Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاج محمد علی دلگرم از مبارزان انقلابی همدانی است که در روز 12 فروردین در مکان اخذ رای مسئولیت حفاظت از صندوق ها را به عهده داشته و خاطراتی از آن روز بیان کرد که هر کدام نشاندهنده شور انقلابی مردم ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از صبح الوند ؛دوازدهم فروردین برای مردم ایران یادآور خاطره ای درخشان است، یادآاور روزی است که آنها با رای دادن به جمهوری اسلامی سرنوشت خود را تعیین کردند و همگام با مسئولان انقلابی تا امروز پا به پای انقلاب ایستاده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد علی دلگرم از جمله افراد انقلابی همدان است که در انتخابات دوازدهم فروردین که در سال 1358 برگزار شد مسئولیت حفاظت از صندوق های اخذ رای رابه عهده داشته است.

این مبارز انقلابی به بیان خاطراتی از آن روزها پرداخت و گفت: در بیان خاطرات انروز باید برگردیم به قبل از اینکه انقلاب به پیروزی برسد و در آن روز شعارهای ما جمهوری اسلامی نبود بلکه شعارهای ما استقلال، آزادی حکومت اسلامی بود بعد در حین انقلاب روزهایی که حضرت امام (ره) پیام میفرستادند کم کم بنا به فرمایش امام (ره) تبدیل به استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی شد.

وی بیان کرد: در آن زمان هر کس یک نظری و پیشنهادی برای حکومت می دادند و تعدادی از تشکیلات های مختلفی بودند که اظهار وجود می کردند و باعث می شدند ما درگیری در شهر همدان داشته باشیم.

دلگرمافزود: خاطرم هست قبل از اینکه امام (ره) بیایند در همان فاصله قبل از دهه فجر مجاهدین خلق آمدند در دانشکده ای که الان دانشکده مهندسی هست و در آنجا فیلم حضرت امام (ره) را نشان دادند ویک درگیری هایی مختلفی با چریک های مجاهد خلق داشتیم.

وی اظهار کرد: سردمدار همه آن تشکیلات نهضت آزادی بود که در آن زمان مهندس بازرگان هم نخست وزیر هم شده بود که اعلام کردند که جمهوری دموکراتیک اسلامی ،که امام (ره) فرمودند: جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر...

*ملت فقط کلمه امام را می شناختند

این مبارز انقلابی تاکید کرد: در آن زمان خیلی از روزنامه ها هم اظهار نظر می کردند و امام (ره)با دموکراتیک مخالفت کردند و گفتند جمهوری اسلامی نه شرقی و نه غربی است و ملت هم فقط کلمه امام را میشناختند.

وی ادامه داد: امام هم که یک کلمه فرموده بود من با دموکراتیک مخالف هستم چون این نشان از نفوذ نماد غرب زدگی است و فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کمتر.

دلگرماظهار کرد: اینکه میگویم کلمه امام زیرا قبلا رای گیری به این شکلی ندیده بودیم نه اینکه نبود قبلا برای نماینده مجلس رای گیری کرده بودند اما آنطور نبود که ما ببینیم ما فقط شنیدیم آنروز رای دادند.

وی با اشاره به اینکه تنها حرف مردم در زمان رای گیری حرف امام بود گفت: در آن زمان خیلی افرادی که برای رآی دادند می آمدند بی سواد بودند و با آنکه برگه ها مشخص بود برگه نه سرخ رنگ بود و برگه های آری سبز رنگ بود بی سوادان که برای رای دادن می آمدند به انها می گفتیم سبز یا قرمز می گفتند امام.

وی تاکید کرد: وقتی امام (ره) به این صراحت نظرش را اعلام کرده بود همه جمهوری اسلامی را قبول داشتند و می گفتند امام وهرچه امام گفته است.

دلگرماز روز رای گیری گفت و افزود: ما آن زمان در مدرسه غبار همدانی خیابان جوادیه که الان اسمش را عوض کردند مسئولیت داشتیم و تا روز دوازده فروردین از صندوق محافظت کنیم.

*برخیافراد مسئول در پای صندوق های رای ملی گرا بودند

این مبارز انقلابیبیان کرد: آن موقع بنده تازه در آموزش و پرورش استخدام شده بودم و خیلی ما را تحویل نمی گرفتند اما کسانی بودند که مسئولیتهایی داشتند و ملی گرا بودند و در آنجا بحثی پیش آمد و انها می گفتند امام باید دموکراتیک را بپذیرد .

دلگرمبه بیان خاطره ای از شهید حبیب مظاهری که همراه وی بر پای صندوق های رای بود پرداخت و اظهار کرد: من اولین بار انجا با ایشان آشنا شدم و با هم ،هم عهد و یکپارچه بودیمو خاطرم هست انموقع خیلی از پیرمردها قادر به امدن به پای صندوق های رای نبودند و چون ما سیار نبودیم شهید مظاهری می رفت آنها را در اغوش می گرفت و تا سر پله ها می اورد و ما هم برگه های انان را می گرفتیم ودر صندوق می انداختیم .

وی به بیان صف های طولانی در روز رای گیری پرداخت و اظهار کرد:رای گیریدو روز تمدید شد و شور و شوق خیلی عجیبی بود صف را اگر حساب کنم از اول مدرسه غبار تا کارخانه کبریت ان زمان یا همان کوچه آتش نشانی امروز صف های طولانی بود.

این مبارز انقلابی ادامه داد: با این وجود که آنموقع تعداد روستایی ها بیشتر از شهرنشینی ها بود و چون دسترسی به خیلی از روستاها امکان پذیر نبود باز هم 98/2 درصد به جمهوری اسلامی رای دادند.

وی از لحظه شمارش آرا گفت و افزود: وقتی برگه ها را ما شمردیم پیش بینی می کردیم که 100 درصد همه رای داده باشند به جمهوری اسلامی و واقعا در آن محل 100 درصد جمهوری اسلامی بود یک رای مخالف یادم نیست انجا دیده باشم.

*همه امام را به عنوان الگوی اسلام می شناختند

دلگرماظهار کرد: مثل الان رفاه نبود و مردم با لباس های وصله دار و دست های پینه بسته همه می امدند صف می کشیدند فقط به عشق اسلام و امام (ره) را به عنوان الگوی اسلام میشناختند و به جمهوری اسلامی رای می دادند .

ویعنوان کرد: امام به مناسبت این واقعه بزرگ 12 فروردین را تعطیل اعلام کردند که انموقع خیلی از مردم میگفتند که دوزاده فروردین تعطیل اعلام شود بلکه سیزده بدر از بین برود و این بین مردم پیچیده بود.

این مبارز انقلابی افزود: خلاصه در پایان باید گفت که نظام سیاسی ایران آن زمان در آن رفراندوم معلوم شد که 98/2 درصد به جمهوری اسلامی رای دادند .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص اتفاق اصفهان و پاسخ ایران به اسرائیل، گفت: بعد از عملیات «وعده صادق» همانطور که فرماندهان نظامی و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده سپاه پاسداران اعلام کردند از این به بعد اگر اشخاص و دارایی‌های ما مورد حمله‌ی رژیم صهیونیستی قرار بگیرند جمهوری اسلامی ایران برای خودش این حق را قائل است که عمل متقابل انجام دهد.

به گزارش جماران بخش‌هایی از گفت و گوی جلال زاده را در ادامه می‌خوانید:

اتفاقی که در اصفهان افتاد را نمی‌توان عنوان «حمله» برای آن به کار برد. رژیم صهیونیستی قبلا هم از این کار‌های کودکانه و کور داشته است که جمهوری اسلامی ایران نیز در میدان پاسخ آن‌ها را داده است. حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق یک حمله بدیع و مخالف تمامی کنوانسیون‌ها، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل بود که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت یک جواب قاطع و طبق موازین بین‌المللی به آن‌ها بدهد؛ لذا طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصاحبه‌هایی که فرماندهان ما انجام دادند، هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به امکان و دارایی‌ها جواب خواهیم داد.

در اصفهان پدافند ارتش جمهوری اسلامی به بعضی از اشیاء مشکوک شده بود و به سمت آن‌ها تیراندازی کرده بود و اصلا در قواره حمله رژیم صهیونیستی نبود. امیدارم با تمام دیوانگی‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد به خاطر منافع کوتاه مدت خود هم که شده است، کار دیوانه‌باری انجام ندهد که این‌بار پاسخ جمهوری اسلامی نسبت به قبل متفاوت خواهد بود.

اردن باید پاسخگو باشد و در گفت و گویی که وزیر امورخارجه اردن با امیرعبداللهیان داشتند توضیحات لازم را دادند و همانجا اعلام کردند که ما اجازه حضور پرنده‌های رژیم صهیونیستی را در فضای اردن نخواهیم داد. ما در بحث دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم و اعلام کردیم اگر ما بدانیم که رژیم صهیونیستی از امکانات کشور‌ها و پایگاه‌های آمریکا علیه منافع ما استفاده کرده قطعا با پاسخ متقابل ما مواجه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • ‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد
  • تمجید چهره های سیاسی ترکیه از عملیات ایران علیه اسرائیل؛ سپاه ابرهه توسط ابابیل آهنین ایران مورد هدف قرار گرفتند ...
  • به اتفاق اصفهان نمی‌توان گفت «حمله»!
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود