Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@04:42:50 GMT

قدم به حریم پیامبران/ کوه خضر جایی برای جلای دل و جان

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۷۷۳۶

قدم به حریم پیامبران/ کوه خضر جایی برای جلای دل و جان

قم - کوه خضر نبی، یکی از مناطقی است که با حضور در آن، علاوه بر مشاهده‌ی مناظری زیبا و چشم‌نواز، از جلای دل و جان نیز بهره‌مند خواهید شد.

به گزارش قدس آنلاین، در شش کیلومتری مرکز شهر قم کوه سفیدی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد. این کوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است که حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداخت، غاری که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده است و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید مسجد جمکران و شهر قم را از ارتفاعات تماشا کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبادتگاه ۳۰۰۰ ساله

کوه خضر نبی (ع)، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان قم است. این محل روحانی و چشم‌نواز، از جمله مکان‌های زیارتی و سیاحتی است که طبق اسناد تاریخی و اظهارات باستان‌شناسان قدمتی بالغ بر ۳ هزار سال دارد. این مکان عبادتگاهی بکر و دل‌انگیز در یکی از مرتفع‌ترین نقاط استان قم و هر ساله میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر ایران است.

جلای دل و جان

استان قم به دلیل پیشینه‌ی بلند تاریخی، آثار و عمارات قدیمیبسیاری را در خود جای داده است که با گذر زمان، همچون دُری ناب، بر ارزش و شکوه آن‌ها افزوده می‌شود. بسیاری از بازدیدکنندگان در برخی از این بناها، علاوه بر مشاهده‌ی هنرمندی استادکاران معمار ایران کهن، حالاتی شگفت‌انگیز و دوست‌داشتنی را تجربه خواهند کرد که رنگ و بوی معنویت و نزدیکی با ایزد یکتا را در جسم و جان، تداعی می‌سازد. حسی غریب و درعین حال بسیار لطیف و دلپسند که ساعت‌ها حضور را در آن مکان‌ها می‌طلبد. کوه خضر نبی، یکی از مناطقی است که با حضور در آن، علاوه بر مشاهده‌ی مناظری زیبا و چشم‌نواز، از جلای دل و جان نیز بهره‌مند خواهید شد.

پرچم حضرت حجت(عج)

می گویند حضرت امیرالمومنین (ع) خبر می دهد که رایت حضرت حجت (عج) را بر کوه سفیدی می زنند که مردم امروز به آن کوه خضر می گویند. مردم معتقدند که روزگار حضرت خضر پیامبر (ع) را در بالای این کوه دیده اند و به همین دلیل آن را به این نام می خوانند. در بالای این کوه مسجد کوچکی ساخته شده و بقعه دیگری که نشان از ارزش این کوه نسبت به کوه های دیگر دارد.

از پایین که نگاه کنید، کوه چندان مرتفع به نظر نمی رسد اما برای رسیدن به مسجد و قدمگاه باید از بیش از ۳۰۰ پله بالا بروید که یکی از زائران آن را نذر کرده و ساخته است. کوه خضر حد فاصل قم و جمکران قرار دارد و حدود سه کلیومتر با جمکران فاصله دارد.

مأمن بزرگان دین

روایت می شود که: «این محل مامن بزرگانی مثل ملا صدرا فیلسوف و حکیم متاله و مرحوم شیخ مرتضی زاهدقمی برادر حاج شیخ عباس قمی خاتم المحدثین(ره) بوده است، و در این اواخر مخصوصا مرحوم حاج شیخ جعفر مجتهدی که از علاقه مندان جدی به این مسجد بودند فراوان در آنجا ماوا می گرفتند، و می توان گفت ایشان آخرین چله نشین این مسجد مقدس بودند.».

قبله قم

در سفرنامه قماثر غلامحسین ادیب، ملقب به «افضل الملک» و مشهور به «ادیب کرمانی که در سال ۱۳۳۴ه‍ .ق نگاشته شده است، در مورد «کوه خضر چنین آمده است: «دیگر از جاهایی که در بیرون شهر و نزدیک به دروازه است، کوه خضر است. در بالای کوه، صحن کوچک و رواق و اطاق و بقعه امامزاده است و نزدیک همان صحن در بالای کوه یک چارطاقی است که معروف به مکان خضر است، همیشه در آنجا اوتاد و اقطاب به مردم حقیقی تا چندی منزل کرده و اعتزال جسته‌اند... این سلسله کوه خضر چندان ارتفاع زیاد از اندازه ندارد، ولی در سرحد که آدمی می‌رسد به یک شکل مخصوص و طرز مهیبی آن کوه دیده می‌شود که آدمی به حیرت می‌افتد، سنگ‌های تیزی دارد، خیلی ناهموار و فراز و نشیب دارد. گویند در این کوه جانور درنده دیده شده است. بالای کوه آب روان و درخت نیست، تمام سنگ‌خاره است و راه رفتن به بالای کوه خیلی ناهموار است. کوه خضر قبلة قم است. در فوق آن مسجد مختصر خوبی ساخته‌اند که همان اطاق جنب امام زاده است.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی

محمدرضا آمویی، فرماندار کرمانشاه از نوسازی و درجاسازی واحد‌های فرسوده واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی روستا‌های تابعه براساس مصوبات شورای مسکن استان در بخش‌های روستایی از جمله بیلوار، کوزران، ماهیدشت و فیروزآباد خبر داد.

وی اظهار کرد: واحد‌های فرسوده این مناطق می‌توانند صرف رعایت درجاسازی و نوسازی برای دریافت تسهیلات به بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کنند.

فرماندار کرمانشاه ادامه داد: دهیاران و شورای اسلامی مربوطه می‌توانند به واحد‌های واقع در محدوده‌های مورد نظر در روستا‌های خود و ابلاغ لازم به مالکان به منظور مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان و اخذ تسهیلات بازسازی و احداث واحد نوسازی عمل کنند.

این مسئول بیان کرد: در صورت بروز هرگونه حوادث غیرمترقبه مسئولیت هرگونه خسارت بر عهده مالکان مورد نظر خواهد بود، لذا با استفاده از این فرصت ایجادی می‌توانند در راستای بازسازی واحد‌های فرسوده این مناطق اقدام لازم را انجام دهند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه(س) در دهه کرامت
  • افتتاح چند هزار میلیارد پروژه شهری طی دهه کرامت در قم
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی