Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «نامه نیوز»
2024-05-03@03:52:45 GMT

تعیین بازه قیمتی ارز در سال 96/ دلار رکورد شکنی می کند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۸۲۰۲۳

حدود سه‌چهارم اقتصاددانان قیمت دلار را در بازه 3900 تا 4500 تومان و حدود 20 درصد نیز قیمت دلار را در فاصله 4500 تا 5000 تومان ارزیابی کردند. بازار ارز در نخستین هفته سال جدید نوسان های اندکی را تجربه کرد. دلار نخستین روز کاری سال جدید را با افزایش 50 تومانی قیمت آغاز کرد و به 3770 تومان رسید. پس از آن دلار در روزهای بعد نوسان های کاهشی را تجربه کرد و در اخرین روز کاری هفته گذشته به قیمت 3730 تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نامه نیوز، در حالی که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند شاخص بازار ارز در روزهای ابتدایی سال 96 دچار نوسان‌های افزایشی غیرقابل‌پیش‌بینی شود، قیمت تنها در مقطع کوتاهی از مرز روانی 3800 تومان عبور کرد و به سرعت نیز به زیر آن بازگشت.

بررسی ها نشان می دهد ایجاد انتظارات افزایشی در بازار دلایل مختلفی داشته است. نخستین دلیل آن روند افزایشی قیمت ارز در روزهای پایانی سال بوده است که معلملات فردایی با قیمت 3820 تومان انجام می شده است.

موضوع دیگر نوسان های شدید قیمتی دلار در نخستین روزهای سال گذشته بود که به همین دلیل فعالان بازار نیز پیش بینی می کردند که دلار در سال جاری نیز روند سال گذشته را ادامه دهد.

اما روند بازار ارز در سال جاری را نمی توان از فعالیت بازار در هفته نخست پیش بینی کرد. چراکه در این هفته بسیاری از صرافی ها تعطیل بوده اند و بازار آنطور که باید فعال نبوده است. در این شرایط دو دیدگاه در بازار مطرح می شود. نخستین دیدگاه این است که رشد محدود دلار در فضای نیمه تعطیل نشان‌دهنده احتیاط و کاهش فضای سفته‌بازی در بازار ارز است.

دیدگاه دوم این است که با آغاز فعالیت شرکت‌ها و تجار و افزایش حجم معاملات تقاضای بیشتری وارد بازار خواهد شد و قیمت را در مسیر افزایشی قرار خواهد داد.

همچنین روزنامه دنیای اقتصاد در نظرسنجی که از 66 اقتصاددان برگزار کرده نوشته است در سوالی از کارشناسان خواسته شد، حدود قیمت دلار را در انتهای سال 96 برآورد کنند که حدود سه‌چهارم اقتصاددانان قیمت دلار را در بازه 3900 تا 4500 تومان و حدود 20 درصد نیز قیمت دلار را در فاصله 4500 تا 5000 تومان ارزیابی کردند.

منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۸۲۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، روز گذشته علی آبادی، وزیر صمت، درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفت: من هم این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت ها خواسته ایم که پیش برنامه ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد.

قرائت گزارش تفحص از خودروسازان | دو خودروساز بیش از ۱۸۰ شرکت دارند رانت ارزی مونتاژ کاران زیر نظر رسانه ها

گفتنی است، اخیراً گمرک ایران لیست ۱۰۰ واردکنندۀ نخست به‌لحاظ ارزش دلاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد، نکتۀ قابل‌توجهی که در این لیست و بین شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده‌اند به چشم می‌خورد، نقش پررنگ شرکت‌های خودروساز مونتاژی است.

رانت‌های چینی در بازار خودرو

همان‌طور که در پیوست شماره ۲ گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت‌کنندگان ارز در سال ۱۴۰۲ قرار دارند، به‌عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران حدود ۱ میلیارد دلار، کرمان موتور حدود ۷۵۰ میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود ۶۳۵ میلیون دلار و بهمن موتور حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است این موضوع از دید رسانه ها دور نماند و با توجه به وضعیت ملتهب بازار خودرو و عدم برقراری ثبات در این بازار، این سئوال توسط رسانه ها مطرح شد که لزوم تخصیص این میزان ارز به شرکت های مونتاژکار در شرایطی که شاهد تاثیر گذاری کم آن ها در بازار خودرو هستیم، چیست؟

کد خبر 848601 برچسب‌ها واردات خودرو ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت صنعت، تجارت و معدن

دیگر خبرها

  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارزخواری مونتاژکاران خودرو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
  • مانیتور شیائومی ردمی G27Q 2025 با چه قیمتی عرضه می‌شود؟
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال