Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در طول دو تا سه سال گذشته نزدیک به دو هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان کرمانشاه زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است.

مراد شیخ‌ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به وجود 280 گونه گیاهان دارویی وصنعتی در استان اظهار داشت: خوشبختانه در طول دو تا سه سال گذشته نزدیک به دو هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان کرمانشاه زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه پخیلی از مناطق استان کرمانشاه مستعد کشت گیاهان دارویی دیمی است که هزینه آن بسیار کمتر از کشت محصولات آبی و برعکس درآمد آن بسیار بیشتر است.

شیخ‌ویسی با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب گیاهان دارویی در استان افزود: با توجه به شرایط مساعد آب وهوایی، اقلیم متنوع، آب، خاک و وجود بارندگی مناسب استان از یک تنوع مناسب پوشش گیاهی برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه براساس تحقیقات موسسات کشاورزی منشاء بسیاری از مواد غذایی استان از گیاهان دارویی است، بیان کرد: اما متاسفانه به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه برخی از افراد این گونه‌های گیاهی مانند زوو در حال انقراض است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه باید از منابع طبیعی و جنگلها بهره‌برداری اقتصادی کرد، گفت: ضمن حفظ پوشش گیاهی باید از این منابع و جنگلها تولید مستمر داشت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سرانه مصرف گیاهان دارویی در کشور ایران تنها 30 گرم است، عنوان کرد: این در حالی است که در اروپا سرانه مصرف900 گرم و در آمریکا 2500 گرم است و روی آوردن شهروندان ایرانی به سمت مصرف مواد شیمیایی که بسیار مضر و دارای عوارض خطرناکی هستند یک مصیبت بزرگ است.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه باید برای نهادینه سازی هر چه بیشتر مصرف گیاهان دارویی در کشور فرهنگ سازی مناسبی انجام شود، گفت: در این راستا باید زمینه‌های افزایش فرآوری و تولید بهینه این گیاهان بیش از گذشته در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کشور بیش از 160 قلم داروی گیاهی در کشور تولید می شود، بیان کرد: یک کارگروه با عضویت بسیاری از سازمانهای مربوطه و به صورت یک زنجیره تشکیل شده تا ضمن تولید گیاهان دارویی، بازار عرضه ،فرآوری و فروش این محصولات فراهم شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گردش مالی صادرات گیاهان دارویی در جهان را بیش از ده میلیارد دلار دانست و اظهار کرد: این در حالی است که گردش مالی صادرات گیاهان دارویی در کشور ایران تنها 100 میلیون دلار است با وجود اینکه از 14 اقلیم متنوع دنیا حدود 11 اقلیم آن در ایران وجود دارد وکل اروپا به اندازه یک سوم ایران پوشش گیاهی دارد و سوال اینجا است که چرا با این همه تنوع پوشش گیاهی از این ظرفیت و سرمایه به خوبی استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به گونه گیاهی جاتروا که بیش از 60 درصد آن، سوخت روغن هواپیماها بدون وجود هیچگونه آلودگی تأمین می‌کند، افزود: دانه این گیاه از سوی شرکتهای آلمانی به منطقه مرزی سومار آورده شده تا در این منطقه کشت شود زیرا زمینهای این منطقه برای کشت این نوع گونه گیاهی بسیار مستعد است و در هیچ جای اروپا و آلمان قابل کشت نیست و شرکتهای اروپایی قول خرید تضمینی محصول را داده‌اند.

شیخ‌ویسی اظهار کرد: سازمان اداره منابع طبیعی و جهاد سازندگی استان در قالب تسهیلات کم‌بهره مانند وام قرض‌الحسنه، زمین، خاک، آب به افراد روستایی کارآفرین و دانشجویان فارغ‌التحصیل که مایل به تولید و کشت گیاهان دارویی باشند ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

R41380/P1384/S6,68/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۰۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است

غلامی  در حاشیه تشکیل میز خدمت و ارتباطات مردمی در جهاد کشاورزی استان سمنان به عنوان‌نماینده رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اجرای طرح «کاداستر» اراضی ملی و دولتی از اهداف برنامه ششم توسعه با همکاری سازمان ثبت و اسناد املاک و حسب قانون مربوطه بیش از ۹۹درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: حدنگاری اراضی ملی، دولتی و موات یکی از راهبردها و برنامه‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی یادآور شد: حدنگاری یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می‌شود و حدنگاری اراضی ملی بر اساس قانون مربوطه و اعتبارات تخصیصی از سال ۹۴آغاز و تداوم یافته است.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۳۶ میلیون هکتار تثبیت مالکیت اراضی ملی، دولتی و موات درکشور انجام شده و زمینه جلوگیری از دغدغه‌ و سرگردانی های ارباب رجوع با این اقدام فراهم‌گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • سبزی کوهی؛ نچینیم و نخریم؛ چرا؟
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری