Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@17:45:57 GMT

رنگ موها و هرآنچيزي که درموردش ميخواهيد بدانيد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۳۳۹۲

خبرگزاري آريا - علاقه به رنگ کردن مو از زمان‌هاي قديم تا امروز ادامه يافته است.

رنگ موها
تا چند سال پيش استفاده از رنگ موها به‌ويژه رنگ موهاي شيميايي بيشتر در بين زنان و آن‌هم براي پوشاندن موهاي سفيد رواج داشت، اما متأسفانه امروزه استفاده از رنگ موهاي شيميايي در بين جوانان و نوجوانان نيز شايع شده که البته مي‌تواند صدمات زيادي را هم به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


- دکتر محمدعلي نيلفروش زاده*: رنگ کردن مو قدمتي ديرينه دارد. انسان‌ها از زمان‌هاي بسيار دور علاقه بسياري به رنگ کردن موهايشان داشته‌اند و با استفاده از گياهاني مثل حنا موهاي‌شان را رنگ مي‌کردند.
علاقه به رنگ کردن مو از زمان‌هاي قديم تا امروز ادامه يافته است. تا چند سال پيش استفاده از رنگ موها به‌ويژه رنگ موهاي شيميايي بيشتر در بين زنان و آن‌هم براي پوشاندن موهاي سفيد رواج داشت، اما متأسفانه امروزه استفاده از رنگ موهاي شيميايي در بين جوانان و نوجوانان نيز شايع شده که البته مي‌تواند صدمات زيادي را هم به دنبال داشته باشد.
به‌طور کلي مي‌توان رنگ مو را به شکل زير طبقه‌بندي کرد:
 رنگ موي موقت به رنگ موئي گفته مي‌شود كه فقط به‌اندازه يک‌بار شامپو زدن دوام دارد اين نوع رنگ فقط بر روي ساقه مو قرار مي‌گيرد.
رنگ موهاي نيمه موقت، يا نيمه ثابت به‌اندازه 4-6 بار شامپو زدن دوام دارند و براي پوشاندن موهاي سفيد بهتر است از اين نوع رنگ موها استفاده شود كه حاوي مواد اكسيدان ضعيف هستند اما اغلب آمونياك ندارند.
اين نوع رنگ 2 - 6 هفته بر روي مو باقي مي‌ماند و به‌عنوان تقويت‌کننده رنگ طبيعي مو نيز از آن‌ها استفاده مي‌شود.
اما رنگ موهاي ثابت تغييرات كلي و اساسي بر مو مي‌‌گذارند و نياز به اكسيدان و آمونياك دارند.
امروزه براي موهاي مختلف انواع متنوعي رنگ مو توليد شده است و شما مي‌توانيد با كمي دقت رنگ موي مناسب موهاي خود را بيابيد.
نكته مهم آن است كه رنگ موهاي شيميايي، در صورت ناآگاهي شما از نوع رنگ، مي‌توانند مضر باشند. چگونگي واكنش پيروكسيد هيدروژن و آمونياك با موهاي سر مستقيماً به نوع محصول انتخاب‌شده بستگي دارد.
رنگ موهاي پايدار در فرايند رنگ كردن مو كوتيكول (پوسته خارجي مو) باز و شكافته مي‌شود تا رنگ مو در داخل محور مو قرار گيرد.
پس از باز شدن كوتيكول رنگ با پروتئين‌هاي كورتكس واكنش داده تا رنگ طبيعي مو را از بين ببرد بيشتر رنگ موها در دو مرحله عمل مي‌کنند (اين دو مرحله همزمان اتفاق مي‌افتند) نخست رنگ اوليه مو را از بين برده و سپس رنگ جديد را جايگزين مي‌کنند. درواقع شبيه همان دكلره كردن با اين تفاوت كه پس از بي‌رنگ كردن رنگ جديد با پروتئين‌هاي درون مو واكنش داده و جايگزين مي‌شود.
آمونياك ماده قليايي است كه نقش آن باز كردن كوتيكول مو مي‌باشد. براي اينكه رنگ داخل كورتكس نفوذ كرده و جايگزين شود درواقع اين ماده در كنار پر اكسيد و رنگ مو مانند يك كاتاليزور عمل مي‌کند.
پر اكسيد نيز به‌عنوان يك عامل اكسيد كننده عمل مي‌کند كه رنگ قبلي را از بين مي‌برد. هنگام شكستن پيوندهاي شيميايي موتوسط پر اكسيد مقداري گوگرد آزاد مي‌شود كه باعث ايجاد بوي خاصي مي‌شود كه اين بو مشخصه موهاي رنگ شده است. پس از اينكه ملانين بي‌رنگ شد يك رنگ دائمي با كورتكس مو واكنش مي‌دهد.
انواع گوناگوني از الکل‌ها و حالت‌دهنده‌ها نيز در توليد رنگ مو استفاده مي‌شود. حالت‌دهنده‌ها كوتيكول مو را پس از رنگ كردن مي‌بندند تا رنگ جديد پايداري بيشتري پيدا كند.


 
 کدام رنگ مو را انتخاب کنيم؟
در ادامه به معرفي چند نوع رنگ مو مي‌پردازيم
رنگ موي نيمه دائمي
اين نوع رنگ، بدون ايجاد تغيير در حالت طبيعي مو، رنگ را به لايه بيروني آن اضافه مي‌كند. رنگ مو مولکول‌هاي زبري دارد. اين مولکول‌هاي كوچك پس از چندبار شست‌وشو از غلاف مو خارج مي‌شوند.
اين نوع رنگ مو به مدت 6 - 12 مرتبه شست‌وشو با شامپو دوام دارد و 50 درصد از موهاي سفيد را پوشش مي‌دهد. همچنين، تقويت‌كننده رنگ طبيعي مو نيز هست.
رنگ موهاي نيمه دائمي، موهاي شما را روشن يا بي‌رنگ نمي‌كنند. زيرا عاري از تركيبات آمونياك و پيروكسيد هيدروژن هستند.
رنگ موي موقت
اثر اين نوع رنگ به مدت 14 - 28 بار شست‌وشو با شامپو در مو باقي مي‌ماند. مولکول‌هاي اين نوع رنگ غلاف دور مو را مي‌پوشانند و به درون پوسته آن نفوذ مي‌كنند.
سپس در محلي كه مولکول‌هاي رنگدانه طبيعي قرار دارند ساكن مي‌شوند. آمونياك رنگ موي موقت به‌اندازه‌اي است كه رنگدانه طبيعي را روشن يا بي‌رنگ نمي‌كند.
به‌علاوه، مقدار پيروكسيد هيدروژن آن‌هم اندك است. با اين وجود، موهاي سفيد را پوشش مي‌دهد.
رنگ موي دائمي
 اين نوع رنگ مو براي ايجاد تغييرات كلي در شكل ظاهري است. موهاي سياه را بور مي‌كند و بالعكس. در رنگ دائمي، از آمونياك و نيز پيروكسيد هيدروژن براي رنگ كردن مو استفاده مي‌شود.
مولکول‌هاي رنگ وارد پوسته مو مي‌شوند و با شست‌وشو از بين نمي‌روند. اين محصول بر رنگدانه‌هاي مو اثر مي‌گذارد و آن‌ها را روشن‌تر مي‌كند.
به همين علت است كه يك رنگ مو روي موهاي افراد مختلف به رنگ‌هاي متفاوت درمي‌آيد.
در حدود 4 - 6 هفته زمان لازم است تا رنگ از ريشه مو خارج و رنگ طبيعي مو بر روي پوست سر ظاهر شود.
يافتن رنگ موي مناسب ساده نيست. انتخاب رنگ دلخواه از روي كاتالوگ رنگ فروشگاه و خريداري آن اقدامي نادرست است. رنگ مو را با توجه به رنگ طبيعي مو، رنگ چشم و پوست خود انتخاب كنيد.
رنگي كه مي‌بينيد حاصل بازتاب نور از روي رنگدانه‌هاي رنگ‌شده است. بنابراين، يك رنگ يكسان روي موهاي مختلف نمودهاي متفاوتي دارد.
رنگ موي طبيعي و مصنوعي در زير نور فلورسنت يا نور طبيعي آفتاب متفاوت به نظر مي‌رسند. سطح رنگ‌ها را از درجه 1 - 10 تقسيم‌بندي كرده‌اند. رنگ درجه ده مو را روشن و درجه يك آن را تيره مي‌كند.
رنگ موي سياه، نور كمي را منعكس مي‌كند و اين درست برخلاف عملكرد رنگ موي بور است. انتخاب رنگ ‌مو به مرغوبيت رنگ، سليقه و خواسته شما و مدت‌زماني كه مي‌خواهيد آن رنگ روي موهايتان باقي بماند بستگي دارد.
اغلب زنان از رنگ‌هاي تيره شروع مي‌كنند و هر بار، رنگ يك درجه روشن‌تر از قبل را برمي‌گزينند. اگر رنگ موي انتخابي موهاي سفيد شما را پوشش نمي‌دهد، از رنگ مرغوب‌تر و يك درجه بالاتر از رنگ موي اصلي خود استفاده كنيد.
آيا رنگ كردن مو احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزايش مي‌دهد؟
محققان شواهد تازه‌اي داير بر ارتباط ميان استفاده از رنگ مو با ابتلا به سرطان يافته‌اند.
يک مطالعه اروپايي با حضور تقريباً 5000 داوطلب زن نشان داده است کساني که به‌طور مرتب موهايشان را رنگ مي‌کنند بيش از سايرين با خطر ابتلا به سرطان ليمفوما روبرو هستند.
بااين‌حال کارشناسان تاکيد کردند که برخي عوامل سرطان‌زا از دهه 1970 به اين‌سو از رنگ‌ها حذف شده است.
بااين‌حال آن‌ها گفتند افرادي که پيش از آن دوران مرتباً در معرض رنگ مو قرار داشتند، ازجمله آرايشگران، بايد نسبت به خطرات آن آگاه باشند و بدن خود را براي اطمينان از نداشتن توده‌هاي نامتعارف چک کنند.
