Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، بهمن دریکوندی گفت:در دیدار و مذاکره با وزیر جهاد کشاورزی و رئیس امور اراضی کشور توانستیم شورای تامین استان خوزستان را متقاعد کنیم تا قانون اجاره بهای زمین های کشاورزی را لغو کند.

وی افزود:قیمت اجاره بهای زمین کشاورزی در سالهای گذشته برای هر هکتار بین 700 تا 800 هزار ریال بود که با مصوبه جدید به سه میلیون و 550 هزار ریال افزایش یافته و اعتراض کشاورزان شهرهای اندیمشک ،دزفول و شوش را به دنبال داشت که با پیگیری صورت گرفته موفق شدیم این نرخ را به حدود یک هفتم قیمت یعنی معادل نرخ ابتدایی کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت:این امر با تلاش و پیگیری فراوان نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی و حمایت فرماندار دزفول انجام شد ضمن اینکه نرخ آب بهای پرداختی کشاورزان نیز تاحدودی کاهش یافت.


دریکوندی افزود:این تصمیم در راستای حمایت از کشاورزان منطقه شمال خوزستان و توجه به تولیدات کشاورزی منطقه گرفته شد و منجر به رضایتمندی کشاورزان شده است.
وی اضافه کرد:با اتخاذ این تصمیم بار سنگینی از دوش کشاورزان منطقه برداشته شد زیرا افزایش نرخ اجاره بهای زمین های کشاورزی موجب اعتراض کشاورزان شده بود.
دریکوندی گفت:در حال حاضر نیز در تلاشیم با تنظیم دادخواستی به دیوان عدالت اداری کشور،موضوع واگذاری اراضی دولتی به کشاورزان واجد شرایط را پیگیری و نهایی کنیم که این امر موجب شکوفایی ورونق بیش از پیش کشاورزی منطقه و استان خواهد شد چرا که علاوه بر کاهش هزینه های جاری برای کشاورزان شور و شوق و تلاش آنها نیز بیشتر از گذشته خواهد شد.


دزفول با ۹۰ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت سالانه حدود سه میلیون تن محصول تولید می‌کند.

ایرنا

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۹۱۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟

در روزهای اخیر انتقاداتی از سوی ناشران نسبت به افزایش اجاره بهای ۲۰ تا ۵۰ درصدی غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران مطرح شده است،‌ اما آیا این افزایش با وجود بودجه‌هایی که برگزاری نمایشگاه دارد‌، منصفانه است؟ - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ 15 روز مانده به آغاز سی و پنجمین نمیشگاه بین المللی کتاب تهران،‌ ناشران از افزایش اجاره بهای غرفه‌ها گلایه دارند،‌ اجاره بهایی که به گفته آن‌ها نسبت به سال گذشته با تورم بسیاری همراه بوده است.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با هزینه‌کردهای مختلفی است که بیش از 70 نهاد و موسسه در آن دخیل هستند‌، با این حال در سال‌هایی که از عمر این رویداد فرهنگی گذشته است‌، دولت تلاش کرده تا کمترین هزینه‌ را از ناشران دریافت کند،‌ چرا که برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ردیف بودجه مشخصی دارد و درآمدهایی از آن در قبال تبلیغات و ... نیز برای دولت حاصل می‌شود.

البته انتقاد به بالا بودن اجاره بهای غرفه تنها اختصاص به این دوره ندارد،‌ بلکه در سال‌های مختلف همواره برخی نسبت به این مهم و البته نحوه جانمایی ناشران انتقاداتی را وارد داشته‌اند.

بر اساس ضوابط حضور ناشران داخلی هزینه اجاره بهای غرفه به شرح ذیل است:

هزینه اجاره بهای غرفه‌ها در بخش ناشران عمومی نمایشگاه تهران تا 6 مترمربع به ازای هر مترمربع یک میلیون و 375 هزار ریال، 7 تا 9 متر مربع به ازای هر مترمربع 2 میلیون و 5 هزار ریال، از 10 تا 24 مترمربع سه میلیوون و 100 هزار ریال، از 25 تا 48 متر مربع 4 میلیون و 850 هزار ریال، از 49 متر تا 100 متری 6 میلیون و 850 هزار ریال، از 101 متر تا 200 متر 9 میلیون ریال، از 201 متر تا 300 متر 11 میلیون و 500 هزار ریال، از 301 متر به بالا 12 میلیون ریال بوده است. برای ناشران غیرخصوصی این رقم ها افزایش بیشتری داشته است.

بررسی این رقم‌ها با ارقام سال گذشته حکایت از افزایش بین 20 تا 50 درصدی میزان اجاره بهای غرفه‌ها دارد.

حسین جاوید مدیر انتشارات سده در این زمینه به تسنیم می‌گوید: در این دوره بر اساس آیین‌نامه برای اجاره یک غرفه 9 متری که سال 98  مبلغ 460 هزار تومان پرداخت می‌کردیم باید 2 میلیون تومان پرداخت شو‌د،‌ همین طور هر چه متراژ غرفه افزایش می‌یابد؛ رقم پرداختی نیز با شیب تندتری افزایش پیدا می‌کند.  آخرین دوره نمایشگاه سال 98 برگزار شد و بعد به دلیل کرونا دو سالی نمایشگاه برگزار نشد تا سال گذشته‌،  این رشد چشمگیر قیمت‌ها طبیعتا انتقاداتی را به همراه است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های فعلی غیرمنصفانه نیست،‌ ادامه می‌دهد:‌ اما این قیمت‌ها بر اساس تورمی که اعلام می‌شود و درصدهایی که مطرح می‌کنند نیست. انتقاد ما به معنای غیرمنصفانه بودن قیمت‌ها نیست،‌ وزارت ارشاد در هزینه‌کرد نمایشگاه شفاف‌سازی نمی‌کند،‌ درآمد حاصله از غرفه‌‌های رفاهی و تبلیغات در نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های نمایشگاه را پوشش دهد و دیگر نیازی به افزایش اجاره بهای غرفه‌ها نیست.

نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند

جاویدمی‌گوید:  همیشه دولت بر این ادعا بوده که از ناشران و صنعت نشر حمایت می‌کند ولی باید توجه داشت که وقتی ناشری به دلیل حجم بیشتر کتاب‌ها و مخاطبانش نیاز به احراه غرفه بزرگتری دارد،‌ طبیعتاً این رقم اجاره بها چشمگیر‌تر می‌شود و این تنها هزینه یک ناشر برای حضور در نمایشگاه نیست.

به گفته مدیر انتشارات سده یک ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران بسته به حجم فعالیت به یک تا ده نیرو نیاز دارد که هم باید هزینه حضور او را بپردازد، هزینه ناهار و رفت و آمد، هزینه‌های طراحی دکور،‌ بنر و جابه‌جایی بار نیز باید به این رقم اضافه شود. تازه در مورد برخی از این هزینه‌ها مثل جابه جایی بار در مصلی،‌ پیمانکاران معمولاً خارج از قرارداد مصوب عمل می‌کنند و کسی هم جوابگو نیست.

وی ادامه داد:‌ در نتیجه این هزینه‌های حضور ممکن است برخی ناشران به این نتیجه برسند که حضور فیزیکی با توجه به هزینه‌های حضور مجازی بهتر است انجام نشود. چرا که بین 50 تا 100 میلیون باید هزینه لجستیکی پرداخت شود و بعد هزینه‌های جابه‌جایی بار استهلاک کتاب‌ها،‌ هزینه اسکان ناشران شهرستانی نیز به آن اضافه می‌شود.

جاوید ادامه داد: در مقابل در بخش مجازی نه تنها چنین هزینه‌هایی نباید پرداخت، بلکه کتاب‌ها توسط پست و با استفاده از یارانه‌ای که ارشاد در نظر گرفته است، منتقل می‌‌شود،‌ البته سال گذشته در بخش مجازی نیز با مشکلاتی مواجه بودیم، از جمله عرضه یک کتاب با چند نرخ متفاوت و رقابت کتابفروشی‌ها با ناشران.

