Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@06:43:37 GMT

ضرورت آشنایی و استفاده مربیان قرآنی با تکنولوژی آموزشی

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۹۶۶۳

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین اقدامات اداره امور قرآنی این استان در سال گذشته تشکیل گروه آموزشی این اداره در راستای ارزیابی و توانمند سازی مدیران و مربیان مراکز قرانی استان بود. در سالی که گذشت با هدف راهنمایی و ارائه طریق به منظور برگزاری هرچه بهتر کلاس های آموزش قرآن کریم، گروه آموزشی اقدام به سرکشی از اکثر موسسات و خانه ها قرآنی استان نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مصاحبه پیش رو که توسط اداره امور قرآنی چهارمحال و بختیاری انجام گرفته و در اختیار این خبرگزاری قرار داده شده، محمد میرزاپور رییس گروه آموزشی اداره امور قرآنی استان به بیان اهداف چشم انداز پیش رو و خودارزابی فعالیت های یک ساله این گروه پرداخته است.

استاد بفرمایید هدف تشکیل گروه آموزشی چیست؟
تشکیل گروه آموزشی اهداف متعددی دربردارد از جمله:
1- تبادل تجربیات : ایجاد شرایط مناسب برای تبادل نظرات ، افکار ، تجارب مفید،ابتکارات و نو آوری ها ی مدرسان ، مربیان و اساتید با موضوع قرآن و اهل بیت علیهم السلام .
2- ارتقاء علمی مدرسان ، مربیان و اساتید: استفاده از تخصص های علمی اساتید دانشگاه و مراکز آموزش عالی ، مدرسین حوزه های علمیه و سایر صاحب نظران درموضوعات آموزش قرآن و فرهنگ غنی اهل بیت علیهم السلام .
3- بهبود برنامه های آموزشی : ارتقاء کیفیت فرایند یاد دهی - یادگیری ، راهبرد تدریس و همچنین ترغیب و تشویق مدیران یادگیری به مطالعه و تحقیق در زمینه های مختلف از جمله قرآن صامت ( مصحف) ، صاعد (ادعیه ) و ناطق ( اهل بیت علیهم السلام ) و جدایی ناپذیری آنها ( دانش ــ بینش ـ منش )
4- بهره مندی از تکنولوژی آموزشی : ترویج فرهنگ استفاده از تکنولوژی آموزشی و اصلاح و تقویت آن (در زمینه طراحی ، اجرا و ارزشیابی) و ارتقاء سطح آگاهی و دانش مدرسان ، مربیان و اساتید قرآن دراین زمینه و بهره جستن از امکانات و منابع موجود به ویژه IT از دیگر اهداف گروهه است.
5- تدوین و تهیه ی محتوای مناسب : تقویت روحیه ی مطالعه , پژوهش و تحقیق در مربیان ، اساتید و معلمان قرآن به صورت حرفه ای که منجر به تولید محتوای مناسب در سطوح گوناگون شود.

میزان همکاری عوامل اجرایی اداره امور قرآنی استان و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ها با گروه آموزشی در دوره اول دیدارها چگونه ارزیابی می کنید؟
وقت را مغتنم می دانم ، ازهمه عزیزان اداره امور قرآنی استان و ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ها که صادقانه با گروه آموزشی همکاری وصف ناپذیری داشته اند صمیمانه تشکر کنم ، همکاران عزیز در تشکیل مجامع عمومی ، دیدار آموزشی ، بازدید از کلاس ها ، بیان مشکلات آموزشی ، برنامه ریزی برای حضور گروه در شهرستان ها خالصانه تلاش نمودند ، همت والای ایشان ستودنی است.

نحوه همکاری مؤسسات و مراکز قرآنی در این دیدارها چگونه بود؟
در دور اول دیدار ها توفیق نبود گروه آموزشی در همه ی خانه های قرآن ، مؤسسات و مراکز قرآنی حضور پیدا کند ، مؤسسات و خانه های قرآن در زمینه های برنامه ریزی آموزشی سالانه، تشکیل پرونده برای مربیان، سطح بندی فراگیران ، محل مناسب برای کلاس ها ، بکار گیری مربیان متناسب با کلاس ها بسیار هوشمندانه و منظم عمل می کردندکه شایسته است به نحومقتضی از زحمات مسئولین آن ها تقدیر بعمل آید.

آشنایی مربیان در بکارگیری ابزار ها و تکنولوژی آموزشی تا چه میزان رضایت بخش می باشد؟
گرچه مفهوم ابزار ها و وسایل آموزشی و تکنولوژی درفرهنگ آموزشی جامعه ی قرآنی برای خود جایی باز کرده و همواره مورد استفاده قرار می گیرد ، متأسفانه مفهوم روشن و صحیح آن برای اکثر مربیان و مسؤلین آموزشی به درستی معلوم نیست، مفهوم صحیح ومنطقی هر فن یا علم وهنری پایه ی اساسی درک مباحث و مسائل متعدد آن به شمار می رود بنابراین، اگر مفهوم « وسایل آموزشی» و جایگاه آن را در روند فعالیت های تدریس و یادگیری نشناسیم، هیچ گاه نخواهیم توانست به صورتی علمی و تجربی از آن چه این امکانات به ما عرضه می دارند، در حل مشکلات آموزشی خود استفاده کنیم.گفتنی است گروه آموزشی می بایست در بهره مندی از تکنولوژی آموزشی و ترویج فرهنگ استفاده از آن گام های بلندی بردارد.

آیا برای شیوه استفاده از رسانه های آموزشی نیاز به بر گزاری دوره می باشد؟
رسانه های آموزشی( وسایل آموزشی ) حامل هایی هستند برای ایجاد ارتباط صحیح و مؤثر و پایدار با فراگیر با این تعبیر رسانه های آموزشی( وسایل آموزشی ) جزء لازم و حتمی آموزش- یادگیری هستند. در هر آموزشی عواملی از قبیل : مدیر یادگیری( معلم) – فراگیر – موضوعی برای آموزش(پیام آموزشی) مطرح است به جز موارد مذکور «راه» یا «وسیله» باید باشد تا برقراری ارتباط بین دو عامل اول و دوم را و درنتیجه فهم عامل سوم را ممکن سازد .در دوره های آموزشی رسانه ها ، این مهم تبیین می شود که بسیار ضروری به نظر می رسد.

منظور از روش های تدریس فعال چیست؟
براساس مبانی نظری ، می توان گفت تدریس فعال، تدریسی است که در آن رخدادهای آموزشی به صورت تعامل های علمی، عاطفی و اجتماعی اتفاق می افتد. در تدریس فعال و تعاملی علاوه بر توجه به کسب اطلاعات و مهارت ها ، به فرایند تفکر واهداف اجتماعی آموزش تاکید فراوان شده است. نظریه پردازان تدریس تعاملی براین باورند که مهارت های مهم زندگی از طریق تجارب تعاملی تقویت می شود، روش های تدریس فعال بر این اصل مبتنی است که در تعیین اهداف ، انتخاب و سازماندهی محتوا ، فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد وازراه های مختلف به فعالیت های ذهنی ، علمی ، فردی و گروهی وادار شود ، از این رو باید به فراگیر، راه و روش یادگیری و حل مسأله را آموخت ، برای تحقق این هدف بر استفاده از روش های فعال تاکید می شود.مانند روش حل مسأله ، روش بحث گروهی ، روش پرسش و پاسخ ، روش بارش مغزی ( ذهن انگیزی )، روش همیاری از طریق تدریس اعضای تیم ،روش همیاری از طریق طرح کارایی تیم.

کاربرد مهارت های تدریس در آموزش قرآن در بین مربیان چگونه بود لطفاً اگر پیشنهاد دارید بفرمایید؟
اداره صحیح کلاس درس از مسائل مهم آموزشی است زیرا از این طریق مربی قرآن می تواند رفتارهای مخرب و مزاحم را اصلاح نماید و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیری شرکت فراگیران را در فعالیت های یادگیری افزایش دهد. اداره کلاس درس به نحوی موثر فعالیت های یادگیری را در فراگیران به حداکثر می رساند.به نظر می رسددانش ِ فنون کلاس داری اولین گام در این راستا است.

سطح دانش مربیان استان را چگونه ارزیابی می کنید؟
قضاوت در این مورد هم دشوار و قدری عجولانه است اجازه دهید برنامه های دور دوم دیدار آموزشی با مربیان آغاز شود نقاط قوت مربیان بیشتر هویدا خواهد شد. در جشنواره الگوهای برتر تدریس مربیان قرآن استان که از برنامه های آینده گروه می باشد قابلیت های این قشر شریف و زحمت کش بیشتر روشن خواهد شد.

متون آموزشی در حال تدریس از نظر شما چگونه است؟
رسالت آموزش را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها ، شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها می دانیم در این راستا محتوا نقش بسیار مهم و اساسی را بر عهده دارد درکتاب گران سنگ بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم ؛ ج‏1 ؛ ص10 روایتی به این مضمون نقل شده است ....: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لِسَلَمَةَ بْنِ کُهَیْلٍ وَ الْحَکَمِ بْنِ عُتَیْبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا لَنْ تَجِدَا عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیْئاً یَخْرُجُ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ. محتوایی که بر اساس سیره و سنت اهل بیت علیهم السلام تدوین شده قابل اعتماد است تلاش ما در گروه آموزشی این است روشها محتوا ها ،بینش ها و نگرش ها در این جهت پر رنگ تر باشد.انشاءالله

برای ایجاد انگیزه در قرآن آموزان چه پیشنهادی دارید؟
عقیده من براین است :
مکن در این چمنم سرزنش به خودرویی چنانکه پرورشم می دهند می رویم
دانستن مهارت های ایجاد انگیزه برای مربیان و مدرسان و اساتید قرآن ضروری است مفهوم انگیزش و نظریه های انگیزش ، انواع انگیزش ، اصول انگیزش درونی و اصول انگیزش بیرونی و ..... باید مورد مطالعه قرارگیرد در این گفتگو فرصت نیست ابعاد مختلف مبحث طرح شود قرآن کریم راهکارهای متعددی را برای ایجاد انگیزه بیان داشته که هر یک به سهم خود در این امر مؤثرند. در یک نگاه کلی می توان این روش ها را به دو دستة کلی تقسیم کرد: 1 روشهای شناختی همچون دادن بینش دربارة جهان هستی و خود انسان در ابعاد گوناگون جسمی و روحی و مانند این ها، این روش ها، ضمن دادن شناخت و بصیرت به آدمیان دربارة هستی و انسان، می کوشند در انسان انگیزه ایجاد کنند؛ 2 روش های رفتاری که مربوط به فعل و عملکرد افرادند و انگیزة تکرار و اصلاح رفتار را در آنان تقویت می کنند. در این زمینه روشهای فراوانی در قرآن وجود دارد و هر یک به تفصیل درخور بررسی است، ولی برای رعایت اختصار، در این گفتگو به مهمترین روشها، یعنی روش تشویق بسنده می کنم علاقمندان می توانند به دو منبعی که معرفی می کنم مراجعه نمایند.
مرتضوی زاده، سید حشمت اله، راهنمای تدریس ( فنون و مهارت ها)، تهران، نشرعابد، 1387
اسپالدینگ، چریل ال، مترجم نائینیان، محمدرضا، انگیزش در کلاس درس تهران، انتشارات مدرسه

توصیه جنابعالی به مربیان واساتید قرآن استان چیست؟
ابتدا توصیه امام هشتم حضرت رضا علیه السلام را مطرح می کنم الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْداً اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟ قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا » میزان الحکمة، ج 8، ح 13797. خداوند رحمت کند کسى که امر ما (مکتب اهل بیت) را زنده کند. راوی پرسید که امر شما چگونه احیا مى شود؟ فرمود: معارف و علوم و فرهنگ ما را باید یاد بگیرند و آن را به دیگران بیاموزند، زیرا اگر مردم خوبى ها و محاسن کلام ما را بشنوند و بشناسند، از ما خاندان رسالت پیروى خواهند کرد.
سپس سخن مقام معظم رهبری را یاد آور می شوم «در کشوری که بر اساس اسلام اداره می شود همه مردم باید قادر به خواندن درست قرآن کریم باشند.» آشنایی با این دو مطلب ،یعنی فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام درحیطه آموزش پر رنگ وهمراه هم مطرح شوند تأکید بر حدیث ثقلین.

شما به عنوان رئیس گروه آموزشی باز خورد گروه را چطور ارزیابی می کنید؟
نوعاً کارشناسان ، مسؤلین مؤسسات ، مربیان ، مدرسان ، اساتید وخانه های قرآن که از نزدیک با فعالیت های گروه آشنایی دارند به ما انرژی مثبت می دهند و ما را شرمند می کنند ( و با عبارتی مانند شما اتاق فکر فعالیت های قرآنی هستید شما تکیه گاه مربیان هستید واینجور صحبت ها) تا کنون گزارشات قابل قبول ارائه نموده اند در جلسات داخلی خودمان نیز در این خصوص به خود ارزیابی پرداخته می شود.و معایب ومحاسن فعالیت ها مورد بررسی قرار می گیرد.

برنامه آینده گروه آموزشی قرآن چیست؟
گروه آموزشی با توکل برخداوند قادر و در ظلّ توجهات حضرت ولی عصر عج اعتقاد دارد تنها منادی حقیقی هدایت و سعادت، قرآن‌کریم و پیامبر اعظم و اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام»هستند، بدین سبب بیش از پیش بستر لازم را برای رشد و تعالی آموزه‌های قرآنی و آموزش سخنان اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام»در بین آحاد مردم فراهم خواهد نمود و با تعامل مؤسسات، خانه های قرآن ، مراکز قرآنی زمینه‌های آموزش قرآن‌کریم را به صورت منظم ایجاد خواهد کرد. در این راستا جهت توسعه کمی و کیفی آموزش‌های قرآن‌کریم تمهیداتی فراهم شده است ، در بخش‌های «تربیت نیروی انسانی»، «آموزش‌های تخصصی» و «آموزش‌های عمومی» و در رشته‌های قرائت، حفظ، ترجمه، مفاهیم و تفسیر قرآن.دوست داریم اقدامات اساسی انجام شود . باهمت بلند مؤسسات، خانه های قرآن ، مراکز قرآنی و با استعانت از مدرسان ، مربیان و اساتید قرآن وهم اندیشی با صاحب نظران طرحی نو اجرا خواهیم نمود.انشاءالله.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۹۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر طرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت:"اعظم السادات برغمدی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است افزود: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.   وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.   مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.   برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.      

 

دیگر خبرها

  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا