Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-05-08@03:42:56 GMT

خنداب خطه سرسبز با جاذبه های دیدنی

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۲۱۲۵

خنداب خطه سرسبز با جاذبه های دیدنی

این شهرستان دارای 2 شهر خنداب و جاورسیان و 2 بخش قره چای و مرکزی، 5 دهستان به نام های اناج، سنگ سفید، جاورسیان ، خنداب و دهچال است.
خنداب تا سال 1368 بخشی از اراک بود که بر اساس تقسیمات کشوری اینک به عنوان شهرستانی مستقل معرفی شده است.
وجود دالان طبیعی دشت شراء شرایطی را به وجود آورده که می توان برای هجوم از نواحی غربی به مرکز ایران مورد استفاده قرار گیرد که این امر توانسته در تخریب کانونهای زیستی نیز موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود گروه های لر، ترک، فارس در محدوده خنداب مبین مسیر حرکت اقوام و سکونت گزینی آنان در این محدوده می باشد که بی ارتباط با تحریکات نظامی آنان نیست.
قلعه و حصار متعدد در این منطقه نیز نشانگر وجود نوع زندگی مبتنی بر غارت و دفاع بوده و وجود امامزاده در خنداب و همچنین نوشته دانشمند عالی قدر مرحوم ابراهیم دهگان سند تاریخی مستند و گواه روشن بر قدمت تاریخی این شهرستان است.
بر اساس اسناد و مدارک موجود قدمت خنداب به بیش از 1200 سال می رسد، ابوالفرج قدامه بن جعفر کاتب بغدادی متوفی سال 327 (هجری قمری) در کتاب خود در ذکر راههای منتهی به شهر کرج (آستانه ) چنین بیان می کند: (از همدان به کرج از راه رستاق شراء ،از همدان به جود 5 فرسنگ ، از جود به خنداب( که فعلا به همین نام و در جای اصلی شهر است ) هفت فرسنگ، از خنداب به سیان هفت فرسنگ و از سیان به کرج 5 فرسنگ ،پس از همدان تا کرج 27 فرسنگ راست) که این سند تاریخی مبین قدمت تاریخی خنداب است.
وجود مقبره حضرت امامزاده محمد مسعود فرزند امام موسی کاظم (ع) که در میان شهر و در کنار رودخانه قرار دارد دلیلی بر قدمت آن حداقل از سده دوم هجری است.
اگر چه ممکن است این محل در ابتدای دوره اسلامی بسیار کوچک بوده و بر اساس نقل پاره ای از مطلعان محلی نام اصلی خنداب خندق آب بوده است اما، از شواهد تاریخی چنین بر می آید که اهالی این منطقه برای محافظت خود و دام هایشان تونل هایی ایجاد می کردند که هم مخفی گاه مناسبی برای پناه بردن به آن در هنگام خطر بوده و هم به عنوان تونل منتهی به رودخانه به منظور برداشت آب مورد استفاده قرار می گرفته است.
این محدوده به دلیل قرار داشتن در امتداد دشت و رودخانه شراء (قره چای )، دامنه های رشته کوه زاگرس و ریزش جوی از نظر کشاورزی مناسب و جاذب جمعیت بسیار است و به جرات می توان حوزه جغرافیایی خنداب را در استان مرکزی به شمال ایران مقایسه کرد که به همین دلیل برای توسعه گردشگری طبیعت گردی و کشاورزی مستعد است.
ساکنان شهرستان خنداب به سه گروه عمده زبانی ترکی، لری و فارسی تقسیم می شوند.
شهرستان خنداب در سال 1386 مورد بررسی وشناسایی باستان شناسی قرارگرفت و در این پژوهش تعداد زیادی تپه و بناهای تاریخی شناسایی گردید، که قدمت برخی از این تپه ها مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است.
این شهرستان از جاذبه های طبیعی زیادی برخوردار است که می توان به تالاب آق گل، باغ های خنداب، کوه شاه(تاج)، چشمه علی گذر و منطقه شکار ممنوع پلنگاب اشاره کرد.
در روستای قاسم آباد شهرستان خنداب ، تالابی به نام آق گل وجود دارد که فصلی است و در اواخر بهار خشک می شود،اما در طول پاییز و زمستان دارای آب است و آن را در گروه تالاب های با آب شیرین طبقه بندی کرده اند که از مختصات این ناحیه ورود و توقف پرندگان مهاجر است و 46 گونه از پرندگان ایران در این تالاب آمد و شد دارند.
باغ های مملو از انواع درختان میوه به خصوص هلو انجیری،سیب، هلو انگور، گردو و بادام درختی دره شراء، حد فاصل پل دو آب که روستاهای آباد در مسیر رودخانه دره رود شراء دارد از ابتدای بهار تا پایان فصل پاییز از مناظر دیدنی وستودنی برخوردار است.
چشمه علی گذر در ضلع غربی روستای مهرعلیا (مست بالا) در شهرستان خنداب واقع شده که در نزدیکی چشمه یک تخته سنگ با نقش فرو رفته در مرکز آن وجود دارد و برای مردم محلی مقدس است و در ایام بارندگی آب در آن جاری است.
منطقه شکار ممنوع پلنگاب نیز با وسعت 23 هکتار در 5 کیلومتری شهر خنداب وجود دارد که از نظر منابع آبی غنی و دارای بیش از 60چشمه وقنات است، در این منطقه 126 گونه گیاهی از 30 تیره گیاهی، 27 گونه جانوری و52 گونه پرنده شناسایی شده که حدود 10 درصد پرندگان ایران و 40 درصد پرندگان استان را شامل می شود.
باغ دهنو نیزتوسط شخص خیری بنا شده و به درمانگاه فراهانچی معروف است، این درمانگاه علاوه بر ویزیت امکانات جراحی را داشته و جزءقدیمی ترین درمانگاه های شهرستان خنداب است.
روستای کهن و قدیمی به نام آدشته که متشکل از آتش + ده ( آتشکده ) است از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی است و بزرگان محلی بر این باورند که نام صحیح و اصیل این روستا آتشکده می باشد و آن نیز اشاره به معبد زرتشتی کهن در این روستا دارد.
کانی های باستانی این روستا کوهی به نام کوه گبر و قلعه گبری است که در حال حاضر هنوز هم آثاری ازآن به جا مانده است، این روستا در 30 کیلومتری شمال غرب شهرستان قرار دارد و دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و زبان مردم روستا فارسی است واغلب مردم به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و عمده محصول تولیدی نیز انگور و میوه است.
محصول انگور این روستا، در انواع مختلف یاقوتی، عسگری، شیرازی، بیدانه سفید، قرمز و انگور سیاه تولید می شود و از نظر شهرت و کیفیت در اکثر نقاط ایران معروف است.
کبوتر خانه ده نو خانه دارای بنای مدون و در ضلع غربی روستای ده نو واقع شده و شالوده اصلی آن از خشت و گل است و این بنا که مربوط به دوره قاجاری و پهلوی اول است اجزاء تشکیل دهنده آن را زغلگیر، لومبندیها(لانه کبوتر)، پلکان نیز تشکیل می دهد.
امامزاده شاهور(ع) نیز از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)است که در روستای دهچال واقع شده و مورد تکریم و احترام خاصی برای اهالی روستا است.
بنای این امامزاده به گفته اهالی روستا نزدیک به 200 سال قدمت تاریخی دارد ولی در سال های اخیر باز سازی شده و تغییراتی دارد.
*امامزاده آمنه خاتون(ع): امامزاده آمنه خاتون از نوادگان امام سجاد(ع) بوده که قدمت امامزاده به دوره ایلخانی بر می گردد و گچ بری ها و خطوط گچی بی نظیر اطراف گنبدحکایت ازقدمت بنادارد و در دهستان خنداب،روستای دیز آباد واقع شده است.
امامزاده محمد مسعود(ع):نیز از نوادگان امام موسی کاظم (ع)است، که تاریخ حک شده بر روی ضریح چوبی و قدیمی آن نشان می دهد که ضریح در سال 1310 بر فراز مزار نصب شده و قدمت آن به دوره صفوی وپهلوی اول بر می گردد و در فاصله 80 کیلومتری شهراراک در دشت شراء واقع شده است.
شهرستان خنداب همچنین دارای مشاهیر و نخبگانی است که حجت الاسلام و المسلمین آقا سید رحیم مصطفوی فرزند حاج زین العابدین از نزدیکان حاج آقا سلطان از جمله آنان است.
وی تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد در نجف اشرف گذراند و پس از آن در محله حصار خنداب ساکن شد و باقی مانده زندگی خود را به علم و مطالعه و تهجد و تهذیب نفس سپری کرد.
از وی کرامات زیادی نقل شده و در حال حاضر نیز اهالی برای زیارت آرامگاه این سید جلیل القدر که دارای گنبدی در کنار مسجد جامع محله حصار می باشد توسل می جویند و طلب حاجت می کنند.
حجت الاسلام آقا محمد خندابی نیز از دیگر مشاهیر خنداب است که تحصیلات دینی خود را تا سطح اجتهاد در اصفهان و نجف گذراند و مدتی از شاگردان مبارز آیت آلله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بود.
درجه اجتهاد وی را سه تن از مراجع عظام آن زمان آیت الله حائری یزدی، آیت الله ابوالحسن اصفهانی و آیت الله کوه کمره ای تأیید کرده اند.
حاج محمد خندابی که از منشاء خدمات دینی فراوانی در منطقه خنداب بود و علاوه بر علم و کمال از هنر خطاطی نیز بهره مند بوده است به نحوی که قرآن مجید را با خط زیبای خود کتابت کرده است.
وی با خوانین ظالم منطقه به مبارزه برخاست و در مقابل تعدی و تجاوز آنان را به اهالی می گرفته، به همین جهت از محبوبیت بی نظیری نزد ساکنان آن منطقه برخوردار بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین میرزا ابراهیم خندابی نیز از روحانیون بنام این منطقه بود که از مراتب علمی بالایی برخوردار بوده است و علاوبر اینکه حافظ کل قرآن بود از هنر خطاطی و بهره وافری داشت و نمونه خط وی در امامزاده دیز آباد موجود است.
آخوند صدرنیز یکی از روحانیون برجسته و صاحب کمال خنداب است که علاوه بر تحصیلات علوم دینی در شعر و خطاطی ید طولانی داشته است.
ملا محمد زمانی نیز از خوشنویسان و خطاطان خنداب بود که کل قرآن را به صورت شصت پاره دست نویس خطاطی کرده است.
ملا صالح صالحی عالم و مجتهد،علی آقا شیدا شاعر و خطاط ،حکیم داود حکیم حاذق نیز از دیگر مشاهیر خطه خنداب هستند.
شهرستان خنداب در حوزه صنایع دستی چوبی معرق ، منبت، محرق، دست بافته های داری و زیراندازها، گلیم گل برجسته و فرش شهره است و کسانی که به این خطه سفر می کنند می توانند از سوغات آن به یادگار ببرند.
خنداب با جمعیت 58 هزار و 262 نفر در غرب استان مرکزی واقع شده است و با توجه به ظرفیت های خاص منطقه یکی از قطب های کشاورزی و گردشگری طبیعی استان مرکزی به شمار می رود.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده: مژگان حیدری

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احراز قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی شهرک چوبی امامزاده ابراهیم

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان گفت: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل کرده و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم منطقه امامزاده ابراهیم شفت را در پی داشت، برخورد قاطع خواهد کرد.

او با ابراز تأسف از آتش سوزی منطقه امامزاده ابراهیم از تلاش‌های هلال احمر، اورژانس و تمامی نهاد‌هایی که در اطفای حریق و ساماندهی مصدومان تلاش کردند، قدردانی کرد.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه آسیب و خسارت‌های زیادی به مردم منطقه وارد شده است، افزود: مسئولان باید در اسکان و کمک رسانی حادثه دیدگان از حداکثر امکانات استفاده کنند.

حجت الاسلام صادقی نیارکی تصریح کرد: در اولین ساعات این حادثه، دادستان شهرستان شفت در محل حاضر و دستورات اولیه قضایی را صادر کرد.

به گفته او، در مرکز استان گیلان نیز با تشکیل جلسه بر ضرورت پیگیری مجدانه شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تأکید شد.

رئیس کل دادگستری گیلان همچنین گفت: قصور و کوتاهی برخی مسئولان در این حادثه محرز شده است.

آتش‌سوزی هولناک نیمه شب پنجشنیه ۱۳ اردیبهشت ماه در منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت در استان گیلان واحدهای مسکونی و تجاری این شهرک گردشگریرا به خاکستر تبدیل کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • بازدید سفرای ۴ کشور خارجی از جاذبه‌های الموت
  • راهنمای دیدنی‌های تایلند: نقاطی که در سفر به این کشور حتماً ببینید
  • بازدید معاونان بنیاد مسکن از منطقه آسیب دیده امامزاده ابراهیم(ع)
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • انجام ۵۰ درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند
  • برخورد دستگاه قضا با ترک فعل انجام شده در حادثه امامزاده ابراهیم
  • احراز قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی شهرک چوبی امامزاده ابراهیم