Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چنین روزی، اتحادیه معلمین گیلان در اعلامیه ای موضوع عدم پرداخت حقوق آنها را از سوی دولت به اطلاع عموم رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، ۱۲ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، از اتحادیه معلمین گیلان دو اعلامیه اعتراضی امروز منتشر شد. در پی عقب افتادن حقوق معلمان گیلان، اتحادیه معلمین گیلان در اعلامیه ای موضوع را به اطلاع عموم رساند و سازمان های ذیربط به ویژه اداره معارف را به باد انتقاد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس تیپ مستقل شمال که اعتقاد داشت معارف گیلان استعداد زیادی برای پذیرش عقاید کمونیستها دارد با احضار رئیس مالیه در جبران عقبماندگی حقوق معلمان اقداماتی کرد. پس از این کار، اتحادیه معلمین گیلان اعلامیه دیگری با عنوان «دیوار آهنین قشون» با همان ادبیات حاکم بر اعلامیه اول در وصف قشون صادر کرد. محمدحسین آیرم رئیس قشون شمال هر دو اعلامیه را با توضیحات لازم امروز به تهران فرستاد.(۱)

۱۲ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، اعدام حسینعلی طالشی ابلاغ شد. اجرای حکم اعدام حسینعلی طالشی که در دست لشکر شمال غرب است، به واسطه جلب ضرغام عشایر و سالار رشید به تعویق افتاده بود. «نظر به این که مشارالیهم مرعوب بوده حاضر نخواهند شد، مستدعی است امر و مقرر فرمایید به موجب رأی محکمه حسینعلی مزبور اعدام گردد.»(۲)

۱۲ فروردین ماه ۱۳۰۲ شمسی، برای تحویل انوش گرگانرودی از رضاخان درخواست مهلت شد. رضا خان وزیر جنگ به یاور احمد خان، آجودان تیپ شمال، دستور داد که انوش گرگانرودی را دستگیر کرده، تحتالحفظ راهی تهران کند. انوش در گزارش های نظامیان منطقه به مراوده با مأموران روسی متهم شده بود. امروز یاور احمد خان در پاسخ به دستور وزیر جنگ نوشت که «چون وجود آنوش راجع به خلع اسلحه طالش لازم است» اجازه دهید پس از خلعسلاح منطقه به تهران اعزام شود. رضا خان موافقت کرد. در ادامه تلاش های لشکر شمال غرب برای خلعسلاح، امروز خبر داده شد که یک عراده توپ کوهستانی که نزد اقبالالسلطنه بود تحویل گرفته شد.(۳)

۱۲ فروردین ماه ۱۳۰۳ شمسی، فوق العاده ندای گیلان امروز چاپ شد. جریده ندای گیلان که در رشت منتشر میشود، امروز با انتشار فوقالعاد های ضمن درج کامل بیانیه رضا خان، دستورالعمل محرمانه وی را به امرای قشون (موقوف داشتن تغییر رژیم و جدیت در خلع سلسله قاجار) با زبان روزنامه، برای مخاطبان خود درج کرد: «فرضاً ملت گیلان سلطنت مشروطه را قبول نمایند، ابداً به سلسله قاجاریه اجازه نخواهند داد که خون سی کرور نفوس زکیه را فدای شهوات نفسانی و لذایذ حیوانی خود نمایند… چنانچه اجساد مطهره شهدای آزادی که برای اخذ حقوق مشروطیت در بیابان های بین منجیل الی تهران مدفون شدهاند، هنوز از بین نرفته … ممکن نیست که قبول سلطنت آل قاجار را» نمایند.(۴)

۱۲ فروردین ماه ۱۳۰۴ شمسی، صولتالدوله به گیلان سفر کرده است. صولت الدوله سردارعشایر، که با معینالتجار بوشهری، ارباب محمدرضا و اسلامی به گیلان رفته است، تحتنظر رئیس تیپ شمال است. سرتیپ محمدحسین آیرم، رئیس تیپ شمال، در تلگرامی به وزارت جنگ نوشت که مراقبتها از صولتالدوله و همراهانش نشان میدهد که عقایدشان موافق «قدرت و تعالی مملکت» [قرائت رسمی حکومت] نیست.(۵)

۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ شمسی، مردم گیلان به «جمهوری اسلامی» رأی مثبت دادند. در روزهای۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ همه پرسی ای در کشور درباره نوع حکومت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد. امام خمینی(ره) به مردم فرمودند که به جمهوری اسلامی رأی دهید نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. اکثریت قاطع مردم گیلان به ندای رهبرشان لبیک گفتند و به جمهوری اسلامی رأی دادند. در روز ۱۲فروردین که روز اعلام نتایج همه پرسی بود، امام پیامی صادر کردند و فرمودند: «روز ۱۲ فروردین روز نخستین حکومت الله است و از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند.» به همین مناسبت این روز را روز جمهوری اسلامی نامیدند. (۶)

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص۲۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ١٠۶، صص ٣٠ تا ٣۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص۲۱؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٢، پ ۴٩، ص ۵. رضا خان پس از رسیدن این تلگرام دستور اعدام داد و وی ساعت ١١ صبح ٢١ فروردین در اردبیل اعدام شد. (همان، پ ۴٩، صص ٣ و ۴).

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۳، ص۲۱

۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص۲۰؛ اسناد وزارت امور خارجه، ١/۶۶ و ۶۶-٨-٣٠-١٣٠٣. فوقالعاده ندای گیلان به احتمال زیاد با حمایت محمدحسین خان آیرم رئیس تیپ مستقل شمال چاپ و منتشر گردید. (مؤلف)

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵، ص۲۰؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ۵٢٣.

۶- رنگ ایمان

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۱۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه جلسه ۴۶۵ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد شورای عالی حوزه‌­های علمیه) به‌ تصویب رسیده است را برای اجرا به شورای ‌عالی حوزه‌­های علمیه، شورای تخصصی حوزوی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر برای اجرا ابلاغ کرد.

«ماده واحده- ماده ۴ اصلاحی آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی (مصوب جلسه ۸۸۴ مورخ ۱۳/۰۴/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) به شرح ذیل اصلاح می­گردد:

ماده ۴- اعضای شورا:
سه نماینده از شورای‌عالی حوزه‌­های علمیه
سه نماینده از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده وی
رئیس جامعة ‌المصطفی العالمیه یا نماینده وی
مدیر حوزه علمیه خراسان
مدیر حوزه علمیه اصفهان
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران
مدیر جامعة الزهرا (س)
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی
هفت نفر از فضلای صاحب‌نظر حوزوی

تبصره - اعضای حقیقی موضوع بند ۱۰ بنا به پیشنهاد شورای‌ عالی حوزه­‌های علمیه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، برای یک دوره ۳ ساله منصوب می‌شوند».

 

 

 

دیگر خبرها

  • ببینید | حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر انقلاب
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی +فیلم
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی + فیلم
  • حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب | ویدئو
  • ابلاغ سلام فرمانده کل قوا به خانواده شهید زاهدی
  • اعتراض برخی دانشجو معلمان به نحوه گزینش در آموزش و پرورش استان گیلان
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیس جمهور ماده واحده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا ابلاغ کرد