سرطان‌هاي ليمفوما در سيستم لنفاوي روي مي‌دهد. سيستم لنفاوي شبکه‌اي از رگ‌هاست که بخشي از سيستم دفاعي بدن را تشکيل مي‌دهد و سلول‌هاي ضدعفونت به نام ليمفوسايت” را جابجا و سلول‌هاي مرده را از بافت‌ها تخليه مي‌کند.
نويسندگان اين مقاله تحقيقي از آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان در فرانسه يافته‌هاي خود را در کنفرانس بين‌المللي ليمفوماي بدخيم” عرضه کردند.
براساس اين مطالعه، خطر ابتلا به سرطان ليمفوما در ميان زناني که به‌طور مرتب از رنگ مو استفاده مي‌کرده‌اند، در مقايسه با زناني که پيش از سال 1980 هرگز موهايشان را رنگ نکرده بودند 20 درصد افزايش يافت.
بنابه تخمين‌ها در حدود يک‌سوم زنان در اروپا و آمريکاي شمالي، و همچنين 10 درصد از مردان بالاي 40 سال، از نوعي رنگ مو استفاده مي‌کنند.
پروفسور پائولو بوفتا از محققان اين مطالعه گفت: اطمينان بخش است که بدانيم رنگ‌هايي که در 25 سال اخير مورد استفاده بوده ظاهراً با ازدياد خطر ابتلا به سرطان‌ همراه نيست.”
وي افزود: شايد هنوز نتوان در مورد ارتباط استفاده از رنگ‌هاي قديمي‌تر به برخي موارد ليمفوما نتيجه‌گيري کرد، اما اين شواهد در حال افزايش است.”
وي گفت مطالعه‌اي که چند هفته قبل در نشريه انجمن پزشکي آمريکا منتشر شد نيز ارتباطي ميان ليمفوما و رنگ موهاي قديمي‌تر پيدا کرده است.
بااين‌حال مطالعه تازه عليرغم نگراني‌هاي قبلي، هيچگونه ارتباطي ميان رنگ مو و سرطان‌هايي چون سرطان مثانه و سينه پيدا نکرد.
آنتي‌اکسيدان‌ها
اكسيدان‌ها موادي هستند كه استحكام زيادي دارند و به‌عنوان كاتاليزور عمل مي‌كنند و به رنگ اجازه مي‌دهند كه به‌طور مستمر بر روي مو باقي بماند. اكسيدان‌ها قدرت‌هاي مختلف دارند.
آنتي‌اکسيدان‌ها (تسريع کننده فرآيند شيميايي) در رنگ مو
پروکسيد هيدروژن داراي استحکام زيادي مي‌باشد. اين عامل کاتاليزوري است که عکس العمل شيميايي را فعال کرده و به رنگ اجازه مي‌دهد تا به‌طور مستمر رنگ مو را تغيير دهد.
قدرت اکسيدان
قدرت اکسيدان که به‌عنوان تسريع کننده فعاليت شيميايي در رنگ مو بکار مي‌رود با نتايج مورد نياز و دلخواه شما و همچنين با تمايلات سازندگان رنگ‌ها تعيين مي‌شود.
اکسيدان  vol10: رنگ را فقط به‌طور جزئي باز مي‌کند.
اکسيدان vol20: قدرت بازکنندگي و روشن کنندگي بالابر روي موهاي سفيد.
اکسيدان vol30: قدرت روشن کنندگي بالا با کمترين ميزان رنگ.
اكسيدان Vol 10 رنگ را فقط به‌طور جزئي باز مي‌كند، اكسيدان Vol 20 قدرت بازكنندگي و روشن كنندگي بالاتري دارد و اكسيدان Vol 30 قدرت روشن كنندگي بسيار بالا را با كمترين ميزان رنگ دارد.
از آنجايي‌كه اكسيدان‌هاي با درجه بالا ميزان بيشتري از سولفور موهاي شما را پاك مي‌كند معمولاً توصيه مي‌شود از اكسيدان‌هاي با درجه كمتر از 30 استفاده كنيد. آمونياك هم همين خطر را دارد.
آمونياك ماده‌اي است كه معمولاً در رنگ موهاي دائمي استفاده مي‌شود و مانند تمام قلياها تمايل به جداكردن كوتيكول دارد و به همين دليل به رنگ اجازه مي‌دهد تا به داخل مو نفوذ كند.
اگر آمونياك به‌كار رفته بيش از حد تند باشد، پيوندهاي سولفور مو بيش از اندازه جدا شده و در نتيجه مو سفت مي‌شود و قطر و وزنش را از دست مي‌دهد.
اين دو اصطلاح را هم به خاطر بسپاريد
سطح رنگ مو
منظور از يا سطح رنگ مو، درجه روشن كنندگي آن است. هر رنگي مي‌تواند از رنگ روشن‌تر يا تيره‌تر ساخته شود و با اضافه كردن يك رنگ‌ تيره و يا روشن مي‌توان اين درجه را تغيير داد.
رنگ موها چه طبيعي و چه مصنوعي از درجه 1 -10 طبقه‌بندي مي‌شوند. درجه 1، نشان دهنده رنگ سياه و درجه 10 نشان دهنده روشن‌ترين رنگ يعني بلوند است.

تون
منظور از تون، گرم يا سرد بودن رنگ است. رنگ‌هاي گرم (هايت‌لايت‌كننده‌ها)، قرمز، نارنجي و زرد هستند. خاكستري، آبي، سبز و بنفش هم رنگ‌هاي سرد را تشكيل مي‌دهند.
مضرات رنگ مو
محققان و متخصصان پوست اعلام كرده‌‌اند ميزان آلرژي و حساسيت ناشي از مصرف رنگ مو در مصرف‌كنندگان رو به افزايش است و اين رقم نسبت به چند سال گذشته، دو ‌برابر شده ‌است.
بر ‌اساس بررسي‌هاي انجام شده، كاهش سن مصرف ‌كنندگان و افزايش علاقه به رنگ كردن موها از عواملي است كه باعث بروز اين مشكل (افزايش حساسيت‌هاي پوستي) مي‌شود.
بر اساس تحقيقاتي كه سال 1992 در ژاپن با مطالعه و بررسي سن مصرف‌كنندگان و ميزان استفاده از لوازم رنگ مو انجام شد، مشخص شد 13 درصد دختران دبيرستاني، 6 درصد زنان و 2 درصد مردان 20- 30 ساله از محصولات رنگ كردن مو استفاده مي‌كنند.
اما فقط چند سال بعد، نتايج تحقيق مشابهي در سال 2001 در اين كشور، باعث تعجب و نگراني متخصصان پوست شد كه نشان مي‌داد 41 درصد از دختران دبيرستاني، 85 درصد زنان و 33 درصد مردان 20 - 30 ساله از اين محصولات استفاده مي‌كنند.
تحقيق ديگري در دانمارك بر روي 4 هزار فرد بزرگسال، حكايت از آمار 18درصدي مردان و 75 درصدي زنان مصرف كننده رنگ مو و مواد آرايشي مشابه داشت كه بيش از 5 درصد آنان تاکنون حداقل يك‌بار دچار حساسيت‌ها و ساير مشكلات پوستي شده‌اند.
نكته جالب توجه در مورد افرادي كه در اثر رنگ مو دچار حساسيت يا مشكلات ديگر مي‌شوند، اين است كه فقط 15درصد اين افراد براي معالجه به مراكز درماني مراجعه كرده‌اند.
يكي ديگر از اتفاقاتي كه باعث شد توجه محققان به تاثيرات رنگ مو و مضرات آن جلب شود، اتفاقي است كه سال گذشته رخ داد؛ اكتبر سال 2006، گزارشي از حساسيت پوستي در 8 نوجوان 12 - 15 ساله در كوپنهاگ به دست مسوولان رسيد. تأثير رنگ مو روي 5 نفر از اين نوجوانان به قدري شديد بود كه در بيمارستان بستري شدند و يكي از آن‌ها نيز تحت مراقبت ويژه قرار گرفت.
اما دليل بروز چنين مشكلي حين رنگ كردن موها، مربوط به ماده‌اي به نام «پارا‌فنيلن ‌ديامين» است كه در تركيبات رنگ مو وجود دارد. اين ماده در اثر استفاده طولاني مدت و مداوم از محصولات رنگ‌كردن مو، باعث ايجاد حساسيت‌هاي پوستي مي‌شود و گاهي اين آسيب‌‌هاي پوستي به حدي شديد است كه مي‌تواند فرد را راهي بيمارستان كند.
پارا‌فنيلن ‌ديامين همان «PPD» است كه روي بسته‌بندي دو سوم رنگ موها نوشته شده و نوع حساسيتي كه در استفاده از رنگ موي حاوي اين ماده ايجاد مي‌شود، به صورت تاول روي پوست صورت، به خصوص درناحيه خط رويش موها، بروز مي‌كند.
PPD  ماده‌اي است كه باعث آسيب‌هاي جدي به پوست مي‌شود و به همين دليل در قرن 20 ميلادي ، به دليل افزايش اين مشكل، مصرف اين ماده در تركيبات آرايشي مو در كشورهاي آلمان، سوئد و فرانسه ممنوع شد.
بر اساس تحقيقي كه توسط متخصصان پوست در لندن انجام شده، مشخص شد واكنش منفي پوست نسبت به PPD نه‌تنها در لندن، بلكه در تمام كشورهاي جهان رو به افزايش است و آمار گزارش شده از ميزان حساسيت به اين ماده در شش سال گذشته، دو برابر شده و به 7/1 درصد رسيده است و با اينكه خطرات ناشي از مصرف اين ماده به اثبات رسيده است، اما بسياري از كارخانه‌هاي توليدكننده محصولات مختلف رنگ مو، نسبت به اين موضوع بي‌توجه هستند و روي بسته‌بندي اين محصولات، هيچ هشداري نسبت به عواقب استفاده از اين مواد درج نمي‌كنند.
البته اين مشكلات فقط براي گروه سني جوانان پيش نمي‌آيد و كودكان زيادي تاکنون با اين مشكل دست پنجه نرم كرده‌اند؛ بسياري از كودكان تحت شرايطي خاص، مجبور به رنگ كردن موهاي خود مي‌شوند.
البته نه اينكه فكر كنيد، موهاي آن‌ها را با ضرب‌وزور، رنگ مي‌كنند، نه! اما در آيين و رسوم خاصي كه در برخي كشورها برگزار مي‌شود، موي كودكان شركت‌كننده در مراسم را رنگ مي‌كنند و همين امر مي‌تواند باعث بروز حساسيت‌هاي پوستي در كودكان شود.
البته در حال حاضر، مقدار مشخصي PPD براي استفاده در رنگ موها و ساير محصولات اين‌چنيني، از سوي اتحاديه اروپا تعيين شده است و بر اين اساس توليدکنندگان اين لوازم آرايشي مجازند حداكثر تا 6 درصد از PPD در تهيه مواد آرايشي استفاده كنند.
اگر شما جزء كساني هستيد كه رنگ مو مصرف نمي‌کنيد، از دردسرهاي ناشي از مصرف رنگ مو هم در امان هستيد؛ در غير اين صورت دست‌کم توصيه‌هاي ايمني را جدي بگيريد! تست كردن رنگ مو روي قسمت كوچكي از پوست دست (48 ساعت قبل از رنگ كردن موها)، مي‌تواند از هرگونه اتفاق ناگواري در اين زمينه جلوگيري كند.
 
 کدام رنگ مو را انتخاب کنيم؟
بي‌رنگ کننده‌ها چگونه عمل مي‌کنند؟
بي‌رنگ کننده‌ها با ملانين موجود در مو واكنش داده و رنگ مو را در يك واكنش غير قابل بازگشت از بين مي‌برند. درواقع مولکول‌هاي ملانين را اكسيد مي‌کنند.
البته ملأ نين در مو باقي مي‌ماند ولي مولکول‌هاي آن پس از اكسيد شدن ديگر رنگي ندارند.
پس از استفاده از مواد بي‌رنگ كننده (دكلره) موهاي شما به رنگ زرد كم رنگ در مي‌آيد كه اين به دليل مولکول‌هاي پروتئيني سازنده مو به نام كراتين مي‌باشد.
رنگ طبيعي كراتين زرد كم رنگ است.بي‌رنگ کننده‌ها با رنگ دانه يو ملانين خيلي بهتر وسريعتر از فائو ملانين واكنش مي‌دهند.
به همين دليل رنگ باقيمانده مايل به طلايي يا قرمز رنگ مي‌شود.بي‌رنگ كننده درواقع پر اكسيد حل شده در يك حلال قليايي است كه اين حلال محور مو را باز مي‌کند تا پر اكسيد با ملانين مو واكنش دهد.

رنگ کردن مو در دوران بارداري ممنوع
از آنجايي که تحقيقات در اين زمينه هنوز تکميل نشده است، نمي‌توان ادعا کرد که صددرصد رنگ مو تأثير مضري بر روي جنين دارد.
اما همان‌طور که مي‌دانيد پوست کف سر مي‌تواند مقداري از مواد شيميايي موجود در رنگ را جذب کرده و وارد جريان خون کند و از آنجايي که سه ماهه اول بارداري، زمان شکل‌گيري جنين بوده و جنين در اين زمان بسيار حساس و آسيب‌پذير است، پس به زنان باردار توصيه مي‌شود تا پايان دوران بارداري از رنگ‌هاي شيميايي استفاده نکنند، خصوصاً در سه ماهه اول بارداري.
اين رنگ‌ها مي‌توانند باعث سقط جنين شوند، لذا استفاده از آن در دوران بارداري به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.
استفاده مکرر يا نادرست از رنگ موها، باعث آسيب موها و بروز موخوره مي‌شود.
خشک و زبر شدن و شکنندگي موها نيز از آسيب‌هايي است که در اثر از بين رفتن چربي مو به وجود مي‌آيد.
استفاده مکرر از رنگ مو سبب ايجاد حساسيت‌هاي پوستي، شوره سر، خارش و حتي قرمزي پوست سر مي‌شود.
چنانچه مواد شيميايي موجود در رنگ قوي باشد و فرد نسبت به اين مواد حساسيت داشته باشد، ممکن است سوختگي در سر ايجاد شود که اثرات آن حتي مي‌تواند تا آخر عمر باقي بماند.
گاهي اوقات رنگ کردن مو سبب ايجاد آلرژي مي‌شود که خارش و قرمزي پوست سر از آن جمله‌اند و در مواردي با سوزش نيز همراه است و گاهي اوقات حتي منجر به ورم مي‌شود.
توصيه‌هايي براي کاهش اثرات مضر رنگ مو
 - براي رنگ کردن موها توصيه مي‌شود که به متخصصان امر مراجعه کنيد و هرگز خودتان اقدام به اين کار نکنيد.
- از رنگ موهاي استاندارد استاندارد و داراي مجوز وزارت بهداشت استفاده کنيد.
-  هرگز رنگ مو را بيشتر از زمان تعيين شده، روي موهاي خود نگه نداريد.
-  بعد از استفاده از رنگ، سر را با آب خوب بشوييد.
- رنگ موهاي مختلف را با هم مخلوط نکنيد، زيرا ممکن است مواد مضري ايجاد شود.
-  هنگام استفاده از رنگ مو، از دستکش استفاده کنيد.
- قبل از رنگ کردن مو با يک شامپوي مناسب، موها را شستشو دهيد.
- هرگز بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف‌کننده يا فرکننده استفاده نکنيد.
- پس از رنگ کردن، از مواد تقويت‌کننده مو استفاده کنيد.
- از تعويض مکرر رنگ مو اجتناب کنيد.
- رنگ مو را در فاصله‌هاي زماني طولاني‌تري استفاده کنيد، زيرا هر چند عوارض رنگ مو در درازمدت پديد مي‌آيد، ولي هر چه فاصله زماني رنگ کردن موها طولاني‌تر شود، بهتر است.
- هرگز از رنگ موي شيميايي براي رنگ کردن ابروها استفاده نکنيد.
- سعي کنيد رنگ کردن موها را تا حد امکان و تا زماني که بالا رفتن سن، آن‌ها را خاکستري کرده است، به تعويق بيندازيد.
- قبل از هر بار استفاده از يک نوع رنگ مو، حتماً کمي از آن را روي پوست دستتان امتحان کنيد و در صورت عدم بروز واکنش حساسيتي مانند قرمزي و تحريک، آن را روي موها به کار ببريد.
تخمين زده مي‌شود که 50 درصد از خانم‌ها و تعداد روبه‌فزوني از مردان موهايشان را رنگ مي‌کنند اما به خاطر داشتن «پارافنيلن دي‌آمين» يا ترکيبات مشابه که براي خاصيت اکسيدکنندگي رنگ‌ها به کار مي‌رود و باعث مي‌شود رنگ‌ها به آساني وارد ساقه مو شوند، بايد در مورد استفاده از آن‌ها دقت کنيد.
رنگ‌هاي اکسيدان دائمي کمي باعث از بين رفتن رنگ اصلي و طبيعي مو مي‌شوند اما اگر بخواهيد بيشتر روشن شوند، بايد قبل از رنگ کردن موها از بي‌رنگ‌کننده‌ها استفاده کنيد.
حتماً لازم است تست اوليه‌اي روي تکه کوچکي از موها انجام دهيد. به علاوه قبل از استفاده از هر نوع رنگ و اکسيدان بايد تست پوستي انجام شود.
در صورت حساسيت، دچار درماتيت يا التهاب پوستي خواهيد شد. اين حساسيت مي‌تواند خفيف يا خيلي شديد باشد.
حتي‌ امکان دارد سال‌ها يا ماه‌ها بعد از استفاده رنگ‌هاي اکسيدان حساسيت ايجاد شود.
حساسيت ممکن است فقط قرمزي يا قرمزي همراه با خارش يا حتي شديدتر از اين موارد به صورت تورم اطراف چشم، دلمه روي صورت، گردن و پوست سر باشد.
در موارد نادر حتي کل بدن دچار عکس‌العمل مي‌شود. چون اين خانم در مورد مارک‌هاي مختلف رنگ مو صحبت کردند، لازم است اشاره کنم حساسيت به يک رنگ يا يک مارک خاص ممکن است نشان‌دهنده حساسيت به همه رنگ‌ها باشد.
گاهي فرد به اکسيدان‌ها و حتي مارک‌ چند رنگ حساسيت نشان مي‌دهد.
در اين موارد بايد از ديگر رنگ‌هاي نيمه دائمي به شرط تست پوستي قبل از رنگ کردن مو، استفاده کند.
در مورد رنگ کردن موها به خصوص در مواردي که شما با دکلره کردن موها را رنگ مي‌کنيد، نبايد کمتر از 3 هفته و ترجيحاً 4 هفته اين کار را دوباره تکرار کنيد.
موها 8 - 12 ميلي‌متر در ماه رشد مي‌کنند و فواصل رنگ کردن بايد طوري باشد که موهاي جديد را بپوشاند.
رنگ موي بيشتر ما ايراني‌ها تيره است و از آنجا که تصميم شما تبديل آن به موهاي بلوند روشن است از همين نقطه آسيب به مو شروع مي‌شود.
آرايشگر به شما مي‌گويد براي چنين تغيير رنگي (از مشکي تيره تا بلوند روشن) مجبور است دو بار موهايتان را بي‌رنگ کند و شما هم به خاطر اينکه اين تغيير را در چهره خود تجربه کنيد، مي‌پذيريد اما آيا مي‌دانيد وقتي که رنگ موها روشن مي‌شود صدمه وارده به موها غيرقابل جبران است!
مثلاً براي تغيير رنگ قهوه‌اي تيره به بلوند کمرنگ بايد عمده رنگ مو را به وسيله بي‌رنگ کردن اوليه از بين برد که بعضي اوقات به اين عمل راه‌راه کردن مي‌گويند.
توصيه مي‌شود که هم به خاطر جلوگيري از اعمال فشار زياد به موها و هم اطمينان شخص از نظر رسيدن به رنگ مطلوب، اين عمل در چند مرحله انجام شود.
معمولاً با استفاده از روش کلاه پلاستيکي مخصوص و بيرون کشيدن دسته‌‌هاي کوچک مو از سوراخ‌هاي کلاه و بي‌رنگ کردن آن‌ها يا به صورت قرار دادن دسته کوچک مو داخل فويل آلومينومي؛ کار بي‌رنگ‌کردن موها انجام مي‌شود بنابراين اگر تمايل داريد موهاي بلوندي داشته باشيد روش ذکر شده (راه‌راه کردن) را به کار ببنديد تا لااقل با کنترل بيشتر دسته‌هاي موها و بدون تحريک پوست‌سر به مقصود برسيد و صدمه کمتري ببينيد و ضمناً اين توصيه‌ها را جدي بگيريد.
1- براي مراقبت از موها در شرايط سلامت، از محصولات با کيفيت استفاده کنيد.
2-هرگز بيش از يک بار در ماه موهاي خود را بي‌رنگ نکنيد چون دفعات زياد اين کار، مو را خشک و شکننده و مستعد آسيب جدي مي‌کند.
3-پس از انجام دکلره يا بي‌رنگ کردن بعد از هر شامپو زدن، موها را با نرم‌کننده بشوييد تا در هم نروند. با اين کار به آساني شانه مي‌شوند.
4- اگر از سشوار استفاده مي‌کنيد حتماً حرارت ملايم باشد و هرگز اتوي فر‌کننده داغ را که باعث صدمه به مو مي‌شود در مورد موهاي بي‌رنگ شده به‌طور متناوب به کار نبريد.
5-دقت کنيد براي موهايي که خيلي بي‌رنگ شده‌اند از محصولات فر‌کننده دائمي مو استفاده نکنيد چون ساقه‌مو به شدت آسيب مي‌بيند.
در انتخاب رنگ مو 5 عامل نقش دارند
رنگ پوست، رنگ طبيعي مو، رنگ چشم، چاقي و لاغري شخص و شخصيت فرد رنگ موي سر شما مي‌بايست مكمل رنگ پـوست‌تان باشد.
هيچگاه مـوي سرتان را بيش از 3-2 درجه از رنگ طبيعي خود روشن‌تر و يا تيره‌تر نكنيد.
1- بخاطر داشته باشيد كه موهاي ظريف بدليل داشتن لايـه كوتيكول نازک‌تر زودتر از موهاي ضخيم رنگ را بخود مي‌گيرد.
2-هرگاه پوست‌تان به رنگ مو آغشته شد مي‌توانيد آن را با پودر بچه تميز كنيد.
3-در آفتاب از كلاه، روسري و محصولات ضد آفتاب استفاده كنيد تا از بـي رنـگ شدن و خشكي موهايتان جلوگيري كرده باشيد.
4- شامپو زدن خشن سبب خارج شدن رنگ و خشكي موي سرتان مي‌گردد. بنابراين سر خود را با شامپوهاي ويژه موهاي رنگ شده با ملايمت شستشو دهيد. از كانديشنر و تقويت کننده‌ها استفاده كنيد تا رطوبت موهايتان حفظ گردد.
5- هنگام خشك كردن موهايتان با هوله اين كار را با ملايمت انجام دهيـد تـا مـوهـايتان آسيب نبينند.
6-هنگامي‌كه موهايتان هنوز خيس مي‌باشند آن‌ها را برس نكشيد و بجاي آن از يك شانه استفاده كنيد.
7- هنگام استفاده از سشوار موها را زياد خشك نكنيد. زماني كه هنوز مقداري رطوبت دارند آن‌ها را رها كنيد. با اين كار از ايجاد الكتريسيته ساكن جلوگيري خواهيد كرد.
8- پـيش از وارد شدن در آب اسـتخر مـوهاي خود را با آب بـدون كلر شسـتشو داده و از كلاه ويژه شنا نيز استفاده كنيد.
زندگي آنلاين
اخبار مرتبط:
چگونه با چغندر موهايتان را شرابي کنيد و يا با بابونه آنرا به طلايي خوشرنگ درآوريد/ رنگ کردن موها با انواع گياهان و مواد طبيعي
بهترين رنگ مو مناسب چهره خود را انتخاب کنيد+تصاوير
از رنگ بلوند تا قهوه اي: گياهاني که موهاي شما را به طور طبيعي رنگ خواهند کرد
رنگ موي طبيعي از دل طبيعت بسازيد
با گياهان طبيعت موهاي خود را خوشرنگ کنيد!
رنگ موي گياهي بسازيد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۳۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند

اگر شما بیشتر از ۱۰۰ تار مو در طی روز از دست می‌دهد و این مشکل ادامه‌دار است، شاید دچار یک مشکل سلامتی جدی‌تر شده باشید. ریزش مو علل متعددی دارد؛ وقتی ریزش مو به صورت ناگهانی شروع می‌شود، علت ممکن است بیماری، رژیم، داروها و یا بارداری باشد. درصورتی که ریزش مو به صورت تدریجی باشد فرد ممکن است ریزش موی ارثی داشته باشد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رایج‌ترین علل علمی ریزش مو شامل موارد زیر است:

_ مصرف ناکافی پروتئین: به گفته برخی متخصصان تغذیه، فقدان پروتئین یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش و توقف رشد موها است. کمبود پروتئین حتی باعث تغییر رنگ موها می‌شود. زنان باید حداقل ۴۶ گرم پروتئین در روز دریافت کنند. فراموش نکنید کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا صرفا مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات و ... که دارای پروتئینی با کیفیت مرغوب نیستند، (پروتئین‌های گیاهی دارای تمام اسیدهای آمینه به اندازه کافی نیستند) ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

_ فقر آهن: برای گیاه خواران و یا افرادی که سعی در محدود کردن مصرف گوشت دارند، فقر آهن یک دغدغه واقعی است؛ ضمن اینکه ریزش موها نیز در این افراد مشاهده می‌شود. زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰ سال باید حداقل ۱۸ میلی گرم آهن در روز دریافت کنند و این میزان در زنان بالای ۵۰ سال باید ۸ میلی‌گرم در روز باشد. در کنار محصولات حیوانی حاوی آهن، مصرف گیاهانی مانند کلم، سویا، اسفناج، عدس و کدو نباید فراموش شود.

_ استرس شدید: یکی از پیامدهای موقتی استرس، ریزش مو است که البته به گفته برخی محققان با کنترل استرس، ریزش موها متوقف و رشد موها آغاز می‌شود.

_ تغییرات هورمونی: تغییرات قابل توجه در سطح هورمون‌ها به ویژه در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد نوزاد به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است. وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجددا به حالت اول بازمی‌گردند. یک خانم در سن ۴۰ سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین ۲۰ سالگی رشد کنند.

_ مشکلات تیروئید: تیروئید شما مسئول تنظیم توابع بدن مانند چرخه قاعدگی، ضربان قلب و دمای بدن است. وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب کاهش سرعت متابولیسم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعث ریختن موها می‌شودد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیسم بدن، رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می‌دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت‌های مختلف سر می‌شود. از دلایل کم کاری غده تیروئید می‌توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین C و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن‌ها احتیاج دارد اشاره کرد.

_ مصرف داروها: به عقیده برخی محققان، برخی داروها از جمله داروهای فشار خون می‌توانند باعث ریزش مو شوند. البته اگر از این داروها استفاده می‌کنید و دچار ریزش مو هستید، نباید قبل از مشاوره با پزشک، اقدام به قطع داروی مصرفی کنید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889056

دیگر خبرها

  • این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)
  • اپیلاسیون صورت ضرر دارد؟