Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان – رودخانه هلیل رود پس از بارندگی های روزهای اخیر بار دیگر طغیان کرد و آب وارد مزارع و روستاهای اطراف این رودخانه شده است و زندگی مردم و ساکنان را تهدید می کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: همزمان با آغاز سال نو بارندگی در استان کرمان آغاز شد شدت بارندگی به حدی بود که طی سه روز متوالی موجب آب گرفتگی وسیع معابر شهری و سیلابی شدن مجدد رودخانه ها در استان کرمان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم و مسئولان کرمان که تجربه سیلاب ماه قبل را در خاطر خود داشتند تمهدیدات لازم را برای کاهش خسارت های احتمالی به کار گرفته اند، هر چند شدت خسارتها مانند سیلاب ماه گذشته نیست اما خبرهایی از خسارتهای سیلاب در رفسنجان و جیرفت و عنبرآباد شنیده می شود و به مسافران هشدار داده شده است در مسیر رودخانه ها قرار نگیرند.

گفته می شود سیلاب رودخانه سفید هم اکنون خساراتی را به تاسیسات کشاورزی دهستان رضوان نوق وارد کرده است.

همچنین، روز گذشته فروکش کردن بخشی از پل سرداران بر روی رودخانه هلیل رود منجر به بسته شدن این پل شد این در حالی است که به دلیل باز شدن دریچه های خروجی سد هلیلی رود هم اکنون این رودخانه خروشان شده و برخی از روستاهای هم همجوار را در برگرفته است.

برای جلوگیری از ورود آب خروشان هلیل رود به روستاهای اطراف این رودخانه دستگاههای سنگین در حال ایجاد سیل بند می باشند اما شدت سیلاب به حدی است که پس از بستن سیل بند آب از بخشی دیگر وارد روستاها و مزارع می شود

هم اکنون برای جلوگیری از ورود آب خروشان هلیل رود به روستاهای اطراف این رودخانه دستگاههای سنگین در حال ایجاد سیل بند می باشند اما شدت سیلاب به حدی است که پس از بستن سیل بند آب از بخشی دیگر وارد روستاها و مزارع می شود.

در حالیکه هم اکنون در فصل زراعی قرار داریم بسیاری از مزارع حاشیه هلیل زیر سیلاب قرار گرفته و خسارتهای عمده ای به کشاورزان وارد شده است.

«قلعه نو» و «پشت لر» بیشترین میزان خسارت ها را دیده اند و با وجود اقدامات صورت گرفته اما ورود آب از بستر رودخانه به روستاها ادامه دارد و حجم آب به حدی است که با وجود اقدامات اولیه اما کنترل آب با مشکل جدی مواجه است.

یکی از اهالی این روستاها در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حال حاضر آب در خانه های ما و مزارع وجود دارد همان طور که در سال ۷۱ سیلاب خسارات گسترده وارد کرد در سال جاری هم شاهد بروز این پدیده هستیم.

وی افزود: دو روز آب وارد مزارع شده است و کشاورزی مردم را خراب کرده حتی روستا و جان مردم هم تهدید می کند ما از سال های قبل به مسئولان اعلام کرده بودیم که بستر رودخانه و روستاهای اطراف هم سطح شده و نیاز به ساماندهی کرانه رودخانه جدی است اما توجهی نشد.

وی از مسئولان خواست جلوی ورود آب به خانه های مردم و مزارع را بگیرند.

این شهروند گفت: در این منطقه چندین رودخانه فصلی وارد هلیل رود می شود و پس از باز کردن دریچه های سد هلیل رود، رودخانه طغیان می کند این موضوع سال هاست برای مسئولان مشخص شده اما اقدامی برای حل مشکل نشده است.

ورود ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه آب رودخانه

احمد امینی روش، فرماندار جیرفت نیز درگفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: حدود ۷۰۰ متر مکعب در ثانیه خروجی سد در حال حاضر است و سعی کردیم افزایش خروجی به صورت پله کانی باشد.

وی گفت: ۱۵ روستا در حاشیه هلیل رود تهدید می شود و در حال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود آب به این روستاها هستیم.

وی از مردم و مسافران خواست به صورت جدی از حاشیه هلیل رود فاصله بگیرند.

مسدود شدن پل سرداران جیرفت

رییس ستاد حوادث شهرستان جیرفت همچنین در خصوص پل سرداران اعلام کرد: به علت طغیان شدید رودخانه هلیل رود و تردد سنگین در روی این پل بنا به رعایت جوانب احتیاط پل سرداران جیرفت مسدود شد.

وی گفت: با توجه به تصمیم ستاد حوادث شهرستان این پل مسدود و مسافران و شهروندان می تواننند برای عزیمت به منطقه میانچیل و تپه های باستانی کنار صندل از مسیر پل اول هلیل واقع در ورودی کله رود و کهوروئیه جیرفت استفاده کنند.

فرماندار جیرفت از رانندگان خواست تا فروکش کردن آب از تردد بی مورد در حاشیه هلیل رود جدا خودداری کنند.

امکانات برای کنترل سیل کافی نیست

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: از چندین سال قبل پیگیری شده بود که حاشیه رودخانه هلیل رود باید اصلاح شود اما به دلیل خشکسالی های پیاپی و وجود سدهای بالا دستی شاهد وجود آبی در رودخانه هلیل رود نبودیم و ضرورتی توسط مسئولان برای حل مشکل احساس نشده است.

یحیی کمالی پور ادامه داد: امروز که نزولات آسمانی شامل حال مردم شده و هلیل خروشان شده است این مشکل لمس می شود و امکانات درون شهرستانی در جیرفت و عنبرآباد متاسفانه به حدی نیست که بتوانیم جلوی این مشکل را بگیریم.

وی ادامه داد: بخشی را کنترل می کنیم بخش دیگری دچار مشکل می شود حداقل باید ده ها ماشین سنگین در حاشیه رودخانه باشند که هر جا خطری تهدید کند جلوی خطر گرفته شود.

هلیل رود تنها رودخانه دائمی استان کرمان محسوب می شود که به جازموریان می ریزد این رودخانه به دلیل خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد در بالا دست سالها خشک و یا با دبی بسیار پایین مواجه بوده است بطوریکه بسیاری از جنگلها و مزارع اطراف رودخانه خشک شده اند و باتلاق جازموریان نیز به بیابان تبدیل شده بود.

اما بارندگیهای ماهها اخیر منجر به پر شدن حجم سدها و باز شدن دریچه های سدهای بالا دستی به خصوص سد جیرفت شده است و در نتیجه رودخانه طغیان کرده است.

ساماندهی حاشیه رودخانه هلیل رود و ملنتی که هر دو از میانه شهر پر جمعیت جیرفت می گذرد یکی از مهمترین اولویتهای این شهرستانها است که به دلیل کمبود اعتبار و عدم اولویت بندی انجام نشده است و در نتیجه با بروز سیلاب به دلیل هم سطح شدن بستر و روستاهای اطراف شاهد خسارتهای عمده ای در منطقه هستیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۶۹۹۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، کاووسی افزود: شب گذشته در پی تماس تلفنی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان، در مناطق چاه‌های عشایری بغداده سرایان درخواست کمک شد.

وی گفت: بلافاصله دو تیم سیلاب از جمعیت هلال‌احمر شهرستان سرایان و پایگاه شهیدان وطن‌خواه سه‌قلعه به محل اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: امدادگران به این ۹ نفر دسترسی پیدا کردند و به منطقه امن انتقال داده شدند.

کاوسی گفت: این عملیات از ساعت ۱۹ شب گذشته آغاز و به دلیل دسترسی دشوار جاده‌ها و مسیر‌های تردد تا پاسی از شب ادامه داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: تیم‌های امدادی سیلاب هلال احمر سرایان به دنبال هشدار سطح نارنجی هواشناسی در حال آماده باش هستند.

دیگر خبرها

  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • نجات «سحر» در جدال با سیلاب
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان