Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@08:28:57 GMT

«قنات قصبه» میراث گرانبهایی که باید قدر آن را دانست

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۸۳۵۳

«قنات قصبه» میراث گرانبهایی که باید قدر آن را دانست

گناباد- «قنات قصبه» به عنوان یک میراث گرانبهای جهانی، فرصت ارزشمندی را برای شهرستان گناباد ایجاد کرده که باید از این فرصت طلایی نهایت استفاده را برد.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها:تیرماه سال گذشته «قنات قصبه» در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و همین عامل باعث شد تا نام شهرستان گناباد بیشتر از گذشته مطرح شده و گردشگران زیادی این شهر را مقصد سفر خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرصت ارزشمندی که حالا در اختیار گناباد قرار گرفته می تواند باعث رشد و توسعه این شهرستان شده و در صورت استفاده صحیح ، تاثیر مستقیمی بر اشتغال زایی،کسب درآمد و ارتقاء رفاه نسبی در گناباد شود.

ایجاد بسترهای مناسب مانند هتل های استاندارد،راهنمایان گردشگری دارای اطلاعات کافی و مسلط به زبان های خارجی و برنامه ریزی مناسب برای زمان حضور گردشگران دراین شهر از جمله ملزوماتی است که باید به آنها توجه شود.

«قصبه »در حال تبدیل شدن به جاذبه گردشگری جهانی

در همین راستا و برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت«قنات قصبه» به محل این قنات مراجعه کردیم. از دور که وارد محوطه قنات می شویم، تعداد زیاد ماشین ها توجه ما را جلب می کند. شاید برای گنابادی ها دیدن گردشگران در این حد و از استان ها و کشور های مختلف کمی جای تعجب داشته باشد، ولی از برخورد همسایگان قنات می توان متوجه شد که خوب توانسته اند اهمیت گردشگری را درک کنند.

رسول صنوبری مسئول دفتر پایگاه ثبت جهانی قنات قصبه در گناباد به استقبال ما می آید و به همراه وی به سمت گردشگران در ورودی قنات می رویم.

جوانی که با خانواده به دیدن قنات آمده است می گوید: واقعا قنات قصبه شگفت انگیز و مایه افتخار ما ایرانی ها است.

وی ادامه می دهد: استقبال گنابادی ها از گردشگران بسیار عالی بود و نکته جالبی که توجه ما را به خود جلب کرد ،وجود راهنمایان گردشگری با لباس های مشخص و سن کم بود که نشان از اهمیت قنات برای نسل امروز است.

در ادامه به سراغ خانم جوانی که از داخل قنات قصبه در حال خارج شدن است می رویم که وی می گوید: قنات قصبه با شهرت جهانی خود،در حال تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری مهم در منطقه است که و این که می توان وارد قنات شد بارزترین نکته این اثر جهانی است.

وی تصریح می کند: خوشبختانه شهر گناباد در حوزه گردشگری در حال رشد است ولی متاسفانه در حوزه های زیر ساختی پیشرفت نداشته به صورتی که حتی یک هتل مناسب نیز در این شهر وجود ندارد.

در ادامه رسول صنوبری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می کند : امسال برای اولین بار در محل قنات قصبه نمایشگاه صنایع دستی برگزار شده و با تمهیداتی که اندیشه شده سعی کرده ایم خاطره ای ماندگار از این اثر جهانی در ذهن بازدید کنندگان باقی بماند.

مسئول پایگاه ثبت جهانی قنات قصبه می افزاید: امسال برای راهنمایی گردشگران، از نوجوانان دبیرستانی که علاقمند به فعالیت در این حوزه بودند استفاده شد و بیشتر این راهنمایان مسلط به زبان انگلیسی هستند و از قنات شناخت کافی دارند و می توانند در روند بازدید گردشگران ،اطلاعات خوبی در اختیار آنها قرار دهند.

صنوبری خاطرنشان می کند: در دو هفته اخیر بیش از ۱۴ هزار گردشگر از قنات قصبه گناباد بازدید داشته اند که پیش بینی می شود تا پایان ایام نوروز به ۴۰ هزار بازدید برسد.

حس خوب اقامت در خانه های بوم گردی

در ادامه به روستای «ریاب» که به دلیل جاذبه های خود مورد توجه گردشگران قرار دارد می رویم.

وارد روستای ریاب که می شوید، سردرب ورودی آن نگاه هر گردشگری را به خود جلب می کند. سر دربی به ارتفاع چهار متر با نور پردازی زیبا که قرآنی بر بالای آن قرار گرفته وبا جمله زیبایی به گردشگران خوش آمد گویی شده است.

ریاب در چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و بنیاد مسکن بازسازی شده و امروز میزبان گردشگران زیادی و نکته ای که این روستا را از دیگر مکان های گردشگری گناباد متمایز کرده ، وجود چندین اقامتگاه بوم گردی است که از گردشگران ایرانی و خارجی میزبانی می کند.

یکی از مسافران نوروزی که در این مکان اقامت دارد در خصوص نحوه ارائه خدمات به خبرنگار ما می گوید: اهل یزد هستم و از این اقامتگاه ها تعداد زیادی در یزد داریم ولی نکته ای که اینجا برای من جالب بود، نوع گویش و باز بودن همه قسمت ها برای گردشگران بود زیرا شما در اینجا حتی می توانستید وارد مطبخ شده و مراحل تهیه غذا ها را ببیند.

وارد اتاق یکی از این اقامتگاه ها می شویم و با خانواده ای که در زیر کرسی هستند به صحبت می نشینیم. پسر جوانی در گفتگو با ما می گوید ساکن تهران هستیم و تبلیغات ریاب را در فضای مجازی دیده ایم و به این مکان آمده ایم.

مرد میانسالی دیگری که در این اقامتگاه شب را به صبح رسانده می گوید : اقامتگاه بوم گردی ما را به گذشته برد و نشان داد که گذشتگان ما چه آثاری مهمی برای ما به ارث گذشته اند.

وی ادامه می دهد: حس خوبی که این اقامتگاه ها به ما منتقل می کند بهترین خاطره از ریاب است.

در ادامه به سراغ مسئول یکی از اقامتگاه های بوم گردی می رویم و از وی در خصوص نحوه ارائه خدمات به گردشگران سوال می کنیم.

پورقیصر می گوید: از ۲۵ اسفند ماه میزبان مسافران نوروزی هستیم و هر روز تعداد زیادی از گردشگران سری به ریاب می زنند و از غذاهای محلی استفاده می کنند.

وی ادامه می دهد: اگر تسهیلات بانکی با سود مناسب در اختیار ما قرار گیرد می توانیم تعداد اقامتگاهی بوم گردی را افزایش دهیم و خدمات بیشتر و بهتری را به گردشگران ارائه کنیم.

افزایش ۱۰ درصدی گردشگران گناباد

در ادامه تهیه گزارش به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گناباد می رویم که علیرضا شناسایی می گوید: با توجه به ثبت جهانی قنات قصبه ،امسال شاهد رشد ۱۰ درصدی گردشگران در شهرستان هستیم.

وی می افزاید: با توجه به تغییر آب و هوای گناباد در ایام عید و بارندگی ها توانستیم تور کویرنوردی و جشنواره بازی های بومی و محلی را در هفته اول فروردین ماه برگزار کنیم و در هفته دوم فروردین نیز دومین جشنواره بازی های بومی محلی و تور گردشگری مذهبی را با توجه به وجود چندین امامزاده در گناباد را برگزار خواهیم کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گناباد در خصوص کمبود هتل در این شهرستان می گوید: در گناباد یک هتل سه ستاره و یک هتل جهانگردی داریم که تعداد محدودی اتاق دارند ،زیر این مجموعه ها برای زمانی بوده که گردشگران زیادی به این شهر سفر نمی کرده اند ولی امروز با رویکرد گردشگری در شهرستان گناباد و افزایش چشمگیر گردشگران نیازمند یک هتل استاندارد و مناسب هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زمینه حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری گناباد مهیا شده است و آماده همکاری در حوزه ساخت هتل و دیگر برنامه های حوزه گردشگری با علاقه مندان این بخش هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گناباد به وجود هشت اقامتگاه بوم گردی در این شهرستان اشاره و اظهار می دارد: یکی از مشکلات ما در این حوزه دریافت مجوز اقامتگاه از اداره کل میراث فرهنگی استان بود که این مشکل نیز برطرف شده و در حال تشکیل پرونده اقامتگاه ها جهت ارسال به بانک کارآفرین امید جهت دریافت تسهیلات هستیم ولی در روند کار باید تسریع شود.

شناسایی در خصوص کمبود محل اسکان در بخش تفریحی «کاخک» گناباد خاطرنشان می کند:بخش کاخک سال های گذشته نتوانسته در بخش گردشگری رشد خوبی داشته باشد و برای مسائل رفاهی گردشگران در این بخش اقداماتی صورت نگرفته و امسال نیز از ظرفیت های مدارس و خود امامزاده عابد کاخک برای اسکان مسافران استفاده شده است.

