Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@19:11:45 GMT

سیزده بدر روز آشتی با طبیعت/ وداع با تعطیلات نوروزی

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۵۵۷۹

سیزده بدر روز آشتی با طبیعت/ وداع با تعطیلات نوروزی

قزوین- مردم قزوین با حضور در دامن طبیعت و باغستانهای سنتی در آیینی شاد و مفرح نوروز را بدرقه می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استانها: سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سالهای اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌شود و مردم برای تکمیل شادیهای خود و دور کردن غم و غصه با حضور در طبیعت زیبا مراسم سیزده بدر را با نشاط و شادمانی اجرا می کنند و در این میان مردم قزوین هم این روز را در دامن طبیعت و باغهای سنتی در هوایی دلپذیر سپری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرانیان از گذشته‌های دور، با آغاز بهار و ورود به سال جدید و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو، گویا برای تکمیل شادی خود و دور کردن غم و غصه و خمودگی، در روز سیزدهم فروردین ماه، با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در طبیعت، مراسم سیزده بدر را برگزار می‌کنند.

در همه شهرها و روستاها و مناطق عشایری، خانواده‌ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و آجیل و خوردنی‌های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می‌روند و سبزه هفت سین را با خود برده و به آب روان می‌سپارند.

به دامن صحرا و طبیعت رفتن، شوخی و بازی کردن، دویدن، تاب خوردن و در هر حال شاد بودن، از ویژگی‌های روز سیزده بدر و گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری‌ها و برآورده شدن آرزوها، از دیگر رسوم این روز است.

فرهنگ اساطیر برای رسم‌های سیزده بدر معانی تمثیلی آورده به گونه‌ای که شادی و خنده در این روز به معنی فرو ریختن اندیشه‌های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه، خوردن غذا در دشت نشانه فدیه گوسفند بریان، به آب افکندن سبزه‌های تازه رسته نشان دادن هدیه به ایزد آب یا ناهید و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت تمثیلی برای پیوند زن و مرد برای تسلسل نسلها و رسم اجرای انواع مسابقه به ویژه اسب دوانی یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.

این باور همگانی چنان است که اگر خانواده‌ای نتواند علتی تمام روز را به باغ و صحرا برود، به ویژه با دگرگونی‌های جامعه شهری امروز، در بعدازظهرروز سیزدهم، حتی برای زمان کوتاهی هم که شده برای گره زدن سبزه و بیرون کردن نحسی از خانه به باغ یا گردشگاهی عمومی می‌رود.

از اولین ساعات روز سیزدهم فروردین مردم قزوین هم طبق آئینی سنتی و دیرین با حضور در باغها، بوستانها، فضا های سبز حاشیه شهر در کنار خانواده های خود مراسم سیزده بدر را در هوایی بهاری می گذرانند.

بوستان باراجین یکی از مناطقی است که به دلیل داشتن فضای سبزی مناسب و وسعتی قابل توجه و نیز امکانات مناسب رفاهی از ساعات اولیه بامداد روز سیزده فروردین شاهد حضور خیل مردمی است که به همراه خانواده خود با برپا داشتن چادر، آتش و تهیه غذا و تنقلات ایام عید این روز را در هوایی مطبوع و بهاری سپری می کنند.

حضور موثر ماموران پلیس نیروی انتظامی و پلیس راه در مسیرهای منتهی به مناطق خوش آب و هوا و بوستانهای اطراف شهر قزوین نظم و انضباط خوبی در رفت و آمد شهروندان ایجاد کرده و این حضور موجب رضایت عموم مردم شده است.

آئین سنتی سیزده بدر در قزوین

مردم استان قزوین هم بنابر یک سنت دیرین امروز به دشت و صحرا و باغ رفته تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه ها و جویبارها به شادی سپری کنند.

در این میان، مردم قزوین نیز همگام با دیگر نقاط کشور آیین های ویژه ای برای سیزده بدر دارند که هرسال با رونق خاصی در نقاط مختلف استان برگزار می شود.

بسیاری از مردم قزوین معتقدند که روز سیزدهم نوروز، زمان حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و همه مردم از همان ساعات اولیه صبح راهی دامان طبیعت می شوند.

مردم پس ازآیینهای دید و بازدید در ایام تعطیلات نوروزی روز سیزده بدر را روز انس با طبیعت می دانند و به همراه اقوام و آشنایان در قالب چندین خانواده به مناطق دیدنی و سرسبز استان می روند.

بیشتر مردم قزوین سیزدهمین روز از فصل بهار را دسته جمعی همراه اقوام و آشنایان خود، در دامن طبیعت سپری کنند و اعتقاد دارند حضور در دامان طبیعت در ۱۳ فروردین، دلها را شاد، زندگی را سرسبز و حوادث ناگوار احتمالی را دور می کند.

بسیاری از خانواده ها در استان قزوین نیز به علت برخی خرافات این روز را خوش یمن نمی دانند و به همین منظور از منزل خود خارج شده و راهی دامان طبیعت می شوند، به همین دلیل از چند روز قبل برای سپری کردن این روز که سیزده بدر نامیده می شود، تدارک دیده و سعی می کنند در این روز سفره های خود را رنگین تر کرده و لحظات سیزدهمین روز سال نو را به خوبی و خوشی در دامان طبیعت باشند.

یکی از آیین های ویژه امروز گره زدن سبزه به نیت های خاص است به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره زده و در دامان طبیعت رها می کند.

به هنگام ناهار، معمولا چندین خانواده یک سفره بزرگ می گسترانند و غذاهایی را که هر یک به سلیقه خود تدارک دیده اند در آن می چینند و پس از خوردن ناهار، به سرگرمی و بازی می پردازند و طبق سنت دیرین هر نفر به کنار رودخانه رفته و هفت سنگ کوچک را به نیت رفع و دفع هفت بلا و بیماری به داخل آب پرتاب کند و دوشیزگان برای گشایش بخت خود سبزه ها را گره می زنند و این شعر را زمزمه می کنند: سیزده بدر / سال دگر/ خانه شوهر / بچه بغل.

سنت سیزده بدر از گذشته دور در استان مرسوم بوده و مردم قبل از فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی نسبت به کاشت سبزه برای سفره هفت سین اقدام می کنند تا در روز سیزدهم نوروز آن را در دامان طبیعت رها کنند تا غم با این سبزه از خانواده ها دور شود.

توزیع کیسه های زباله در میان شهروندان قزوینی در روز طبیعت

یکی از مسائلی که معمولا در روز طبیعت نگران کننده است بی توجهی برخی افراد به رعایت پاکیزگی محیط زیست است که گاهی وجود زباله و مواد زائدی که پس از حضور شهروندان در طبیعت و برجای می ماند چهره ناپسندی را بوجود می آورد که لازم است با فرهنگ سازی در صیانت از طبیعت هم تلاش کرد.

در این راستا مجتبی منتظری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این سازمان در روز سیزدهم فروردین ماه امسال در روز انس با طبیعت بیش از ۷۰ هزار کیسه زباله به صورت رایگان در میان شهروندان و مسافران نوروزی توزیع می کند.

وی افزود: برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست، حفظ پاکیزگی سطح شهر و زیبایی سیمای شهری در روز سیزدهم فروردین امسال ماموران این سازمان برای توزیع کیسه زباله رایگان و جمع آوری آن در ۱۷ نقطه از ورودی ها خروجی های شهر قزوین اقدام کرده اند.

منتظری بیان کرد: توزیع کیسه های زباله در ابتدای جاده نجف آباد، جاده الموت، مصلی، بوستان باراجین، انتهای خیابان نواب و پشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، بهشت فاطمه (س)، دوراهی همدان و ابتدای نسیم شمال، میدان حمل و نقل، ابتدای جاده اسماعیل آباد، میدان مینودر و تمامی بوستان های سطح شهر صورت می گیرد.

منتظری یادآورشد: برای جمع آوری پسماندهای این روز نیز ۱۷ نقطه مشخص شده که شهروندان می توانند زباله ها و پسماند خود را در این نقاط قرار دهند تا به جایگاه تخلیه زباله منتقل شود.

وی افزود: از اولین روز سال جدید تمامی مکان های گردشگری، تاریخی، آثار باستانی سطح شهر و مسیرهای پرتردد به طور ویژه و به صورت دایمی و هر روزه تنظیف شده اند و هر روز تعداد ۶۶ نیروی انسانی در شیفت روز با ادوات مورد نیاز جهت نظافت مکانهای اعلام شده به کارگرفته می شوند.

منتظری تصریح کرد: در برنامه پاکسازی ویژه، رفت و روب محوطه داخلی و اطراف مکانهای تاریخی، گردشگری، امامزاده ها و همچنین نصب و تعبیه مخازن زباله و توزیع کیسه های مخصوص جمع آوری پسماندها در این نقاط از برنامه های روزانه ایستگاه های هفتگانه سازمان است که تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

علی اکبر اسداللهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز گفت:گشت یگان حفاظت درروز ۱۳ فروردین روز انس با طبیعت در کنار مردم بوده و مراقب هستند تا آسیبی به عرصه های جنگلی و پوشش گیاهی استان وارد نشود.

وی با تاکید بر اینکه مسافران نوروزی و شهروندان باید در این روز به بهترین شکل از طبیعت استفاده کنند، توصیه کرد اگر بنا به ضرورت در این عرصه ها آتشی را روشن می کنند، پس از استفاده، از خاموش بودن آتش مطمئن شده و سپس محل را ترک کنند.

آتش نشانان در بوستانهای قزوین آماده خدمت رسانی هستند

ابوالفضل ذوالقدر، مدیرعامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز به خبرنگار مهر گفت:گروههای عملیاتی از آتش نشانان شهرداری قزوین همزمان با روز طبیعت در نقاط پرتردد این شهر حضور دارند.

وی افزود: با توجه به تردد زیاد شهروندان به مناسبت روز طبیعت و بازگشت مسافران نوروزی و لزوم حفظ آمادگی کامل برای خدمت رسانی به شهروندان گروه های عملیاتی امداد و نجات و اطفاء حریق درهمه مناطق استان حضور دارند.

ذوالقدر از استقرار چهار گروه از نیروها و خودروهای آتش نشانی در نقاط پر تردد و پر ترافیک شهر قزوین خبر داد و افزود: این سازمان همانند سال های گذشته اقدام به استقرار ۴ اکیپ از نیرو ها و خودروهای آتش نشانی در نقاط پر تردد همچون عوارضی های شماره ۲ و ۳ اتوبان تهران به زنجان و مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه کرده و ماموران تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه به خدمت رسانی مشغول هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین تصریح کرد: سازمان آتش نشانی قزوین به منظور ارائه خدمات ایمنی مطلوب وبه موقع به شهروندان در روز سیزدهم فروردین ماه، علاوه بر ۸ ایستگاه آتش نشانی، درنقاط مختلف تفریحی و کوهستانی حومه و مبادی ورودی و خروجی شهر نیز پایگاه های ثابت و سیار مستقر کرده است.

وی از شهروندان خواست در صورت استفاده از آتش نسبت به اطفاء آن با خاک و آب پس از استفاده اقدام کنند و از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری شود.

روز طبیعت را با آشتی با طبیعت سپری کنیم

به هر حال نوروز امسال با همه فرازونشیب ها و خوشی و ناخوشی ها برای برخی ها که امسال را با حوادث ناگوار آغاز کردند در حال سپری شدن است و سیزدهم فروردین آخرین روز برای وداع با تعطیلات نوروزی است که انتظار می رود با رعایت احتیاط کامل در حضور در مناطق سرسبز و طبیعت با رعایت مسائل زیست محیطی روز شادی برای همگان رقم بخورد تا به امید خداوند با عبور سالم و پرنشاط از این روز فردا را در اولین روز کاری در سال جدید با خوشحالی و شادابی آغاز کنیم.

ضمن تشکر از همه نیروهای امدادی اعم از انتظامی و نظامی، هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، راهداران و پلیس راه و امداد خودروها که تلاش کردند تا این ایام بخوبی سپری شود امیدواریم روز سیزده فروردین برای همه مردم استان توام با شادی و سرور باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۵۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از مردم مظلوم غزه

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از دانشجویان دانشکده فنی حرفه‌ای قزوین ظهر شنبه با برگزاری تجمعی از مردم مظلوم غزه حمایت کرده و نسل کشی بی رحمانه صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

همچنین در این تجمع دانشجویان قزوینی حمایت خود را از دانشجویان ازادی خواه آمریکا اعلام کرده و برخورد خشن پلیس با اعتراض این دانشجویان را محکوم کردند.

گفتنی است در این تجمع فریادهای «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «شرارت اسرائیل، زیره سره آمریکاست» از سوی دانشجویان سر داده شد.

همچنین خبرها حاکی است در روزهای پیش رو دانشجویان دیگر دانشگاه‌های استان قزوین نیز تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

کد خبر 6090184

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • پیش بینی بارش باران درچهارمحال و بختیاری
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از مردم مظلوم غزه
  • قایدی در امارات با رکورد یک استقلالی مساوی شد
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • سفر به روستای گردشگری توآباد از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • ترکیب آلومینیوم برای مصاف حساس با پرسپولیس
  • ملیکا نوروزی از کسب مدال بازماند