Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج - کهگیلویه و بویراحمد سرزمین آبشارهایی است بلند، بسان گیسوان بلند دختران لر و بسان بهار و به وسعت آسمان، از عروس آبشارهای ایران تا آبشاری که حکایت از افسانه ها دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- پژمان امیدی: کهگیلویه و بویراحمد ملقب به سرزمین چهار فصل با داشتن جاذبه های گردشگری متعدد و زیبا همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و در میان تنوع این جاذبه ها آبشارهای طبیعی با جاری شدن از کوههای سترگ این دیار شاهکاری از خلقت خداوند را نمایان می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اکثر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد آبشار هایی زیبا، بلند، چون زلال آینه و بکر و گاهی سفید چون لباس نوعروسان ایل هر علاقه مندی را به خود مجذوب می کند.

آبشار یاسوج یکی از آبشارهای کهگیلویه و بویراحمد است که از آب چشمه‌هایی که از قلب تپنده کوه‌های زاگرس می جوشد سرازیر می شود وخود را به دل دشت جاری می کند، این آبشار در فاصله ای کمتر ازدو کیلومتر از شمال شهر یاسوج قرار گرفته است و یک فرصت ایده آل برای گذراندن ساعاتی دلنشین و لذت بردن از هوای پاک محسوب می شود.

این آبشار با ارتفاعی نزدیک به ۱۰ متر به سمت پایین سرازیر می شود و چشم‌اندازش نیز، نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز با دشتی از گل های رنگارنگ است.

هر ساله آبشار یاسوج در فصل بهار، تابستان و پاییز و حتی زمستان پذیرای گردشگران است. در نزدیکی آبشار چند آلاچیق برای رفع خستگی ایجاد شده است و لذت نشستن به همراه موسیقی آب چند برابر می شود.

در این آبشار از بالاترین نقطه و نزدیکترین نقطه به خروجی آبشار به پایین سکوها و امکانات خدماتی متعددی برای استفاده گردشگران فراهم شده است و برگهای درختان جنگلی وباغی در مسیر آبشار به هم تنیده وچون کوچه باغی سبز باریکه ای از نور از لابلای برگهای در هم تنیده به جاده می تابد و دل هر بیننده ای را می رباید.

آبشار تنگ تامرادی در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج

از دیگر آبشار های کهگیلویه و بویراحمد آبشار تنگ تامرادی در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج است و ارتفاع آن به بیش از ۱۵ متر می رسد.

وجود چهار آبشار با ارتفاع هشت تا ۱۰ متری و حوضچه های آب در مسیر آب زلال و بسیار خنک این آبشار و همچنین وجود غارهایی که آب از آن می گذرد و آب از سقف آنان چکه می کند با هارمونی خاص جذابیتی دوچندان به آن داده است.

تلفیق آب و طبیعت اطراف این آبشار نقاشی زیبایی را به وجود می آورد و طبیعت بکر و دست نخورده در انبوه جنگلهای بلوط و در ختان سبز این آبشار بهشتی زیبا از رنگها را آفریده است.

ایجاد زیرساخت های مناسب تر و امکانات رفاهی در این منطقه می تواند ظرفیت مناسبی برای گردشگر پذیری بیشتر در این منطقه باشد.

آبشار بهرام بیگی دنا واقع در روستای دلی بهرام بیگی (سمندی) از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا از دیگر آبشارهای زیبای استان است که در ۵۰ کیلومتری شمال غرب سی‌سخت و ۷۰ کیلومتری مرکز استان (یاسوج) قرار دارد.

آبشار زیبای بهرام بیگی در ناحیه جنوبی رشته کوه دنا و در حد فاصل روستاهای پاتاوه و لوداب واقع شده و ارتفاع تقریبی آبشار نز به ۳۰ متر می رسد.

آبشار توف خیمه در سوق حکایت از افسانه ها دارد

این آبشار زیبا در نزدیکی روستای بی بی زلیخا در ۱۰ کیلومتری شهر سوق و در مسیر لنده به دهدشت واقع است.

از مسیر روستای بی بی زلیخا و توف خیمه پس از حدود نیم ساعت کوهپیمایی به پای آبشار می رسید.

ارتفاع این آبشار نزدیک به پنجاه متر است که اطراف آن را درختان بلوط و کنار و گیاهان دارویی احاطه کرده اند.

جریان آب در آبشار طوف خیمه با ریزش از دیواره های بلند جذابیت فراوانی به محیط می دهد و طبق افسانه ای قدیمی که در میان مردم این منطقه نسل به نسل روایت شده است، ریزش آب از ارتفاع بالا از این آبشار این باور را در میان مردمان این دیار به وجود آورده که آبشار هر دشمنی را از تعرض به این منطقه باز می داشته است.

کمردوغ عروس آبشارهای ایران

آبشار کمردوغ در قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

این آبشار به عروس آبشارهای ایران لقب گرفته است اما با این وجود این آبشار زیبا زیاد شناخته شده نیست و این در حالی است که این آبشار ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد.

کمردوغ که نامش را از زیبایی رنگ آبشار وام گرفته است به واسطه سفیدی آبشار است که چون دوغ سفید است وقتی که از کوه جاری می شود و سفیدی اش همچون لباس عروسان ایل، این آبشار را به عروس آبشارهای ایران شهره کرده است.

این آبشار قریب به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰ متر عرض دارد و در ۱۰ کیلومتری قلعه رئیسی مرکز این بخش واقع شده‌است.

آبشار کمردوغ در تمام فصول سال دارای آب است و به آن لقب عروس آبشارهای ایران را داده اند.

آبشار ناری در شهرستان دنا

آبشار ناری یکی دیگر از آبشارهای استان است که در شهرستان دنا با چند ساعت پیاده روی از طریق پاسگاه محیط زیست خاریدون قابل دسترسی است و برای دستیابی به این آبشار استفاده از راهنما و امکانات مناسب نیز توصیه می شود.

این آبشار در فاصله هشت کیلومتری منطقه حفاظت شده دنا و با ارتفاعی بین ۴۰ تا ۷۰ متر قرار گرفته است و با وجود سختی مسیر دسترسی طبیعت بکری که در راه های رسیدن به آبشار وجود دارد خستگی را از تن هر گردشگری می زداید.

گنج بنار آبشاری در دل منطقه خاییز

دیگر آبشار این دیار گنج بنار در هفت کیلومتری شمال شهر گچساران و در منطقه خاییز واقع شده است.

ارتفاع این آبشار به بیش از ۳۰ متر می رسد و هوای اطراف آن را بسیار مطبوع و بهاری می کند.

آب آبشار گنج بنار از طریق چند چشمه تامین می شود و خود را به دشت می رساند و با جاری شدن در آن به منطقه خاییز جانی دوباره می بخشد و طبیعت بکر آن با سکوت منطقه همراه می شود و لحظاتی آرامش بخش را برای ایستادن زمان در بهشتی زیبا رقم می زند.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن پتانسیل های طبیعی و بکر در حوزه گردشگری می تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود و با بهره گیری از پتانسیلهای ویژه این بخش در استان، در کنار گردشگر پذیری و توسعه بخش گردشگری استان اشتغالزایی نیز ایجاد شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۱۸گازگرفتگی سگ در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد/کودک۹ساله در کما

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضائیان ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: این معضل در شهر یاسوج به عنوان مرکز استان بیسار بیشتر است و دی‌ماه سال گذشته، یک پسر ۹ ساله در روستای «سرآبتاوه» مورد حمله سگ ولگرد قرار گرفت.

وی بیان داشت: این کودک از ناحیه صورت و دست مورد حمله قرار گرفت و به کما رفت و اکنون پس از ۱۰۵ روز همچنان در بیمارستان امام سجاد یاسوج بستری، در حالت کما و زیر دستگاه «این توبه» قرار دارد.

رضائیان تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاها وجود سگ‌های ولگرد است که علاوه بر خطرات جانی حمله به انسان‌ها، باعث شیوع بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان می‌شود.

کد خبر 6081078

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از عملیات وعده صادق
  • شب شعر و شاهنامه به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد
  • بدحجابی در کافه‌ها و مطب‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • دستگیری ۱۸ قاچاقچی مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد
  • یادواره نخستین شهید مدافع وطن در کهگیلویه و بویراحمد
  • بوستان باشت نگینی سبز در جنوب کشور
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • ۱۵۱۸گازگرفتگی سگ در کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد/کودک۹ساله در کما
  • پونه زار آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس
  • جذب ۱۲۸ میلیارد تومان از اعتبارات جاده یاسوج به سی‌سخت