Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@20:52:14 GMT

جای قرآن‌ها در کنج موزه یا طاقچه دل

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۶۵۱۲

تجمل‌گرایی و تشریفات، موضوعی است که این روزها بیش از پیش شنیده می‌شود، مسئله‌ای که همه ابعاد زندگی را درگیر خود کرده است، البته در مقابل آن سبک زندگی اسلامی نیز مطرح است که از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، اما موضوعی که متأسفانه شاهد ورود بیش از پیش تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری هستیم در حوزه قرآن است و خبرهایی از کتابت مصحف‌های طلا منتشر می‌شود که در نگاه اول شاید تحسین همگان را برمی‌انگیزد، اما این سؤال را پیش می‌آورد که این قرآن طلا و نقره و یا کوچکترین و بزرگترین قرآن چه کاربرد و استفاده‌ای خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر نه این است که قرآن از سوی جبرئیل بر پیامبر مهر و مهربانی نازل شد تا خوانده شود و زندگی بشریت را نجات بخشد. اما شاهد ارائه قرآن‌های چند صد میلیونی و یا بیشتر هستیم که واژه نفیس به آنها اطلاق می‌شود، کسی که این قرآن‌ها را به صورت نفیس و مطلا ارائه می‌کند، قطعاً به جنبه‌های هنری آن توجه دارد، اما فلسفه شکل‌گیری هنر قرآنی نیز بر آن بوده که جایگاه والای قرآن را بیش از پیش نشان دهد نه اینکه با نگاه اشرافی‌گرایانه آنها را در موزه و گنجینه‌ها محبوس کرد؛ چرا که هنر، روح قدسی خود را از قرآن گرفته است.

پیامبر اکرم(ص) در رابطه با قرآن کریم می‌فرماید؛ «هر چیز را زینتی است و زینت قرآن، صدای خوش است» و یا «الخط الحسن یزید‌الحق وضحاً؛ خط نیکو بر روشنی حق می‌افزاید»، از این احادیث ارزشمند می‌توان استنباط کرد که قرآن باید بیش از پیش خوانده شود، نه اینکه قرآن‌هایی عرضه شود که خوانده نخواهند شد؛ چرا که کمتر کسی هست یا اصلاً کسی پیدا نمی‌شود که بخواهد چشم خود را به زحمت انداخته و با وسیله‌ای دیگر قرآن با ریزترین خط را بخواند و یا خواندن بزرگترین قرآن برای کسی مقدور نیست و یا حتی قرآن مطلا که این اندازه هزینه برای آن صرف می‌شود، قطعاً برای خواندن نیست و باید در گوشه‌ای از موزه و کتابخانه و گنجینه آرام گیرد.

چندی پیش قرآن مرقّع مطلّای فلزی توسط یکی از کاتبان و خوشنویسان قرآن‌ کریم کتابت و رونمایی شد، کتابت این قرآن بیش از دو سال به طول انجامیده است. این اثر در 54 برگ و در ابعاد 30*20 سانتی‌متر طراحی شده که ورق‌های آن به وسیله لوله‌های فلزی برنجی به یکدیگر متصل شده است.

این مصحف با خط نسخ کتابت شده و وزن آن بیش از 30 کیلو‌گرم است و با توجه به ویژگی‌های خاص مرقّع‌بودن به طول 8 متر قابلیت چیدمان به هر شکل را داشته و در کتابت این قرآن از هنر حکاکی و خوشنویسی استفاده شده است.

کتابت این قرآن مطلا و اهدای آن به حرم علوی دل هر مسلمانی را شاد می‌کند که این هنرمند وقت خود را برای کتاب قرآن بر گرانترین فلز صرف و اثری ارزشمند خلق کرده است، اما توجه به این نکته نیز ضروری است که باید به هدف متعالی قرآن نشر یابد. شاید هدف این هنرمند مقابله با کسانی است که نسبت به قرآن بی‌احترامی کردند و یا آن کشیشی که چند سال پیش اقدام به سوزاندن قرآن و هتک حرمت آن کرد، این اقدام شنیع نیز دل هر مسلمان و انسان بیداری را به درد آورد. اما باید با نگاه تیزبینانه دریافت که باید پیوندمان را با قرآن، عمیق‌تر و بیشتر کنیم.

قرآن نباید در گنجه‌ها و گنجینه‌ها محبوس شود، قرآن باید بر زبان‌ها، ذهن‌ها، اندیشه‌ها و رفتارها جریان یابد نه تبدیل به وسیله دکوری و میلیونی. از این رو قرآن برای مقابله با اشرافی‌گری آمده است نه زمینه‌ای ترویج این امر. قرآن‌های نفیس فقط یک بعد آن هم بعد هنری را مورد توجه قرار می‌دهند.
سمیه قربانی

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ۱۸۰۰ شی تاریخی در استان کرمانشاه

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه در طول یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار شی تاریخی در حوزه تمدنی استان یافت شده است، گفت : در یک سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ شی ساماندهی و بیش از ۶۵ اثر مرمت شده است.

فرمانی با اشاره به اینکه با کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در منطقه کوزران می‌توان این منطقه را به عنوان سایت موزه روستایی به دنیا معرفی کرد، عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ فصل کاوش باستان شناسی در استان انجام و هشت اثر ناملموس و بیش از ۴۰ میراث طبیعی ثبت شده و هفت اثر دفاع مقدس نیز آماده ثبت است.

وی افزود: سال گذشته جلسه شورای ثبت میراث ناملموس در کرمانشاه برگزار شد و در یک جلسه ۳۷ خوراک کرمانشاه ثبت ملی شد و این اقدامی بی‌سابقه بود و در تلاش برای برگزاری جشنواره خوراک در سلیمانیه عراق هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ساخت موزه کرمانشاه به عنوان بزرگترین موزه منطقه غرب کشور از سال ۵۳ کلید خورده، اما بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت موزه کرمانشاه سال گذشته در اولویت قرار گرفت عنوان کرد: سال گذشته از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافت، اما باید طرح مطالعاتی معماری داخلی، محتوایی و گرافیک محیطی به روز شود، زیرا مطالعت انجام شده در گذشته استاندارد‌های لازم را ندارد.

فرمانی گفت: سال گذشته طرح مطالعاتی بیش از پنج بار به منقاصه گذاشته شد، اما شرکت‌های برنده صلاحیت لازم را نداشتند و در نهایت با یک شرکت قرارداد منعقد شد، اما با بررسی طرح مطالعاتی ارائه شده امکان پذیرش آن وجود نداشت و ۲۳ ایراد برای آن طرح شد.

وی افزود: قرار شد ایرادات مطرح شده اصلاح شود، اما بعد از چندین ماه انجام نشده و آخرین مهلت داده شده که در صورت عدم اصلاح قرارداد فسخ خواهد شد، اما در صورت اصلاح و پذیرش طرح، فعالیت عمرانی طرح امسال آغاز و در صورت تأمین اعتبار در دو سال افتتاح می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ ۴ هزار حافظ قرآن کریم
  • ساماندهی ۱۸۰۰ شیء تاریخی در استان کرمانشاه
  • ساماندهی ۱۸۰۰ شی تاریخی در استان کرمانشاه
  • نانوای حافظ قرآن کریم مورد تقدیر قرار گرفت
  • برنامه محفل از نگاه خادمان قرآن
  • بیانات رهبر انقلاب در باب اهمیت یادگیری قرآن + فیلم
  • تکذیب حذف ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها
  • (ویدئو) تلاوت قاری نوجوان قرآن در تمرین پرسپولیس
  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!