Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-04@08:18:14 GMT

«پساب طلای خاکستری» شعار روز جهانی آب

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۰۰۳۳۴

«پساب طلای خاکستری» شعار روز جهانی آب

به‌گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط زیست و توسعه سازمان ملل UNCED) در شهر ریودوژانیرو برزیل رسما مطرح شد. در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه ۲۱ سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسائل را در مورد منابع آب منعکس می‌کند در سال ۲۰۱۷ شعار این روز به «پساب­ها » اختصاص داده شده است. طبق هدف ۶.۳ از اهداف توسعه پایدار (SDG) ما باید تا سال ۲۰۳۰ « کیفیت آب را از طریق کاهش آلودگی، حذف ریزش آب و به حداقل رساندن پخش مواد شیمیایی و خطرناک، به نصف رساندن سهم پساب های تصفیه نشده و در واقع افزایش بازچرخانی و استفاده مجدد ایمن به صورت جهانی بهبود ببخشیم».

در جهان بیش از ۸۰% پساب های تولیدی توسط جامعه بدون تصفیه و استفاده مجدد به اکوسیستم برمی گردند. در حال حاضر اکثر شهرهای کشورهای در حال توسعه از زیرساخت و منابع مناسبی برای مدیریت پساب­ها با روشی موثر و پایدار برخوردار نیستند. فرصت­های بهره برداری از پساب­ها بعنوان یک منبع، بسیار زیاد است. پساب­های مدیریت شده سالم، منبعی مقرون به صرفه و پایدار آب و انرژی، مواد مغذی و سایر مواد بازیافتنی است. هزینه های مدیریت پساب تا حد زیادی به واسطه منافع آن در زمینه سلامت انسان­ها، توسعه اقتصادی و پایداری زیست محیطی و نیز ایجاد فرصت­های شغلی جدید و ایجاد مشاغل سبز بیشتر، سنگین تر می شود.

آب باید در هر یک از بخش های چرخه آب (از برداشت، پیش تصفیه، توزیع، مصرف، جمع آوری و پس تصفیه) به منظور استفاده از پساب تصفیه شده و برگشت نهایی آن به محیط زیست، آماده شدن برای برداشت آب و شروع مجدد چرخه آب، به دقت مدیریت شود. اگر چه مدیریت پساب ها به طور جدی مورد غفلت قرار گرفته اما پساب ها نیز به طور برجسته به عنوان یک منبع مقرون به صرفه و پایدار آب، انرژی، مواد مغذی و سایر مواد بازیافتنی مورد غفلت قرار گرفته اند. بنابراین باید به پساب­ها به عنوان یک منبع به جای یک بار دور انداخته شده، نگاه شود.

تا سال ۲۰۳۰ انتظار می رود تقاضای جهانی برای آب تا ۵۰% رشد داشته باشد که اکثر این تقاضاها هم در شهرها خواهد بود. بنابراین به رویکردهای جدید جمع آوری پساب­ها و مدیریت آنها نیاز خواهیم داشت. در واقع پسابهای مجدد استفاده شده ممکن است به حل سایر چالش ها از جمله تولید غذا و توسعه صنعتی کمک کند.

در کشورهای در حال توسعه در مناطق کم درآمد شهرها و روستاها اساساً بخش عظیمی از پساب ها مستقیماً به نزدیک ترین زهکش آب سطحی یا کانال زهکشی شخصی، گاهی اوقات بدون و یا با تصفیه خیلی کم تخلیه می شوند. بعلاوه آب رو های خانگی و فاضلاب انسانی، بیمارستان ها و صنایع وابسته شهری مانند معادن کوچک و گاراژهای ماشین، اغلب بخش عظیمی از پساب های شیمیایی سمی و دارویی را به داخل سیستم فاضلاب تخلیه می کنند. حتی در شهرهایی که پساب ها جمع آوری و تصفیه می شوند، کارآیی تصفیه ممکن است مطابق سیستم بکار رفته، تغییر کند. تصفیه خانه های فاضلاب سنتی ممکن است آلاینده های خاصی مانند تجزیه کنندگان درون ریزی که می توانند اثر منفی بر مردم و اکوسیستم داشته باشند، را حذف نکنند.

فشارهای اجتماعی و زیست محیطی سال های اخیر صنعت را به سمت حرکت رو به رشدی برای کاهش پساب های خود و نیز تصفیه آنها قبل از تخلیه سوق داده است. در حال حاضر به پساب ها به عنوان یک منبع ذخیره­ای و استفاده از آن و یا بازچرخانی بعد از تصفیه مناسب نگاه می شود که می تواند منافع اقتصادی و مالی را به همراه داشته باشد.

مشاغل می توانند مستقیماً از پساب ها استفاده کنند که ارائه آن متناسب با هدف است. به عنوان مثال فرآیند استفاده از آب برای خنک یا گرم کردن، یا جمع آوری آب باران از پشت بام یا توقفگاه های بتنی برای استفاده در سیفون های توالت، آبیاری یا شستشوی خودرو.

آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی از طریق مصرف پساب های تصفیه نشده یا به خوبی تصفیه نشده در کشاورزی یکی از مسائل عمده در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ای است که از این آبیاری استفاده می کنند. کشاورزان به طور فزاینده­ به منابع آب غیر متعارف عمدتاً پساب ها یا به دلیل مواد مغذی بالای آن و یا عدم دسترسی به منابع آب متعارف روی آورده­اند. اگر از پساب با ایمنی استفاده شود، آن یک منبع ارزشمند هم از لحاظ آب و هم مواد مغذی است که به امنیت غذایی و آبی و بهبود معیشت مردم کمک می کند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۰۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر

روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom) Day) در سال ۱۹۹۳ توسط بیست‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو پایه گذاشته شد تا به خبرنگارانی که در انجام حرفه خود جان خود را از دست داده‌اند، ادای احترام کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day هر سال در سوم می برگزار می‌شود و روزی برای به‌رسمیت شناخته شدن خدمات مهم ارائه‌شده توسط متخصصان مطبوعات است. این رویداد توسط سازمان ملل متحد به منظور رعایت اصول اساسی آزادی مطبوعات در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و از خبرنگارانی تجلیل می‌کند که در راه حرفه خود کشته شده‌اند.

تاریخ روز جهانی آزادی مطبوعات ۱۴۰۳

تاریخ روز جهانی آزادی مطبوعات سوم می مصادف چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۳ است. این روز در سال ۲۰۲۴ به اهمیت روزنامه‌نگاری و آزادی بیان در شرایط بحران زیست‌محیطی کنونی جهانی اختصاص داده خواهد شد.

تاریخچه روز جهانی آزادی مطبوعات

سال ۱۵۵۶ سال تولد مطبوعات مدرن و انتشار اولین ماهنامه در ونیز بود. قرن نوزدهم ماشین‌آلات چاپ قدرتمند، تکنیک‌های جدید و ارزان‌تر کاغذسازی و گسترش سواد به رشد تصاعدی مطبوعات منجر شد و در اواسط قرن بیستم روزنامه‌نگاران، روشنفکران و عکاسان موفق شدند جنایات جنگ‌های مختلف را مستند کنند و جهان را در جریان قرار دهند.

خبرنگاران برای ارجاع حقایق به مردم، همچنین حفظ آگاهی و شفافیت ضروری هستند، اما هدف حملات مکرر قرار دارند و بسیاری از آن‌ها ممکن است کشته شوند. پس از افزایش مجموعه‌ای از حملات به روزنامه‌نگاران در طول جنگ‌های داخلی آفریقا در پایان قرن بیستم، گروهی از روزنامه‌نگاران آفریقایی در سال ۱۹۹۱ با مراجعه به کنفرانس یونسکو در ویندهوک، پایتخت نامیبیا، اعلامیه ویندهوک را ایجاد کردند؛ سندی که در نظر داشت شالوده مطبوعاتی آزاد، مستقل و کثرت‌گرا را پی‌ریزی کند. در سال ۱۹۹۳، بیست‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو به فراخوان امضاءکنندگان بیانیه ویندهوک پاسخ داد و روز جهانی آزادی مطبوعات را بنا نهاد.

اصل اساسی توسعه‌یافته توسط یونسکو برای این روز، اجازه دادن به ارتباطات مبتنی بر درک متقابل است که تنها راه ایجاد صلح پایدار در جوامع معاصر به‌شمار می‌رود. این مراسم یادآوری می‌کند که بسیاری از اعضای مطبوعات در سراسر جهان مورد آزار، حمله و حتی قتل قرار دارند و بزرگداشتی است که اصول اساسی آزادی مطبوعات را گرامی می‌دارد و به خبرنگارانی که در انجام حرفه خود جان خود را از دست داده‌اند ادای احترام می‌کند.

خبرنگاران کشته‌شده در جنگ غزه

جنگ رژیم اسرائیل و نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از زمان آغاز، مرگبارترین دوره برای روزنامه‌نگاران از زمان شروع جمع‌آوری داده‌های کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در سال ۱۹۹۲ محسوب می‌شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ خبرنگار از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر سال گذشته توسط رژیم اسرائیل کشته شده‌اند.

روزنامه‌نگاران در غزه به‌ویژه در هنگام تلاش برای پوشش درگیری‌ها در طول حمله زمینی رژیم اسرائیل، از جمله حملات هوایی ویرانگر این رژیم، اختلال در ارتباطات، کمبود منابع و قطعی برق گسترده، با خطرات بالایی مواجه هستند.

شعار روز جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۴، «مطبوعاتی برای سیاره: روزنامه‌نگاری در مواجهه با بحران زیست‌محیطی» تعیین شده است. این موضوع نقش حیاتی روزنامه‌نگاری را در پرداختن به چالش‌های محیطی مبرم پیش روی سیاره برجسته و بر مسئولیت رسانه‌ها در افزایش آگاهی، تقویت مباحث و اقدام برای کاهش تخریب محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و سایر تهدیدات زیست‌محیطی تأکید می‌کند.

روزنامه‌نگاران نقشی اساسی در تحقیق و گزارش در مورد مسائل زیست‌محیطی دارند، دولت‌ها و شرکت‌ها را پاسخ‌گو می‌دانند و جوامع را برای دفاع از راه‌حل‌های پایدار توانمند می‌سازند. مطبوعات از طریق گزارش دقیق، جامع و تأثیرگذار به‌عنوان یک کاتالیزور برای تغییرات مثبت، شکل دادن به گفتمان عمومی و بسیج تلاش‌های جمعی برای حفظ سلامت و رفاه سیاره ما برای نسل‌های آینده عمل می‌کنند.

کد خبر 750069

دیگر خبرها

  • طلای جهانی پس رفت
  • نوسازی و توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب بندرعباس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • نیاز بندرعباس به ۷۰۰ میلیارد اعتبار جهت توسعه خطوط فاضلاب
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • پوستر حزب جمهوری اسلامی با یک شعار بزرگ در سال ۶۰ | تصویر
  • کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب
  • درجا زدن فدرال رزرو آمریکا نردبان طلای جهانی شد
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • طلای جهانی سقوط کرد