وی می گوید: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی نمی تواند این مشکلات را رفع کند و نیازمند همکاری و کمک دیگر دستگاه ها هستیم تا بتواند بستر مناسبی را برای گردشگران ایجاد کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گناباد تاکید می کند: از آنجایی که گناباد را می توان یکی از چند شهرستان برتر خراسان رضوی در حوزه گردشگری نامید، باید نگاه مسئولین استانی و کشوری به این شهرستان تغییر نماید زیرا با وجود اثر ثبت شده جهانی و آثار ملی دیگر، روز به روز شاهد حضور گردشگر بیشتری در این خطه خواهیم بود.

گردشگری محور توسعه

در پایان بایدبه این نکته توجه داشت وجود آثار تاریخی وطبیعی به عنوان جاذبه هایی گرانبها وثروت آفرین که نماد تاریخ و تمدن ایران اسلامی شناخته می شوند و باید مورد حمایت مسئولان و توجه مردم قرار گیرد تا بتوان با تکیه بر آنها زمینه رشد و توسعه کشور در بخش گردشگری فراهم شود.

وجود قنات قصبه با قدمت چند هزار ساله و دیگر جاذبه های گردشگری در شهرستان گناباد نیز جزو همین آثار ارزشمندهستند که نیاز به بسترسازی مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی داشته و باید مورد توجه متولیان حوزه گردشگری قرار گیرند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۸۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

قاسم آل کثیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: منطقه زیتون کارمندی اهواز، ۲ سنگر داشت؛ یکی در ورودی پارک زیتون و دیگری در انتهای زیتون کارمندی در محلی با نامِ سنگر که همچنان وجود دارد.

وی توضیح داد: سنگری که اخیراً تخریب شده است، محل پناهِ مردم در دوران جنگ تحمیلی بود و حتی تا بعد از جنگ نیز محل زندگی بسیاری از جنگ‌زدگانِ شهرستان‌های سوسنگرد و… بوده است.

فعال میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: این سنگر نمادِ روایات، خاطرات و حافظه جمعی بسیاری از مردم اهواز بود که همه آنها با خاک یکسان شد.

آل کثیر افزود: با اینکه تعدادی از فعالان میراث فرهنگی در تلاش برای ثبت ملیِ این سنگرها بودند اما شهرداری اهواز و به خصوص شهرداری‌های مناطقِ مربوطه و دیگر سازمان و اداراتِ مرتبط از جمله میراث فرهنگی و… در اوج بی‌ذوقی و خلاقیت این سنگرها را رها کردند و نسبت به حافظه جمعی مردم در دوران مقاومت بی‌تفاوت هستند.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: جنگ کابوس یک کشور است. جنگی که با وجود همه تلفا، انسانی زیرساخت‌های یک کشور را از بین می‌برد و مناطق مختلفی را برای همیشه خالی از سکنه می‌کند. اما در سایه جنگ و به‌خصوص پس از آن، بقایای جنگ و مناطق جنگی یکی از جاذبه‌های بالقوه گردشگری است که کشورهای مختلف از آن برای توسعه گردشگری استفاده می‌کنند.

آل کثیر تاکید کرد: سنگرها می‌توانستند فرصت و ظرفیت خوبی برای حفظِ تاریخ اجتماعیِ دیار ما در دوران جنگ باشند و همچنین می‌شد در زمینه گردشگری مقاومت مثل بسیاری از کشورهای جهان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی به تجربیات جهانی اشاره کرد و افزود: موارد جذابی در این زمینه در جهان صورت گرفته است. نمونه‌هایی از استفاده متفاوت از این سنگرها در سراسر کشور آلبانی دیده می‌شود. برای مثال در مواردی این استحکامات بتونی به سالن تتو، ساندویچ فروشی و حتی هتلی با ۲۰ اتاق تبدیل شده شده‌اند. در شهر تیرانا، پایتخت آلبانی، در ۲ سنگر بتونی بزرگ موزه‌هایی راه اندازی شده است.

آل کثیر گفت: همچنین کشور السالوادور که سال‌ها درگیر جنگ‌های داخلی بود اکنون تمرکز ویژه‌ای بر سنگرهای مقاومت داشته است. در موزه‌های السالوادور هم سمبل‌ها و نمادهای زیادی از جنگ داخلی به معرض نمایش گذاشته شده است. مقامات دولتی هم با توجه به واکنش مثبت توریست‌ها به این گونه موارد در حال طراحی استفاده از این امکان هستند. بر اساس آمار در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ حدود ۳.۷ میلیون نفر توریست از السالوادور بازدید کرده‌اند و مبلغ ۷ میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده‌اند.

کد خبر 6087787

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت