Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ارتش عراق از 17 اکتبر سال 2016 عملیات آزادسازی موصل را کلید زده و در پی آزادسازی شرق موصل دومین مرحله این عملیات برای آزادسازی غرب موصل را نیز از ماه فوریه سال جاری آغاز کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، موصل که بزرگترین موضع گروه تروریستی داعش در عراق به حساب می‌آید از سال 2014 به اشغال این گروه تروریستی درآمده و جنایات زیادی به وسیله تروریست‌ها در این شهر صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق 17 اکتبر سال 2016 دستور آغاز عملیات آزادسازی موصل را صادر کرد و ارتش عراق عملیات آزادسازی شهر موصل را با پشتیبانی گروه‌های مختلفی مانند نیروهای بسیج مردمی عرق (حشدالشعبی)، پیشمرگه و دیگر گروه‌ها آغاز کرد.
استان نینوا در شمال غربی عراق با 37 هزار کیلومتر مربع مساحت و حدود 3 میلیون نفر جمعیت، دومین استان بزرگ عراق از نظر مساحت به حساب می‌آید و از نظر سیاسی و اقتصادی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
علاوه بر این استان نینوا به دلیل داشتن مرز مشترک با سوریه از سمت غرب، گذرگاه اصلی داعش میان عراق و سوریه به حساب می‌آید و تروریست‌های داعش علاوه بر عبور و مرور، نیازهای خود را نیز از طریق این استان تأمین می‌کردند.
گروه تروریستی داعش در ماه ژانویه سال 2014 بخش زیادی از استان نینوی را به اشغال خود در آورد و به دلیل موقعیت استراتژیک این استان، تروریست‌ها تلاش زیادی در اشغال و حفظ این استان کرده بودند.
شهر موصل به عنوان پایتخت استان نینوا نیز از نظر اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و پس از بغداد بزرگترین شهر عراق به حساب می‌آید و علاوه بر این بسیاری از چاه‌های نفتی عراق نیز در نزدیکی این شهر قرار داشته و خطوط انتقال نفت عراق به ترکیه نیز ازنزدیکی موصل عبور می‌کنند.با توجه به اهمیت ویژه‌ای که شهر موصل برای گروه تروریستی داعش دارد، شکست در این شهر ضربه محکمی به این گروه تروریستی وارد خواهد کرد.
ارتش عراق اواخر ماه ژانویه موفق شد شرق موصل را به طور کامل از اشغال تروریست‌ها آزاد کند و حیدرالعبادی روز 24 ژانویه به طور رسمی اعلام کرد که بخش شرقی موصل به طور کامل از اشغال تروریست‌ها آزاد شده است.
«فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق نیز در پی آزادی شرق موصل، این پیروزی را به ملت و نیروهای مردمی و دولتی عراق تبریک گفت و پیروزی ارتش عراق در آزادسازی شرق موصل را یک پیروزی تاریخی توصیف کرد.
سازمان ملل نیز در پی آزادی شرق موصل اعلام کرد که تعداد زیادی از غیرنظامیان به منازل خود در شرق موصل که از اشغال تروریست‌ها آزاد شده بازگشته‌اند و روند بازگشت غیرنظامیان به منازل خود، در پی آزادسازی شرق موصل سرعت بیشتری به خود گرفته است.
طی عملیات ارتش در مناطق شرقی موصل، تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و تجهیزات زیادی نیز از تروریست‌ها منهدم شدند و منابع مختلف نیز گزارش دادند که حدود هزاران نفر از تروریست‌های داعش در عملیات آزادسازی شرق موصل به هلاکت رسیده‌اند.
علاوه بر این گزارش شده است که نیروهای امنیتی عراق در مناطق شرقی موصل حدود 1000 نفر را به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش دستگیر کرده‌اند.
در پی آزادسازی شرق موصل، حیدرالعبادی روز 19 فوریه دستور آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل را صادر کرد و در آغازین ساعات این عملیات، نیروهای ارتش عراق موفق شدند پیشروی‌هایی را انجام دهند.
روز 23 فوریه نیز نیروهای پلیس فدرال عراق با پشتیبانی نیروهای ارتش طی عملیاتی موفق شدند فردگاه موصل را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند.
فرودگاه موصل یکی از اصلی‌ترین مواضع گروه تروریستی داعش در داخل شهر موصل محسوب می‌شود که در صورت بازپس‌گیری آن به وسیله نیروهای عراقی، احتمال آزاد شدن کامل جنوب موصل و سقوط داعش در محور جنوبی این شهر در آینده نزدیک بسیار زیاد است.
نیروهای ارتش عراق علاوه بر فرودگاه موصل موفق به آزادسازی پایگاه «الغزلانی» شدند و پس از پاکسازی کامل فرودگاه موصل و پایگاه الغزلانی ، نیروهای ارتش موفق شدند اولین محله از غرب موصل را از اشغال تروریست‌ها آزاد کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۰۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دولت عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهایش هشدار داد و تهدید کرد «پاسخ خواهد داد».

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه روز سه شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد شبه‌نظامیان برای اولین بار از چهارم فوریه تاکنون دو حمله نافرجام را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.

به نقل از بغداد الیوم، پنتاگون از دولت عراق خواست تمام اقدامات لازم را برای دفاع از نیروهای آمریکایی مستقر در عراق انجام دهد و اعلام کرد در صورت ادامه حملات شبه‌نظامیان، همانند گذشته در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق خبر داد.

روز یکشنبه نیز پایگاه «خراب الجیر» آمریکا در عمق سوریه با پنج موشک مورد هدف قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • کشته شدن ۱۱ تروریست در پاکستان
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد