Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@20:31:06 GMT

کاهش ۸ درصدی تلفات رانندگی در تعطیلات نوروزی

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۱۰۶۳

کاهش ۸ درصدی تلفات رانندگی در تعطیلات نوروزی

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران در میان 190 کشور از نظر تصادف رتبه 189 را داراست با این حال وسعت فاجعه مرگ و میر بر اثر رانندگی در ایران بنا به گفته رئیس پلیس راهور ناجا در نوروز خودش را به رخ می‌کشد و بیشترین تلفات نوروز مربوط به دو روز آخر سفرها و موج بازگشت مسافران است.

براساس آمارهای موجود در نوروز امسال هر ۷۱دقیقه یک نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار کشته‌ها در تصادفات رانندگی در ایران به رغم همه تلاش‌هایی که از طرف پلیس و سایر نهادها انجام می‌شود همچنان به شدت بالا است. این آمار به حدی تکان دهنده است که گفته می‌شود در سال گذشته در هر 60 دقیقه یک نفر در جاده‌های ایران کشته شده است و همین میزان مرگ و میر تلفات رانندگی در ایران موجب شده تا در آمار کشته به ازای هر 100 هزار نفر در رده‌ای همانند کشورهای آفریقایی باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، امسال حرکت مثبتی در فضای مجازی به راه افتاد به نام پویش «نه به تصادفات جاده‌ای». این فراخوان از مردم دعوت می‌کند تا با رانندگی ایمن‌تر و رعایت قوانین خطر تصادف را کاهش دهند. نوروز 96 برای دومین سال متوالی معاونت دانشجویی و جوانان هلال احمر پویش «نه به تصادفات جاده‌ای » را راه‌اندازی کردند تا شاید امسال سفرهای نوروزی با فرهنگ‌سازی و دعوت مردم به رانندگی بدون تخلف در ایام نوروز با کمترین تلفات جاده‌ای همراه شود. در همین حال معاونت دانشجویی و جوانان هلال احمر از پیوستن 350 هزار راننده به فراخوان نه به تصادفات جاده‌ای خبر داده است. اعضای پویش نه به تصادفات جاده‌ای متعهد می‌شوند برای سلامتی خود و خانواده و دیگران در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنند. سرعت مجاز را رعایت کنند و سبقت غیرمجاز نگیرند. مسعود اسیا معاون دانشجویی و جوانان هلال احمر گفته، مسافران استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، اصفهان، فارس و خوزستان بیشترین امضاکنندگان فراخوان نه به تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص دادند.

آمار تلفات رانندگی در نوروز 96 خوشبختانه روند کاهشی را در پیش گرفت. آن طور که رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرده، امسال چهارمین سال پیاپی است که با کاهش تصادفات جاده‌ای روبه رو شده‌ایم. پلیس راهنمایی و رانندگی ایران سال گذشته اعلام کرده بود که در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۵ حدود 389 نفر بر اثر تصادفات رانندگی «درجا و در سر صحنه تصادف» جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس، در فروردین ماه پارسال استان فارس با ۱۲۶ کشته و استان زنجان با ۱۴ کشته به ترتیب پرتلفات‌ترین و کم تلفات‌ترین استان‌های ایران بودند.

تلفات در سال 96

به گفته جانشین پلیس راهور تصادفات جاده‌ای در ایران از ابتدای تعطیلات نوروزی تا 7 فروردین 195 کشته بر جای گذاشته است. موسی امیری همچنین تعداد مجروحان حوادث رانندگی را در همین مدت بیش از 3 هزار نفر اعلام کرده است. البته آمار نسبت به سال قبل یعنی سال 95 با 8 درصد کاهش مواجه بوده است. با این حال همچنان رقم کشته شدگان بر اساس سوانح رانندگی در ایران رقم بالایی است. 40درصد حوادث جاده‌ای در نوروز امسال که منجربه کشته شدن 195 نفر شده به دلیل خستگی و خواب آلودگی بوده که منجر به خروج خودرو از جاده، واژگونی، انحراف به چپ و برخورد با خودروهای روبه رو شده است. علاوه بر این‌ها سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ بویژه در جاده‌های دو طرفه 30 درصد تصادفات را به خود اختصاص داد. اما نکته قابل توجه آن است که 70 درصد عامل تصادفات همچنان انسانی است که در شرایطی اتفاق افتاده که در جاده‌ها مه گرفتگی، لغزندگی و کاهش دید اعلام شده بود. بیشترین حوادث جاده‌ای در مسیرهای طولانی و بخصوص کویری رخ داده که خستگی و خواب آلودگی بیشتری برای رانندگان به همراه دارد که در نهایت منجر به انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ می‌شود.

سردار محمد حسین حمیدی گفت: در جاده‌های دو طرفه هم سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ موجب تصادفات رخ به رخ شده که بیشترین برخورد مأموران ما هم در این بخش‌ها بوده است. از سوی دیگر حدود ۶۰ درصد تصادفات نوروزی در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است که در این میان استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی بیشترین آمار تصادفات نوروزی را داشته‌اند. پرتردد بودن جاده‌ها و خستگی و خواب آلودگی علت عمده بالا بودن آمار تصادفات در محورهای این استان‌ها گزارش شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۱۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت

سرهنگ سیدرضا اسدنژاد گفت: طی شبانه روز گذشته یک فقره تصادف فوتی، ۳۸ فقره تصادف جرحی و ۲۳۷ فقره تصادف خسارتی در خیابانهای مشهد رخ داده است.

وی اضافه کرد: بارندگی و لغزندگی سطح خیابان، سرعت زیاد و عدم توجه به جلو از مهمترین عوامل این تصادفات بوده است.

جانشین رییس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: همچنین دیروز مرتکبان ۶ هزار و ۹۴۲ فقره تخلف راهور در مشهد جریمه شدند که هزار و ۸۰۶ فقره از این تعداد، تخلفات حادثه ساز است.

اسدنژاد افزود: ۸۱ دستگاه خودرو نیز توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

حدود یک میلیون دستگاه خودرو در مشهد روزانه تردد می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • افزایش شمار تلفات نظامی صهیونیست‌ها در حمله به پایگاه کرم ابوسالم
  • ثبت ۸۴۹ هزار تردد در مازندران در تعطیلات اردیبهشت
  • ارتش رژیم صهیونیستی درباره تلفات زیاد در کرم شالوم تحقیق می کند
  • ۸ کشته در تصادف رانندگی جاده‌های فارس
  • سهم ۴۹ درصدی شهری کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • تصادفات در مشهد یک کشته و ۴۳ مصدوم بر جای گذاشت
  • سهم ۴۹ درصدی شهر کرمان در تصادفات فوتی درون شهری
  • کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 
  • رسانه عبری: جنگ غزه شمار بیوه‌های ارتش را افزایش داد