Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عبدالعلي اديب برومند در جواني با کسب رتبه 3 در آزمون ورودي دانشکده حقوق دانشگاه تهران به کسب دانش در رشته حقوق قضايي آغاز ورزيد.

عبدالعلي اديب برومند
روز گذشته عبدالعلي اديب برومند در سن 92 سالگي درگذشت. اديب برومند در بيست و يکم خرداد 1303 در زادگاهش روستاي (شهر فعلي) گز از شهرستان بُرخوار استان اصفهان به دنيا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پدرش مصطفي قلي خان برومند از خوانين گز بود که از حُسنِ خط و مقدمات زبان عربي و آگاهي‌هاي تاريخي بهره داشت. به زبان فرانسه مسلّط و از جمله تجددطلبان عصر بود؛ هيچ‌گاه شغل دولتي نپذيرفت و به کار مِلکداري و کشاورزي اکتفا نمود.
اديب تا سن 16 سالگي به نثر نويسي اهتمام مي‌ورزيد ولي از 17 سالگي بيشتر به شعر و شاعري روي آورد و با دلبستگي و علاقه‌اي که به شاعران و اشعار شعراي دوران مشروطه پيدا کرده بود، به سرودن شعر در همين سبکِ نوپا که از جهت موضوع و مطلب ديرينگي نداشت و موضوع آن مسايل روز بود، پرداخت.
اديب برومند در جواني با کسب رتبه 3 در آزمون ورودي دانشکده حقوق دانشگاه تهران به کسب دانش در رشته حقوق قضايي آغاز ورزيد و در طي تحصيل در دانشکده حقوق به مطالعه پيرامون ادبيات فارسي پرداخت و به زبان‌هاي عربي و فرانسه نيز تسلط پيدا کرد.
او پس از حادثه سوم شهريور ماه 1320 و اشغال ايران به وسيله متفقين در جنگ جهاني دوم، به سرودن شعرهاي سياسي و ميهني پرداخت. موضوع اين اشعار حمله به اشغال کنندگان ايران و مخالفت با عوامل بيگانه يعني هواداران شوروي و انگليس و انتقاد از ديکتاتوري دوران رضا شاه پهلوي و تقويت آزادي‌خواهي و استقلال طلبي و حسّ وطن‌خواهي در مردم ايران بود که در جرايد و مجلات کشور منتشر مي‌شد.
 
وي همچنين اشعاري بر ضد غائله آذربايجان و زمزمهُ تجزيه طلبي در آن سامان، حزب دموکرات آذربايجان و حکومت سيد جعفر پيشه‌وري سرود. اديب برومند در آن ساليان دور در اپرت (ايران پر آشوب - بهمن 1326) انقلاب و تغيير حکومت در ايران را پيش بيني کرده بود.

اديب برومند در سال 1325 از وزارت دادگستري ابلاغي براي شغل دادياري دادگستري اردبيل دريافت کرد ولي از پذيرفتن سِمَت قضائي اعراض نمود و تقاضاي صدور پروانهٔ کارآموزي وکالت دادگستري کرد و دو سال بعد به طور مستقل به عنوان وکيل پايه يک دادگستري مشغول کار شد؛ وي سال‌ها وکيل بانک ملّي ايران بود و وکالت‌هاي متفرق را کم‌تر مي‌پذيرفت.
شهريار برومند فرزند اين شاعر با اعلام اين خبر گفت: ايشان بعدازظهر امروز در منزل و به علت کهولت سن از دنيا رفت.
آثار و فعاليت‌هاي ادبي
اديب برومند، فعاليت‌هاي ادبي خود اعم از نثر و نظم را در اواخر دوران دبيرستان شروع کرده و مقالاتش در روزنامه‌هاي دهه بيست مانند نوبهار (به مديريت ملک الشعرا بهار)، روزنامه اصفهان و.. منتشر مي‌شد.
 
ابتدا تخلص نهال را انتخاب کرد و سپس اديب اصفهاني و بعد با اشارت استاداني مانند بهار به اديب تغيير داد. برومند در 1327 به عضويت انجمن فرهنگستان به رياست حسين سميعي (اديب السطنه) انتخاب شد.

او در زمينه سبک نگارگري و همچنين نگارگران دوران قاجار داراي شناخت کامل بوده و مقالات بسياري در اين مورد نشر داده و مجموعه کلکسيون شخصي او به همراه توضيحات در مورد سبک‌هاي هنري دوران قاجار در کتاب نگارستان اديب منتشر شده است.
 
استاد برومند همچنين اولين کتاب در خصوص هنر قلمدان را نگاشته است. اديب برومند بيش از شصت سال با قلم و قدم در راهِ سر بلندي ايران و تحقق آزادي و ضديت با استبداد و استعمار کوشيده و بيشترين قسمت اشعارش ميهني و سياسي و ملي است که بيشتر آنها در مجموعه اشعارش با نام حاصل هستي به چاپ رسيده‌است.
 
پيش از اين نيز مجموعه شعرهايي از وي به نام‌هاي ناله‌هاي وطن، پيام آزادي، دردآشنا، سرود رهايي، راز پرواز، مثنوي اصفهان و روزگار دژم و پژواک ادب به چاپ رسيده‌است.
 
استاد اديب برومند جزء معدود شعراي ايران زمين (همانند حکيم ابوالقاسم فردوسي و…) است که لقب شاعر ملي را از سوي مردم ايران دريافت کرده‌است. او همچنين از سوي دکتر محمد مصدق لقب شاعر ملي را دريافت داشت.
عبدالعلي اديب برومند شاعر دفترهاي شعر نامه‌هاي وطن، روزگار دژم، پيام آزادي، حاصل هستي، گل‌هاي موسمي و راز پرواز است. تصحيح ديوان حافظ، تصحيح و بازنويسي داستان هاي رستم و اسفنديار، سياوش و سودابه، به پيشگاه فردوسي، هنر قلمدان و تراز سخن از ديگر آثار اوست. اديب برومند متولد سال 1303 در شهر گز برخوار اصفهان و از فعالان سياسي جبهه ملي بود.
هنر آنلاين
اخبار مرتبط :
زندگينامه منوچهر آتشي شاعر بزرگ از نسل شاگردان نيما
غلامرضا رشيد ياسمي شاعر و زندگي پر فراز و نشيبش / او نخستين رمان تاريخي ايران را نوشت
جلال‌الدين همايي، شاعر و اديب ايراني چگونه زندگي کرده است ؟ + تصاوير
احمد شاملو شاعر درد آشنا و زندگي پربارش را بيشتر بشناسيد + تصاوير
نيما يوشيج شاعر بزرگ کشورمان چگونه زندگي را سپري کرد ؟ + تصاوير
لباس هاي زنانه و مردانه ترک اصل | ويژه نوروز 96
اگر مي خواهيد در ميهماني هاي نوروز متفاوت باشيد| نوروز 96

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۲۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی (ع) با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند، برای این عملیات خواندند:

تو را است معجزه در کف زِ ساحران مهراس / عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

در پی انتشار این سروده، سیدمهدی بنی هاشمی از شاعران جوان گیلانی که با سرود سلام فرمانده بیشتر در اذهان مردم شناخته می‌شود، با سرایش غزلی به استقبال این شعر رهبر انقلاب رفت. متن این شعر را به شرح زیر است:

«دلا، ننگ است از میدان گریزیم
در این هنگامه از یاران گریزیم

بیا تا مثل آن عشّاق در طَف
چو پروانه ز شهد جان گریزیم

غم از چه داری ای دل؟ نوح با ماست
نباید از دل طوفان گریزیم

بدان در عشق، آسایش حرام است
مباد از سختی دوران گریزیم

عصا بنداز، اعجازی کن ای دل
که از این مکر دژخیمان گریزیم

خدا با ماست پس حتی ز آتش
چو ابراهیم ما آسان گریزیم

ز سحر ساحران و مکر مکار
بیا بر دامن قرآن گریزیم

بخوان پیش از کلام الله، اعوذی
که سمت حق از این شیطان گریزیم

چو حیدر باش و درب کفر برکن
که از این قلعه دیوان گریزیم‌

بیا از غده بدخیم صهیون
به سوی حضرت درمان گریزیم»

کد خبر 748328

دیگر خبرها

  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد
  • نیکبخت کاندیدای خوش پوش ترین مربی ایران (عکس)
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • خداداد: سرنوشت قهرمانی دست استقلال است | پرسپولیس بهتر است اما این حرف‌ها در مورد تیم نکونام خنده‌دار است
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • ملوان-سایپا، به یاد دوران پرستاره! (عکس)