رشد 55 درصدی اجاره غرفه

 رضا حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس نیز از افزایش قیمت‌های‌ اجاره بهای غرفه‌ها ناراضی است،‌ حاجی‌آبادی به تسنیم می‌گوید:‌ من برای اجاره یک غرفه 15 متری امسال حدود 5 میلیون تومان اجاره پرداخت کرده‌ام‌، یعنی متری 310 هزار تومان،‌ در حالیکه سال گذشته برای اجاره غرفه 15 متری 3 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کردم،‌ یعنی متری 200 هزار تومان،‌ چرا در عرضه یک دوره اجاره بها باید متری 110 هزار تومان افزایش پیدا کند؟

 وی ادامه داد: دریافت و افزایش این اجاره بها در حالیکه برگزاری نمایشگاه ردیف بودجه مشخص دارد، منطقی نیست،‌ این ردیف بودجه حتی زمانی که نمایشگاه به دلیل کرونا برگزار نشد،‌ وجود داشت و البته مشخص نشد که صرف چه اموری شد. علاوه بر این نمایشگاه درآمدهای خاصی هم دارد و نکته سوم این که ناشران بر اساس آیین‌نامه موظف‌اند 20 درصد تخفیف ارائه کنند‌.

حاجی‌آبادی به سایر هزینه‌های حضوئر در نمایشگاه که ناشر متحمل می‌شود،‌ اشاره کرد و گفت:‌ هزینه‌های حمل و نقل انتقال کتاب به نمایشگاه،‌ هزینه نیرو و... نیز به هزینه‌های ناشر باید اضافه کرد. تعرفه‌های حمل و نقل داخل نمایشگاه و چرخی‌ها نیز که هیچ گاه طبق تعرفه پیش نرفته است. این هزینه‌ها پنهان هستند و دوستان متوجه این هزینه‌های پنهان نیستند.

وی گفت: باید تکلیفمان را مشخص کنیم،‌ آیا دولت قرار است نمایشگاه کتاب را برگزار کند که مردم کتاب بخرند و از ناشران حمایت کنند،‌ یا اینکه کارناوال‌های تبلیغاتی راه‌ بیاندازد.

نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران

محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث اما از جمله کسانی است که اجاره بهای غرفه در نمایشگاه را بالا نمی‌داند،‌ وی به تسنیم می‌گوید: اجاره بهای غرفه زیاد نیست،‌ ما برای یک غرفه 100 متری 60 میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم و به نظرم این رقم زیادی نیست.

وی می‌گوید: نکته‌ای که من دارم این است که دولت یارانه‌های نمایشگاه را به عدالت تقسیم کند،‌ نه به سلیقه. از همه ناشران حاضر در نمایشگاه حمایت شود،‌ نه تعدادی از ناشران. تجربه دو سال اخیر نشان داده است که وزارت ارشاد در تقسیم یارانه‌ها،‌ خرید کتاب از ناشران و اختصاص کاغذ سلیقه‌ای عمل کرده است.

روایت‌های ناشران نشان می‌دهد که اگرچه رقمی که ناشران برای اجاره بهای غرفه‌ها پرداخت می‌کنند،‌ بالا نیست، ولی هزینه‌های حضور یک ناشر در نمایشگاه چندین برابر این رقم است  که گاهی این هزینه ها چنان بالا می‌رود که حضور را برای ناشر مقرون به صرفه نمی‌کند. بنابراین وزارت ارشاد اگر قرار است رویکردی حمایت‌گونه از حضور ناشران داشته باشد،‌ باید در این زمینه تجدیدنظر کند،‌ چرا که به باور بسیاری از کارشناسان رقم دریافتی از اجاره بهای غرفه‌ها حتی بالاتر از میزان اجاره مصلی که بر اساس شنیده‌‌ها حدود 14 میلیارد تومان بوده است،‌ خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟
  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک اصلاح شد
  • رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی اجاره بهای املاک
  • اصلاح طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی 
  • اصلاح طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد/ آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
  • بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه