Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید دلیل انعقاد توافقی مانند برجام برایش غیرقابل‌درک است ولی بهرحال باید همین توافق بد را که فقط به نفع ایران و روسیه تمام شده، به شدت مورد نظارت قرار داد.

به گزارش مشرق، «نیکی هایلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد امشب میهمان نشست سالانه آیپک بود و همچون دیگر میهمانان، از راه‌های تقویت رژیم صهیونیستی سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بخش‌های مهم سخنان این دیپلمات، توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بود؛ توافقی که رئیس هایلی یعنی «دونالد ترامپ» بارها آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا نامیده است.

نیکی هایلی در این خصوص گفت: «توافق ایران مشخصاً فقط به تقویت ایران و روسیه منتهی شد. این توافق همچنین ایران را پررو کرد تا احساس کند می‌تواند چیزهای بیشتری هم به دست بیاورد.»

هیلی اصرار داشت که آمریکا باید به شدت بر اجرای همین توافق نامطلوب نظارت کند و گفت: «ما می‌خواهیم مثل شاهین مراقب باشیم و مطمئن شویم که همه جزئیات (توافق هسته‌ای) انجام می‌شود.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل به صورت تلویحی از مخالفت دیگر اعضای پرنفوذ این سازمان با عزم ترامپ برای نقض برجام انتقاد کرد و گفت: «نگرانی من این است که در شورای امنیت، علاقه زیادی به توافق ایران دیده می‌شود و این مایه تأسف است.»

هیلی افزود: «اینکه اصلاً چرا اجازه دادند چنین توافقی شکل بگیرد و چرا اصلاً آن تصویب شد، برای من غیرقابل درک و وحشتناک است.»

در ادامه مراسم، مجری به اولین سخنان هیلی در سازمان ملل و تهدید کشورهای مخالف آمریکا از سوی وی اشاره کرد و پرسید که دولت ترامپ چگونه می‌خواهد در عرصه سازمان ملل با مخالفان برخورد کند؟

نیکی هیلی ابتدا با اشاره به نزدیک بودن زمان اتمام وقت مصاحبه، سعی کرد از پاسخ طفره برود ولی پس از مواجهه با اصرار مجری، گفت: «ببینید، من برای بازی به سازمان ملل نرفته‌ام، من رفته‌ام تا مطمئن شویم که آمریکا دوباره رهبری را به دست می‌گیرد. رهبری یعنی سخن گفتن و اقدام در زمان سختی‌ها.»

هیلی به عنوان نمونه به تصویب قطعنامه غیرالزام‌آور 2334 شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در آخرین روزهای دولت اوباما اشاره کرد و گفت: «هدف این است که هوای متحدانمان را داشته باشیم و دیگر آنچه در مورد قطعنامه 2334 اتفاق افتاد رخ ندهد؛ دیگر کسی نتواند حمایت ما از متحدانمان را زیر سوال ببرد و بهترین متحد ما کیست جز اسرائیل.»

تشویق ممتد جمعیت حاضر در سالن و به پا خواستن آنها برای احترام به این مواضع شعف‌برانگیز نماینده ترامپ در سازمان ملل، برای لحظاتی باعث قطع سخنان نیکی هیلی شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه نداریم

به گزارش جماران؛ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد. ما تعهد خود را به صلح با اعمال خویشتنداری نسبت به مشارکت ارتش آمریکا در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به سمت اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان دادیم. این نشان‌دهنده تعهد ما به تنش‌زدایی و اجتناب از گسترش درگیری است.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی سخنرانی در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد  گفت: عملیات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی ما برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد ذکر شده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، انجام شد. پاسخ ما لازم و متناسب بود.

وی افزود: این اقدام همچنین به صورت دقیق و تنها اهداف نظامی را مورد اصابت قرار داد تا احتمال تشدید تنش به حداقل برسد و از آسیب غیرنظامیان جلوگیری شود.

او گفت: متأسفانه در این سالن، برخی از اعضای شورای امنیت، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، یک بار دیگر تصمیم گرفتند که چشم خود را بر روی واقعیت ببندند و از علل ریشه‌ای که منتهی به وضعیت فعلی شده، چشم‌پوشی کنند. این سه کشور ضمن اتخاذ رفتاری ریاکارانه، بدون در نظر گرفتن قصور و کوتاهی خود در اجرای تعهدات بین‌المللی‌شان در قبال صلح و امنیت در منطقه، به دروغ ایران را سرزنش و متهم کردند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این سه کشور تلاش مذبوحانه و ناموفقی برای استفاده از دروغ، وارونه‌سازی، انتشار اطلاعات نادرست و استفاده از بازی مخرب تقصیر و سرزنش کردند. در تمام این مدت، آنها تعمداً حق ذاتی ایران برای پاسخ به نقض یک اصل اساسی حقوق بین‌الملل را نادیده گرفتند: مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک از تعرض. علاوه بر این، این کشورها دلایل ریشه‌ای وضعیت کنونی منطقه را نادیده گرفتند.

وی تصریح کرد: اکنون بیش از شش ماه است که این کشورها، به ویژه ایالات متحده، رژیم اسرائیل را از هرگونه مسئولیت‌پذیری در قبال قتل عام غزه مصون می‌دارند. این کشورها در حالی که حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در برابر حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ما را مردود می‌شمارند، با بی‌شرمی تمام کشتار و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را به بهانه دفاع از خود توجیح و لاپوشانی کرده‌اند. این کشورها تلاش مذبوحانه‌ای برای توجیه و سرپوش گذاشتن بر جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین با تفسیرهای خودسرانه و گمراه‌کننده از دفاع از خود داشتند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل  ادامه داد: در پی حمله تروریستی و نظامی ناجوانمردانه رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، جمهوری اسلامی ایران شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد را از این اقدام نادرست بین‌المللی و همچنین حق ذاتی خود بر اساس حقوق بین‌الملل برای پاسخگویی به چنین حملات نظامی تروریستی، مطلع کرد. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن بررسی وضعیت موجود، خواستار اقدام مقتضی و محکومیت شدید جامعه جهانی علیه این جنایت هولناک شد.

