Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-16@04:46:06 GMT

تسهیلات بانکی یا تأمین مالی بورسی؟

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۵۲۶۶۸

تسهیلات بانکی یا تأمین مالی بورسی؟

پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده - یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم که در نامه اخیر وزیر اقتصاد به رهبر انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفته، گسترش و تعمیق بازار سرمایه و افزایش اتکای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی به این بازار است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه می‌تواند کم‌کاری بانک‌ها در حوزه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی را تا حد قابل توجهی جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این راستا، بهبود فضای کسب‌وکار و تولید، افزایش سطح سواد مالی در کشور، توسعه منابع انسانی و زیرساخت‌های قانونی و مقرراتی، توسعه متوازن بازارهای مالی، همکاری شبکه بانکی و بازار سرمایه، کنترل ریسک‌های سیستماتیک، افزایش رقابت و شفافیت، قیمت‌گذاری مبتنی بر بازار برای کالا و خدمات و اصلاح برخی قوانین و مقررات می‌تواند جایگاه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش دهد.

البته تاکنون نیز زیرساخت‌های خوبی همچون اوراق مشارکت، صکوک اجاره و... برای تأمین مالی شرکت‌ها در بازار سرمایه فراهم شده است و شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه و انتشار انواع اوراق بهادار، بازار ثانویه و واگذاری بخشی از سهام سهامداران عمده خود می‌توانند بخشی از منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند.

حال باید دید کدام‌یک از بازارهای پول و سرمایه با هزینه‌ای کمتر، بیشترین تجهیز و تخصیص منابع مالی را انجام می‌دهد. زیرا هر بخش از نظام مالی کشور نتواند وظیفه انتقال وجوه از بخش‌های پس‌اندازکننده جامعه را به بخش‌های تولیدی انجام دهد، به اقتصاد کشور صدمه خواهد زد.

البته بحث در مورد کارایی و مزیت نسبی تقویت بخش بانکی و بورس نه مختص این روزها و نه منحصر به کشور ما است بلکه این بحث از حدود یک قرن پیش آغاز شده و نظریه‌هایی مختلفی نیز در مورد برتری هر یک از سیستم‌های بانک‌محور و بورس‌محور شکل گرفته است.

طرفداران دیدگاه بانک‌محور استدلال می‌کنند که سیستم مالی بانک‌محور در کشورهایی که در مراحل اولیه رشد اقتصادی قرار دارند و فعالیت‌های بازار سرمایه به دلیل مهیا نبودن محیط قانونی و الزامات حقوقی به‌خوبی حمایت نمی‌شوند، می‌تواند مفیدتر از سیستم بورس‌محور باشد؛

زیرا در کشورهایی با سیستم قانونی و مقررات حسابداری ضعیف، بانک‌های پرقدرت می‌توانند شرکت‌ها را برای ارائه اطلاعات و پرداخت بدهی‌هایشان تحت فشار قرار دهند و باعث توسعه صنایع شوند.

طرفداران دیدگاه بورس‌محور نیز استدلال می‌کنند که بازارهای سهام می‌توانند ناکارآمدی ذاتی بانک‌ها در آسیب‌شناسی ساختار بازار مالی اعم از پولی یا سرمایه‌ای را کاهش دهند و در نتیجه باعث تسهیل در تشکیل شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های جدید شوند. این آسانی در مورد شرکت‌ها و صنایع، سرمایه‌گذاری را جذاب‌تر می‌کند و به رشد اقتصاد سرعت می‌بخشد.

اما آخرین یافته‌های دانشمندان علم اقتصاد نشان می‌دهد که این بحث‌ها از درجه اعتبار ساقط است و بخش بانکی و بازارهای سهام یک کشور، رقیب هم نیستند و نمی‌توانند جایگزین یکدیگر باشند بلکه هرکدام از این بخش‌ها، وظایف و فلسفه وجودی خاص خود را دارند.

برای مثال؛ بانک‌ها وظیفه تأمین وجوه کوتاه‌مدت مورد نیاز شرکت‌ها و بازارهای سرمایه وظیفه تأمین مالی بلندمدت سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی را بر عهده دارند. اما در کشور ما هر دوی این وظایف در کشور، به دلیل توسعه‌‌نیافتگی بازار سهام، تنها بر عهده بخش بانکی است.

نکته آخر این‌که؛ طرفداران دیدگاه‌های قانون‌مدار نیز بر این عقیده‌اند که مهم‌ترین مسأله در ارتباط با بازارهای مالی، فراهم کردن محیطی قانونی است که در آن همه اجزای بازارهای مالی ـ از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری گرفته تا بازارهای سرمایه و سهام ـ بتوانند توسعه یابند و رشد کنند.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۵۲۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیجان کاذب باعث نوسان های شدید قیمتی در بازارهای مالی می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد غفوری با بیان این که هیچ کدام از فعالان بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی و حتی خبرگان نظامی نمی‌توانند در مسائل جنگ و توسعه یا عدم توسعه جنگ ایران و رژیم صهیونیستی نظر بدهند، گفت: آن چیزی که بنده در هفته اخیر دیدم کانال‌های زرد تلگرامی و صفحه‌های زرد اینستاگرامی بودند که ارزش تحلیل ندارند. در کانال‌ها به مردم القا شد که قرار است اتفاقات بسیار بدی بیافتد و مردم هم گرفتار فضای سنگین رسانه‌ای جنگ شدند و شاهد این بودیم که دلار به مرز ۶۶ هزار تومان رسیده است. انس جهانی هم نوسانات زیادی را تجربه کرده و علت نوسان انس طلا نیز چالش توسعه جنگ در مناطق اشغالی است.

این کارشناس اقتصادی افزود: امروز نزدیک ۱,۰۰۰ میلیارد تومان خروج از صندوق سرمایه گذاری ثابت بودیم که این پول وارد بازار ارز و طلا شده و وارد بازار سهام نشد، هنوز هیچ واکنش رسمی از ایران ندیدیم و این هیجان ضربه سنگینی بر اقتصاد کشور زد، نوسان هزار یا ۲ هزار تومان دلار در یک روز عدد کمی نیست و می‌تواند فشار زیادی بر اقتصاد بیاورد، امیدوارم مسئولان رسمی کشور با پایان دادن به بلاتکلیفی‌ها به اقتصاد کشور کمک شایانی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین
  • تصمیمات جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
  • خبر جدید بانک مرکزی/ متقاضیان وام‌های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین/ سهم ۵۰ همتی فکتورینگ
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزار‌های نوین/ سهم ۵۰ همتی فکتورینگ در تامین مالی در سال ۱۴۰۳
  • تأمین مالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از ابزارهای نوین
  • هیجان کاذب باعث نوسان های شدید قیمتی در بازارهای مالی می شود
  • سقوط بازارهای مالی در جهان پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی