Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:51:06 GMT

بروجرد ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی ایران را دارد

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۰۸۷۷۳

بروجرد ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی ایران را دارد

به گزارش ایرنا هوشنگ بازوند پنجشنبه در نشست خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور که در هتل زاگرس برگزار شد افزود: بروجرد شهر فرزانگان، اندیشمندان و دانشمندان در زمان های گذشته و حال است و اماکن تاریخی در این شهر نشان از این دارد که بروجرد زادگاه مردان بزرگی بوده است.
به گفته وی بناهای تاریخی بروجرد دراثر قصور گذشتگان در حال از بین رفتن است که باید این قصورجبران شود و بناهای تاریخی این شهرستان احیا و بازسازی شوند زیرا این موضوع از مطالبات جدی مردم و مسئولان شهرستان بروجرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: شهرستان بروجرد بیش از 400 اثر تاریخی مهم دارد که تاکنون بین 170 تا 180 اثرآن ثبت ملی شده است.
استاندار لرستان اضافه کرد: بافت تاریخی بروجرد یک سرمایه بزرگ است که می تواند در اقتصاد شهرستان نقش مهمی ایفا کنند.
بازوند با اشاره به اینکه بافت تاریخی بروجرد مانند گلوله برف در حال آب شدن است بیان کرد: ورشو بروجرد نیز یک برند ملی است که اگر بی توجهی به این صنعت مهم ادامه داشته باشد شاهد از بین رفتن آن خواهیم بود.
وی افزود: بناهای تاریخی بروجرد درصورت احیا می توانند هر کدام حکم یک چاه نفت را داشته باشند که باعث رونق اقتصادی شهرستان بروجرد و لرستان می شوند.
استاندار لرستان بیان کرد: در صورت تخصیص 50 درصد اعتبار بازسازی بافت تاریخی بروجرد از سوی سازمان میراث فرهنگی استانداری لرستان نیز 50 درصد اعتبار برای بازسازی این آثار اختصاص خواهد داد.
استاندار لرستان با اشاره به اجرای طرح توسعه هتل زاگرس بروجرد گفت: کانون اتومبیل رانی باید تعهدات خود در قبال اجرای طرح توسعه هتل زاگرس که توافق شده عمل کند که متاسفانه تاکنون هیچگونه اقدامی انجام نداده است.
7190 /7273
خبرنگار: علیرضا سلیمانی روزبهانی** انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۰۸۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در نشست هم‌اندیشی و هم افزایی با اهالی حوزه فرهنگ و هنر بخش کدکن تربت‌حیدریه افزود: "گردشگری ادبی" که برخاسته از جاذبه‌های وابسته به حوزه زبان و ادبیات است، یکی از حلقه‌های مفقوده در صنعت گردشگری این استان و به خصوص شهرستان تربت‌حیدریه است.

حسن گیاهی افزود:  گردشگری ادبی نقش مهمی در حفظ و حراست از میراث زبانی دارد و با توجه به تامل و تفکر در ریشه‌های فرهنگی می‌توان آن را فرهنگی‌ترین نوع گردشگری نامید.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری روستایی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این شاخه از گردشگری با توجه به ادبیات، به ویژه ادبیات سنتی و محلی که برانگیزاننده حس نوستالژیک است علاقه مندان و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌ است.

گیاهی افزود: کدکن در کنار کوچه باغ‌های عبیرآمیز و مُشک‌سار و کوه‌های سر به فلک کشیده خود، بهتران و مهترانِ عرفان و ادب ایران زمین همچون "فریدالدین ابوحامد عطار نیشابوری"، استاد دکتر "محمدرضا شفیعی کدکنی"، "ابراهیم ابن اسحاق (پدر عطار)" و بسیاری از دیگر از مفاخر را پرورانده است.

وی اظهار کرد: از این روی اگر بگوییم از این منطقه عِطر و طعم فرهنگ و ادب و عشق و عرفان و شعر و شور به مشام جان عاشقان می‌رسد، سخن به گزافه نگفته‌ایم.

او ضافه کرد: این شهر (بخش) که در دامنه رشته کوه کوهسرخ (ملکوه) و تقریبا درست در میانه نیشابور و تربت‌حیدریه قرار دارد، هرچند اکنون یکی از چهار بخش شهرستان تربت‌حیدریه به شمار می‌رود، اما در گذشته از مضافات ابرشهر نیشابور کهن (بخشی از جغرافیای نیشابور کهن) بوده و لهجه مردم آن نیز به گویش نیشابوری نزدیکتر است.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: امروز مقبره شیخ ابراهیم ابن اسحاق (پدر عطار نیشابوری) که در فضایی باز بین مزارع سرسبز باران خورده قرار دارد، محل توقف بسیاری از ادیبان و پژوهشگرانی است که در سفر به جنوب خراسان رضوی، اندکی در این مکان بیتوته می‌کنند.

گیاهی افزود: مجموعه معماری تاریخی شیخ حیدر (باغ مزار)، موزه باستان‌شناسی و نیز مسجد جامع تاریخی و زیبای حاج حسن کدکنی از دیگر ظرفیت‌های موجود برای تبدیل این منطقه به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه است.

بخش کدکن به مرکزیت کدکن با مساحت ۸۷۶ کیلومترمربع دارای ۱۷ روستا، ۲ دهستان و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت کنونی آن حدود ۱۴ هزار نفر در ۶۵ کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربت‌حیدریه واقع است. از این میزان جمعیت، افزون بر سه هزار نفر ساکن شهر و بقیه ساکن روستاها هستند و این جمعیت از ۲ قومیت فارس و ترک تشکیل شده‌ است.

مرکز شهرستان ۲۲۴ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان