Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مطابق آمارها، ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در 11 ماه منتهی به بهمن، 76 میلیارد و 907 میلیون دلار ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته، نشان از رشد بیش از 8/1درصدی دارد. مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در مدت مشابه سال گذشته، 75میلیارد و 536 میلیون دلار ثبت شده بود. بر همین اساس، تجار ایرانی در مدت مذکور، یک میلیارد و 371 میلیون دلار بیشتر از سال قبل، با سایر کشورها، مبادلات تجاری انجام داده‌اند که نشان‌دهنده بزرگتر شدن حجم تجارت خارجی ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته کارشناسان اقدامات دولت یازدهم در رفع موانع پیش روی تجارت خارجی منجر به افزایش سهم صادرات در تولید ناخالص ملی شده است. این موضوع در حالی است که تجارت خارجی پیش از آغاز دولت عمدتا تحت تاثیر دو عامل اساسی تحریم‌های بین‌المللی و افزایش نرخ ارز بوده است. از یکسو تحریم‌ها به ویژه درحوزه بانکی، ابزارهای معمول مبادلات تجاری نظیر گشایش اعتبارات اسنادی را دچار مشکل کرد و از سوی دیگر به‌دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضای ارز، نرخ ارز افزایش یافت. این موضوع در حالی است که به واسطه اجرای برجام مشکلات گذشته بیش از پیش کاهش یافته است.

در صورتی که بخواهیم بررسی دقیق‌تری در این زمینه داشته باشیم لازم است آمار تجارت خارجی قبل از دولت یازدهم را بررسی کنیم. براساس آمار تجارت خارجی ایران در سال 1388 میزان واردات ایران به 55 میلیارد و 287 میلیون دلار رسید و در این مدت 25 میلیارد و 596 میلیون دلار انواع کالا صادر شد. بنابراین در 12 ماهه سال 1388 تراز تجاری ایران 29 میلیارد و 691 میلیون دلار منفی بود. در سال 1389 در مجموع 64 میلیارد و 450 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد و در همان سال، میزان صادرات غیرنفتی ایران به 33 میلیارد و 928 میلیون دلار رسید. ارقام مقایسه‌ای میزان واردات و صادرات ایران در سال 1389 نشان می‌دهد که تراز تجاری کشورمان منفی 30 میلیارد و 522 میلیون دلار بود. در سال 1390 میزان واردات ایران به 61 میلیارد و 808 میلیون دلار رسید. این در حالی است که در همان سال 43 میلیارد و 975 میلیون دلار انواع کالا صادر شد. بنابراین مقایسه ارقام واردات و صادرات کشورمان از تراز تجاری منفی 17 میلیارد و 833 میلیون دلاری در سال 1390 حکایت دارد. در سال 1391 نیز 53 میلیارد و 451 میلیون دلار انواع کالا به ایران وارد و در مقابل 41 میلیارد و 448 میلیون دلار انواع کالا صادر شد. مقایسه میزان واردات و صادرات کشورمان در سال 1391 نیز از کسری تجاری 12 میلیارد و 3 میلیون دلاری حکایت دارد.

براساس آمار تجارت خارجی ایران در سال 1392 و در نخستین سال از آغاز به کار دولت یازدهم میزان واردات ایران به 49 میلیارد و 709 میلیون دلار رسید و در نخستین سال از آغاز به کار دولت یازدهم 41 میلیارد و 848 میلیون دلار انواع کالا صادر شد. مقایسه واردات و صادرات کشورمان در سال 1392 نشان می‌دهد تراز تجاری ایران، منفی 7 میلیارد و 861 میلیون دلار بود. در سال 1393 و در سال دوم دولت یازدهم میزان واردات ایران به 53 میلیارد و 569 میلیون دلار رسید. این در حالی است که در همان سال 50 میلیارد و 561 میلیون دلار انواع کالا از کشورمان به سایر کشورها صادر شد. در سال 1393 گرچه ارقام واردات و صادرات غیرنفتی کشورمان بسیار نزدیک بود، اما در نهایت کارنامه تجارت خارجی ایران با 3 میلیارد و 8 میلیون دلار کسری تراز تجاری بسته شد.

در حالی تراز تجاری ایران در 11 ماه سال جاری مثبت شده است که کارنامه تجارت خارجی 37 سال به صورت پیاپی منفی بود اما به دنبال اقدامات دولت در سال 1394 کارنامه تجارت خارجی کشور با تراز تجاری مثبت به پایان رسید. بنا به آمار در سال 1394 در حالی که 41 میلیارد و 490 میلیون دلار انواع کالا به کشورمان وارد شده بود اما در مقابل 42 میلیارد و 414 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی از ایران صادر شد.

اما سال 1395 را می‌توان بهترین سال عملکرد تجارت خارجی ایران عنوان کرد. در 11 ماه ابتدای سال 1395 صادرات غیرنفتی ایران از نظر وزنی به 111میلیون و 812هزار تن به ارزش 38میلیارد و 492میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی با رشد بیش از 32 درصد و از نظر ارزشی با رشد 21 صدم درصدی مواجه بوده است. در مقابل تجار ایرانی در مدت یاد شده، 30میلیون و 5 هزارتن کالا به ارزش 38میلیارد و 415میلیون دلار وارد کشور کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی با افت نزدیک به 4 درصدی مواجه بوده، اما از نظر ارزشی، رشد 5/3 درصدی را تجربه کرده است. انتشار این آمارها نشان می دهد که ارزش واردات فاصله خود را با صادرات پر کرده و رقابت این دو روند تجاری کشور برابر شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش حسن روحانی به حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حسن روحانی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی، مدیران اقتصادی، روزنامه‌نگاران، وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم با وی با اشاره به تقارن اعیاد نوروز و فطر گفت: در ایامی که پشت سر گذاشتیم، مردم ما هم موقرانه به اعیاد ملی و باستانی خودشان توجه کردند و هم مشتاقانه به عبادت و اعیاد دینی و مذهبی‌شان پرداختند. مردم در طول ۱۴۰۰ سال گذشته تقارن خیلی خوبی بین این دو سرمایه فرهنگی و ملی و دینی و اسلام عزیزمان ایجاد کردند و اگر آن‌ها را آزاد بگذاریم، خودشان خوب آگاهند که چگونه هر دو را پاس بدارند.

روحانی در ابتدای سخنان خود به شرایط خاص منطقه‌ای و پاسخ دیشب ایران به رژیم اسرائیل پرداخت و اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که اسرائیل یک دولت غاصب است، اسرائیل دولتی است که همه اصول انسانی را نه امروز بلکه در طول ۷۶ سال گذشته زیر پا گذاشته است. اسرائیل یک رژیم آدمکش است که به اصول بین‌المللی نیز توجه نمی‌کند. اسرائیل یک خطای بزرگ انجام داد و به ساختمان کنسولی ایران در دمشق حمله کرد که موجب شهادت فرماندهان شجاع سپاه پاسداران شد. این کار، احمقانه بود. البته اسرائیلی‌ها می‌خواهند به خاطر گرفتاری‌شان در غزه، معضلات را در کل منطقه توسعه دهند و از طریق توسعه ناامنی در منطقه، خودشان را خلاص کنند و شرایط جدیدی را به وجود بیاورند.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: همه دنیا شاهد است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر اقدام نظامی نبوده است. اسرائیل حمله را شروع کرد و ایران فقط پاسخ داد. امیدوارم صهیونیست‌ها درس گرفته باشند و تنبیه شوند و دست از تجاوز بردارند و اگر بخواهند به تجاوز ادامه دهند به طور طبیعی پاسخ آن را خواهند دید، گرچه ما امیدواریم حماقتشان را بار دیگر تکرار نکنند. جمهوری اسلامی ایران یک منطقه امن می‌خواهد، با ظلم و تجاوز مخالف و حامی مظلومین در طول تاریخ است. امروز هم امیدواریم ان شاءالله با خیر و برکتی که ماه مبارک رمضان برای مردم ما به ارمغان آورد، بتوانیم به راحتی از همه توطئه‌ها عبور کنیم و مردم ما شاهد حل معضلات کشور باشند.

وی با تأکید بر استفاده از فرصت‌های جدید در سال نو اظهار کرد: در هفته‌های گذشته در همسایگی ما انتخاباتی انجام گرفت که مراد میل حاکمان نبود. آن‌ها بلافاصله به مردم گفتند از این ناکامی درس می‌گیرند و خودانتقادی را آغاز می‌کنند. ما هم بعد از انتخابات اسفند پارسال می‌بایست خودانتقادی را شروع می‌کردیم. باید ببینیم اشکال از کجاست و آن را رفع کنیم. من معتقدم باید برگردیم به سمت مردم و در برابر آن‌ها سر فرود بیاوریم. بپذیریم که کشور از آن مردم و اداره امور با رأی مردم است. بدانیم موفقیت‌ها در صورتی است که مردم ما در صحنه باشند. باید بینیم خطاهای ما کجا بوده، خودمان را نقد کنیم، نه اینکه آن‌ها را توجیه کنیم. انتخابات ما یک پیام داشت و آن اینکه اکثریت مردم پای صندوق رأی نیامدند. این پیام را باید درک کنیم و برای آن راه‌حل پیدا کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به نامگذاری امسال به سال جهش تولید با مشارکت مردم، گفت: ما موظفیم این نظر مقام معظم رهبری را به تمامی عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی تسری دهیم، کمااینکه ایشان سال گذشته بر مشارکت سیاسی مردم هم تاکید داشتند. نمی‌شود ما مردم را در اقتصاد دعوت به مشارکت کنیم، اما در سیاست به مردم اعتنا نکنیم یا در فرهنگ و سیاست خارجی به نظر مردم توجه نکنیم. کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است و باید مردم را به حضور در همه زمینه‌ها دعوت کنیم.

دیگر خبرها

  • ایران در انتهای جدول جذابیت محیط کسب و کار
  • روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • واکنش حسن روحانی به حمله سپاه به رژیم صهیونیستی
  • حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • افزایش ۲۶ درصدی صادرات به روسیه
  • کشف اولین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان
  • رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان
  • حجم تجارت خارجی قزوین بیش از نیم میلیارد دلار شد
  • رشیدی کوچی، نماینده: فکر می‌کنم دلار تا 70 هزار تومان بالا برود/ روابط عمومی دولت به نقادان گفتند تروریست اقتصادی! به آنها پیشنهاد می‌کنم صحبت‌‌های خود در دوران دولت روحانی زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کرد را مرور کنند!
  • بررسی| آیا واقعا بدترین وضعیت طلا در دولت رئیسی بوده است؟