قطب زیارتی جنوب ایران میزبان مسافران نوروزی + تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۵۴۶۳۴
قطب زیارتی جنوب ایران همه ساله در ایام نوروز پذیرای زائران از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از گچساران، شاخصترین بقعه متبرکه در استان کهگیلویه و بویراحمد و در جنوب ایران در جنوب غربی شهرستان گچساران واقع شده است.
امامزاده حضرت بیبی حکیمه خاتون(س) در شهرستان گچساران در ایام تعطیلات به ویژه در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری بوده و این امامزاده به قطب زیارتی جنوب ایران معروف است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بارگاه مطهر امامزاده حضرت بیبی حکیمه خاتون(س) دختر بلافصل حضرت امام موسی کاظم(ع) و خواهر حضرت امام رضا(ع) در فاصله یک کیلومتری ضلع شمال روستای بیبی حکیمه(س) از توابع شهرستان گچساران (دوگنبدان)، حد فاصل شهر بندری گناوه به دوگنبدان در دامنه کوه زرد، میان تنگی عظیم و طویل در فاصله 100 کیلومتری شهر دوگنبدان قرار دارد.
آیتالله عالمی دامغانی درباره شخصیت و زندگانی بیبی حکیمه(س) چنین نوشته است که «حضرت امام موسی بنجعفر(ع) امام هفتم، از جمله امامان دارای فرزند زیاد بوده است. چنانکه مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد میفرماید از جمله فرزندان آن حضرت حکیمه دختر آن حضرت است.
بارگاه مطهر امامزاده حضرت بیبی حکیمه خاتون(س) شاخصترین امامزاده در استان کهگیلویه و بویراحمد و شاخصترین بقعه متبرکه در جنوب کشور بوده است.
این امامزاده که به دلیل اینکه در طول سال پذیرای مسافران و زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس بوده، به قطب زیارتی جنوب ایران معروف است.
وجود بارگاه مطهر امام زاده بزرگوار و صاحب کرامت حضرت بیبی حکیمه خاتون(س) در گچساران، نور و عزت بزرگی به این شهرستان داده است.
این زیارتگاه محل نذر و نیاز عموم و صاحب کشف کرامات به طور شبانهروز از روزگار گذشته تاکنون دارای زوار زیادی از سراسر کشور به ویژه از شهرها و مناطق همجوار و حتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بوده است که فقط در طول سفرهای نوروزی بیش از یک میلیون زائر به این حرم مطهر سفر میکنند.
در نزدیکی آرامگاه بیبی حکیمه (س) درب کوچکی به نام«بابالمراد» وجود دارد که به روایات متعدد ورودی غاری بوده که بیبی حکیمه (س) به همراه کنیز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: بارگاه مطهر امامزاده حضرت بی بی حکیمه خاتون(س) قطب زیارتی جنوب ایران محسوب میشود و این امامزاده به عنوان آفتاب جنوب ایران مشهور است.
فرزین بهمنیآزاد خاطرنشان کرد: امامزاده حضرت بی بی حکیمه خاتون(س) در طول سال به ویژه در ایام نوروز پذیرای مسافران و زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس است.
وی عنوان کرد: این امامزاده صاحب کرامت مورد احترام بسیار ویژه مردمان جنوب ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و در ایام نوروز هر ساله حدود یک میلیون و 500 هزار زائر به این امامزده مشرف میشوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران بیان کرد: در سالهای اخیر برای رفاه و آسایش هر چه بیشتر زائران، امکانات مناسبی در بارگاه این امامزاده ایجاد شده و امکانات رفاهی دیگری اکنون در دست ساخت است.
انتهای پیام/
R41452/P1377/S6,69/CT7منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۵۴۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجبالتعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته میشود.
به همین بهانه، حجتالاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفتوگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.
وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرمودهاند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) میتواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفتهاند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.
عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیتالله ریشهری در کتاب «شناختنامه حدیث» عنوان کردهاند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کردهاند. حضرت عبدالعظیم سالها پیش از سید رضی که نهجالبلاغه را تدوین کند، کتاب خطبههای حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمعآوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حقطلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشتهاند.
وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری میآیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سویدیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.
معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسشهای که از سوی بزرگان این فرق مطرح میشد پاسخ میداد و از کیان مکتب شیعه دفاع میکرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایتهایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژهای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.
وی افزود: در سالها و قرنهای بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاشها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزههای علمیه عالمان و فقیهان برجستهای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیتالله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهرههایی بودند که در مدارس و حوزههای علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامههای ویژهای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/