Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@14:14:58 GMT

با شادترین کشورهای دنیا آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۱۱۰۹

با شادترین کشورهای دنیا آشنا شوید

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،مردمی که در شادترین کشورهای دنیا زندگی می‌کنند، به جامعه‌شان اعتماد داشته و نحوه کسب و کار در محل زندگی خود را قبول دارند.

به عبارت دیگر، آن‌ها خود را برای گرفتن تصمیمات مهم زندگیشان آزاد می‌بینند، چرا که از پشتیبانی اجتماعی برخوردارند و اجتماع، آن‌ها را برای دنبال کردن اهدافشان حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یک ابتکار صورت گرفته از سوی سازمان ملل متحد، گروهی از متخصصین مستقل یک مطالعه گسترده بر روی مردم 156 کشور دنیا انجام دادند.

برای تعیین شادترین کشورهای دنیا ، فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شدند که در این بین،پنج مورد آن‌ها اهمیت بیشتری دارند :

تولید ناخالص ملی به ازای هر نفر

امید به زندگی در بدو تولد سالم

آزادی برای انتخاب تصمیمات زندگی

بخشش و گشاده‌دستی

درک و برداشت شخصی افراد از فسادهای مختلف

در نظر داشته باشید این پرسشنامه‌ها، با گفته‌های مردم پر شده‌اند. به عبارت دیگر، به جز فاکتورهایی همچون تولید ناخالص داخلی، بقیه ملاک‌ها به دید و برداشت مردم بستگی دارند. یعنی ممکن است یک کشور، دارای ثروت و امکانات زیادی باشد، اما برداشت مردم آن مثبت نبوده و با این حال، شرایط زندگی خود را نامساعد بدانند. همچنین فراموش نکنید منظور از حمایت اجتماعی، لزوما و تنها دولت نیست. بخش عمده‌ای از حمایت اجتماعی، به پشتیبانی مردم از یکدیگر مرتبط است. یعنی مردم ساکن در شادترین کشورهای دنیا ، به خوبی هوای یکدیگر را دارند.

لیست شادترین کشورهای دنیا

20 – امارات متحده عربی : تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد را باید مهمترین فاکتوری دانست که سبب شده امارات متحده عربی در بین شادترین کشورهای دنیا صاحب مقام شود. این موفقیت را همچنین باید مدیون حمایت اجتماعی دانست. در نظر داشته باشید در این نظرسنجی‌ها، که از مردم ساکن هر کشور پرسیده می‌شد، افراد غیر تبعه و مهاجر زیادی نیز وجود داشتند. حال بد نیست بدانید حدود 80 درصد ساکنین امارات متحده عربی، مردمان غیر تبعه آنجا هستند!

19 – شیلی : شیلی، در مقایسه با رتبه‌برندی سال گذشته چهار رتبه در لیست شادترین کشورهای دنیا صعود کرده است. این موفقیت را باید مدیون برداشت خوب مردم از حمایت اجتماعی دانست.

18 – انگلستان : انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز در مقایسه با رتبه‌برندی سال گذشته، صعود خوبی داشته‌اند. این موفقیت را باید مدیون حمایت اجتماعی و سرانه تولید ناخالص داخلی دانست که از قرار معلوم، مهمترین دلیل صعود کشورهای نام برده هستند. نکته حائز اهمیت اینجاست که در خود انگلستان، اختلافات زیادی بین مردم در مورد مفهوم خرسندی و رضایتمندی وجود دارد و هر کدام، این مفاهیم را به شیوه مختلفی تعریف می‌کنند. مشابه این اتفاق را در ایالات متحده آمریکا، استرالیا و اندونزی شاهد هستیم.

17 – لوکزامبورگ : لوکزامبورگ کشور کوچکی در شمال اروپا است که با آلمان، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد. سرانه تولید ناخالص ملی، نقش فوق‌العاده قدرتمندی را در بالا آوردن رتبه لوکزامبورگ در بین تمامی شادترین کشورهای دنیا ایفا می‌کند. در واقع با در نظر گرفتن سرانه تولید ناخالص ملی 101،936 دلاری، این کشور دارای دومین رده از نظر فاکتور سرانه تولید ناخالص داخلی در جهان است.

16 – بلژیک : آلمان و بلژیک تقریبا رتبه یکسانی در بین شادترین کشورهای دنیا کسب کردند، با این حال به دلیل برخی اختلافات جزیی در فاکتورهای فرعی، بلژیک در رتبه شانزدهم و آلمان و در رتبه پانزدهم قرار گرفته‌اند. تولید ناخالص ملی و حمایت اجتماعی را باید مهمترین فاکتورها برای قرارگیری بلژیک در بین شادترین کشورهای دنیا عنوان کرد.

15 – آلمان : در مطالعه تعیین شادترین کشورهای دنیا مشخص شد هرگونه افزایش در درآمد کلی آلمان، بر روی رضایت ساکنین کشور تاثیر کم ولی قابل توجهی می‌گذارد. مشابه این اتفاق را تنها در کشورهای انگلستان و استرالیا شاهد هستیم.

14 – ایرلند : این کشور نیز در مقایسه با رتبه‌برندی سال گذشته، چهار رتبه در لیست شادترین کشورهای دنیا صعود داشته است. مهمترین دلیل موفقیت ایرلند را باید نمره‌دهی بالای مردم به میزان حمایت اجتماعی دانست. رتبه خوب ایرلند زمانی تعجب‌آور می‌شود که بحران اقتصادی این کشور در سال 2007 را به یاد می‌آوریم. به عقیده نویسنده گزارش شادترین کشورهای دنیا ، مردم ایرلند و ایسلند بهترین نمونه‌های حافظ رضایت از زندگی، حتی در مواقع برخورد با شوک‌های خارجی بزرگ هستند. همانطور که می‌بینید، برداشت مردم از زندگی خوب، نقش بسیار مهمی دارد.

13 – ایالات متحده آمریکا : متاسفانه ایالات متحده آمریکا، در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته یک رتبه در لیست شادترین کشورهای دنیا سقوط کرده است. متخصصین جمع‌آوری و ارزیابی پرسشنامه‌ها، دلیل این اتفاق را عواملی همچون کاهش آزادی شخصی، کاهش حمایت اجتماعی و بیماری‌های روانی می‌دانند. به عقیده آن‌ها، آمریکا به جای بحران اقتصادی، اکنون با بحران اجتماعی روبه‌رو است و بعید نیست تا با ادامه یافتن این وضعیت، رتبه کشور در بین شادترین کشورهای دنیا باز هم در سال‌های آینده تنزل پیدا کند.

12 – اتریش : همانند بلژیک و آلمان، آمریکا و اتریش نیز رتبه‌های تقریبا یکسانی در لیست شادترین کشورهای دنیا دارند، اما آزادی بیشتری که مردم اتریش برای گرفتن تصمیمات مهم زندگی‌شان احساس می‌کنند سبب شده تا آمریکا در رتبه سیزدهم و اتریش در رتبه دوازدهم قرار بگیرند. عقیده مردم به کمتر بودن فساد دولتی در مقایسه با مورد مشابه در کشور آمریکا، دلیل دیگر رتبه پایین‌تر اتریش است.

11 – کاستاریکا : این کشور با حدود پنج میلیون نفر جمعیت در آمریکا مرکزی واقع شده و زبان رسمی آن اسپانیایی است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، فاکتورهای زیادی در رتبه‌بندی شادترین کشورهای دنیا دخیل هستند، به همین دلیل کاستاریکا با وجود داشتن کمترین سرانه تولید ناخالص ملی در بین این بیست کشور، صاحب رتبه دوازدهم است. برداشت بسیار بالای مردم از حمایت اجتماعی و عقیده کم آن‌ها به وجود فساد اقتصادی، دلایلی هستند که سبب موفقیت این کشور برای کسب یک رتبه خوب شده‌اند. البته از رهبری کاستاریکا در پایداری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نمی‌توان چشم پوشی کرد. این کشور اخیرا توانسته 76 روز بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی دوام آورده و انرژی مورد نیازش را از سوخت‌های پاک به دست بیاورد.

10 – سوئد : این کشور در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته، خیلی محکم در سرجای خود ایستاده و نه تنزل و نه صعود کرده است. حمایت اجتماعی، سرانه تولید ناخالص داخلی و امید به زندگی سالم را باید دلیل قرارگیری سوئد در بین ده مورد اول شادترین کشورهای دنیا دانست.

9 – استرالیا : عملکرد کلی استرالیا برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم فوق‌العاده بوده است، با این حال به عقیده نویسنده گزارش، وجود معضلاتی همچون بیماری‌های فیزیکی و روانی مانع رشد بیشتر آن در لیست شادترین کشورهای دنیا شده‌اند.

8 – نیوزیلند : اگرچه نیوزیلند سرانه تولید ناخالص داخلی کمتری در مقایسه با استرالیا داشته و با در نظر گرفتن دیگر فاکتورهای مهم، هر دو کشور تقریبا رتبه یکسانی در لیست شادترین کشورهای دنیا پیدا می‌کنند، اما یک فاکتور سبب شده تا استرالیا رتبه نهم و نیوزیلند رتبه هشتم را کسب کنند. بر اساس این مطالعه، مردم نیوزیلند نسبت به مردم استرالیا به مراتب گشاده‌ دست‌تر بوده و سخاوت بیشتری از خود نشان می‌دهند. بخشندگی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که نشان می‌دهد مردم از زندگی خود خوشحال و خشنود هستند.

7 – کانادا : سال گذشته، کانادا در رتبه ششم و هلند در رتبه هفتم شادترین کشورهای دنیا قرار داشتند، اما امسال، شاهد جابه‌جایی این رتبه‌ها میان این دو کشور هستیم. در هر صورت، همچنان کسب رتبه هفتم واقعا ستودنی است. مهمترین دلیل موفقیت کانادا در کسب این رتبه را باید وجود اتباع مختلف در این کشور دانست. به عقیده نویسنده گزارش، جوامع بسیار متنوع همچون کانادا، درجات بسیار بسیار بالایی از اعتماد اجتماعی را به خاطر ترویج چند فرهنگی و ایجاد درک متقابل میان قومیت‌های مختلف کسب می‌کنند.

6 – هلند : همانند دیگر کشورهای مشابه در این لیست، هلند و کانادا نیز درجات تقریبا یکسانی در بین شادترین کشورهای دنیا دارند. در فاکتورهای همچون سرانه تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی، حمایت اجتماعی و آزادی عمل برای گرفتن تصمیمات مهم زندگی، این دو کشور تقریبا پا به پای یکدیگر جلو می‌روند، اما تفاوت در فاکتورهای فرعی سبب شده‌اند هلند جایگاه بهتری در بین شادترین کشورهای دنیا پیدا کند.

5 – فنلاند : برای دوست‌داران دنیای تکنولوژی به خصوص دنیای جذاب موبایل، نام این کشور آشنا است، چرا که مهد تولد کمپانی خاطره‌ساز نوکیا محسوب می‌شود. فنلاند امسال توانست رتبه فوق‌العاده خوب خود در لیست شادترین کشورهای دنیا را حفظ کند. به نظر می‌رسد مردمان ساکن اروپای شمالی به خصوص کشورهای اسکاندیناوی، کاملا از زندگی خود راضی هستند، چرا که بعد از فنلاند، چهار رتبه اول شادترین کشورهای دنیا نیز متعلق به کشورهایی از همین منطقه است. اگر توجه داشته باشید، خیلی خیلی کم نام کشورهایی همچون سوئد، فنلاند، نروژ، دانمارک و سوییس را در اخبار می‌شنوید، چرا که زندگی در آن‌ها خیلی آرام در جربان بوده و پله‌های ترقی و پیشرفت در صنعت را بدون حاشیه می‌پیمایند.

4 – سوییس : چهار کشور نخست در بین شادترین کشورهای دنیا ، چنان از نظر آمار و ارقام به یکدیگر نزدیک هستند که رتبه‌بندی آن‌ها بسیار مشکل می‌شود. با این حال، متخصصین این مطالعه با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای اصلی و فرعی، آن‌ها را از یک تا چهار رتبه‌بندی کرده‌اند. سوییس، در رتبه چهارم شادترین کشورهای دنیا قرار دارد.

3 – ایسلند : همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، حمایت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در رتبه‌بندی شادترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. بر اساس این مطالعه، درصد مردمی که مدعی هستند در زمان‌های بحران فردی را برای کمک گرفتن دارند، در ایسلند از تمامی کشورهای دیگر بیشتر است.

2 – دانمارک : دانمارک سال گذشته صاحب رتبه نخست در بین شادترین کشورهای دنیا بود، اما امسال با وجود حفظ نمره خود در پنج فاکتور اصلی رتبه‌بندی، یک سطح سقوط کرده است.

1 – نروژ : نروژ طی مدت زمانی کوتاه خود را از رتبه چهارم شادترین کشورهای دنیا به رتبه نخست رساند. بد نیست بدانید در شاخص محرومیت مالی کودکان، نروژ دارای پایین‌ترین رتبه (بهترین مقام) است.

گجت نیوز

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در سایه تداوم تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و فراخوان‌های متعدد جهت تحریم این رژیم در سطوح مختلف برای حمایت از مردم فلسطین، کمپین تحریم محصولات شرکت‌ها و برندهای حامی اسرائیل مانند استارباکس، مک دونالد ، کی اف سی، کارفور و سایر شرکت‌های مربوطه در حال شتاب گرفتن بوده و این کمپین توانسته موفقیت‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای عربی و اسلامی به دست بیاورد. تحریم رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف در حال حاضر تبدیل به یک فرهنگ عامه پسند برای ابراز مخالفت با اشغالگری و محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در نقاط مختلف جهان شده است.

کمپین تحریم اسرائیل در اردن

در همین زمینه در اردن شعبه‌های شرکت کارفور که در این کشور فعال بود، تعطیل شده است. همچنین استار باکس یکی از شعبه‌های خود در امان، پایتخت اردن را تعطیل کرد. کمپین‌های تحریم اسرائیل بسیاری از برندهای آمریکایی و غربی را مجبور به کاهش تولید و کاهش ساعات کاری و نیز اخراج بسیاری از کارکنان خود کرده است.

همچنین در شهرهای مختلف اردن، رستوران‌ها و کافه‌های معروف مانند مک دونالد، کی اف سی، برگر کینگ و پیتزا هات تقریباً خالی شده و هیچکس برای خوردن غذا به آنجا نمی‌رود و این در حالی است که قبل از آغاز کمپین تحریم اسرائیل این کافه‌ها و رستوران‌ها در اردن بسیار شلوغ بودند.

علاوه بر آن کالاها و محصولات برندهای معروفی که قبلاً محبوب بودند همچون پپسی و کوکاکولا و نستله در فروشگاه‌های شهرهای اردن انباشته شده‌اند و کسی آنها را نمی‌خرد.

شروق طومار یکی از فعالان رسانه‌ای در کمپین تحریم اسرائیل می‌گوید که موفقیت کمپین‌های تحریم رژیم صهیونیستی در اردن بی‌سابقه است؛ زیرا مردم اردن به شدت از تجاوزات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه خشمگین هستند و جنبش بزرگی در محکومیت این تجاوزات به راه انداخته‌اند. بر همین اساس شهروندان اردنی به هیچ وجه به سمت خرید محصولات برندهای حامی رژیم صهیونیستی نمی‌روند؛ حتی اگر جایگزینی برای این محصولات وجود نداشته باشد. ما می‌بینیم که حتی کودکان هم به این کمپین پیوسته‌اند و این یک موضوع کاملاً بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد که کمپین تحریم رژیم صهیونیستی علاوه بر حمایت از مردم فلسطین تاثیر قابل توجه و روشنی بر حمایت از محصولات و کالاهای ملی اردن داشت و بسیاری از شرکت‌های داخلی می‌توانند نیازهای بازار را تامین کنند و همچنین شهروندان اردنی متوجه شدند که کالاهای خارجی نسبت به کالاهای داخلی برتری ندارند و باید از محصولات ملی حمایت کرد.

احمد عوض مدیر مرکز مطالعات اقتصادی در امان پایتخت اردن در این زمینه گفت: برخی قصد دارند بگویند تحریم شرکت‌های خارجی حامی رژیم صهیونیستی موجب بیکار شدن شمار زیادی از کارگران اردنی می‌شود و برخی درباره بیکار شدن حدود ۱۵ هزار نفر صحبت می‌کنند، اما من به عنوان یک ناظر مستقل می‌توانم تایید کنم که این اعداد بسیار اغراق آمیز است و بعد از گذشت هفت ماه از کمپین تحریم اسرائیل، کسانی که از مشاغل خود در شرکت‌های خارجی اخراج شده‌اند، جذب بازارهای داخلی و شرکت‌ها و موسسات ملی گشته‌اند که از این تحریم سود بردند و فروش خود را افزایش دادند.

تحریم رژیم صهیونیستی در جهان عرب

درخصوص مصر نیز باید گفت که خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مدیریتی در شرکت مک دونالد اعلام کرد که فروش این شرکت در اکتبر و نوامبر گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین در کشور مغرب نیز فرهنگ تحریم رژیم صهیونیستی در میان اقشار وسیعی از مردم که همدردی خود را با مردم فلسطین ابراز و تجاوز رژیم اشغالگر به نوار غزه را محکوم می‌کنند، به خوبی خود را نشان داده و موجب شده شعبه‌های برندهای بین‌المللی حامی اسرائیل در مغرب تحریم شوند.

در کویت نیز خانواده‌ها و شهروندان این کشور و همچنین مقیمان خارجی از خرید محصول از شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی اجتناب می‌کنند و به دنبال جایگزین‌هایی در بازار محلی کویت هستند و بر همین اساس میزان فروش این شرکت‌ها به شدت کاهش یافته است.

تحریم صهیونیست‌ها در مالزی و اندونزی

اما علاوه بر کشورهای عربی بسیاری از کشورهای جهان نیز به کمپین تحریم رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند. در همین زمینه در کشور مالزی ۱۰۸ شعبه از رستوران‌های کی آف سی تعطیل شدند. همچنین شعبه‌های پیتزاهات، استارباکس و مک دونالد نیز به صورت موقت بسته شدند و در حال حاضر هیچ جدول زمانی برای بازگشایی آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر، فایننشنال تایمز گزارش داد که شرکت جنرال آتلانتیک و سی وی سی کاپیتال پارتنرز فروش سهام چند میلیون دلاری شرکت‌هایی را که برندهای فست فود آمریکایی در مالزی و اندونزی را اداره می‌کنند به دلیل اعتراضات و تحریم‌ها علیه اسرائیل، متوقف کرده‌اند.

مردم در کشورهای اندونزی و مالزی که اغلب مسلمان هستند از زمان شروع تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳ از خرید محصولات با برندهای آمریکایی اجتناب و برندهایی از جمله استار باکس و کی اف سی و پیتزاهات را به دلیل حمایت واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تحریم کرده اند.

همچنین در ترکیه، پارلمان این کشور محصولات کوکاکولا و نستله را از رستوران‌های خود حذف کرد و یک منبع پارلمانی در ترکیه خشم عمومی مردم این کشور علیه این دو برند را نشان داد.

جالب توجه است که در راستای رونق کمپین جهانی برای تحریم رژیم صهیونیستی در ترکیه یک اپلیکیشن کاربردی برای حمایت از فلسطین ایجاد شده که به مردم برای مشارکت در کمپین تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل کمک می کند. این اپلیکیشن توسط یک دانشجوی فلسطینی به نام احمد پاپاش در ماه نوامبر تحت عنوان «نه متشکرم» راه‌اندازی شده و به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در عرض یک ماه ۱۰۰ هزار کاربر، این اپلیکیشن را نصب کردند.

کد خبر 6097312

دیگر خبرها

  • با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت فولاد کشور آشنا شوید
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • فیلم| پایان یک رقابت
  • موفقیت کمپین تحریم اسرائیل در کشورهای اسلامی
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • راه سعادت دنیا و آخرت انس با قرآن و مفاهیم واقعی دینی است
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد