Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-18@11:34:21 GMT

تاثیر منفی بلایای طبیعی بر سلامت روان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۲۳۰۳

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

حوادث و بلایای طبیعی به دلایل مختلفی رخ می دهد اما مطالعات جدید در این خصوص نشان می دهد که این حوادث تاثیر منفی و ناگواری بر روی سلامت روان افراد می گذارد و باعث می شود افراد به ضایعه های روانی مبتلا شوند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان انجمن روان‌شناسی آمریکا در مطالعه‌ای به بررسی تاثیرات بالقوه تغییرات اقلیمی بر سلامت روان پرداخته و اظهار داشتند: حوادث جوی و بلایای طبیعی می‌توانند بر سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان آمریکایی، از دست دادن اعضای خانواده، آسیب‌دیدگی جسمی و خسارت‌های وارد شده به اموال که در نتیجه وقوع بلایای طبیعی است، می‌تواند به ضایعه روحی، ترس، عصبانیت، شوکه شدن و دیگر احساسات منفی دیگر منجر شود. همچنین تاثیرات این احساسات برای مدت زمان طولانی در فرد باقی می‌ماند. همچنین زمانیکه افراد بر تاثیرات منفی اولیه ناشی از حوادث بلایای طبیعی غلبه می‌کنند، دچاراختلال استرسی پس از ضایعه روانی می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، محققان آمریکایی در این بررسی به طور مثال به حادثه طوفان کاترینا در سال 2005 اشاره کرده و اظهار داشتند: به دنبال وقوع این طوفان اقدام به خودکشی در میان ساکنان مناطق گرفتار طوفان افزایش دو برابری پیدا کرد. علاوه براین، حدود 49 درصد از ساکنان این مناطق به اختلال‌های روحی یا روانی از قبیل افسردگی دچار شدند.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۲۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب در خدمت سلامت روان جامعه

  بسیاری از کارشناسان حوزه حجاب بر این باورند که اسلام قصد دارد با الزام حجاب به زنان، نیازهای عاطفی و جنسی افراد را از درون جامعه به چارچوب خانواده منتقل کند تا ضمن جلوگیری از ایجاد برخی مشکلات، باعث آرامش روانی و سلامت جسمانی افراد و به تبع آن، نشاط جامعه شود.فاطمه مشهدی‌مقدم، پژوهشگر حوزه علمیه و فعال زنان در خصوص اهمیت رعایت حجاب در جامعه به جام‌جم می‌گوید:‌ یکی از دلایل مهم در استحکام پیوند خانوادگی حجاب به‌شمار می‌رود. وقتی در مرحله نخست و در زمان انتخاب همسر مردی حین خواستگاری زیبایی و جذابیت زن برایش جلوه نکند، او مبنای انتخابش را ملاک‌های دیگری از وجود زن قرار می‌دهد. نجابت، رفتار و شخصیت وجودی زن در این زمان بیشتر در چشم مرد جلوه می‌کند.تایید این واقعیت چندان دور از ذهن نیست که زیبایی زن باعث می‌شود مردان در حین انتخاب به مقولات دیگر چندان توجهی نشان ندهند و برای تصاحب این همه جمال و زیبایی تعجیل کرده و حسابگری‌های دیگر را لحاظ نکنند و نیز واضح است انتخابی که تنها از روی احساس صورت گرفته و صرف زیبایی زن را ملاک قرار می‌دهد، از عمق زیادی برخوردار نخواهد بود؛ زیرا زیبایی‌‌های زن هرقدر هم که برای مرد خیره‌کننده باشد، با گذشت زمان تکراری شده و دیگر آن جذابیت پیشین را نخواهد داشت.مشهدی‌مقدم توضیح می‌دهد که در واقع حجاب و متانت زن در زمان خواستگاری سبب می‌شود جنبه‌های مختلف شخصیت زن در برابر مرد جلوه کند و این اتفاق رخ نخواهد داد که مرد با دیدن زنی زیباتر از همسر خودش به سمت او گرایش پیدا کند؛ چراکه انتخاب او سطحی و بر اساس ملاک ظاهری نیست و مبنای تشکیل زندگی زیبایی‌های ظاهری که با گذشت زمان در برابر او رنگ ببازد، نخواهد بود. در واقع در چنین شرایطی زندگی بر پیوند‌های استواری بنا نهاده می‌شود که بسیار محکم‌تر از ملاک زیبایی است. این در واقع حفظ حریم در داخل خانواده است اما به گفته این پژوهشگر حوزه زنان این قسمتی از حفظ حریم‌هاست، وقتی در جامعه زنان دیگر حریم‌ها را رعایت نکنند و مرد در بیرون از خانه در معرض جلوه زنان مختلف قرار بگیرد، از زندگی خود دلسرد می‌شود و زیبایی همسرش دیگر در چشمش جلوه نمی‌کند. در این شرایط نیز این خانواده انسجام خود را از دست می‌دهد و چه‌بسا سست و از هم متلاشی می‌شود. در واقع برای حفظ حریم بنیان خانواده باید زنان درجامعه حریم خود را حفظ کنند تا مردان از معرض چنین جلوه‌هایی مصون بمانند واین درواقع برگ برنده‌ای برای زن است؛چراکه حریم زندگی‌اش برای همیشه حفظ می‌شود. 
   
حجاب باعث تداوم زندگی است 
حجاب می‌تواند انگیزه مرد برای تداوم زندگی مشترک را بیشتر کند. این موضوعی است که مشهدی‌مقدم به آن اشاره کرده و تاکید می‌کند یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با عدم رعایت حجاب توسط گروه معدودی از زنان در جامعه رخ داده، کاهش آمار ازدواج است. نمی‌توان از بحث مشکلات مالی و مسئولیت‌های دشوار زندگی در کاهش این آمار چشم‌پوشی کرد اما از این ماجرا مهم‌تر این است که زنان خیلی آزاد و بی‌پروا در جامعه حاضر می‌شوند و به‌آسانی خود را در دسترس مردان قرار می‌دهند و این سبب می‌شود که آنها تن به ازدواج و قبول مسئولیت ندهند و بازار آزاد لذت‌جویی‌های جنسی، خواسته‌های آنها را تامین کند. بدون این‌که آن دردسرها و هزینه‌ها و مشکلات را داشته باشند.او بر این باوراست که اگر بخواهیم بازار کامیابی جنسی را در جامعه بسته نگه داریم، باید بازار آزاد لذت‌جویی‌ها تعطیل شود. این وقتی رخ می‌دهدکه زن هنگام حضور در جامعه پوشیدگی و متانت خود را حفظ کند، تا فقط راه تامین این نیاز حیاتی برای مرد، تشکیل خانواده باشد.

حجاب پویایی و نشاط جامعه را بالا می‌برد 
این تصور که حجاب باعث می‌شود زنان امکان حضور فعال در جامعه را نداشته باشند، باروح حاکم بر اصل حجاب دراسلام تضاد دارد. این را مشهدی‌مقدم می‌گوید و تاکید می‌کند که حجاب مرز وضوابط و قانون دارد و درواقع درهیچ برهه و زمانی مانع حضور فعال زن در جامعه نیست.درهیچ جای دین اسلام به حضورهمیشگی زن درخانه توصیه نشده و حتی درپوشش نیز آن‌قدر سختگیری نشده که فرد قادر به انجام فعالیت درخارج از خانه نباشد.به اعتقاد این پژوهشگر، اسلام به هیچ عنوان زن را محصور در خانه نکرده و حتی انجام تکالیف خانه را جزو تکالیف زن به حساب نمی‌آورد و قوانین را طوری قرار داده تا زن ضمن رعایت حجاب و تقوا بتواند در جامعه رفت‌وآمد کند و وظایف اجتماعی خود را انجام دهد. اوبراین باوراست که وقتی تمرکزذهنی و روانی در محیط کار وجود داشته باشد، فرد کارایی‌اش بیشترمی‌شود وبه عبارت دیگرفردی که همزمان مشغول انجام دو یا چند فعالیت مهم است، بسیار کمتر از کسی که سرگرم انجام یک کار بوده وتمرکز روی آن کار دارد، کارایی خواهد داشت.بی‌حجابی وحضور با لباس‌های زننده نیز همین است، در واقع وقتی فردی تمام ذهن و روانش به این معطوف است که ظاهر بهتری از خودش به نمایش بگذارد، نمی‌تواند روی کار دیگری مانند فعالیت دراداره یا درس‌خواندن دردانشگاه تمرکز کند وبی‌حجابی سبب می‌شود که کارایی به‌شدت کاهش پیدا کند. بااین اوصاف باید به این نکته اشاره داشت که فاصله‌گرفتن جامعه ازفرهنگ حجاب ورعایت‌نکردن حریم بین زن و مرد، بیش ازهمه به ضرروزیان خود زن و عامل بسیاری ازمشکلات روانی واجتماعی برای افراد، به‌ویژه زنان است.

دیگر خبرها

  • جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید
  • افزایش شمار جان‌باختگان سیلاب در افغانستان
  • فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • افت ۴۹۹۹ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص بورس در سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ماند
  • تاثیر فالوور فیک روی پیج‌های فروشگاهی
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • حقیقت جالب درباره تاثیر کار کردن بر سلامت روان که احتمالاً نمی‌دانید