وی گفت: ما از شورای امنیت خواستیم که این اقدام جنایتکارانه و تروریستی ناروا را به شدت محکوم کند و اقدامات قاطع و مناسب برای محاکمه سریع عاملان و جلوگیری از تکرار چنین جنایات وحشتناکی علیه اماکن دیپلماتیک هر کشور عضو اتخاذ کند. متأسفانه، شورای امنیت در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شکست خورده است.

ایروانی خاطرنشان کرد: به یاد دارید که روسیه مبادرت به پیشنهاد بیانیه مطبوعانی برای محکومیت این اقدام وحشیانه نمود. این بیانیه توسط چین، الجزایر و بسیاری از اعضا حمایت شد، اما ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه مقابل صدور آن ایستادند. جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چنین شرایطی، جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای جز اعمال حق ذاتی برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌المللی نداشت.

وی تاکید کرد: دلایل اصلی وضعیت فعلی برای همه روشن است. از آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه، بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی که دو سوم آنها کودک و زن بودند، کشته شده‌اند. تمامی زیرساخت‌های غیرنظامی توسط رژیم اسرائیل هدف قرار گرفته و نابود شده است. حتی نیروهای بشردوستانه نیز از حملات نظامی این رژیم سرکش مصون نبوده‌اند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه  فقدان پاسخگویی و انفعال شورا در قبال نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین، تنها این رژیم را وقیح‌تر کرده تا به نقض‌های خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: ایالات متحده و متحدانش بیش از شش ماه است که مانع شورای امنیت شده‌اند و از رژیم اسرائیل در برابر مسئولیت قتل عام غزه محافظت می‌کنند. آنها نه تنها از محکوم کردن رژیم اسرائیل به خاطر این جنایات اجتناب می‌کنند، بلکه فعالانه سعی می‌کنند آنها را لاپوشانی کنند. تنها اولویت آنها حمایت و دفاع از رژیم اسرائیل بدون توجه به عواقب و به هر قیمتی است. علیرغم فشارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که جملگی خواستار آتش‌بس می‌شوند، رژیم اسرائیل از این قطعنامه‌ها سرپیچی کرده است. این رژیم در عوض، تمرکز خود را بر ارتکاب جنایات وحشیانه‌تر نهاده و هیچ توجهی به تعهدات حقوقی بین‌المللی ندارد.

وی افزود: این رژیم قانون‌گریز جنایات فجیع زیادی را علیه مردم ما مرتکب شده است. رژیم اسرائیل به‌صورت وقیحانه و آشکارا مسئولیت خود را در قبال عملیات تروریستی علیه مقامات، دانشمندان و غیرنظامیان ایرانی و خرابکاری علیه زیرساخت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در سال‌های اخیر پذیرفته است.

ایروانی با تاکید بر اینکه رژیم اسرائیل حتی تهدیدهای صریح به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد کرد، یادآور شد: این رژیم تروریستی مسئول تمامی اعمال جنایتکارانه و تروریستی علیه ایران است و باید عواقب آن را متحمل شود. جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها نسبت به عواقب فعالیت‌های مخرب رژیم بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داده است. ایران حداکثر خویشتنداری را اعمال کرده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که رژیم اشغالگر مسئولیت کامل عواقب خود را بر عهده بگیرد. این رژیم نمی‌تواند از پاسخگویی فرار کند.

وی گفت: اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. سیاست نخست وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای ماندن در قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که شورای امنیت، گروگان جاه طلبی‌های چنین رژیم جنگ‌طلبی باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بیان کرد: زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت مسئولیت خود را بر عهده بگیرد و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی کند. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را طبق فصل ۷ منشور در پاسخ به سرپیچی‌های وقیحانه رژیم اسرائیل انجام دهد. شورای امنیت باید اقدامات فوری و تنبیهی برای وادار ساختن این رژیم به توقف نسل‌کشی و کشتار مردم غزه و پایبند نمودن آن به تعهدات خود به ویژه اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری اتخاذ نماید.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد متعهد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید تنش یا جنگ در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هر گونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه با شدت و مطابق قوانین بین‌المللی تاکید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از این حق در صورت لزوم دریغ نخواهد کرد.

ایروانی خاطرنشان کرد: ایران هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد. ما تعهد خود را به صلح با اعمال خویشتنداری نسبت به مشارکت ارتش آمریکا در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به سمت اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نشان دادیم. این نشان‌دهنده تعهد ما به تنش‌زدایی و اجتناب از گسترش درگیری است. با این حال، اگر ایالات متحده عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا امنیت و منافع آن را آغاز کند، جمهوری اسلامی از حق ذاتی خود برای پاسخگویی متناسب استفاده خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • نماینده دائم ایران در سازمان ملل: هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه نداریم
  • شورای امنیت خواستار پرهیز از گسترش تنش‌ها
  • تحلیل متفاوت اولیانوف از پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • نماینده آمریکا حمله بی‌سابقه ایران و مقاومت به اسرائیل را محکوم کرد
  • نماینده آمریکا حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل را محکوم کرد
  • کشور‌ها درباره پاسخ ایران به حمله اسرائیل در شورای امنیت چه گفتند؟
  • هشدار فوری و جدی ایران؛ آمریکا دور بماند