Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ‌محوطه پا تخت سنگ‌تراشان در 45 کیلومتری جنوب شرق شهر خرم‌آباد در دهستانی به نام کشور از توابع بخش پاپی قرار گرفته است. ‌به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از ایسنا، این محوطه یک زمین کشاورزی تقریباً مسطح در دامنه کوهی به نام تخت و مشرف به روستای سنگ‌تراشان است.
دسترسی به این روستا از طریق جاده کوهستانی و پر پیچ و خم در میان جنگل‌های بلوط امکان‌پذیر است که منازل روستایی سنگ‌تراشان به شکل پلکانی ساخته شده و حیاط یک منزل، پشت بام منزل جلویی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاکنون 6 فصل کاوش باستان‌شناسی از سال 84 تا 90 در این محوطه صورت گرفته که حاصل آن کشف بیش از 2000 قطعه اشیاء مفرغی، آهنی، سفالی و سنگی مربوط به هزاره اول است.
اشیاء به دست آمده شامل بیش از 1200 قطعه سرپیکان اعم از سنگی، مفرغی و آهنی، نمونه‌های متنوعی از خنجر، کارد، سرتبر، سرگرز، سرنیزه، جام، کاسه، ظروف لوله‌دار، مجسمه‌های آئینی و نمادین، پیکرک‌های انسانی و حیوانی، پلاک‌های تزئینی، سردیس و دسته سوهان‌های متعدد از جنس مفرغ و آهن هستند. این اشیاء از نظر فنی در نهایت هنرمندی ساخته شده‌اند و در برخی از اشیاء که تلفیقی از دو شیء مفرغی و آهنی است، تکنیک اتصال مفرغ به آهن را می‌توان مشاهده کرد.
فصل ششم کاوش که تکمیل کننده کاوش‌های گذشته بود، تقریباً تمام فضای معماری سنگ‌تراشان مشخص شد.
این فضا شامل یک پلان سنگی خشکه‌چین مدور بود که گرداگرد محوطه را دربر می‌گرفت. کاوش در قسمت‌های غربی و جنوبی این محوطه هنوز به اتمام نرسیده است.
علیرغم شناسایی ساختارهای معماری و یافته‌های فراوان مفرغی و آهنی، نتایج ملموسی از استقرار مربوط به این دوره در محوطه شناسایی نشد.
از نظر کاربری و با توجه به اشیاء نمادین و آئینی که اغلب نقش انسان‌های در حال نیایش و پیکرهای مذهبی هستند، می‌توان این محوطه را یک مکان مقدس و با کمی تردید یک نیایشگاه عنوان کرد.
یافته‌های مفرغین، آهنی و به خصوص سفالین و نیز مقایسه صورت گرفته با آثار به دست آمده از محوطه‌های سرخ‌دم لری کوهدشت، تپه باباجان و گورستان باباجیان دلفان نشان می‌دهند محوطه سنگ‌تراشان طی هزاره اول قبل از میلاد و عصر آهن 2 و 3 مورد استفاده قرار گرفته است.
انتهای پیام

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۹۱۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوگوی گوگل نوروزی می‌شود

لوگوی گوگل به مناسبت عید نوروز تغییر پیدا خواهد کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، گوگل قصد دارد تا در روز سه‌شنبه لوگوی خود را به مناسبت عید باستانی نوروز تغییر دهد.

در اطلاعیه گوگل درباره این تغییر آمده است، این جشن(نوروز) که بر اساس تقویم هجری شمسی ایرانی است، ریشه در آیین زرتشتی ایرانی دارد اما بیش از 3000 سال است که توسط جوامع مختلف جشن گرفته می‌شود.

فهرست بیشترین جستجوهای کاربران در سال 2023 منتشر شد/ غزه در صدر توجه جهانیان

گفتنی است، سال‌های پیش نیز مخاطبان شاهد تغییر لوگوی گوگل به مناسبت نوروز باستانی بوده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعطیلی محوطه باستانی چغازنبیل در شوش
  • خرم‌دره و کوچه‌باغ‌هایی که قدرت خدا را نقاشی می‌کنند
  • بر فراز ابرها در ییلاق سوئه چاله و خرید از روستای ملی چوب تراشان
  • لوگوی گوگل نوروزی می‌شود
  • کشف بقایای بندرگاه باستانی در اعماق دریا
  • آماده باش پلیس فرودگاه و راه آهن در نوروز
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • نمایش اشیاء کشف شده از کشتی غرق شده در لاهیجان
  • چرا قیمت سپری در سایت فروش آهن مختلف، متفاوت است؟
  • هوش باور نکردنی این کلاغ در پیدا کردن اشیاء پنهان شده (فیلم)