Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@23:29:19 GMT

بزرگترین و شاخص ترین بنای دوران زندیه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۸۳۶۸

بزرگترین و شاخص ترین بنای دوران زندیه

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ پس از به حكومت رسیدن كریم خان زند وی شهر شیراز را پایتخت حكومتی خود قرار داد.

بناهای زیادی در زمان كریم خان در شیراز ساخته شده كه ارگ كریم خانی شاخص ترین و بزرگترین این بناها است و هنوز در مركز شهر شیراز پابرجا است.

ارگ کریم خان زند محل سكونت و مركز حكومتی كریم خان و خاندان زند در شیراز بوده است و بخش های جنبی و بیرونی آن به مرور زمان از بین رفته و در حال حاضر فقط ارگ باقی مانده است، چنانچه در دوره زندیه دور تا دور ارگ را خندقی احاطه كرده بود كه امروز از آن خندق اثری بجای نمانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امیری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به اینکه معماری ارگ كریم‌خانی نظامی - مسكونی است افزود: ارگ بنایی چهار گوش به مساحت 4 هزار متر مربع است كه در زمینی به وسعت 12 هزار و 800 متر مربع بنا شده است .

وی ادامه داد: دیوارهای آجری این بنا 12 متر ارتفاع دارد و در هر گوشه آن برجی برای دیده بانی به ارتفاع 14متر ساخته اند . نمای بیرونی بنا ساده بوده و تنها طرح هایی با آجر برروی بدنه دیوارها و برج ها مشاهده می شود.



امیری با بیان اینکه بر سر در اصلی ارگ طرح كاشی هفت رنگ به صورتی زیبا داستان كشته شدن دیو سفید به دست رستم را به تصویر كشیده است افزود: این كاشی كاری در اصل در دوره قاجار به ارگ افزوده شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: پس از ورود به داخل ارگ یك هشتی، ورودی ارگ را تشكیل می دهد كه از یك طرف در سمت راست به حیاط خلوت و از طرف دیگر روبروی در اصلی به محوطه داخلی ارگ راه می یابد در هر كدام از این اضلاع ایوان شاه نشین بزرگی با دو ستون مرتفع دیده می شود و ساختمان شمالی برای اقامت در زمستان، ساختمان جنوبی برای استفاده در تابستان و ساختمان غربی برای استفاده چهار فصل بوده است.



امیری بیان کرد: اگر چه شیوه معماری زندیه بیشتر از دوره صفویه اقتباس گرفته است با این حال در بنای ارگ كریم خانی و حتی بناهای دیگر زندیه می توان به نوعی با اسلوب ایلانی در معماری این زمان آشنا شد .

وی تصریح کرد: استفاده از پله های بزرگ و مرتفع كه بالا رفتن از آنها به راحتی صورت نمی گیرد از جمله ویژگی های این شیوه معماری است.


مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: محوطه بیرون ساختمان به صورت باغی زیبا آراسته شده است و روبروی در ورودی حوض مستطیلی شكل درازی كه تا نزدیك ضلع غربی امتداد می یابد ساخته شده است .



همچنین امیری گفت: حوض بزرگی كه پهن تر است در روبروی ضلع غربی مشاهده می شود در دو طرف این حوض طویل درختان زیبایی وجود داشته كه هم اكنون اثری از آنها مشاهده نمی شود و به جای آن این دو قسمت به نارنجستان كوچك و زیبا تبدیل شده است در نزدیكی دو سمت شمالی و جنوبی نیز حوض های كوچكی وجود دارد از نكات جالب این حوض ها وجود فواره هایی است كه آب را بدون استفاده از هیچ وسیله مكانیكی به بیرون هدایت می كرده است .



وی تصریح کرد: در گوشه جنوبی ضلع شرقی ارگ كریم خانی، حمام خصوصی كریم خان و ساكنان ارگ وجود دارد این حمام در نهایت كوچكی با معماری پیشرفته و بسیار زیبا ساخته شده است .

امیری ادامه داد: برخلاف نمای ساده بیرونی كه ویژگی های بناهای دوره كریم خان است، ساختمان های داخل ارگ، اتاق ها و تالارها از نمای زیبایی برخوردار است و دیوار و سقف اتاق ها همه با نقوش اسلیمی، گل، بوته، ترنج، مرغ و رنگ های متنوع و زنده و آب طلا تزئین شده است .



مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ارگ كریم خانی از انقراض سلسله زندیه تا قبل از انقلاب اسلامی دچار صدمه و آسیب زیادی شد .

وی با بیان اینکه آقا محمد خان قاجار با داشتن كینه زیاد از سلسله زندیه دستور داد تزئینات داخلی ساختمان ها با كلنگ و تیشه تراشیده شود كه آثار این رفتار وقیحانه هنوز وجود دارد افزود: در دوره قاجاریه بسیاری از آثار با ارزش این كاخ برای ساختن كاخ های پادشاهان قاجار به تهران برده شد . از جمله ستون های سنگی یكپارچه ایوان ها كه به جای آن ستون های چوبی گذاشته شد و با تزئینات داخل اتاق ها و تالارها، آینه ها، درهای زیبا و بسیاری از وسایل دیگر كه به تهران برده شد .

در دوره پهلوی ارگ كریم خانی به عنوان زندان شهربانی مورد استفاده قرار می گرفت كه در طول چند سال بسیاری از اتاق ها دچار آسیب زیادی شد.

ارگ کریم خانی و دیگر بناهای دوره زندیه شناسه شاخصی برای معرفی شیراز به عنوان دیار هنر و ادب هستند.

انتهای پیام/ن



منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

به گزارش تابناک، این میدان در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان شامل بخش اصلی شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است که با برج ساعت خود به عنوان نماد شهر رشت شناخته می‌شود.

میدان شهرداری رشت، با ساختمان‌هایی به سبک معماری اروپای شرقی مربوط به دوره پهلوی اول است که در دوره قاجار به دلیل وجود عمارات دیوانی رشت به «میدان درب دیوانی» مشهور بود. این میدان در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان شامل بخش اصلی شهرداری، موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران است که با برج ساعت خود به عنوان نماد شهر رشت شناخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم