Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@02:15:00 GMT

ساخت نانوبتن ضد اشعه با خواص مکانیکی بالا

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۴۷۵۳

ساخت نانوبتن ضد اشعه با خواص مکانیکی بالا

اخبار دانشگاهی را از«کانالاخبار دانشگاهیSNN.ir»دنبال کنید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدحسن رضائی قوام آباد، فاطمه لطفی و زهرا زاغری، محققان سازمان بسیج البرز توانستند به دانش ساخت نانوبتن با خواص مکانیکی بالا و ضد اشعه با استفاده از فناوری دست یابند.

در حال حاضر دنیا به سمتی پیش می رود که حجم ساخت و سازها و استفاده از بتن به شدت زیاد می شود؛ یعنی اصلی ترین عاملی که در عمران هر کشور ایفای نقش می کند، بتن است ؛که در واقع ترکیبی استراتژیک به شمار می رود و هر اندازه که قدرت و دانش را در زمینه بتن افزایش دهیم، با استفاده بهینه می توانیم صرفه جویی نیز داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این پروژه، تولید نانوبتن با خواص مکانیکی بالا و ضد اشعه که یکی از تحقیقات بسیار کارآمد در عرصه تلفیق علم فناوری نانو و بتن است، انجام شده و پس از مصرف، انقلابی در پایداری و طول عمر سازه ها ایجاد می کند.

این بتن ابداعی به طور کامل جایگزینی با بتن های معمولی مصرفی فعلی در کلیه پروژه ها از خرد تا کلان با مزیت های فوق العاده از جمله افزایش سطح بنای مفید و کاهش چشم گیر میزان مصرف بتن و میلگرد می باشد. خصوصا در مکان هایی مثل پناه گاه و بیمارستان های نظامی حائز اهمیت می باشد. روش معمولی برای توسعه بتن با خواص مکانیکی بالا اغلب شامل پارامترهای مختلفی از جمله طرح اختلاط بتن معمولی و نانو مواد است. نتایج آزمایش ها نشان داد بتن جدید پرمقاومت که با استفاده از نانو ذرات طراحی و ساخته شده مقاومت فشاری و کششی تقریبا دو برابر نسبت به بتن های معمولی را دارد.

این اختراع به نانو بتن ضد تشعشع و روش آماده سازی آن مربوط می شود. این نانو بتن متشکل از آب، سیمان، شن، ماسه، مواد افزودنی و کامپوزیت نانو ذرات می باشد و دارای خواص مکانیکی بالا و کیفیت ماندگار، اثر حفاظتی خود را در برابر اشعه گاما و نوترون و دیگر تشعشعات هسته ای دارد.

نانو ذرات با اندازه 10 تا 900 نانومتر و 1 تا 20 درصد وزنی بودند که پس از اضافه کردن سورفاکتانت برای میل ترکیبی بالادر ماتریس به طور یکنواخت از طریق دیسپرس پودر پراکنده شدند. نانو ذرات به عنوان محافظ اشعه احتمال برخورد پرتو را به ماده در همان حجم نسبت به مواد محافظ دیگر در ابعاد میکرو افزایش می دهد و در نتیجه نانو بتن سبک تر است. چون تخلخل کاهش می یابد امکان عبور پرتو نیز کاهش می یابد. نمونه های اولیه آماده شده بررسی میکروسکوپیSEMانجام شده و تست های مورد نیاز نتایج مورد قبولی داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم) فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم) راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری (فیلم)

دیگر خبرها

  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • کرم معجزه