Web Analytics Made Easy - Statcounter

تصمیم سازان و دولت ترکیه هم اکنون با وضعیت بغرنجی در سوریه مواجه هستند. وضعیتی که بیش از هر چیز به مسئله کردها در شمال سوریه و رویکرد ایالات متحده و روسیه نسبت به آن ها مربوط می شود.
به گزارش تابناک، در همین ارتباط، اندیشکده شورای آتلانتیک در مطلبی در وبسایت خود نوشته است: اقدامات آمریکا و روسیه در سوریه اساسا در تضاد با منافع ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دو بازیگر بزرگ بین المللی از واحدهای مدافع خلق(YPG)- شاخه نظامی حزب دموکراتیک کردستان سوریه(PYD)- که در تعارض با منافع ترکیه است حمایت می کنند.
در ادامه این مطلب آمده است؛ حزب دموکراتیک شاخه سوری حزب کارگران کردستان(PKK) است که با دولت ترکیه برای کسب استقلال و خودمختاری سیاسی مبارزه می کند.
در این زمینه، «ریدور خلیل»، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد برخلاف تکذیبیه روسیه در مصاحبه با رویترز تاکید کرد که مسکو درصدد ایجاد پایگاهی نظامی در عفرین بنا بر توافق با یگان‌هایی است که بر این منطقه تسلط دارند.
خلیل به رویترز گفت: مسکو برای آموزش یگان‌های مدافع خلق کرد در چارچوب مبارزه با تروریسم همکاری خواهد کرد.
در مقابل روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که گروه وابسته به مرکز آشتی و نظارت بر آتش‌بس روسی در پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه بر هدف ممانعت از هرگونه درگیری میان یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه متمرکز شده است و استقرار نیروهای روسی در چارچوب توافقنامه آتش‌بس کنونی در سوریه است که از پایان دسامبر در حال اجرایی شدن است.
با این حال و علی رغم صدور این بیانیه، در تقابل با سیاست های ترکیه در شمال سوریه است چراکه روس ها در همکاری نزدیکی با نیروهای کرد به سر می برند.
روسیه پیش از این نیز در این منطقه از واحدهای مدافع خلق(YPG) پشتیبانی کرده بود؛ به ویژه زمانی که روسیه آشکارا با بمباران مواضع معارضین مورد حمایت ترکیه در اوایل سال 2016 تصرف منطقه«تل رفعت» توسط YPG را تسهیل کرد. حمایت مسکو از YPG به ویژه پس از سرنگونی جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه تقویت شد.
از سوی دیگر آمریکا نیز پس از شکست خود در آموزش و تجهیز معارضان، بر روی حزب دموکراتیک و واحدهای مدافع خلق سرمایه گذاری کرد که در تعارض آشکار با منافع ترکیه قرار دارد. آمریکایی ها اجازه تحرک عملیاتی نیروهای کرد در مرزهای شمال سوریه و جنوب ترکیه را داده اند در حالی که ترکیه این تحرکات را خط قرمز خود اعلام کرده است.
این مسئله و تلاقی منافع باعث شد تا ترکیه نیروهای خود را در نزدیکی الباب در 40 کیلومتری مرز خود مستقر کند. این عملیات و استقرار نیرو تحت عنوان«سپر فرات» با روسیه هماهنگ شده بود. مسکو نیز به نوبه خود فشار بر آنکارا در طول مذاکرات مربوط به تخلیه اجباری شرق حلب از معارضان را افزایش داد.
اکثریت گروه های معارض هم اکنون از هم گسیخته، ضعیف، آشفته، فاسد و آمیخته با عناصر افراط گرا هستند. حمایت فعال ترکیه از توافق تحمل شده توسط روسیه در حلب به تغییر مسیر جنگ در سوریه کمک کرد. با این حال ترکیه همزمان در مورد قدرتمند شدن القاعده در ادلب و سقوط و از دست دادن حلب توسط معارضان مورد حمایت خود نگران نبود.
هم اکنون نیز افزایش فعالیت و نقش روسیه در شمال سوریه به نظر می رسد با هدف جلوگیری از پیش روی بیشتر نیروی های ترکیه در درون مرزهای سوریه باشد.
از سوی دیگر، در شمال رقه ایالات متحده همچنان با پشتیبانی از نیروهای دموکراتیک و واحدهای مدافع خلق ادامه می دهد و نشانه ها حاکی از آن است که باید در آینده ای نزدیک شاهد بازپس گرفتن این شهر توسط نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا و بیرون راندن داعش از این شهر باشیم.
نتیجه این اقدامات و سیاست های روسیه و آمریکا باید پیامدهای عمیقی برای ترکیه به همراه داشته باشد. نخست آنکه ترکیه نظاره گر یک برنامه آموزشی برای کردها در نزدیکی مرز خود در سوریه است که تلاش می کند آن را کنترل کند. علی رغم مراقبت ترکیه، شمال حلب همچنان به توسعه ساختارهای حاکمه مستقل توسط کردها ادامه می دهد و فرایند انتقال قدرت در این مناطق را در سوریه پساجنگ تقویت می کند.
این مسئله در تقابل با سیاست های اعلام شده ترکیه که نگران کسب استقلال توسط کردها در شمال سوریه است می باشد و بدین ترتیب آنکارا دچار واگرایی در اهداف سیاسی و نظامی خود در سوریه شده است.
دوم؛ پس از عملیات رقه، آمریکا قصد دارد به نوبه خود دنبال ثبات این منطقه باشد. بحث در مورد چگونگی ایجاد ثبات در رقه همچنان در واشنگتن ادامه دارد اما شکی نیست که PYD به عنوان نیروی غالب در این منطقه، شبکه های حمایتی کلیدی را تحت کنترل دارد. این مسئله باعث تعمیق ساختارهای ارتباطی پ.ک.ک با شمال سوریه خواهد شد که در تضاد آشکار با منافع ترکیه خواهد بود.
سوم؛ ارتش سوریه با کمک روسیه، پیشروی خود در شرق دیرالزور را ادامه خواهد داد و به رودخانه فرات خواهد رسید. سپس باید انتظار داشت نیروهای دموکراتیک با دولت سوریه باشیم که درصدد تمرکززدایی در شمال سوریه و مجاورت مرزهای ترکیه باشیم.
روسیه و آمریکا هر چند دارای اهداف و ملاحظات متفاوتی در سوریه هستند اما شواهدی وجود دارد که هر دوی آن ها جهت ایجاد ثبات در سوریه خواهان ساختار غیرمتمرکز در سوریه هستند. هر تحرکی از جانب این دو کشور برای به رسمیت شناختن واقعیت های کنونی شمال سوریه -یعنی استیلا و حکمرانی حزب دموکراتیک- در تضاد آشکار با سیاست های آنکارا در این منطقه است.
چهارم؛ نقطه اوج این مسئله مشروعیت بخشیدن به حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) به عنوان یک بازیگر به رسمیت شناخته در سوریه خواهد بود که به این گروه اجازه می دهد مشروعیت و پذیرش بین المللی گسترده ای را به دست آورد. این موضوع باعث حضور و بازیگری آشکاتر پ.ک.ک به خصوص در اروپا خواهد شد؛ جایی که کردهای مهاجر کمک های مالی خود را برای حفظ این سازمان ارسال می کنند.
این چهار برآیند بهم پیوسته بزرگترین بحران امنیتی برای سیاست گذاران ترکیه از جنگ جهانی دوم تاکنون است. این تهدید از دیدگاه ترک ها به مراتب بغرنج تر از جنگ های اول و دوم عراق است که به خودمختاری دولت اقلیم کردستان کمک کرد.
به طور کلی رویکردهای اخیر ایالات متحده و روسیه در تضاد با منافع ترکیه قرار دارد و علی رغم عواقب زیاد این موضوع، ترکیه ابزارهای کمی برای تغییر تحولات به سرعت در حال حرکت سوریه در اختیار دارد. برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، ترکیه ، شمال سوریه ، رقه ، واحدهای مدافع خلق کرد ، شورای آتلانتیک ، تابناک

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۹۸۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ، وزیر کشور ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۴۱ نفر را به اتهام ارتباط با گروهک تروریستی داعش بازداشت کردند.

«علی یرلی‌کایا» وزیر کشور ترکیه در این خصوص اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۴۱ نفر را به اتهام ارتباط با این گروهک تروریستی بازداشت کردند.

وزیر کشور ترکیه در ایکس خبر داد که این بازداشت‌ ها طی عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در ۱۲ استان این کشور صورت گرفته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نگرانی آمریکا از حضور روسیه در نیجر
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با گروهک داعش بازداشت کرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین