Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-پیشنهاد می کنیم در حین خانه‌گردی در تهران، در میدان فردوسی، در کوچه پس کوچه هایش کافه‌هایی را پیدا کنید که زمانی خانه قدیمی بوده‌اند و پر از خاطره. آنجا می توانید دمی تازه کنید و چای با طعم هل و دارچین بنوشید.

خانه گردی پایتخت را از شمیرانات شروع کردیم، از تجدید دیدار با خانه های یک دانشمند، یک سیاستمدار، یک کارآفرین و صنعتگر و یک بازیگر؛ قرار بعدی با خانه‌های قلب تهران بود؛ از گران قیمت‌ترین خانه جهان تا دیدار از موزه ملک و نسخ خطی آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این بار هم به سراغ خانه های ارزشمندی در تهران می رویم که می تواند یک روز بیادماندنی برایتان رقم بزند.

خانه ساز و نوا




سفر یک روزه نوروزیتان را از خیابان ظهیرالاسلام، نبش کوچه صبا آغاز کنید. اینجا خانه ابوالحسن صباست. شما قدم به تالارهای خانه یکی از بزرگان هنر موسیقی ایران گذاشتید. خانه ای که هفت نسل خاندان صبا در آن زندگی کردند و سرانجام ابوالحسن وصیت کرد که آن را به موزه و خانه موسیقی تبدیل کنند. خانه ای با قدمت پهلوی اول که ویژگی های معماری آن هم دیدنی است. این خانه در فهرست میراث فرهنگی ایران هم جای گرفته و وجه ملی دارد.

روایت است که ابوالحسن صبا در این خانه به دنیا آمده. پدرش، ابوالقاسم خان کمال‌السلطنه، مردی از خاندان فضل و هنر، نوه‌ی محمودخان صبا، ملک‌الشعرای دربار فتح‌علی شاه قاجار بود. ابوالحسن، که بعدها نام جد بزرگش صبا را برای نام خانوادگی خود برگزيد، از کودکی علاقه‌ی خاصی به موسيقی داشت. پدرش که خود اهل موسيقی بود و به آن علاقه داشت، صبا را در شش سالگی پيش دوستانش که از اساتيد موسيقی بودند، برد تا به او نوازندگی بياموزند.

این آغاز راه بالیدن این هنرمند بود.حالا سال هاست که ساختمان خانه صبا را وزارت فرهنگ و هنر از بازماندگان خریده؛ همسر صبا هم وسایل شخصی او را به موزه اهدا کرده. درمیان این وسایل اهدایی، تعدادی از نت‌های زنده‌یاد فرامرز پایور نیز به چشم می‌خورند که شاگردان استاد پایور به موزه صبا اهدا کرده‌اند.

این خانه دارای پنج اتاق، زیر زمین و حیاط کوچکی است. بخشی از موزه به تصاویر، لوازم شخصی استاد و اسناد و نامه‌های اداری و مکاتبات شخصی او اختصاص یافته است. قسمت دوم، مجموعه سازهای موزه است که از منظر قدمت و ارزش، کم‌نظیر هستند. قسمت سوم موزه هم به مجموعه یادگارهای خانم اسفندیاری کوه نور، همسر استاد صبا که دختر عموی نیما یوشیج بوده است، تعلق دارد. با چنین بخش‌هایی است که این موزه به پاره‌ای گرانبها از تاریخ موسیقی ایران بدل شده.

خانه رنگ و نور



بعد از دیدار از خانه ساز و نوا، زمان بازدید از خانه رنگ و نور رسیده است. عمارت موزه نقاشی پشت شیشه یکی از دیدنی های تهران است. سیاوش شقاقی صاحب این خانه بوده. آقای شقاقی از نخستین پزشکان ریوی ایران بود و این خانه مطبش. این موزه در تقاطع خیابان برادران قائدی (هدایت) و نورمحمدی (تنکابن) واقع شده. این موزه خود داستان پر سوزی دارد. خانه شقاقی را ورثه دکتر به شهرداری تهران واگذار کردند و پس از بازسازی در سال 1377 به سازمان میراث فرهنگی سپرده و نخستین موزه نقاشی پشت شیشه ایران راه اندازی شد.

در زمان حمید بقایی، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی هنگام جا به جایی سازمان میراث فرهنگی این موزه راهی ارگ شد و عمارت به بخش خصوصی واگذار اما برای دومین بار نقاشی ها با بازگشت سازمان به جایگاه اصلی خود بازگشتند. تولد این خانه در اواخر دوره قاجاری بوده و اوایل دوره پهلوی معماری اش شکل گرفته. موزه نقاشی پشت شیشه دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقل است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده. این موزه دربر گیرنده مجموعه عظیمی از نقاشی‌های پشت شیشه ایران است.

شاید بپرسید، نقاشی پشت شیشه چیست؟ این هنر در دوره صفویه از اروپای شرقی، هند و چین وارد ایران شد اما بلافاصله رنگ و بویی بومی به خود گرفت. تصاویر مربوط به انسان، گل و مرغ، تصاویر هندسی، حیوانات، بناهای تاریخی، مناظر شهری، طبیعت، نوشته و خطوط قرآنی، تک چهره‌ها، شخصیت‌های مذهبی و درباری و تاریخی، شاعران و هنرمندان، تصاویری از امامان، دراویش و عامه مردم در حالت‌های مختلف و تصاویر زنان به شیوه‌هایی از نقاشی سبک قاجار و آثار مینیاتوری، از جمله موضوعات نقاشی‌های کار شده بر پشت شیشه هستند.

هنر نقاشی پشت شیشه به جهت اجرای طراحی معکوس و استفاده از رنگ‌های روشن و اکلیلی، نیاز به مهارت و قدرت قلم و طراحی و ظرافت ویژه دارد.

خانه قلم و داستان


اگر توانستید دل از دیدار نقاشی های پشت شیشه خانه دکتر شقاقی دل بکنید؛ حالا که در خیابان هدایت هستید. پیشنهاد می کنیم، به سراغ بیمارستان امیراعلم بروید. خانه صادق هدایت در این بیمارستان است. تعجب نکنید. این دیدار بخش هیجان انگیز روز شماست. شما با خانه ای مواجه هستید که بازدید عمومی ندارد ولی با این حال دیدنش ممنوع هم نیست.

این خانه در خیابان سعدی، بالاتر از خیابان منوچهری، ضلع جنوب غربی بیمارستان امیر اعلم، خیابان شهید تقوی (خیابان هدایت) پلاک ۳، کنار خانه سفیر کبیر دانمارک است. دیدن این خانه نشان از انزوای خانه مردی دارد که نامش در میان بهترین نویسنده های جهان جای دارد.

پدر او اعتضادالملک، از رجال و اشراف دوره قاجار بود و احتمالاً، خانه مورد نظر به دستور او بنا شده و شکل و ساختار بنا به سبک اواخر دوران قاجار بر می‌گردد. در دهه ۵۰ خورشیدی، خانه پدری صادق هدایت خریداری و اشیاء شخصی‌اش را از بازماندگان جمع‌آوریی کردند تا آن را تبدیل به موزه برای صادق هدایت کنند. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران این کار انجام نگرفت و ملک در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت.

مدتی این خانه مهدکودک بود و حالا به دنبال اعتراض های جهانگیر هدایت، آن را تبدیل به موزه کرده اند.

خانه قانون و دارو



احتمالا دیدار از خانه صادق هدایت، نویسنده بوف کور، کوتاه است. شما در میدان هدایت حتما از کنار خانه در دست مرمت ظهیرالسلام رد می شوید و با حوض خالی خانه و کبوترهای آواره اش سلفی می گیرید. اکنون زمان دیدار از خانه حسن پیرنیا، خانه مرد قانون ایران رسیده است. این خانه در خیابان منوچهری تهران (بین لاله‌زار و فردوسی) قرار دارد و در میانه سده نوزدهم میلادی بنا شده‌. حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله آثاری چون نخستین کتاب تاریخ ایران باستان، نخستین قانون مدون حقوق بین‌المللی به زبان فارسی و از همه مهم تر فرمان مشروطیت را در این خانه نوشته و تدوین کرده است.

عمارت مسکونی مشیر الدوله، مجموعه ایی مسکونی و حیاطی بزرگ است که سالها پس از مرگ مشیرالدوله بخشی از این حیاط - که اکنون در حد فاصل عمارت اصلی و خیایان منوچهری قرار دارد - از عمارت اصلی تفکیک شد و به عنوان مطب پسر مشیرالدوله مورد استفاده قرار گرفت و بعدها هم از سوی وارثانش به فروش رسید و بنای اصلی وقف دولت ایران شد. این بنا سال هاست به مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و طب مکمل سپرده شده. این خانه یکی از بناهای نادر تهران است که از ویرانی ها نجات پیدا کرده.

حالا که وارد خیابان لاله زار شدید، می توانید چند کوچه پایین تر، نبش کوچه اتحادیه، تنها در ورودی خانه دایی جان ناپلئون را ببنید. این خانه هم قرار بود که پاساژ شود اما با همت اهالی رسانه و دوستداران میراث فرهنگی از تخریب رهایی یافت و حالا از سوی شهرداری خریداری شده و در حال مرمت است و به زودی درهایش به روی مردم باز خواهد شد. تا آن روز شما می توانید خانه گردی نوروز 96 را تمام کنید. قبل از آن پیشنهاد می کنیم، در میدان فردوسی، در کوچه پس کوچه هایش کافه هایی را پیدا کنید که زمانی خانه قدیمی بوده اند و پر از خاطره. آنجا می توانید دمی تازه کنید و چای با طعم هل و دارچین بنوشید.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۵۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار علیرضا حیدرنیا پیش از ظهر چهارشنبه در بازدید از یک کارخانه تولید فولاد و آلومینیوم در شهرک صنعتی اشتهارد که با همراهی رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور انجام شد، با اشاره به اینکه نقش کارگران در چرخه اقتصاد کشور و توسعه و شکوفایی آن بر کسی پوشیده نیست، گفت: نقش جامعه کارگری در حوزه تولید تعیین کننده و بی بدیل است.

وی مطرح کرد: تقریباً از سال ۱۳۸۸ به بعد، تمام شعارهای سال که توسط رهبر معظم انقلاب تعیین شده، اقتصاد بوده است. زمانی که مقام معظم رهبری بر یک کلیدواژه و نکته تاکید می‌کنند یعنی آن موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. به خوبی لمس می‌کنید که دشمنان در بسیاری از میدان‌ها سیلی‌های سختی از فرزندان این نظام و انقلاب دریافت کرده‌اند.

فرمانده سپاه استان البرز با اشاره به تنبیه متجاوز توسط نیروهای مسلح ایران و با بیان اینکه هر کس بخواهد نگاه چپ یا کوچک‌ترین تعدی به سرزمین ما داشته باشد، با پاسخ سخت فرزندان این نظام مواجه می‌شود، حوزه اقتصاد را پاشنه آشیل کشور دانست و افزود: ایران در برخی صنایع پیشتاز است اما نکات حاشیه‌ای و خارج از موضوعات فنی اقتصاد ما را دچار چالش کرده است.

جهش تولید تنها راه غلبه بر مشکلات

سردار حیدرنیا عنوان کرد: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد بر مشکلات موجود غلبه کنیم، چاره‌ای جز جهش در تولید نداریم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری آن هم باید با مشارکت مردم انجام شود. اگر موضوع اقتصاد در کشور حل شود، دیگر هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند کوچک‌ترین ضربه و لطمه‌ای به نظام و مردم وارد کند، بنابراین همه باید در این راستا تمام تلاش خود را به کار گیریم.

وی کارگران را سرمایه عظیم کشور دانست و بیان کرد: در حال حاضر مهمترین و اصلی ترین معضل کشور در حوزه اقتصاد است و این وضعیت عقبه‌ای دارد و یک علت نیست، بلکه معلول است. فارغ از موضوعات و موانع داخلی، این شرایط محصول یک جنگ گسترده و عمیق است که دشمنان در بعد اقتصادی علیه کشور ایران و این ملت به راه انداخته‌اند.

فرمانده سپاه استان البرز تصریح کرد: یکی از ناجوانمردانه ترین جنگ‌هایی که علیه یک کشور به راه انداخته می‌شود، تحریم‌های اقتصادی است زیرا مردم کشور به ویژه اقشار پایین دست جامعه با آن درگیر می‌شوند اما دشمنان این نظام این جنگ را به راه انداخته‌اند. در چنین شرایطی باید به این فکر کنیم که در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن چه کاری باید انجام دهیم.

رسانه‌ها مطالبه گر حوزه تولید و اقتصاد باشند

سردار حیدرنیا مطرح کرد: در این جنگ سخت که فشار آن بیشتر بر بخش خصوصی و جامعه کارگری وارد می‌شود، سربازان و افسران حوزه اقتصاد با تمام سختی‌ها و درک شرایط دشوار کشور در حال مقابله در این خط مقدم و نبرد جانانه صحنه رزم اقتصادی هستند. کارگران این مجموعه با عزم و اراده جهادی و ارق به کشور، نظام و مردم در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در جهت رفع مشکلات و موانعی که بعضاً مسؤولان از آنها غافل هستند یا در جریان آن مشکل و معضل موجود در کف جامعه و اقتصاد نیستند، مطالبه گری کنند تا موارد در کمترین زمان ممکن حل شوند. شعار امسال هفته کارگر منطبق بر راهبردهای ارائه شده توسط مقام معظم رهبری، مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی تعیین شده است.

فرمانده سپاه استان البرز اظهار کرد: ایران قوی کلیدواژه ای است که به منظور فائق آمدن بر مشکلات باید آن را محقق کنیم. در سالیانی که شاید تورم و مشکلات اقتصادی و معیشتی بیشتر عیان و ملموس شده کارگران شرایط کشور را به خوبی درک کرده‌اند و با بصیرت مثال زدنی بدون کوچک‌ترین عقب نشینی به کمک ایران اسلامی شتافته و ناامید کنندگان مردم را ناکام گذاشته‌اند.

قوی شدن ایران تنها راه برون رفت از مشکلات

سردار حیدرنیا با بیان اینکه کارگران مشارکت جدی در حمایت از نظام دارند و بار سنگینی را در حوزه اقتصاد به دوش می کشند، عنوان کرد: جامعه کارگری به گونه‌ای عمل کردند که علیرغم تمام مشکلات و معضلات موجود، هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته‌ایم. امروز ایران به فناوری‌هایی دشت یافته که می‌تواند با کشورهای پیشرفته دنیا رقابت کند.

وی مطرح کرد: اگر امروز در جمهوری اسلامی ایران به موشک‌ها و پهپادهای خود می‌بالیم، آنها محصول توان جوانان خلاق کشور و فناوری بومی هستند. به اذعان همگان تنها راه نجات کشور و برون رفت از مشکلات موجود به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت قوی شدن ایران است که همه در این زمینه وظیفه داریم و کارگران نیز در راه اعتلا و قوی شدن ایران نقش پررنگی دارند.

فرمانده سپاه استان البرز با بیان اینکه اقتصاد پویا و تولید در کشور یکی از شاخصه‌هایی است که می‌توان ایران را قوی کند، گفت: سپاه و بسیج دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در همه عرصه‌ها مسؤولیت دارد و هر جا که تهدیدی علیه نظام و انقلاب باشد، وارد عرصه می‌شود. این مجموعه همچنین تمام قد از جامعه کارگری حمایت و پشتیبانی می‌کند.

کد خبر 6094102

دیگر خبرها

  • طبیعت‌گردی خطرناک در کنار ببر‌های درنده (فیلم)
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • محل خانه‌های یک میلیاردی تهران لو رفت!
  • (تصاویر) خانه موزه شهید مطهری
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد