزود که بخاطر حضور چند صد هزار تن از اتباع افغانستان در عربستان، قرار شد که پاسپورت های دستنویس افغان های مقیم این کشور نیز تعویض شود.
ربانی گفت که گفت و گوهائی با جمهوری اسلامی ایران برای تمدید روادید اقامت مهاجران افغان در آن کشور را آغاز کردیم و امیدواریم هر چه زودتر مشکل آنان در ایران حل بشود.
آساق**1610