Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@23:32:47 GMT

سفر؛ راهی برای تفکر و تدبر در آیات الهی

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۳۸۹۰۸

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،گفت: بهار و آغاز نوروز زمانی است، برای یادآوری زندگی جاویدان انسان در حیات اخروی که زمینه را برای توحید و خداشناسی فراهم می‌کند.
وی افزود: از سوی دیگر در ایام نوروز با سفر کردن و دیدن کوه‌ها، دره‌ها، خاک‌ها و رنگ‌های مختلف زمینه برای خداشناسی و تفکر و تدبر در آیات الهی برای فرد فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فیض آبادی با تاکید بر اینکه تفکر در واقع اندیشه در علل است ابراز کرد: تفکر در علت رشد گیاهان در بهار، آثار اخلاقی و تربیتی بسیاری به همراه داشته باشد، چرا که همانطور که در قرآن می‌خوانیم خداوند در سوره نور انسان را به عنوان گیاه یاد می‌کند، زیرا به اذن و قدرت الهی انسان مانند یک گیاه پرورش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه قرآن نیز می گوید: «وقتی زمین زنده می‌شود به یاد معاد بیافتید» زیرا یکی از علل وجود معاد، بهار طبیعت است ابراز کرد: انسان دو نوع حیات دارد حیات مادی و معنوی، برای رسیدن و تکامل در حیات معنوی انسان باید به دنبال اهل بیت(ع) باشد و اگر کسی به دنبال اهل بیت(ع) نرود، در واقع زندگی نمی‌کند و صرفا یک مرده متحرک است، حال اگر انسان در آیات الهی تدبر کند و روز قیامت را به یاد بیاورد در اخلاق و گفتار فرد تغییراتی حاصل می‌شود.
فیض آبادی با تاکید بر اینکه از باران‌های تند، کوه‌ها و سنگ‌ها به خاک تبدیل می‌شود و از خاک سبزی می‌روید ابراز کرد: انسان نیز می‌تواند تمام زندگی خود را براساس هدایت تکوینی برنامه‌ریزی کند و براساس قانون طبیعت مسیر سعادت را طی کند.
صله رحم زمینه ساز حیات معنوی
وی با اشاره به اینکه تفریح و صله رحم زمینه‌ساز حیات معنوی در کنار حیات مادی است، افزود: طبیعت قانون‌های بسیاری را به انسان می‌آموزد که قانون پاکی، حرکت به سمت رشد، انفاق همانند انفاق خورشید به زمین از آن جمله است، که اگر در این امور تفکر کنیم، برکات اخلاقی بسیاری برای ما به همراه دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سفر کردن در زمین و کشف کردن اتفاقات جدید باعث می‌شود تا انسان تجارب بسیاری کسب کند، گفت: سفر روحیه انسان را تلطیف می‌کند و اگر این سفر با بار معنوی همراه باشد به عنوان مثال انسان با نیت قرب الهی به دیدار خویشان و اقوام برود و یا به طبیعت بنگرد، آثار و برکات بسیاری برایش به همراه دارد.
فیض آبادی با اشاره به اینکه سفر کردن باعث محکم شدن پیوندهای اجتماعی در بین اعضای خانواده نیز می‌شود، اظهار کرد: در ایام روزمره زندگی، اعضای خانواده ارتباط آنچنانی با یکدیگر ندارند، اما هنگامی که طی مسیر سفر در یک وسیله نقلیه همراه هم هستند به مرور روابط خانوادگی بین آنها تقویت می‌شود، به گونه‌ای که جبران روزهای بی‌تفاوتی انجام شده و از این کار هم بنده خدا خشنود می‌شود و هم خدا.
وی عنوان کرد: برای آنکه سفرهایمان بعد معنوی نیز داشته باشد نیاز نیست که حتما دعای کمیلی را در سفر قرائت کنیم، بلکه وقتی به زیارت امام زادگان می رویم، صله رحم با خویشاوندان به قصد قربت الهی اناج می دهیم، این کار خود عبادت محسوب می‌شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۳۸۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله شدید پرسپولیس به سپاهان: تفکر داعشی

"وقاحت رخ‌داده توهین به همه زنان بود". این جمله بخشی از واکنش باشگاه پرسپولیس به اقدام هوادار سپاهان است.

به گزارش تابناک ورزشی؛ باشگاه پرسپولیس در رسانه رسمی خود نوشت:

«سال‌ها است بخشی از جامعه هواداری سپاهان، هر از چند گاهی اقدامات وحشتناکی را رقم می‌زنند. در تمام این موارد دیده نشد باشگاه سپاهان حتی یک بار عمیقا متاسف باشد.»

 «آنچه اتفاق افتاد علیه بانوان هوادار تمام باشگاه‌ها بود. ملت ما شهدای عزیز و گرانقدری را داد تا پای داعش و تفکرات داعشی به این کشور باز نشود.»

«حمله به خودروی حامل مدیران باشگاه رقیب، نابینا شدن سرباز احمدی از دو چشم به خاطر پرتاب نارنجک دست‌ساز، حمله وحشیانه و بی‌رحمانه به هواداران پرسپولیس و ضرب و شتم آن‌ها، نابینا کردن هوادار پرسپولیس، تهدید هواداران پرسپولیس در شهر محل زندگی خودشان، حمله به خودروهای خبرنگاران در تهران، آتش زدن خودروی یکی از خبرنگاران، حمله به ماموران داخل ورزشگاه در بازی خارج خانه، حمله به اتوبوس حامل اعضای پرسپولیس با نارنجک بخشی از حوادثی بوده که توسط این عده رقم زده شده است.»

 «به ارکان ورزش و فوتبال کشور، تضمین می‌دهیم چنین اتفاقاتی در قالب مواردی چون خشونت علیه زنان در ابعاد بین‌المللی فوتبال قابل پیگیری است.»

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • حمله شدید پرسپولیس به سپاهان: تفکر داعشی
  • معلمان روش تفکر و مبانی عقیدتی را به دانش‌آموزان بیاموزند
  • بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا، انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی است
  • خراسان رضوی میزبان آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن است
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان شیراز آغاز شد
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند
  • علم‌آموزی همواره در آیات و روایات مورد تاکید بوده است