Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@22:45:03 GMT

وقت نشستن، پاهایتان را مدام تکان می‌دهید؟ فقر آهن دارید!

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۷۷۵۲۸

مدیر گروه مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: علت اصلی سندرم پای بی قرار که اغلب در نشستن های طولانی مدت به ویژه در سفرها ایجاد می شود، کمبود آهن است. آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمدحسین حریرچیان گفت: سندرم پای بی قرار معمولا قبل از خواب بروز می کند و از این رو جزو اختلالات خواب محسوب می شود. این عارضه علل متعددی می تواند داشته باشد؛ گاهی علل فیزیولوژیک مانند کم خونی، اختلال در عملکرد کلیه، مشکلات کلیوی و تیروئید و گاهی علل ژنتیکی در بروز آن دخیل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: افرادی که دچار این عارضه هستند و به همین دلیل نمی توانند به راحتی به خواب روند، باید به پزشک مراجعه کرده تا با یک درمان دارویی مختصر درمان شوند، کیفیت خواب بیمار بهبود یابد.
حریرچیان گفت: علاوه بر این عوامل، بسیاری از افراد در اثر کمبود آهن به این عارضه مبتلا می شوند؛ درصد زیادی از بیماران که سندرم پای بی قرار دارند در آزمایشات کم خونی ندارند اما وقتی میزان آهن آنها بررسی می شود، به ویژه در زنان که معمولا این میزان پائین است، مشخص می شود که کمبود آهن دارند.
متخصص مغز و اعصاب افزود: در افرادی که علت بروز سندرم پای بی قرار کمبود آهن است، با تجویز آهن مختصر این عارضه به راحتی برطرف می شود.
حریرچیان در خصوص کمبود سایر ریزمغذی ها و نقش آنها در بروز این سندرم گفت: عمدتا کمبود آهن است که این عارضه را ایجاد می کند و کمبود ویتامین های دیگر ارتباطی با این عارضه ندارد مگر اینکه نوروپاتی (بیماری اعصاب محیطی) ایجاد کنند که از حیطه علل پای بی قرار خارج می شود.
سندرم پای بی قرار (Restless legs syndrom) عارضه ای است که در آن فرد احساس ناراحتی به خصوص در ساعات بعدازظهر و هنگام خواب کرده و تلاش می کند با راه رفتن، تکان دادن یا ماساژ پاها این حس ناخوشایند را برطرف کند.
از آنجا که این سندروم بیشتر هنگام خواب بروز می کند، از اختلالات خواب به شمار می‌آید. سندرم پای بی قرار از هر سنی می‌تواند شروع شود و با گذشت زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد.
این عارضه سبب انواع احساسات از جمله سوزن سوزن شدن، خارش، کوبیدن، سوزش، کشش و خزیدن چیزی در پاهای فرد مبتلا می‌شود. این علائم معمولا هنگام درازکشیدن یا نشستن طولانی مدت روی صندلی ماشین، هواپیما یا سینما نیز رخ می دهد.
از آنجا که این علائم با تکان دادن پا یا ایستادن کاهش می یابد، پزشکان توصیه می کنند برای رفع این عارضه در طول سفر به ویژه سفرهای طولانی مدت نوروزی چند توقف داشته و سرنشینان خودرو کمی راه بروند. همچنین مسافران پروازهای هوایی در صورت امکان چند دقیقه در طول هواپیما قدم بزنند.

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۷۷۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران

«شکاف کام و لب» یک نقص خلقتی است که معمولاً در دوران جنینی در طول تشکیل صورت نوزاد رخ می‌دهد. این شکاف می‌تواند از کنار کام تا لب بروز کند و در برخی موارد تا پایین گوش نیز گسترش یابد.

عبدالجلیل کلانتر هرمزی، فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به قابل اصلاح بودن شکاف لب و کام اظهار کرد: این عارضه یک ناهنجاری هنگام تولد است، در کشورهای پیشرفته آمار ابتلا به آن به ازای هر ۷۰۰ نفر یه مورد است اما این آمار در کشور ما به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد مبتلا به شکاف لب است.

وی افزود: این ناهنجاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ژنتیکی است که از طریق ژن منتقل می‌شود، همچنین مصرف بعضی از داروهای خواب‌آور، ضد تشنج و آرامبخش‌ها توسط مادر، در مدت زندگی جنینی بویژه در سه ماه نخست می‌تواند موجب این عارضه شود.

هرمزی ادامه داد: بعضی از عفونت‌های ویروسی مثل سرخک، سرخچه و اوریون می‌تواند موجب شکاف لب و کام باشد، همچنین مصرف سیگار و الکل نیز از عوامل دیگر این عارضه شناخته می‌شوند.

وی گفت: شکاف لب و کام بیش از ۱۰۰ نوع وجود دارد و بسته به عامل بیماری‌زا و میزان اثر و زمان تاثیر آن در جنین می‌تواند تنوع ایجاد کند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: اگر جنینی با این عارضه متولد شود با توجه به شدت، بیماری‌های همراه و نوع بیماری شکاف لب، درمان‌های متفاوتی تجویز می‌شود که مهم‌ترین آن ها جراحی است. درمان‌های مراقبتی، روانکاوی، روانشناسی، مددکاری‌ اجتماعی، مراقبت‌های برای شیرخوردن، بهداشت و عفونت‌های زخم نیز از دیگر مراحل درمان است.

وی افزود: در صورتی که شکاف لب و کام لب پیچیده نباشد معمولاً زیر ۵ ماهگی و ترجیحا ۳ تا ۴ ماهگی عمل جراحی امن و خوبی برای بیمار انجام خواهد شد که در ۹۰ درصد موارد به جراحی تکمیلی نیازی نیست.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • مدام به کسب سهمیه المپیک فکر می کنم/ تجربه ندارم اما ناامید نیستم
  • مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند/ تسریع در روند مرگ سلولی