Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال بود که از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ (۲۱ خرداد ۱۳۸۹) تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰ تیر ۱۳۸۹) در آفریقای جنوبی برگزار شد.

آفریقای جنوبی، اروگوئه، فرانسه، مکزیک، آرژانتین، کره جنوبی، یونان، نیجریه، آمریکا، انگلیس، اسلوونی، الجزایر، آلمان، غنا، استرالیا، صربستان، هلند، ژاپن، دانمارک، کامرون، پاراگوئه، نیوزیلند، اسلواکی، ایتالیا، برزیل، پرتغال، ساحل عاج، کره شمالی، شیلی، اسپانیا، هندوراس و سوئیس 32 تیمی بودند که در این رقابت ها شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دوره نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و موسیقی افتتاح شد.

در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در حضور ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیررسمی جام جهانی نوزدهم فوتبال را افتتاح کردند. دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمله سخنرانان این مراسم بودند.

در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی تیم ملی اسپانیا با شکست هلند در فینال اولین قهرمانی خود را در این جام جشن گرفت.

دراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای چهار تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام نوزدهم، مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو پاداش در نظر گرفته‌بود و هر کدام از چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی مبلغ ۱۵ میلیون یورو پاداش گرفتند. جدا از این مبلغ فیفا به تیم اول جام جهانی مبلغ ۲۴ میلیون یورو، تیم دوم ۲۰ میلیون یورو، تیم سوم ۱۶ میلیون یورو و تیم چهارم ۱۴ میلیون یورو جایزه داد. فیفا در مجموع مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو برای چهار تیم یعنی اروگوئه، هلند، اسپانیا و آلمان در نظر گرفته‌بود. این رقم نسبت به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که ۲۰۸ میلیون یورو بوده، معادل ۶۱ درصد رشد داشته‌است.

زاکومی نماد رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود. این پلنگ کاملاً به دست طراحان و سازندگان آفریقایی و در داخل آفریقای جنوبی ساخته شد. نام زاکومی ترکیبی از دو حرف «زا» (ZA) که نشانه نام آفریقای جنوبی است و «کومی» (Kumi) است که در بیشتر زبان‌های محلی آفریقایی به معنی عدد ۱۰ است. طراح اصلی زاکومی، یک شهروند کیپ تاونی به نام آندریاس اودندال است.

وپ بازی جام جهانی ۲۰۱۰، جابولانی نام دارد که توسط شرکت آدیداس طراحی شده است. نام این توپ از زبان ایسی زولو یکی از زبان‌های آفریقای جنوبی به معنای "جشن گرفتن" انتخاب شده است. ۱۱ رنگ به کار رفته در این توپ نشان ۱۱ رنگ لباس تیم‌های فوتبال شرکت‌کننده در جام جهانی و ۱۱ زبان رسمی آفریقای جنوبی است.

ووووزلا یا لپاتاتا، نام شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود، حدود یک متر طول دارد و توسط لب و ارتعاشات ریه صدا تولید می‌کند. ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است. ووووزلا جنجال برانگیز است و می‌تواند به بازیکنان و مربیان آسیب شنوایی برساند.


تیم های هلند، اروگوئه، اسپانیا و آلمان، چهار تیمی بودند که پس از برگزاری بازی های مراحل گروهی، یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی به نیمه نهایی رسیدند.

اسپانیا در نخستین بازی این مرحله با تک گل کارلوس پویول از سد آلمان گذشت و در دیگر بازی هم شاگردان برت فن مارویک در تیم هلند با نتیجه 3 بر 2 از سد اروگوئه عبور کردند. جووانی فن برونکهورست، وسلی اشنایدر و آرین روبن زننده سه گل لاله های نارنجی بودند و در سوی مقابل هم دیه گو فورلان و آلوارو پریرا گل های تیم اسکار تابارز را به ثمر رساندند.

11 جولای 2010 هلند و اسپانیا در حضور 84490 تماشاگر ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ با قضاوت هاوارد وب انگلیسی، فینال جام جهانی را برگزار کردند که در پایان ماتادورها با تک گل آندرس اینیستا در دقیقه 116، حریف خود را شکست دادند تا هلند در ناکامی در رقابت های فینال جام جهانی هت تریک کرده باشد. این درحالی است که گل اینیستا نخستین گل فینال جام جهانی در وقت های اضافی به شمار می رفت.


در دیدار رده بندی هم آلمان با نتیجه سه بر دو اروگوئه را از پیش رو برداشت و در جایگاه سوم ایستاد.

145 گل در 64 بازی این جام وارد به ثمر رسید تا میانگین 2/27 گل به ازای هر بازی ثبت شود. ضمن این که 3/178/756 نفر بازی های جام نوزدهم را در با حضور در ورزشگاه های آفریقای جنوبی تماشا کردند تا آمار 49670 تماشاگر در هر بازی به ثبت برسد.

توماس مولر(آلمان) دیه گو فورلان(اروگوئه) داوید ویا(اسپانیا) و وسلی اشنایدر از آلمان چهار بازیکنی بودند که با پنج گل زده مشترکا آقای گل این رقابت ها لقب گرفتند اما جایزه کفش طلا به مولر رسید.

همچنین دیه گو فورلان هم جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را کسب کرد.
اگر جدول امتيازی 32 تيم حاضر در جام‌جهانی را با هم مرور كنيم در كمال تعجب می بینیم كه هلند با شش برد و يك باخت و تفاضل گل 7+ و 18 امتياز بهترين تيم جام‌جهانی است و اسپانيا با امتياز مشابه و تفاضل گل 6+ در رده دوم است و تا به حال فقط دو بار اتفاق افتاده كه دارنده بيشترين امتياز در جام‌جهانی عنوان قهرمانی را در پايان رقابت‌ها به دست نياورد. اتفاقی كه در سال‌های 1950 و 1974 رخ داده است.

اين در حالی است كه برزيل در جام 1950، لهستان در سال 1974 و هلند از حيث امتيازی تيم برتر مسابقات فوتبال جام‌جهانی بوده و هستند اما در پايان، اين تيم‌های اروگوئه (1950)، آلمان (1974) و اسپانيا (2010) بودند كه قهرمان مسابقات جام‌جهانی شده‌اند.

تنها تيم بدون باخت در مسابقات فوتبال جام‌جهانی اين دوره نيوزيلند بوده است. نيوزيلند در مسابقات مورد اشاره در سه بازی خود، سه تساوی به دست آورد. آنها با تيم‌های ايتاليا، اسلواكی و پاراگوئه به تساوی رسيدند تا در اين بازی ها حتی يک باخت هم نداشته باشند.

نكته جالب در مسابقات فوتبال جام‌جهانی 2010 آن است كه تيم‌ملی اسپانيا، قهرمان بازی ‌ها در ديدار اولش شكست خورد، اين در حالی است كه بعد از جام 1978، يعنی در 32 سال اخير هيچ تيمی در جام‌جهانی نبوده كه با داشتن باخت قهرمان جام‌جهانی شود. آرژانتين در سال 1978 به ايتاليا باخت اما قهرمان مسابقات جام‌جهاني شد.

ايتاليا در پله 26 و فرانسه روی پله 29 جام‌جهانی قرار گرفتند تا فيناليست‌های جام قبل نازل‌ترين عنوان را در جام 2010 داشته باشند. جالب اينكه آنها روی هم در اين رقابت‌ها صاحب سه تساوی، سه باخت، پنج گل زده و 9 گل خورده بودند و بدترين عناوين را به دست آوردند.

نکات جالب جام جهانی 2010

در مسابقه فینال بین تیم‌های هلند و اسپانیا، نایجل دی یانگ با لگد به سینه زابی آلونسو هافبک تیم اسپانیا کوبید. اما داور مسابقه فقط به او یک کارت زرد داد. این لگد چنان بد و خشن بود که یکی از مفسران فوتبال بی‌بی‌سی آن را "ضربه کاراته" نامید. مسابقه با تک گل آندرس اینیستا در وقت اضافی به پایان رسید و اسپانیا قهرمان جهان شد.

در آخرین دقایق وقت اضافی مسابقه اروگوئه و غنا، سوارز توپی را که بازیکنان غنا به سمت دروازه فرستادند روی خط دروازه با دست مهار کرد. داور مسابقه لوئیس سوارز را از زمین اخراج کرد و به تیم غنا پنالتی داد. اما پنالتی آسامواه ژیان به تیر دروازه اروگوئه اصابت کرد و سرنوشت مسابقه به ضربات پنالتی کشید که در آن اروگوئه با نتیجه چهار بر دو به پیروزی رسید.

القاعده در پیام‌های ویدیویی هشدار داده بود که جام جهانی را به حمام خون بدل می‌کند. احتمال خرابکاری در جام جهانی، بارها از سوی سران القاعده در عراق، افغانستان، پاکستان و عربستان تایید شده بود. در عین حال، ارتش‌های نیجریه و آفریقای جنوبی، پلیس بین‌الملل، نیروهای ناتو و سربازان داوطلب بارها بر امنیت کامل جام جهانی آفریقای جنوبی صحه گذاشتند.


در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰، همانند جام ملت‌های اروپا، بازار پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها بسیار گرم بود. در این میان، «پُل»، اختاپوسی که نتایج بازیهای تیم ملی فوتبال آلمان را پیش‌بینی می‌کرد، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

در جریان بازی‌ها، سپ بلاتر به نیکولا سارکوزی به‌دلیل دخالت سیاسی در تیم ملی فوتبال فرانسه هشدار داد. فرانسه با نتایج بسیار نامطلوبی بازی‌ها را ترک کرده بود. البته تیم ملی نیجریه هم دچار حوادث مشابهی شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۷۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| تایمز انگلیس: به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو صادر می شود

طرح شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه جنایات اسرائیل در غزه، برای نخستین‌بار این رژیم را پای میز محاکمه کشاند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، طرح شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه جنایات اسرائیل در غزه، برای نخستین‌بار این رژیم را پای میز محاکمه کشاند.درنهایت تیم حقوقی آفریقای جنوبی با استدلال قوی جنایت نسل‌کشی توسط اسرائیل را ثابت کرد و توانست این رژیم را در دادگاه لاهه محکوم کند.حالا پس از گذشت حدود سه ماه از صدور این حکم علیه اسرائیل، زمزمه‌هایی از صدور حکمی جدید برای بازداشت سران این رژیم ایجاد شده است.

 

.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می‌پیوندد
  • ورود ترکیه به عنوان حامی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
  • آرزوی پالاسیوس:‌ای کاش مسی جاودانه شود
  • فیلم| تایمز انگلیس: به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو صادر می شود
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • ضعف‌هایی که نباید پشت قهرمانی فوتسال ایران در آسیا پنهان شود
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • برای موفقیت فوتسال در جام جهانی به امکانات زیادی نیاز است
  • آرنه اسلوت؛ قمار بزرگ، سیاه یا قرمز؟
  • پیام تبریک اینفانتینو و شیخ سلمان برای قهرمانی فوتسال ایران در آسیا + عکس