Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@06:50:05 GMT

بندرلنگه شهر مروارید، مساجد و برکه ها

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۵۰۲۹

بندرلنگه شهر مروارید، مساجد و برکه ها

به گزارشگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازهرمزگان ،محسن ضیایی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت:بندرلنگه با تاریخی درخشان و پر رونق در گذشته و بافت شهری بسیار زیبا به بندر مروارید و عروس بنادر جنوب کشور شهرت داشت.

وی افزود:اکنون بسیاری از خانه ها در محله های قدیمی این شهر با قدمت تاریخی وبادگیرهای متعدد چشم هر رهگذری را خیره می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت :بادگیرها وسیله ای برای خنک کردن اتاق ها و تالارها در فصول گرم سال بود که بر فراز سقف ساختمان ها ساخته می شد. محسن ضیایی افزود: خانه بلوکی، خانه بستکی، خانه واحدی، خانه سعدی، خانه گلبتان (بندرکنگ)، مسجد افغان، مسجد خداداد، مسجد خالدی، حسینیه غضنفری، قلعه لشتان، حسینیه حداد، کوه شو، کوه سیاه، قلعه مغویه (بندر مغویه)، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، و برکه های (آب انبار) دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، مجموعه برکه های بشاری، و برکه های کنگ، از مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهر هستند.

وی گفت: مناره و مسجد ملک ابن عباس ، مسجد غیاث، قلعه پرتغالی ها (بندرکنگ) ، قلعه شیخ سلطان ، بنای فکری و کارگاه لنج سازی بندرکنگ ، باغستان گشته، بندر ملو از دیگر جاذبه های توریستی شهرستان بندرلنگه به شمار می آیند. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: در تعطیلات عید نوروز مسافران بسیاری از استان های دور و نزدیک برای سفرهای دریایی به جزیره کیش و قشم وارد این شهر می شوند.



محسن ضیایی افزود: بندرلنگه با ۱۴ متر ارتفاع از سطح دریا به علت نزدیکی به مدار رأس‌السرطان دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. وی گفت:صنایع دستی مردان این شهر لنج سازی و گرگور یا توربافی برای کار صیادی است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: گلابتون دوزی، خوس دوزی، زری دوزی، محسن ضیایی گفت:سوزن دوزی و برقع و دوخت لباس های محلی از مهم ترین صنایع دستی بندرلنگه است که به دست هنرمند زنان خلق می شود.

وی افزود: شهرستان بندرلنگه دارای مناسب‌ترین زمین ها برای استفاده‌های مرتعی و برداشت علوفه است و درختان بزرگ و تنومندی همچون کُنار، کُور و سمر و سَلَم در اطراف این شهرستان چشم نوازی می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: حیواناتی همچون آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌تیغی و کفتار و پرندگانی کوهی وصحرائی مانند کبک، شاهین، قُمری، بلبل و تیهو در کوه-های اطراف بندرلنگه زندگی می کنند.

محسن ضیایی افزود: این شهرستان از سمت شمال با استان فارس و شهرستان بستک از سمت جنوب به خلیج فارس و از سمت شرق به شهرستان بندر خمیر و از غرب با شهرستان پارسیان هم‌مرز است.


وی گفت:خانه گلبتان از بناهای زیبای دوره قاجاریه در بندر کنگ است که یک حیاط مرکزی با تعداد زیادی اتاق و چند بادگیر دارد. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: طاق ها و گچبری ها ی زیبای آن نمایانگر هنر استادکاران آن دوره است.

محسن ضیایی گفت: چشمه آب گرم بادون در مسیر بندرلنگه به روستای گزیر قرار دارد، آب این چشمه از شکاف سنگ های مارنی از زمین خارج می شود. وی افزود: در اطراف چشمه، استخری احداث شده که آب آن به مصرف کشاورزی می رسد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت:برکه دریا دولت آب انباری تاریخی در کنارۀ بندرکنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است. محسن ضیایی افزود: به خاطر بزرگی غیر قابل تصور این برکه «دریا دولت» نامیده شده‌است. وی گفت:خانه فکری با بادگیرهای بلند و زیبا ، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه در هرمزگان است. مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: اين اثر زيبا جزء آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. محسن ضیایی گفت:در کوه هاي اطراف بندر لنگه حيوانات و پرندگان مختلفي مانند تيهو شاهين، و قُمري ، بلبل از پرندگان کوهي وصحرائي از وجود دارند . وی افزود:در اطراف بندر لنگه درختان بزرگ و تنوهمندي وجود دارد مانند: كُنار، كُور و سمر ،سَلَم و غيره، در زمان قديم مردمان لنگه از هيزم اين درختان براي پخت و پز وبراي تدفئه خانهاشان استفاده مي‌کرده‌اند.انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۵۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور گفت: پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر در وزارت نیرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ذوالفقار مهدی‌زاده امروز (ششم اردیبهشت ماه)، در جریان بازدید از تصفیه خانه در حال احداث شهرستان بشاگرد در شرق هرمزگان، اظهار کرد: در نشست های هفتگی وزیر نیرو، پیشرفت فیزیکی این تصفیه خانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و این طرح از اهمیت ویژه‌ای برای مجموعه وزارتخانه و دولت برخوردار است.

وی میزان ظرفیت این تصفیه خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این طرح از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و در ۲ سال گذشته با تامین منابع مالی، تکمیل این طرح سرعت گرفته و تلاش می کنیم اعتبارات مورد نیاز آن را تخصیص دهیم.

بخشی از منابع لازم برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه بشاگرد از طریق مولدسازی تامین خواهد شد

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این طرح نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار هرمزگان انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری ها این مهم به سرانجام برسد.

در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری آب شرب یک شهر و ۹ روستا تامین می‌شود

عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز در این بازدید پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: ارزش فعلی این پروژه چهار هزار میلیار ریال است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تامین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می شود.

به گزارش ایسنا؛ شهرستان بشاگرد در ۳۳۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد و به عنوان یکی از شهرستان کم‌تر توسعه یافته کشور محسوب می‌شود که با چالش‌های مختلف در حوزه‌های زیرساختی از جمله آب روبرو است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قاچاق چوب در بندر پارسیان
  • کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر عباس
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد
  • کشف ۱۰ میلیارد ریال سوخت قاچاق در بندرلنگه
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود