Web Analytics Made Easy - Statcounter

ملیله کاری، از رشته‌های ظریف صنایع دستی است که در ساخت آن از طلا، نقره و مس که به صورت مفتول‌های باریک درآمده استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر در هنر ملیله کاری از طلا، نقره و مس که به صورت مفتول‌های باریکی درآمده‌اند، استفاده می‌شود. برای تهیه این مفتول و ساخت آثار ملیله، باید طلا، نقره و مس را از دستگاه نورد حدیده عبور داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آماده شدن نوار مفتولی، نوبت به ساخت ملیله می‌رسد. در این مرحله ابتدا صفحه فلزی مستطیل شکلی را که از جنس متضاد با مفتول است انتخاب و یک سطح آن را کاملا موم اندود می کنند. طوری که لایه ای به ضخامت ۳ تا ۴ میلیمتر از موم روی صفحه را بپوشاند سپس قالبی را که به شکل محصول مورد نظر بریده شده روی صفحه مسی قرار می‌دهند، بعد نواری را که دارای پهنایی بیش از نوار ملیله است از اطراف قالب می گذارنند تا شکل قالب را به خود گرفته و درون موم قرار گیرد.

سپس به وسیله دیواره های بعدی طرح کلی را تقسیم بندی کرده و میانه سطوح را با نقوش ملیله که قبلا به وسیله دست و ابزاری ظریف با نوار ملیله ساخته شده پر می‌کنند و در آخرین مرحله به وسیله مفتول های فولادی بسیار ظریف، نقش ها را به یکدیگر می بندند تا اشکال ساخته شده به هم نخورد و سپس به وسیله ذوب کردن موم، اسکلت ملیله را از صفحه زیرین جدا می کنند.

پس از آن عمل آتش کاری انجام و کلیه قطعات ملیله به وسیله گرده لحیم به یکدیگر متصل می‌شود. سیم های فولای را بریده و جدا می سازند و محصول را که تقریبا کار ساختش به پایان رسیده در طشتکی که حاوی محلول رقیق اسید سولفوریک است قرار می‌دهند و یا در داخل ظرف محتوی «راغاب» (محلول زاج سفید و آبی) می جوشانند تا اضافات و لکه‌های نقره از بین برود و در پایان به کمک برس سیمی ظریفی، ملیله ساخته شده را پاک می کنند و ناهمواری های احتمالی آن را به وسیله سوهان های ظریف و سمباده از بین برده و آن را پرداخت می کنند.

نوع دیگری از ملیله، محصولاتی است که به وسیله خم کردن و لحیم دادن صفحات ملیله ساخته می شود و شیوه تولید چنان است که ابتدا از ملیله صفحاتی به اندازه‌های مورد نظر تهیه می‌کنند و سپس به کمک آنها محصولاتی چون گیره استکان و لیوان، قندان، گلاب پاش، قاب عکس، گل سفید، قاشق چای خوری و... می‌سازند به وسیله نقره ای با عیار پایین‌تر دسته و پایه آن را ساخته و روی کار سوار می کنند.

نقوش رایج در ملیله سازی اکثرا ذهنی و ملهم از نگاره های قدیمی و سنتی ایران است و از آنجا که این هنر شاخه ای از فلزکاری است، می توان مسیر حرکت آن را در بطن فلزکاری منطقه جست و جو کرد.

ملیله کاری از جمله هنرهای بسیار ظریف است که در زنجان و اردبیل و بروجرد رواج دارد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۰۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بچه فوک‌های کوچولو

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

از بالگرد‌های در حال پرواز منطقه هر روز وسیله‌ای پرکاربرد در زندگی انسان ها، به پایین و درست مقابل خانه یخی فوک‌ها سقوط می‌کرد و آن‌ها متعجب از آنچه آسمان به آن‌ها هدیه کرده اول بررسی اش می‌کردند و بعد آن را وسیله بازی خود کرده و کاربرد‌های عجیب و تازه‌ای برایش تعریف می‌کردند.

در هر قسمت این مجموعه از خیالپردازی فوک ها، قدرت تخیل، خلاقیت و داشتن روابط دوستانه در میان بچه‌ها به چالش کشیده می‌شد. موضوع لحظات چالش برانگیز بچه فوک‌ها از این قرار بود: مثلا موزی که بعد از خوردنش، ازپوستش یک شنل و یک سورتمه فوق العاده ساختند! دیگ پخت و پزی که وقتی به دست بچه فوک‌ها رسید از آن به عنوان طبل استفاده کردند. استفاده از سبد پیک نیک به جای کلاه، استفاده از دستمال کاغذی رولی برای روسری و بعد بازی مومیایی، قاشق پلاستیکی رنگارنگی که به جای آبنبات آن را مزه مزه می‌کردند و ... 

بچه فوک‌های کوچولو، (باعنوان اصلی: igloo – gloo) یک مجموعه عروسکی بی کلام، محصول سال ۲۰۰۰ کانادا بود.

دیگر خبرها

  • جهاد اسلامی: جنگ جز با توقف تجاوز و عقب‌نشینی دشمن پایان نمی‌یابد
  • ببینید | بچه فوک‌های کوچولو
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • دانشجویان حامی فلسطین با تهدید به تعلیق عقب‌نشینی نکردند
  • دست‌درازی به دختر خردسال توسط پدر | مادر با مفتول شوهرش را کشت!
  • رضایت ده روسی از نگرش پاتریسیو در رختکن؛ احتمال تمدید قرارداد او به عنوان دروازه‌بان ذخیره
  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا
  • عدم عقب‌نشینی هوینس از اظهاراتش علیه توخل
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است