Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@01:29:43 GMT

روابط تجاري ايران و روسيه روند رو به رشدي دارد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۶۷۰۶

خبرگزاري آريا - دکتر کرمي کارشناس مسايل اوراسيا، به بررسي دستاوردهاي سفر رئيس جمهور به روسيه و مباحث مطرح در اين ديدار مي پردازد.

رئيس جمهور کشورمان با هدف ديدار با ولاديمير پوتين و به منظور ادامه و توسعه همکاري ها ميان تهران و مسکو در سطوح دو جانبه و نيز تعامل قدرتهاي اصلي منطقه براي ارتقاء ثبات و امنيت منطقه‌، همکاري هاي چند جانبه و بين المللي، مقابله با تروريسم و ساير تهديدات منطقه اي و موارد ديگر به روسيه عزيمت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر جهانگير کرمي در خصوص اهميت سفر رئيس جمهور با توجه به دعوت رسمي روسيه گفت:
اين سفر نهمين ديدار روساي جمهور ايران و روسيه در چهار سال اخير و سومين حضور رئيس جمهور ايران در روسيه است. اين سفر در شرايطي برگزار مي شود که روابط دوجانبه اقتصادي و تجاري ايران و روسيه در سال هاي گذشته افزايش پيدا کرده است. بعد از وقفه اي حدوداً 5 ساله در اين روابط که به خاطر تحريم ها اتفاق افتاد، در چهار سال گذشته اين روابط گسترده تر شده است و روند رو به رشدي را نشان مي دهد. در حال حاضر روابط تجاري دو کشور چيزي در حدود 3 ميليارد دلار است و مجموعه اي توافقاتي که انجام شده است و 10 سندي که در حوزه هاي اقتصادي، تجاري، فني و گردشگري بين ايران و روسيه امضا خواهد شد، چشم اندازي براي افزايش مناسبات اقتصادي تا 10 ميليارد دلار را نشان خواهد داد. در مسايل منطقه اي ايران و روسيه موضوعات مهمي در مورد مبارزه با تروريسم، امنيت و ثبات منطقه اي و همچنين بحران سوريه را مورد بحث قرار مي دهند. در مسايل بين المللي نيز ايران به عنوان يک قدرت بزرگ منطقه اي و روسيه به عنوان يک قدرت بزرگ جهاني، در موضوعات فرامنطقه اي و جهاني منافعي مشترکي با يکديگر دارند که سفر رئيس جمهور کشورمان براي گفتگو پيرامون اين موضوعات انجام مي شود.
کارشناس مسايل اوراسيا در خصوص پيشرفت و گسترش روابط ميان ايران و روسيه در سال هاي اخير اظهار داشت: به نظر من با توجه به کاهش بي سابقه اي که چهار سال قبل در روابط ايران و روسيه وجود داشت و شاخص تجاري که به يک ميليارد دلار رسيده بود و از رقم چهار ميليارد دلار سال 1380 تا 1386نزديک به يک ميليارد دلار رسيده بود، در چهار سال گذشته و از ابتداي دولت يازدهم تلاش شد تا جلوي روند نزولي معاملات تجاري گرفته شود و به تدريج روند رو به رشدي در روابط تجاري آغاز شد و درسال گذشته براي اولين بار حجم روابط تجاري به سال هاي قبل از تحريم نزديک شد.
وي در آخر و در خصوص همکاري هاي منطقه اي دو کشور تصريح کرد: روابط ايران و روسيه به شکل ساده اي نبوده است. يعني در حوزه هاي منطقه اي شامل آسياي جنوبي و مرکزي، حوزه درياي خزر، منطقه قفقاز جنوبي و مسايل منطقه خاورميانه شده است. اين روابط هم پيشينه اي از همکاري هاي مثبت را در منطقه و هم يک سري از اختلافات و تعارضات را در حوزه منافع ملي دو کشور دربر مي گيرد. در حوزه منطقه اي بازيگراني همواره بوده اند و وجود طرف ثالث روابط ايران و روسيه را تحت تاثير قرار داده است. اما جلوگيري از اقدامات مخرب بازيگران فرامنطقه اي، دو کشور را براي همکاري به سمت هم سوق داده است. با وجود شرايط جديد در سوريه و نشست هاي ژنو و آستانه، مذاکرات ايران و روسيه نيز پيچيده تر شده است. در بحران سوريه بازيگران ديگري به شکلي جدي تر وارد شده اند و شرايط آينده سوريه را نامعلوم کرده است و بيان نگراني هاي متقابل بين دو کشور نيز از ديگر موضوعات مهم در اين ديدار به شمار مي رود.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۶۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پکن و برلین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که تا زمانی که پکن و برلین به یکدیگر احترام بگذارند و ضمن حفظ اختلاف‌ها، به دنبال یافتن «زمینه‌های مشترک» باشند، روابط دوجانبه آلمان و چین به طور پیوسته توسعه خواهد یافت.

شی در دیدار با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در پکن گفت: ما باید روابط دوجانبه را به صورت همه‌جانبه از منظر بلندمدت و راهبردی ببینیم و این روابط را توسعه دهیم.

کد خبر 6079419

دیگر خبرها

  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اتاق بازرگانی ایران و آلمان
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • بروز فاز جدید بحران روابط روسیه-اسرائیل با عملیات وعده صادق
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است
  • تأکید رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پکن و برلین
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا