Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@06:34:37 GMT

رشتی دوزی هنر دست و پنجه بانوان گیلانی

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۵۳۷۲۰

رشتی دوزی هنر دست و پنجه بانوان گیلانی

رشت- رشتی دوزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر رشت است که با عنوان قلاب دوزی رشت با شماره ۲۳۵ در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است و نسل به نسل منتقل می شود.

به گزارش قدس آنلاین، قلاب دوزی رشت که به رشتی دوزی معروف است یکی از هنرهای اصیل بانوان شهر رشت در حال حاضر است. قلاب دوزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر رشت است و عبارت است از تزیین پارچه‌های ارزنده‌ی ضخیم از طریق رودوزی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بدین ترتیب که زمینه‌ی پارچه به وسیله‌ی نخ‌های ابریشمین تزیین می‌گردد. به عبارت دیگر به روی پارچه‌های ضخیم، نقش‌های زیبایی با نخ ابریشمین و وسیله ای که قلاب نام دارد دوخته می‌شود در فرهنگ معین قلاب دوزی عبارت است از دوختن نقش و نگار، از ابریشم یا خامه یا رشته‌های طلا و نقشه به روی پارچه با قلاب. در گیلان ترسیم نقوش قلا ب دوزی اغلب ذهنی بوده و اکثرا از قدیم نسل به نسل منتقل شده است. نقوشی که بیشتر مورد توجه بوده و بازار بهتری دارد نقش‌های قدیمی کج بوته ای نقشه ترنجی و گرد می‌باشد قلاب دوزان طرحی را که قصد دارند روی پارچه ماهوت قلاب دوزی کنند، ابتدا روی کاغذی که ابعاد آن کمی بزرگتر از اندازه پارچه مورد نظرشان است ترسیم کرده و سپس با یک سنجاق تمامی خطوط طرح را روی کاغذ با فواصل نزدیک به هم سوراخ می‌کنند. آنگاه مقداری گچ روی کاغذ ریخته، کاملا آن را روی صفحه کاغذ پخش می‌کنند تا از داخل سوراخهای کاغذ گذشته و بر روی ماهوت بنشیند و بعد از برداشتن کاغذ از روی ماهوت، طرح بر روی ماهوت قلم گیری شده و صنعتگر با کمک قلاب، شروع به دوخت می‌کند. رشتی دوزی در حال حاضر برای تزئین سجاده، جا قرآنی، لبه پرده، زیرلیوانی، رویه میز، رویه کوسن، رویه دمپایی زنانه، کفش زنانه، بقچه سوزنی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده‌های باستان شناسی حاکی از سابقه تاریخی قلاب دوزی در منطقه گیلان است و در کشف‌های باستان شناسی در لولمان گیلان قطعاتی از ملیله دوزی و قلاب دوزی بدست آمده که پژوهشگران آن را متعلق به دوره هخامنشیان می‌دانند. قدیمی‌ترین نمونه‌های رشتی دوزی جدا از مجموعه‌های خصوصی ، در موزه آستان قدس رضوی و موزه هنرهای تزئینی ایران نگهداری می‌شود. مهارت سنتی این هنر با شماره ۲۳۵ مورخ ۹۰/۳/۲۵ در فهرست میراث معنوی ملی به ثبت رسیده است.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۵۳۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی در ۲ گروه آزمایشی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر ارسلان دمیرچی به خبرنگار صدا و سیمای گفت: ۳ هزار و ۶۸۲ داوطلب زن و مرد گیلان در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ۸ هزار و ۲۹۲ نفر هم در گروه آزمایشی علوم انسانی صبح امروز، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۱۴ حوزه امتحانی در گیلان با یکدیگر رقابت کردند.

نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان در برگزاری آزمون‌های سراسری، گفت: عصر امروز هم هزار و ۲۱۹ داوطلب در گروه هنر و ۲ هزار و ۶۹۵ نفر در گروه زبان‌های خارجی در گیلان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

دکتر ارسلان دمیرچی از شرکت ۱۱ هزار و ۹۱۳ داوطلب زن و مرد گیلانی در گروه آزمایشی علوم تجربی صبح فردا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: نتیجه مرحله نخست کنکور نیمه اول خرداد و نتیجه نهایی هم هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: ۲۷ هزار و ۸۰۱ داوطلب زن و مرد گیلانی در مرحله نخست آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شرکت کردند که از این تعداد داوطلب، ۱۸ هزار و ۱۷۵ نفر زن و ۹ هزار و ۶۲۶ نفر مرد هستند.

دیگر خبرها

  • پاکسازی کوهستان پارک پنجه علی بندرعباس در هفته زمین پاک + تصاویر
  • رقابت بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی در ۲ گروه آزمایشی
  • اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا
  • ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • خرد شدن پنجه‌های عقاب در ریگزار طبس/ روزی که وعده صادق محقق شد
  • شکستی که مصداق وعده صادق بود/ پنجه عقاب در شن‌های طبس
  • شکست پنجه عقاب در صحرای طبس
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • صد و پنجاه و ششمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد